Jump to content

Rekommendera musiklitteratur


calle_jr

Recommended Posts

Nu hänger jag inte med. Ska du returnera boken när den har landat :o:?:

Det är ju inte lätt att kommunicera med dem och når jag inte dem och kan ändra adressen (eller skjuta upp leveransen) så ligger den ju bara 14 innan den skickas tillbaka...

Edited by eliot
Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte lätt att kommunicera med dem och når jag inte dem och kan ändra adressen (eller skjuta upp leveransen) så ligger den ju bara 14 innan den skickas tillbaka...

Nu förstår jag :blush du är på resande fot.

Link to comment
Share on other sites

thedirt.jpg

Jag har läst the dirt om Mötley Crue. En underhållande bok om vad som hände medlemmarna i bandet under deras genomslag och storhetstid.

De var i princip bara en grupp hjärndöda missbrukare som söp, knarkade och satte på allt som stod på två ben och hade en puls.

Det ska sägas att det troligen ger mer för fans av gruppen att läsa den, jag är definitivt inget fan. Men som underhållning i hängmattan funkar den för alla.

De har varit med om en hel del, medlemmarna i gruppen. Att de lever är ett under.

Link to comment
Share on other sites

De är ett destillat av allt som sög på 80-talet.

Sanningen förklaras väldigt bra i filmen Spinal Tap.

<iframe width="560" height="315" src="//www.youtube.com/embed/4xgx4k83zzc" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

"Well, it´s one louder isn´t it?" :D:icon_smile_cool:

Grym film.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kanske inte musiklitteratur i den bemärkelse som trådskaparen önskar,

men här förslag på i alla fall litteratur från en författare som också är

högpresterande musiker som författat utifrån egna betraktelser, och

även hans egen överlevnad efter en total tragedi att förlorat sin dotter

och fru inom en 10 månaders period (boken Ghostrider).

http://www.neilpeart.net/index.php/books/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jag frågade om den är på väg. :)

Svar:

:diss: :diss:

Hi there,

I am writing you again to update you on the status of your book order.

I know I promised you all that the book will ship last week from our warehouse in the Netherlands, but unfortunately, I am experiencing an unprecedented dispute with my distributor who was supposed to fulfill your orders.

Basically, my European distributor has a contract with me for two services:

1. Distributing the book into record stores in Europe

2. Fulfilling my online orders to European customers (you).

Last week, they received a new shipment of 520 books, which were supposed to be sent to you by now, but they shamelessly decided to use the entire stock for their own distribution (this way they make more money) and not fulfill my orders at all! I have been trying to fight them in the past few days, but the distance and their hard headed approach left me with little power.

You have no idea how mad I am and how sorry I am for keep promising the book and then not being able to fulfill my promise in time.

But with very bad news there is also good news!! I am now printing a second/revised edition of the book which will have more pages and will include an exclusive full interview with Queslove!! This edition will ship around early September. Here is one photo from the interview.

We are now facing two options:

1. Wait for the second edition. This edition (same book with additional content) is bigger and updated. Those who will wait will also get a free slipcase with the book (List price of $110). http://www.dustandgrooves.com/product/dust...book-slipacase/

2. Full immediate refund. just email me with your name and 4 digit order number and I’ll refund your money, no questions asked.

Once again, I know that this is very unfortunate, but please try to understand.

I have worked so hard on this project and on this book, and it really bums me out to let you down like this and failing to deliver the book on time.

All I’m asking you is to keep your trust in me, and if you ask for a refund, just do it kindly. I take things personally :-)

Yours,

Eilon

Copyright © 2014 Dust & Grooves, All rights reserved.

You are receiving this email because you ordered the book Dust & Grooves: Adventures in Record Collecting

Our mailing address is:

Dust & Grooves

152 Summit St. #3

Brooklyn, NY 11231

Add us to your address book

Link to comment
Share on other sites

Det förklarar varför ingen som näthandlat fått den. De säljer till bokhandlare först.

Nu är de antagligen slut :black:

Och nu är boken antagligen "out of stock" överallt. Ett intensivt googlande nu på morgonen

ger inga svar om någon bokhandlare som kan tänkas ligga på några exemplar.

För min del gäller nu bara att få en "Full immediate refund" fortast möjligt. :black:

Link to comment
Share on other sites

Sitter i samma sits med en Dylan 45-varvare, som jag väntat på ett år. Nu är de antagligen slut :black:

Jag har sett Dylan: Blond on Blond som 45rpm här i Zürich - det är en box med 3LP som kostar 99SFr.

- Den finns på Elusive Disc för $79 så jag tänkte beställa den där...

Link to comment
Share on other sites

För min del gäller nu bara att få en "Full immediate refund" fortast möjligt. :black:

Jag blev lite orolig men pengarna kom som ett skott in på Paypalkontot. :)

Det blir en beställning i September istället - då går det att beställa direkt om jag förstått Eilon Paz korrekt.

Edited by BTS
Link to comment
Share on other sites

Miles biografi läste jag för många år sedan. Den gav insikt i hans liv och musik av förklarliga skäl, men med tanke på hur länge han verkat och med vilka musiker han jobbat med så blev det en ganska bra dokumentation av jazzen under perioden.

Framgång och musikhistoria mixas med allvarligare ämnen som rasism och missbruk.

829313.jpg

Link to comment
Share on other sites

Miles biografi läste jag för många år sedan. Den gav insikt i hans liv och musik av förklarliga skäl, men med tanke på hur länge han verkat och med vilka musiker han jobbat med så blev det en ganska bra dokumentation av jazzen under perioden.

Framgång och musikhistoria mixas med allvarligare ämnen som rasism och missbruk.

http://d.gr-assets.com/books/1348411049l/829313.jpg

Den kom jag halvvägs i och blev avbruten.

Vissa perioder har man inte ro att läsa.

Tack för påminnelsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Samuel & Sada Applebaum - The Way They Play

Paganiniana Publications, 1972

IMG_1520.JPG

Detta är första volymen av 14 som finns utgivna och som innehåller intervjuer och diskussioner som författarna har haft med stråkvirtuoser som Heifetz, Menuhin, Milstein, Ricci, Szigeti osv. Detta är alltså den första av 14 volymer med enbart violinister, violister och cellister!!!

Samuel Applebaum var en mycket erkänd lärare redan på tidigt 60-tal, och arbetade även som skribent, producent och kompositör.

Detta är inget litterärt mästerverk, men det är fascinerande djupgående med bilder och noggranna beskrivningar. Som här där han beskriver Zino Francescatti's vänsterhands exakta position och varför, och hur hans fjärde högra finger tack vare detta inövade grepp kunde nå alla fyra strängar exakt.

IMG_1523.JPG

We practice hard to master a passage and feel we have made headway. When we play the passage the following day - alas, it has to be gone all over again. It might be a difficult shift, or a difficult double-stop passage, or just an awkward fingering which is the culprit. Whatever the situation, there are many ways to solve it. If we hear five artists play the same passage, we may have five differing interpretative and technical performances.

Link to comment
Share on other sites

Julian Cope - Copendium


Boken består av alla "Album of the month" texter som han skrev på hans hemsida Headheritage. Varje recension är skriven på hans väldigt direkta och nördiga sätt.

Recensionerna består av så mycket obskyra och inte så fullt obskyra referenser så man blir helt snurrig i skallen. Man kan läsa alla texter online på http://www.headheritage.co.uk/unsung/albumofthemonth/


Även de böcker han har skrivit om Krautrock och Japrock är riktigt trevliga men Copendium är ett steg bättre.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hitlers lojala musiker

Hur musiken blev ett vapen i tredje rikets propaganda

 

IMG-3963-2.jpg

 

Anders Carlberg har här gjort en massiv research och boken är generellt mycket välskriven och underhållande och kan vara mycket intressant litteratur för den som är intresserad av krigshistoria och/eller musikhistoria. :mm:  Att Karajan var en medlöpare är inget nytt men boken belyser även andra av den tidens storheter och den roll de spelade för eller emot Nazityskland under de mörka åren. Själv blev jag mycket förtjust :mm:

 

Quote

I detta verk lyfts musiker och sångare fram ur historien om andra världskriget. Deras val och livsöden illustrerar en central del i Nazitysklands politik.

I det tidiga 1930-talet hade Tyskland ett rikt musikliv och den tyska musiktraditionen fördes vidare av några av de mest lysande stjärnorna, t.ex. av dirigenten Wilhelm Furtwängler, ledaren för Berlinfilharmonikerna. Tillsammans med andra briljanta musiker och sångare kom han att till stor del, medvetet eller omedvetet, acceptera Hitlerrikets villkor för artistisk verksamhet och indirekt bli verktyg i nazismens tjänst. De var verksamma och gjorde karriär i en totalitär stat, där kulturen underkastades diktaturen och raspolitiken. De stora tyska musikskatterna betraktades som nationella klenoder som nazisterna använde för propaganda och påverkan. Richard Wagners operor spelades vid festspel och fick en hedersroll i den nyväckta nationalismen.

Genom att inordna sig i den totalitära kulturen bidrog musikerna till att torgföra den nazistiska ideologin, och artisternas eftermäle är därför nedsmutsat. Vilka alternativ hade de? Förstod de vilka konsekvenser deras vägval skulle kunna få? Var den konstnärliga karriären viktigare än moralen?

Dessa frågeställningar blir särskilt intressanta när man beaktar de musiker som reagerade och vågade opponera sig, som de icke-judiska dirigenterna Erich Kleiber och Arturo Toscanini, samt alla de judiska musiker som förföljdes och de som mördades i Förintelsen.

Berättelsen börjar i Berlin och fortsätter till Nordens huvudstäder och till delar av det nazistiskt ockuperade Europa.

 

Santerus Förlag

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Opera - Död, dårar och doktorer

Eddie Persson, Santerus förlag

 

IMG-4312-2-2.jpg

 

Quote

I pocketformat hoppas vi att denna omtyckta bok ska finna nya läsare, läsare som ännu inte upptäckt hur roligt man kan ha när man följer Eddie Perssons kunniga stig genom kultur- och medicinhistorien.

En läkare går rond på operans tiljor bland sjuka, lidande och döende rollgestalter och kompositörer under 400 år. Författaren berättar med glöd om allt från Senecas medicinskt kunniga självmord till den varböld som ändade Alban Bergs liv.
Med en fascinerande blandning av kulturhistoria, musikhistoria och medicinhistoria skildrar författaren operakonstens bilder av döden, vansinnet, sjukdomarna och doktorerna.
Berättelserna är ofta dråpliga, alltid dramatiska, inte sällan drastiska och ibland inte så lite morbida.


Boken är skriven såväl för den allmänt nyfikne musikälskaren och operavännen som för den medicinskt orienterade läsaren, som kommer att finna många överraskande medicinska fenomen av både kända och okända slag.

 

Link to comment
Share on other sites

Har nyligen börjat om på universitetet och läser om musikhistorien i en kurs som heter Jazz, Rock och annan populärmusik, 7,5 hp. Kurslitteraturen omfattar bla en bok om jazz som heter Gary Giddins, Scott DeVeaux:Jazz. Omfattar hela jazzens historia från början i amerikanska södern fram till nutid. Mycket intressant bok till vilken det också finns en cd-samling.

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

 

Russell Burns - The Life and Times of A.D. Blumlein

Institution of Engineering and Technology, London 2000

 

DSC_4331.JPG

 

Fascinerande biografi om mannen som uppfann stereo.

Blumlein verkade i England mitt under brinnande världskrig, och det han höll på med var hemlig verksamhet, vilket medförde att man lade locket på när han omkom i Halifaxkraschen den 7 juni 1942, endast 38 år gammal. Han är därför inte så känd för eftervärlden förutom av en del av oss hifinördar, men Russell Burns och några till har grävt i arkiven, och det är osannolikt vad denne man hann med att utveckla inom audio, telefoni, radar, television mm under sin korta levnad.

 

I stället för att avslöja mer av innehållet kommer här några frestande bilder:

 

DSC_4332.JPG 

 

 DSC_4333.JPG  DSC_4334.JPG

 

DSC_4335.JPG

 

DSC_4336.JPG  DSC_4337.JPG

 

DSC_4338.JPG  DSC_4339.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...