Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har beställt nya nätkablar och behöver också en ny grendosa av vettig kvalitet. Vill gärna ha fler alternativ än Ljudmakarn och Supra. Några tips?

Mvh/Mikael

Posted

Timbre, den enda trevägsdosa jag sett finns här:

http://www.hifi-tuning.com/preisliste.htm

Siten är litet rörig. Uttagen finns under Zubehör.

Jag har köpt en Furutech nätkabel där som verkar lovande men som jag inte hunnit bränna in och utvärdera ordentligt än. Jag har funderat på att montera en väggdosa men känner mig osäker på hur/om det går att montera den i väggen. Timbre, du kan väl berätta och fotografera!

Till den ursprungliga frågeställaren, det finns även en del grenuttag här. Vilket det formligen dräller av i Tyskland. Några som fått bra lovord i pressen är HMS (med små filter), Audioplan (utan filter och skärmning) samt Furutechs ovan nämnda.

Posted

>Micke

Voltex har nätlister av lite högre kvalite, med eller utan nätfilter samt med nätbrunn eller skärmadkabel. Har själv en med nätbrunn så att man själv kan välja kabel från väggen till listen. Min modell är utan filter och med 5 uttag och kostar drygt 1000kr.

http://www.devek.se/

MVH

Posted

Kanske skulle tillägga att HMS och Audioplan tillhör de ganska få som har en stjärntopoligi (star) i sina uttag, dvs. en separat kabel till varje uttag i stället för att alla uttagen ligger radade på samma kabel. PS Audio har också detta men finns bara för US kontakter. Beträffande Furutech vet jag inte.

Posted

Enligt Jenvings monter på Arken har det kommit ut en ny Supra-list i samband med mässan. Den har tillägget mk2 och har bättre jordklämmor, ferrit-ringar mellan varje uttag samt ett mycket, mycket snällt filter inbyggt.

I övrigt liknar det det "gamla".

Prislapp på 900:- kontra 750:-

Själv har jag en mk2 som ersatte Deveks Voltexfilter som jag tyckte bromsade lite för mycket.

Timbre & Micke , har Ni inte funderat på att sätta ett extra vägguttag dikt med det befintliga ?

Mvh

Posted

HMS vägguttag säljs även på ljudmakarn och dom har både enkel och dubbel uttag.

En kund till mig köpte en 8st vägguttag och gjorde en egen förgreningsdosa i trä...ska ha blivit otroligt snyggt sägs det och fungera ypperligt. :)

Posted

Det första jag gjorde när jag flyttade in var att byta vägguttaget så att det nu finns uttag för 4 apparater i vägguttaget :D

- Eftersom jag har två vägguttag vid anläggningen - en på vänster sida och en på höger sida - så räcker det när jag dessutom har en förgreningsdosa=stickkontaktslist direkt under försteg och signalkällor.

Jag behöver rätt många kontakter: Aktiv diskant, monoblock, stickkontaktslist + kompressor och även belysning, TV och digitalmottagare :D;)

Min stickkontaktslist samt kablarna till försteg, CD-spelare, skivspelare mm har Schweiziska kontakter men jag hade nu tänkt byta till shuko för att lätt kunna prova olika kablar. Jag köpte därför när jag var på kontinenten stickkontakter av märket Groneberg som är klart bättre än de man köper i den vanliga handeln och inte så dyra som många andra. De kostade storleksordningen 10€ /styck!

http://www.groneberg.com/

Mvh,

Eliot

Tillägg: Jormas stickkontaktslist och nätkablar är väl högintressanta :?: