Jump to content

Rekommendera musiklitteratur

calle_jr

Recommended Posts

Biografier är sällan den bästa prosan, men om man har följt och lyssnat på en musiker eller grupp från skiva till skiva är det så förbaskat intressant att kunna fördjupa sig backstage.

Jag är ärligt talat för lat för att läsa ren musiklitteratur, och håller mig hellre till den kunskap jag kan få genom lyssning, samtal och att läsa biografier.

Jag har själv några tips, men börjar med att fråga - Vilka böcker kan du rekommendera? :)

McDonough.jpg

Jag har velat köpa en bok som behandlar Jazzinspelningar och artister under olika tidsepoker och då jag ofta träffat på citat från Scott Yanow på internet så köpte jag i somras boken

Jazz on Record: The First Sixty Years (1917-1976)

The Complete Story of Significant Artists and Their Recordings Through Six Decades of Music

scottyanow.jpg

Klicka på bild!

Jag tycker att den är mycket bra men jag har ingen annan liknande bok att jämföra med ;)

En liten lista på några böcker som förnöjt mig genom åren:

Peter Bastian, In i musiken

En amatörs kärleksfulla syn på musiken (var väl obligatorisk läsning på musikskolorna på 80-talet).

Carl Nielsen, Levande musik

Igor Stravinskij, Musikalisk poetik

Två av 1900-talets främsta kompositörer ger sin på många sätt olika syn på livet och musiken.

Glenn Gould, Bort med applåderna

Underhållande och tankeväckande från en favorit.

Ashley Kahn, Kind of Blue

Lysande bok om inspelningen av den legendariska Miles Davis-skivan.

Nils-Olof Franzén (övers. & red.), Mozarts brev

Breven rätt upp och ned, helt enkelt.

Ian MacDonald, Revolution in the Head

En genomgång av The Beatles samtliga inspelningar med utförliga och insatta kommentarer. Omistlig.

Edited by Almen

Bob Dylan memoarer. Mäster Bob i högform!

Eric Clapton självbiografin. Intressant och självutlämnande bok. Tur att han lever i dag!

Två självbiografier av svenska operaartister i världsklass =

Nicolai Gedda " Gåvan är inte gratis " och Elisabeth Söderström " I min tonart "

Oscar Hedlund" Galen i musik " Lysande, full av humor, intressanta musiker samt några divor.

Jag har läst ett antal biografier om musikartister, en del har varit roliga, en del inte. I somras fick jag Ozzy Osbourne's självbiografi "Jag är Ozzy". Den tyckte jag var kul att läsa trots att jag inte är någon Ozzy-fantast. Just nu håller jag på att läsa Keith Richards' biografi "livet" och har väl kommit ungefär halvvägs. Den är inte så tokig heller. Jag läste för några år sedan en bok om Jussi Björling, skriven av Yrsa Stenius, som jag tyckte var intressant och gripande. Kan väl också slänga in en rekommendation på boken "Groucho och jag" av Groucho Marx. Den läste jag för ganska många år sedan, men jag minns att det var mycket rolig.

Keith Richards ; Livet är en given bok i detta sammanhang

Liksom Jaco av Bill Milkowski som handlar om Jaco Pastorius stormiga liv och tragiska slut. Läsvärd inte minst för det persongalleri som passerar revy. Vi pratar modern jazzhistoria!

Nick Hornby; High Fidelity är numera en skönlitterär klassiker om livet och en skivbutik i en av Londons förorter. Rolig!

Calm

Nick Hornby; High Fidelity är numera en skönlitterär klassiker om livet och en skivbutik i en av Londons förorter. Rolig!

Då kanske vi skall nämna en bok av Jonathan Valin, välkänd författare i TAS m.fl. tidskrifter

4111P67GN4L._SL500_AA300_.jpg

Klicka på bilden för mer information

The world of rare recordings and huge electrostatic stereo speakers is an unusual setting for the 10th appearance of Cincinnati PI Harry Stoner, seen before in the Shamus-winning Extenuating Circumstances. Though Stoner usually works his city's mean streets, this case has its beginnings in a cozier milieu. Mild, middle-aged Leon Tubin is missing some prized and valuable LPs. He's convinced that his fellow stereophile club member and all-around bigot Sherwood Leoffler is responsible and hires Stoner to prove it.

Efter att ha läst mitt ex gav jag det till Jürg Schopper i Schweiz - det är ju inte högklassig litteratur men kul för oss ;)

• 3 weeks later...

Hittade denna bok på Fotografiska i Stockholm. Vet inte om det går under kategorin musiklitteratur eftersom det är mest foton av Annie Leibovitz. Men helt klart värd att ha på soffbordet framför stereon.

Fotografier av bl.a B.B. King, Willie Nelson, Bonnie Raitt, Bruce Springsteen, Beck, Bob Dylan, Mary J. Blige, Jon Bon Jovi, Steve Earle, Ryan Adams, Miles Davis, Etta James, Pete Seeger, Emmylou Harris, Tom Waits, The Dixie Chicks, Dr. Dre, The Roots mfl.

51NYH8S20RL._SS500_.jpg

American music

• 3 weeks later...
  • 1 month later...

Hej!

Jag tycker Fred Cohens Blue Note bok är bra och informativ. Köpte den för någon månad sedan. Enda nackdelen är att man måste slå upp alla förkortningar om man inte tittar i den dagligen. För man glömmer lätt vad förkortningarna exakt står för.

Bokens syfte är att belysa vilka pressningar som är originalpressningar dvs 1:a press i Mono och Stereo. Det står inget om sessionerna i sig vilka musiker det är eller förteckning över omslag.

Taschens bok med Jazzcovers har jag också och tittar ofta i den ;-) Väldans trevlig bok.

/Shaft

• 2 months later...

Mountains Come Out of the Sky: The Illustrated History of Prog Rock. :)

Jag beställde idag så om den kan rekommenderas vet jag inte än. $16.49 på amazon.com. Paperback.

51Y8a1GzfuL._SL500_AA300_.jpg

Mountains Come Out of the Sky: The Illustrated History of Prog Rock. :)

Jag beställde idag så om den kan rekommenderas vet jag inte än. $16.49 på amazon.com. Paperback.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/51Y8...L500_AA300_.jpg

Häftigt!

Hojta till om innanmätet är i närheten av vad omslaget lovar.

Jag skaffade själv ganska nyligen "The Strawberry Bricks Guide To Progressive Rock", men blev ganska besviken på innehållet... :diss:

611AzI2OH0L.jpg

• 2 weeks later...
Hojta till om innanmätet är i närheten av vad omslaget lovar.

Det är inte helt i närheten, jag skulle helst sett fler och bättre bilder och då helst i ett större format,

men $16.49 är den värd.

I boken avhandlas de flesta grupper som fick någon kommersiell framgång och lite några till,

även grupper jag aldrig räknat som prog. :)

Edited by BTS

• 3 weeks later...

Tack!

I boken avhandlas de flesta grupper som fick någon kommersiell framgång och lite några till,

även grupper jag aldrig räknat som prog. :)

Känner igen det, att ta med gränsfall för säkerhets skull.

Även om jag aldrig gillat Patti Smiths musik kan jag varmt rekommendera hennes biografi "Just Kids".

Många av våra största hjältar finns med på ett eller annat sätt - Velvet Underground, Janis Joplin, John Coltrane, Brian Jones, Jimi Hendrix, John Lennon, Bob Dylan, Andy Warhol, Jim Morrison, William Burroughs...

Varje sida innehåller nå't intressant om henne, Robert Mapplethorpe eller någon av dessa, och allt utspelar sig i New York-miljöer.

261790_2146287412440_1103914784_32491109_7644048_n.jpg

• 4 weeks later...

Yoko Ono - Minnen av John Lennon

687312.jpg

Yoko Ono har samlat en lång rad personliga minnesbilder från människor som kände Lennon väl, mötte honom eller bara har något starkt minne från hans liv.

Intressant, lättläst med många bilder och möjligen lite taskigt översatt.

• 2 months later...

För den som gillar klassisk musik och Ludwig van Beethoven i synnerhet så finns en ny bok utgiven i dagarna av Åke Holmquist tidigare konstnärlig chef över Konserthuset och Filarmonikerna.

Ett nära nog vetenskapligt arbete på hög nivå. 977 sidor totalt med referenser antecknad i en omfattande not.apparat. Något för den inbitne att bita i! :D

http://www.svd.se/kultur/understrecket/bee...dad_6577913.svd

Calm

edit felstavning.

Edited by calm

• 2 weeks later...

76884_pink_floyd.jpg

Pink Floyd : musiken, människorna, myterna av Bengt Liljegren är en bok som jag läst med nöje.Och gärna då till ackompanjemang av deras musik.

Denna inofficiella musikbiografi berättar storyn om ett bands trevande start till deras sista(?) uppträdande under live 8.

Som en beundrare av Pink Floyds musik så är det intressant att få veta lite mer om gruppen som alltid varit något av en enigma.Medlemmarna är inga som väckt stora rubriker

bland skandalpressen och generellt hållt en låg profil gentemot media.

• 3 months later...

Det är bokrea 2012 och jag har fyndat böcker med anknytning till musik :app:

Tre inbundna bilderböcker med skivomslag för 149kr/st

bluenote-cover.jpg

greatest-albumcovers.jpg

Bokomslaget på utgåvan som såldes skiljde sig lite från bilden ovan och visade mer jazz-skivor

albumcovers-60s.jpg

- böckerna innehåller också intressant text (på engelska) :mm:

Det blev också

beatles-revealed.jpg

för 129kr medan Musik Nonstop av Lennart Persson kostade 99kr

musik-nonstop.jpg

• 2 years later...