plundin™ Posted September 18, 2004 Posted September 18, 2004 Innan jag fick denna platta i min hand var jag inte bekant med det tyska skivbolaget ACT. Men dom verkar ha licensierat ganska många inspelningar med den svenska Jazz eliten, tex, Rigmor Gustavsson, Nils Landgren, Victoria Tolstoy och EST mfl. för utgivning på världsmarknaden. Lars Danielsson : Libera Me {ACT Music + Vision ACTSACD 9800-2} Releasedatum enligt ACTs site 27/9 2004. (Som synes från skivnummret är detta en SACD) Inspelad i Rainbow Studios, Oslo, Studio hos Danska Radion, Köpenhamn och SR I Göteborg (Studio 12), Nilento Studio, Tia Dia SStudio och Studio Pantin. Skivan är mixad och mastrad i 2.0 och 5.1 av den utomordentlige Lars Nilsson i Nilento Studio i Tulebo utanför Göteborg. Alla utom två spår involverar Lars Danielsson som kompositör, dels titelspåret Libera Me som är hämtat från Gabriel Faurés Requiem (arr Danielsson) och Both Sides Now av Joni Mitchel. Danielsson har även sammarbetat på två spår, Newborn broken där Cæcile Norby skrivit text (och sjunger) och Asnah där slagverkaren Jon Christensen är medkompositör. Förutom det två sista hittar vi även Danska Radions Konsertorkester, NP Molvær, trumpet, Dave Liebman, sopransax med fler musiker (Mer detaljerad personalinfo får ni hämta på ACTs pressrelease för plattan) För några år sedan hade jag lite nedlåtande kallat musikstilen "NewAgeJazz", idag lutar jag kanske att kalla den Modern Melodisk Jazz där Lars Danielssons kontrabas ofta är i centrum. ljudbilden är väldigt intrikat (Detta är en studio produktion) med många små ljud utlagda i rummet (ibland slagver, ibland samplingar av akustiska ljud. Trots detta känns helheten väldigt homogen. Jag har lyssnat på min medeltida anläggning men med en lånad Primare DVD30 som signalkälla. Ljudet är fast och öppet, det är en tydlig studioproduktion, men den spelar inte på lyssnaren som vissa studioinspelade jazzproduktioner kan göra utan den ger en tydlig akustisk känsla. I titelspårets början kan man till exempel höra rinnande vatten långt ute till höger, men det är så väl integrerat i ljudbilden så det var först när jag närfältslyssnade som jag kunde indentifiera att det var vatten och inte ett instrument som ljöd där. av fem möjliga får den Euphonier! /ptr ps : min förhoppning är att veckans skivtipps kan vara nått regelbundet återkommande. PMa mig om du har nån störtskön platta att tippsa om som veckans hitt! Quote
K-man Posted September 18, 2004 Posted September 18, 2004 Härligt tips plundin! Om veckan skivtips håller sig på den här nivån så blir det ytterliggare 52skivor om året Kör på! Anders Quote
Timbre™ Posted September 18, 2004 Posted September 18, 2004 Störtskönt... :cool: Hur fixar man trumpeterna... Quote
plundin™ Posted September 18, 2004 Author Posted September 18, 2004 Det är faktiskt ett Eufonium, bilden ligger på en av mina ftp'er som gifbild.. (den får ligga kvar där tilsvidare..) Tyckte att det var ett lämpligt instrument för denna lilla förlustelse... /ptr Quote
eliot Posted September 18, 2004 Posted September 18, 2004 Jättebra Men vad kännetecknar ett "Eufonium" Quote
EAR Posted September 18, 2004 Posted September 18, 2004 Plundin Ditt prat om medeltida anläggning väcker min nostalgiska nyfikenhet Vad innebär det Quote
Timbre™ Posted September 18, 2004 Posted September 18, 2004 Euphonium är något militärer brukar blåsa i... Det gör ju inte vi så här får det bli euforisk kakofoni utan gränser... Quote
plundin™ Posted September 18, 2004 Author Posted September 18, 2004 Nästan bara prylar prylar från sent åttiotal början av nittiotalet.. Ett par B&W 801 Serie II (Korr) / Ett Bryston 4B slusteg / En Bryston BP20 preamp / Ett Linn Axis TT / En Revox B160 tuner / En Pioneer PD-S06 + ett gäng bandare av olika modeller. Allt sammalänkar med Balanserad Supra DAC och i viss mån Van den Hul D - 502 HYBRID singleended kablar / Till 801'orna dubbla längder van den Hul D - 352 HYBRID.. / All ström inledd genom Supra LoRad kablar och dosor... Mitt största problem är att 801'orna inte riktigt lämpar sig för "Compact Living" som jag är inblandad i just nu.. Men man är ju lite van med deras ljud så tanken på ett byte känns lite jobbig -- man slänger ju inte ut en familjemedlem hur som helst.. Nu märker jag att vi driftar lite utanför detta forums gränser.. /ptr Quote
Mattias Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 Harligt initiativ Plundin Spannande skiva, som jag skall kika narmare pa Mvh Mattias i solen Quote
plundin™ Posted September 20, 2004 Author Posted September 20, 2004 Inte bygger dom någon vädersäker h-talare, va Dessutom é man väll tvungen att bygga hela verandan i Valnöt så den matchar Sonusarna.. /ptr Quote
K-man Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 Nej, det duger med den simplaste verandan....den blir vacker då det pkaceras ett mästerverk där...! :cool: \\K-man Quote
Mattias Posted February 17, 2005 Posted February 17, 2005 Riktigt härlig skiva detta som nyligen hittat hem här. Modernt skapad jazz som är lättlyssnad. Detta är den första SACD jag lyssnat på från skivbolaget ACT och jag är inte annat än imponerad.... vilken inspelning! såg just här att ESTs nya Viactium är släppt som SACD. Sånt måste ju följas upp http://www.actmusic.com/ Vecka 39 var ju första fina vecktipset från Plundin. Härligt att få dessa veckotips, det ger nya lärorika uppslag Mvh Mattias Quote
Recommended Posts