Jump to content

Förvaringsklimat för CD-skivor?

K-man

Recommended Posts

Nu när skivorna snart är inrippade är ju tanken att de skall kunna plockas ned för förvaring i förrådsutrymmen....men då funderar jag på vad som är ok. Lägga dem på kallvinden känns inte bra då...men ute i det isolerade uteförrådet med temperatur som aldrig går under +4 grader borde funka fint? Vill ju att såväl skivor som "leaflet" skall hålla sig lika fina. Känns som de är mindre känsliga än vinyl...

Eller är det rent av så att de inte har ont alls av temparatur och klimatvandringar? Vissa har dem ju liggandes i bilar i flera år...

\\K-man

Så länge det är torrt så borde inte temperaturen vara nått större problem, men fukt och kondens är pappers värsta fiende så man skall nog undvika platser med stora och snabba temperaturvariationer!

Har själv mina plattor lagrade i en ganska stabil miljö där temperaturen inte sjunker under 10 och aldrig går över 25 grader..

/ptr

Hörde för många år sedan av en god vän vars far jobbade för SR's skivarkiv att några skivor drabbats av CD-röta. Detta var oxidering som gjorde skivorna oläsbara. Vad jag förstår är det inget utbrett problem, men om man som dom vill ha alla en komplett samling fungerande skivor är det ju tråkigt.

Om det gäller skivor pressade vid en viss tid, eller ett visst bolag, land eller förvaringsmiljö m.m m.m fick jag aldrig veta. Ska förhöra mej lite mer om detta nästa gång vi träffas och fylla på med info om han vet något mer.

Så länge det är torrt så borde inte temperaturen vara nått större problem, men fukt och kondens är pappers värsta fiende så man skall nog undvika platser med stora och snabba temperaturvariationer!

Framför allt att hålla den relativa luftfuktigheten någorlunda konstant, ca 40-60 %. Den är lierad med temperaturen så jämn temeratur, som Plundin skriver, ger normalt små förändringar i den relativa fuktigheten också. Det är när den relativa luftfuktigheten ändras som det kan bli problem. Om den ligger still är allt OK.

Man bör hålla den relativa luftfuktigheten under 50%.

Vintertid är det aldrig några problem i uppvärmda utrymmen.

Undvik bara kallförråd.

Det är under sommarmånaderna vi har problem.

Själv har jag en luftavfuktare hemma som jag köpte för under 1000-lappen.

Den är idealisk för att avfukta ett förråd.

Edited by Björn-Ola

Hörde för många år sedan av en god vän vars far jobbade för SR's skivarkiv att några skivor drabbats av CD-röta. Detta var oxidering som gjorde skivorna oläsbara. Vad jag förstår är det inget utbrett problem, men om man som dom vill ha alla en komplett samling fungerande skivor är det ju tråkigt.

Om det gäller skivor pressade vid en viss tid, eller ett visst bolag, land eller förvaringsmiljö m.m m.m fick jag aldrig veta. Ska förhöra mej lite mer om detta nästa gång vi träffas och fylla på med info om han vet något mer.

Den CD-rötan hade inget med miljön att göra, utan berodde på ett fabrikationsfel på PDOs CD-presserier. (det var lacken man lade över trycket på CDn som reagerade med syran i trycksakspappret, detta problem är dock "ur världen" eftersom PDO bytte ut alla felaktiga CD upp till tio år efter det hade hänt (början av 90-talet).

Vid samma tid snackades det om någon svamp som angrep CD i tropiska trakter (Brasilien), men den glömdes bort ganska snart...

/ptr

Minns en artikel i High Fidelity i mitten på 90-talet. Eller det var nog en artikelserie när jag tänker efter. Ämnet var tweaks. Artikelförfattaren hade upptäckt att hans cd-skivor som flugit i lastutrymmet under hans resor lät bättre än de som inte hade gjort det. Tipset var inte att flyga med cd-samlingen i lastutrymmet, men lägga dem i frysen.

^_^

Jag skulle nog förvara dem vid lagom temperatur och luftfuktighet.

Edited by shifts

Tipset var inte att flyga med cd-samlingen i lastutrymmet, men lägga dem i frysen.

Jag prövade det också och det var väl 1993-94 om jag inte missminner mig.

- Jag har för mig att vi upplevde en förbättring och förklaringen var att i själva tillverkningsprocessen genomgick CD-materialet uppvärmning som förorsakade spänningar i materialet som man kunde reducera om man frös ner en CD och sedan förhållandevis långsamt värmde upp CD'n till rumstemperatur.

Skillnaden var inte stor om det var någon dvs. den låg på vad jag brukar kalla "placebonivå" ;)

Någon som känner sig manad att undersöka :?:

Jag mätte luftfuktigheten idag i mitt kallförråd där det idag är -3,5grad.och 55%. utomhus -8,2grad. och 77%. Inomhus har jag just nu +22,7grad och 66%. Jag vet att vi sommartid ofta har >90%. Men jag har då aldrig märkt någon skada på mina CD/vinyl skivor eller magnetband. Däremot så kan det hända att ett DAT band kan ha svårt att komma igång om det är kallt och fuktigt. Mina äldsta CD-skivor är från 1984. SR/Stockholm som har c:a 250.000 CD skivor lagrar dom i vanlig normal rumstemperatur. Vidare är det så att Det alltid finns minst två ex av varje skiva. Har man bara ett ex då får skivan inte lånas ut. I praktiken så bör det finnas minst 500.000 CD-skivor.

Jag har 22,2 grader just nu och en RF på 28,2 % vilket är lågt men inte alldeles ovanligt mitt i vintern under högtryck. Under sommaren ligger RF här på drygt 45-55 %.

När det gäller påverkan av RF så är inte ett jämt värde något större problem oavsett om det är 30, 40, 60 ... eller vad det nu är. Material tar upp den omgivande luftfuktigheten och anpassar sig till denna över tid. Den stora boven är när RF ändrar sig åt ena eller andra hållet. Om man kan hålla någorlunda jämn relativ luftfuktighet så utsätter sig man inte för några direkta faror.

Jag kan exemplifiera från trägolv.

Om man har en normal RF över året på ca 50 % men installerar golvet när det är 30% så kommer golvet att expandera och i värsta fall resa sig när RF ökar hastigt. Men om man håller 30 % hela tiden, händer inget. Motsatt gäller under sommaren.

Om man installerar ett trägolv när man har en RF på 70-80 % och RF sedan sjunker ner till 20 % (inte ovanligt i Norrland), så kommer golvet att krympa skapa glipor. det kan också spricka. Men om RF stiger eller sjunker långsamt hinner materialet oftast anpassa sig så att man inte får så stora effekter. Jämn luftfuktighet inom ca 30-60 % är bästa medlet. Det är också befrämjande för hälsan, framför allt för allergikänsliga personer.

CD-skivor trivs bäst i för ändamålet anpassade hyllor som är placerade i lyssningsrummet.

Att stoppa undan dem i kartonger eller liknande är helt främmande för mig. Detta trots att jag lyssnar via Squeezebox och NAS.

Jag äger inte ens en CD-spelare. Oj, nu ljög jag :blush . Står en gammal cd-spelare i garaget.

Jag bor i ett hus som är byggt 1962 och till största delen är i trä med stora treglasfönster. Varmt och gott har vi nu när det är kallt, 23grader med fjärrvärme. För några år sedan hade vi två olika avfuktare på test eftersom vi då hade >90% RF både ute och inne. Men vi kunde i knappt se någon minskning av fuktigheten. Vi vägde kostnaden mot nyttan av någon procent minskning av fuktigheten. Just nu har vi en fuktighet ute på 82% vilket jag tycker rimmar dåligt med att det är torrt på vintern.

Just nu har vi en fuktighet ute på 82% vilket jag tycker rimmar dåligt med att det är torrt på vintern.

Den relativa fuktigheten är utryckt i procent, hur mycket fukt luften innehåller i förhållande till vad den maximalt kan innehålla vid just den temperaturen.

Vid 100% relativ luftfuktighet kan luften inte ta upp någon mer fukt.

Lufens förmåga att innehålla fukt ökar drastiskt med ökad temperatur. Det är naturligtvis därför vi använder varm luft för att torka med eftersom vi då ökar luftens förmåga att suga upp fukt.

Kall luft med hög relativ fuktighet innehåller i själva verket väldigt lite vatten, när man värmer upp den så ökar luftens förmåga att bära vatten och den relativa luftfuktigheten blir då betydligt lägre, trots att den innehåller samma mängd vatten.

Det är den relativa fuktigheten vi känner av, inte det absoluta fuktinnehållet i luften.

Detta gör att vi har låg relativ fuktighet inomhus vintertid, trots att den kalla utomhusluften har hög relativ fuktighet.

Har man hög relativ fuktighet inomhus vintertid, så tyder detta på en väldigt låg luftväxling samtidigt som man tillför fukt till luften inomhus, genom bl.a. att vi andas. Detta kan ge problem om inomhusluften tränger in i väggar och tak. Då kyls luften av och vatten kan kondensera ut inne i byggnadsmaterialet med fuktskador som följd.

Just nu har vi en fuktighet ute på 82% vilket jag tycker rimmar dåligt med att det är torrt på vintern.

Det går inte jämföra ute och inne på det sättet. Inomhus torkar luften upp när den värms upp. Om luftfuktigheten ute är kring 80 % och kanske 10 grader kallt så bör du hamna snarare kring 25-30 % inomhus. Att mäta RF (eller RH) är knepigt. De mätare som normalt finns tillgängliga för privatbruk är ytterst osäkra. Din uppgift om att du har 66% RH inomhus så här års ställer jag mig tveksam till. Om sedan mätaren visar det värdet är en annan femma.

På sommaren brukar RH inomhus vara densamma som utomhus, alltså runt 40-60% eftersom luften inte behöver värmas upp.

Ju kallare luft du tar in ju mer behöver den värmas upp och ju mer du värmer luften ju torrare blir den.

I följande länk kan du testa de teoretiska värdena som du borde hamna inom.

Beräkna RH inomhus