Jump to content

Recommended Posts

Posted

Slå gärna ihjäl mig om nedanstående väcker irritation eller på annat vis provocerar eller för den delen upplevs som tjatigt.

Såhär ser jag på saken, och nu gäller det allt, från inspelningen till mina öron:

Kan jag ägna mej åt musikupplevelsen helt och hållet?

Eller finns det något i återgivningen som stör musikupplevelsen?

Något som ljudmässigt distraherar?

Om svaret är ja på den första frågan och därmed nej på den andra och tredje, så borde allt vara frid och fröjd egentligen.

Åtminstone om syftet med alltihop är att tillgodogöra sig musik.

Om jag upptäcker brister först då jag jämför med något annat, tex en annan stärkare, sladd eller högtalare.

Ja då är det kanske bättre att inte jämföra?

Problemet uppstod ju först då jag jämförde.

Är det strävan i sig självt att förbättra som driver?

Eller består drivkraften i att eliminera för musikupplevelsen störande fel?

Kommentarer?

Posted

Att slå sig till ro är att säga nej till utveckling. Så ser jag på det.

Om jag är nöjd med den musik jag har, skall jag då sluta leta efter nya musikupplevelser? Jag är ju redan nöjd. Samma sak med min hifi, min trädgård, min båt, min mat, mitt jobb ... you name it.

Jag kör inte bil enbart med att titta här och nu och bakåt. Den största upplevelsen ligger kanske bakom nästa sväng. Inte alltid men då och då.

Den som söker skall finna ...

Posted
Och dyrt blir det! :D

Det gäller att göra sina val så att man upplever valuta för pengarna. En inte alldeles enkel match och väldigt individuell...

Posted

Jag tror att nyfikenhet kan vara en av drivkrafterna. Visst kanske man tycker det låter bra, men så blir nyfikenheten för stor, tänk om man kan få det att låta ännu bättre?!

Om man känner sig nöjd med det man har, kan det säkert också bero på flera orsaker. Om man är trygg i sig själv och sin anläggning kan man nog våga jämföra och ändå komma till slutsatsen att det man själv har räcker för ens eget behov. För andra kan jämförandet orsaka en gnagande känsla att man borde göra något åt sin anläggning.

Jag kan nog, för egen del, ibland drömma om att i alla fall kunna ställa upp anläggningen optimalt. Men yta kostar pengar, och jag ser ingen möjlighet i det som livet ser ut nu. Jag får helt enkelt bestämma mig för att vara nöjd. Med tanke på de få timmar i månaden jag har tid att lyssna på musik, kan jag för mig själv inte rättfärdiga några större utlägg. Det kanske blir när barnen är större och ekonomin bättre. Då kan jag kanske tillåta mig att bli nyfiken igen.

Posted
Med tanke på de få timmar i månaden jag har tid att lyssna på musik, kan jag för mig själv inte rättfärdiga några större utlägg. Det kanske blir när barnen är större och ekonomin bättre. Då kan jag kanske tillåta mig att bli nyfiken igen.

Så har det varit för mig också. Mellan 1983-1997 när mina barn växte upp, drogs vi också med höga studieskulder, dagisavgifter, räntenivåer som maxade kring 13 % i slutet på 80-talet, relativt ny i karriären etc. Jag bytte inte en hifipryl under de åren så när som på utspelade pickuper. De slantar jag kunde avvara gick till musik.

Livet har olika skeden med olika prioriteringar. :)

Posted
Är det strävan i sig självt att förbättra som driver?

Eller består drivkraften i att eliminera för musikupplevelsen störande fel?

Kan tycka att drivkraften i att göra förbättringar tar mig till en nivå som jag senare vill "landa" i en stund och om jag upptäcker att störande fel som försvunnit är det en drivkraft isig att kanske fortsätta ytterligare. Sen kommer man till en nivå där allt blir väldigt extremt vilken är väldigt individuell var den nivån är och man bör ta sig en funderare. :Thinking: Men har aldrig haft en så orörd anläggning som nu och måste vara ett ganska så bra tecken på att det låter sjysst :) och kommer nog alltid att fundera på nya inköp, dock ej lika ofta som jag gjort tidigare.

/Danne

Posted (edited)

Ja, frågan och svaren är intressanta!

Speciellt som det inte handlar om något rätt eller fel, utan om personliga värderingar och prioriteringar.

Själv tyckte jag att det var både skojigt och jobbigt att experimentera med prylar, rum och placeringar.

Kanske mer jobbigt än skojigt, eftersom jag ägnade mer tid åt att experimentera och ändra än åt att fördjupa mej i musiken.

Fokus låg så att säga på rummet, högtalarplaceringar, apparaturen och dess prestationer, snarare än på att bara insupa musik.

Det lustiga är att sedan irritationsmomenten i återgivningen äntligen försvunnit, så har jag också nästan helt tappat intresset för förändringar.

Edited by Strmbrg
Posted
Det märkliga är att jag aldrig trodde att det skulle plana ut.

Har förstått att vi bägge befinner oss i någon slags utplaningsprocess... :) Det handlar nog inte så mycket om rätt eller fel utan helt enkelt olika faser i hobbyutövandet. Ett par erfarenheter från sjuttiotalet påminner dock om riskerna med hög uppgraderingstakt då de mest intensiva hifibytarna fick ytterligare en gemensam nämnare. Den slutade med att hifihobbyn förpassades till källarförråden.

Posted (edited)
Har förstått att vi bägge befinner oss i någon slags utplaningsprocess... :) Det handlar nog inte så mycket om rätt eller fel utan helt enkelt olika faser i hobbyutövandet. Ett par erfarenheter från sjuttiotalet påminner dock om riskerna med hög uppgraderingstakt då de mest intensiva hifibytarna fick ytterligare en gemensam nämnare. Den slutade med att hifihobbyn förpassades till källarförråden.

Känner igen detta. Det hände mig i mitten av åttitalet. Jag la av helt. Hade skaffat nya prylar oftare än jag köpt nya plattor. Kändes det som.

I skivbutiken kom jag aldrig på vad jag skulle kolla efter, men i hifibutiken visste jag vad jag skulle köpa.

Idag går förändringarna i väldigt maklig takt.

Efter två år med Magneplanarerna fick jag ingivelsen att byta plats på dem. Nu har jag diskanterna utåt och skärmarna helt riktade mot mig.

Hade det varit förr, så hade jag hållt på och flyttat på dem mest hela tiden.

"Det kanske kan bli liiite bättre om jag...

...Hm, djupet blev liiite bättre, men å andra sidan blev ju basen..."

Har i snart två år - från och till - funderat på att byta ut de något för stora SD-fötterna mot storleken mindre. Men har inte kommit till skott ännu.

:105:

Edited by Strmbrg
Posted
Att slå sig till ro är att säga nej till utveckling. Så ser jag på det.

Om jag är nöjd med den musik jag har, skall jag då sluta leta efter nya musikupplevelser? Jag är ju redan nöjd. Samma sak med min hifi, min trädgård, min båt, min mat, mitt jobb ... you name it.

Jag kör inte bil enbart med att titta här och nu och bakåt. Den största upplevelsen ligger kanske bakom nästa sväng. Inte alltid men då och då.

Den som söker skall finna ...

Japp! Håller med.

Det finns naturligtvis lite av allt i denna fråga. Jag tror Strmbrg varit inne på detta förut...

"Allt är relativt" för att citera en gammal Nobelpristagare.

Min drivkraft i det mesta är att förbättra om det går. Jag trivs inte med att slå mig till ro och bara passivt uppleva min omvärld. Det har naturligtvis en avkoppling att då och då inte bry sig om något och bara koppla av men snart vill jag gå vidare.

Samma gäller i hifin. Har jag har möjlighet vill jag förbättra, men sedan något år har jag kapat det värsta oljudet hemma och kan koncentrera mig på musiken. Den förmedlas nu på ett bra sätt, men jag kan tydligt peka på förbättringspotentialer.

För att kunna önska någon ny förbättring måste det självklart relateras till vad jag har erfarenhet av. Ju längre jag kommer på min musik/hifi utvecklingskurva, desto mer mottaglig blir jag för det subtila och även uppskattningen av fulländning.

Så mitt svar.

Jag hör att det kan bli bättre, men det är så bra att jag kan ha det så ett tag framöver och koncentrera mig tillräckligt mycket på musiken.

Gott nytt år på er!

Calle B

Posted

Jag kan nog göra skillnad mellan hifi och musikaspekten på det hela.Jag tror att jag behärskar det nu...kanske.

Uppgraderingssugen går lite i vågor.Kände mig nöjd fram till arkenmässan nu i år.Där fick jag mig en massa intryck som gav mig nya ideér

till uppgraderingar.Och ja,ni vet hur det är när man får någon fix ide´.Men samtidigt sitter jag inte och tänker på det och stör mig på det när jag lyssnar på musik,konstigt nog.Eller kanske gudskelov passar bättre.

Jag drömmer om en riktig fullrange eller nästan fullrange högtalare!Vet ungefär vad jag vill ha om/när jag byter så småningom.Men smakar det så kostar det...tyvärr.

Vi får väl se vad som händer.Och då i en tråd nära er.... ;)

/n.o

Posted

Just nu sitter jag väldigt nöjd med mina grejor - trots att det finns en mängd brister som jag skulle kunna rätta till men anläggningen gör också så mycket helt rätt att jag inte vågar byta ut något.

Det jag ofta sitter och funderar på är dessa saker;

- Varför är sången mycket ljusare på en låt än på en annan?

- Ska gitarren låta dämpad?

- Varför har sångaren lång efterklang medan bandet spelar utan efterklang?

- Ska basen låta så? Är det puffljud från miken eller rumble vid inspelningen?

- Varför är pianot över hela ljudbilden medan gitarren är till höger?

Numera retar jag mig mer på inspelningarna än på anläggningen ...

Posted
...

Tror att det är samma här.

Hm, är det inte det ena så är det det andra - alltid finns det nåt att reta sig på.

:Thinking:

Nåt som stör mej litegrann är att jag har så himla mycket musik inspelad i MP3-format.

Här är det sannerligen inte nödvändigt att jämföra för att konstatera att detaljer saknas, typ bredd, djup, luftighet etc.

Det är dock lyssningsbart, vilket är en klar fördel.

:41:

Guest justaudiomagic
Posted

Jag tror aldrig den riktigt inbitne blir 100 procent nöjd, tror man är på tok för nyfiken hur det kunde/kan låta, hur det eller det låter med den anläggning man har hemma/som referens

Posted
Jag tror aldrig den riktigt inbitne blir 100 procent nöjd, tror man är på tok för nyfiken hur det kunde/kan låta, hur det eller det låter med den anläggning man har hemma/som referens

Det kan du kanske ha rätt i.

Fast, hur definierar man "den riktigt inbitne"?

Men, visst. Till 100% är nog ingen nöjd.

Inte ens undertecknad.

Sedan är det nog olika för olika människor vad som driver sökandet efter förbättringar.

En del motiveras av sin nyfikenhet och entusiasm inför tekniska förbättringar. Positiv motivation.

För egen del motiverades jag tyvärr snarast av irritation, frustration och missnöje med det jag hade. Negativ motivation.

Jag fokuserade på felen och bristerna snarare än på de goda egenskaperna, som ju också fanns där samtidigt.

Posted

Det blir nog gärna en ond cirkel tror jag, att man fokuserar på det man kan uppgradera ist för det som faktiskt redan är bra.

Posted

Jag kan tycka att det mesta pekar framåt både vad gäller musik och utrustning.

Jag kan, utan att vetenskaplig belägg för detta, säga att utrustning kan du förvärva långt billigare än när jag började på allvar intressera mig för hifi. Serieproduktion i kombination av förhållandevis standardiserade komponenter har i vart fall gjort elektroniken långt billigare. På 60-talet var brusproblemet ganska påtagligt och bristen på dynamik hörde till vardagen. Den utveckling som har gått långsammast är nog högtalartekniken som i grunden är densamma sedan ett halvt sekel. Undantaget är elektostater och magnestater, men dessa är i minoritet på marknaden.

När det gäller musik kan jag känna att vi fått en väsentlig höjning av både kvalitet och mångfald. Olika gengrer breder ut sig och hittar många gånger sina rötter i tradition utvecklad till något helt nytt. Jag tänker som exempel på punk och rap som kanske inte liknar så mycket annat.

När det gäller mitt speciella intresseområde modern jazz så finns här kanske nya infallvinklar med worldmusik och klassisk musik som grund inte bara den svarta eller vita bluesen och den ständiga bluestolvan. Jag känner att Europa har tagit över mycket av utvecklingen efter att USA har fastnat i "The Golden Era". Man måste acceptera att det finns en tid efter Paker, Miles, Amstrong etc. etc. annars kommer man att snöa in totalt och bara stå och stampa på samma fläck. Själv njuter jag i alla delar av min musiktörstande hjärna när jag hör ny och utvecklande musik. Någon har sagt att all musik är redan matematiskt komponerad genom begränsningen av antalet toner och kombinationer av dessa.

Jag tvivlar starkt eftersom även om jazzen arbetar med standards så finns det alltid en ny infallsvinkel även på gammak musik.

Så kontentan av detta är att jag hyser en obetingad optimism om att utvecklingen för oss framåt mot nya spännande mål och upplevelser!!

Calm

Guest justaudiomagic
Posted

Posted

Instämmer om det. Ett mycket vanligt samtalsämne i vänkretsen.

Kanske inte att man retar sig, men ... förundras :)

Posted
Instämmer om det. Ett mycket vanligt samtalsämne i vänkretsen.

Kanske inte att man retar sig, men ... förundras :)

Nej, det är inte övervikt mot att ogilla inspelningen. Förundras är ett bättre ord. Men ändå drar dessa små ting uppmärksamheten från musiken - ibland. Det händer också att ett visst instrument eller kanske sången fångar en så pass mycket att övrig musik glöms bort - hur lät basen eller gitarren - egentligen? Det är förstås inget fel att det är så - men man kan ju fråga sig om detta var avsikten vid mixningen?

• 2 weeks later...
Posted

Jag upplever nog det hela på ett lite annorlunda sätt.

Av någon outgrundlig anledning jämför jag alltid, medvetet eller omedvetet, med hur jag "tycker" att det skall låta. För mig är att lyssna på musik en upplevelse för hela kroppen (alla sinnen...). Under många år trodde jag att "anläggningen och dess kvalite" var det som avgjorde om jag kunde få en musikupplevelse som motsvarade mina förväntningar. Numera har jag nog insett att "tekniken" inte kan åstadkomma vad jag söker, och därmed blir ju resultatet av de som hifin producerar enbart olika nyanser av brunt....typ.

/B