eliot Posted September 18, 2004 Share Posted September 18, 2004 När jag nu håller på att gå igenom lådor som jag inte rört på länge så upptäcker jag lösnummer av en tidning: RECOLLECTIONS Quarterly Journal of Music and Records utgiven av en viss Ronald Penndorf. Mina tidningar är från 1993 och tillhör de tidningar jag sparat från den tiden då de innehåller mycket intressant information om dirigenter som t.ex. Ansermet, Monteaux och artiklar som Early Development of the LP - Sådana tidningar kastar man bara inte Jag letade naturligtvis på internet och fann honom här: RECOLLECTIONS Fine Vintage LPs and Journal of Recorded Music Denna sajten verkar vara ovärderlig för en samlare eftersom här finns skivetiketter ("Label") på flera stora amerikanska skivmärken och hur man genom att titta på etiketten kan avgöra om det är en första utgåva eller en annan utgåva: Labelography. Han visar label från Blue Note (1951-1978), Columbia Masterworks (1948-1970), London Classical ffrr/ffss (1949-1970+), Mercury (1949-1970+) och RCA Victor Red Seal (19501976). Fantastiskt För några år sedan var jag mycket i kontakt med en kille som heter Ian Fogel och som utvecklar mjukvara för att organisera skivsamlingar med klassisk musik. Jag har ingen aning hur bra det är nu då jag själv använder Mac och hans mjukvara är för PC. Men det kan ju vara intressant att undersöka. Hans mjukvara heter Maestro Manager och finns på denna adressen: http://www.maestromanager.com/ .... jag skall nu gå tillbaka till städningen - kanske hittar jag annat roligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mikael Posted September 22, 2004 Share Posted September 22, 2004 Det är alltid roligt att som du göra en städning och hitta gammalt godis som man helt hade glömt bort. tex brukar jag ibland gå igenom skivor som av en eller annan anledning har blivit arkiverad. Det händer väl inte så ofta men ibland hittar man skivor som tack vare att man inte har spelat dem på ett bra tag, faktiskt har mognat till sig lite, så när man spelar dem igen så är de bra mycket bättre än vad man kan påminna sig om. Det kan såklart även bero på att anläggningen eller något annat här förändrat sig, men det har ju ingen betydelse. I slutändan är det ändå musikupplevelsen som betyder något. /Mikael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted September 22, 2004 Author Share Posted September 22, 2004 Mikael: Visst är det kul att återupptäcka saker - men det gör också att det tar sådan tid, sentimental som man är Eftersom ingen har kommenterat mina länkar så kan jag inte undgå att undra hur intresset är för vinyl och klassisk musik i synnerhet. Det är det som gör vår hobby så fantastisk: vinylskivor som kulturhistoria berättar om gångna tider, musiken som sådan kan vara en hobby i sig och slutligen "tweakningen" som gör att vi får ut det där lilla extra ur anläggningen :cool: - En trefaldig hobby - och då blir vår hobby rent av billig Jag fann bl.a. gamla nummer av tidskriften HiFi-Scene (underground tidning Schweiz) där de bl.a. visade bilder på en Platine Verdier som de höll på att bygga och då diskuterade olika remmar, motorer mm - samt några nummer av Analog Aktuell från Analogue Audio Association (Tyskland). På deras webbsida finns en Webbshop där man bl.a. kan köpa nypressningar. Föreningen startades av bl.a. Dusan Klimo som säkert några känner till från hans rörförstärkare: http://www.klimo.com/. //Eliot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted September 22, 2004 Share Posted September 22, 2004 Jag är mycket LP, köper säkert 10 Lp för varje CD/SACD jag skaffar. Fast då snackar vi ju begagnade LP förstås... "Klassiskt" är min huvudföda, speciellt musik från 1900 och framåt, mitt HiFiintresse stämmer ur ett brinnande intresse för musik (ie. HiFi'n är där för att betjäna musiken!).. Jag har ett par Klimo Open Window LP som jag köpte från Hr Svalander i början av 90-talet, ljudkvaliteten och pressningarna är superba, men tyvärr måste jag säga, alla innehåller barockmusik och det är rena hissmusiken för mej.. För er som pratade om Herbert Kegel i någon tidigare tråd ser jag att AAA get ut flera gamla Eterna inspelningar på 180grams vinyl, bland annat Orffs Carmina Burana och operan Der Mond.. (Utan att veta det antar jag att Edition Phönix är AAA'a eget skivmärke?) Tack Eliot.. /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted September 22, 2004 Author Share Posted September 22, 2004 Jag har ett par Klimo Open Window LP som jag köpte från Hr Svalander i början av 90-talet, ljudkvaliteten och pressningarna är superba, men tyvärr måste jag säga, alla innehåller barockmusik och det är rena hissmusiken för mej.. - Håller fullständigt med Dig - har också ett antal Jag gillar Beethoven och senare och då speciellt Stravinsky och Mahler - men jag antar att Dina preferenser är ännu modernare musik //Eliot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted September 22, 2004 Share Posted September 22, 2004 Jag gillar Beethoven och senare och då speciellt Stravinsky och Mahler - men jag antar att Dina preferenser är ännu modernare musik Mahler och framåt huvudsakligen, speciellt musik från Sovjet.. Det finns ju en del populärmusikaliska älsklingar från uppväxten, annars när det gäller att sammla skivor (inspelningar) har jag tre favoritkompositörer : Dmitrij Sjostakovitj, Hilding Rosenberg och Gösta Nystroem.. Rent generellt brukar jag hålla ståndpunkten : Har jag inte hört det förut är det av intresse (gäller faktiskt all sorts musik..) -- I grunder är jag väll, om inte musikalisk allätare, så åtminstonne musikalisk allprovare.. Det gäller att hålla öronen öppna, annars man kanske missar nått intressant! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted September 22, 2004 Author Share Posted September 22, 2004 - Då ligger vi nog rätt lika Jag gillar förutom Stravinsky också Britten, Vaughan Williams, Holst, Rachmaninoff, Prokofiev, Hindemith m.fl. .... och naturligtvis Sjostakovitj Jag trodde faktiskt att Du var inne på tolvtonsmusik För ett tag sedan fann jag för några kronor en DECCA WSB (Wide Silver Band=första pressning) SXL6180 med Lidholm, Rosenberg och Blomdahl, Dirigent Sixten Ehrling - men jag får faktiskt erkänna att jag inte har lyssnat på den. I samma veva fann jag också en Victrola, förstutgåva, av Blomberg ("ur Resa till Amerika"), Rosenberg, Berwald, Stockholms filharmoniska orkester, Antal Dorati....de måste jag nu lyssna på //Eliot PS. Jag översvämmar av skivor - arbetsrum + vardagsrum har fullt så nu blir det tamburen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted September 22, 2004 Share Posted September 22, 2004 ...Jag trodde faktiskt att Du var inne på tolvtonsmusik... Jag har inget emot den andra Wienskolan (Schönberg, Webern, Berg) -- Schönbergeleven Greken Nikos Skalkottas (med familjeförgreningar i Sverige) skrev jäkligt skön sträv musik (Finns en serie CD på Bis). Sen kanske jag tycker att det finns mer eller mindre väl genomförd disonasbaserad musik... Jag översvämmar av skivor - arbetsrum + vardagsrum har fullt så nu blir det tamburen Känner igen det där, nu sist fick jag 7 papperskassar med div LP av en kompis vars skivspelare enligt honom "givit upp" -- Jag har seriöst börjat fundera på att sätta upp hyllor på den inglasade balkongen -- eller så är det dags att flytta till nått större (hur många gånger har jag inte sagt det? ) /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gurin Posted September 23, 2004 Share Posted September 23, 2004 Jag misstänker att flytta till något större bara betyder att problemet förvärras. Det blir ännu mer saker på en ännu större yta. mvh/gurin som också har skivor i hallen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts