Jump to content

Recommended Posts

Posted

Spelade en 70-talsplatta under helgen. Helt OK, men innerkonvulutet var nästan mer spännande. Gamla minnen pockade upp ...

Minns ni Kolskivan som lanserades med buller och bång kring 1975. Testad av Statens Provningsanstalt som en extra krydda i

marknadsföringen. Texten stack ut hakan ordentligt som lovade både resultat och evigt liv. Statiska laddningar var bov inte bara till

knaster från vinylen.

Kolskivan.jpg

Även illamående under bilkörning och dålig radiomottagning i bilen skyldes på statisk elektricitet. Mot detta fanns också medel:

Antistatrem. Trött på att få "stötar" av din bil?

Sägs också kunna motverka olika typer av åk-sjuka då dessa kan vara relaterade till statisk elektricitet.

Remmen är tillverkad av gummi med inbyggd metalledare. Fästes enkelt i bilens chassi.

Källa: Bildelskatalog början av 70-talet

Från historiesiten Skalman.nu hittade jag följande test av sagda rem:

Remmen monterades under redaktionens Tatra 603 enlig anvisningarna. Försökspersonen fick i rask följd äta fyra portioner

lungmos och två paket Mumsmums med kort datum. Därefter sattes han i bilen med ögonbindel och hörlurar med blandat Notorius B.I.G

och Harry Brandelius. Bakom ratten en avdankad distrikstmästare i rallycross. Testet utföll inte till belåtenhet, försökspersonen spydde

som en kalv trots flera körningar för att motverka placeboeffekt. :D

Tillbaka till skivmattorna ... :)

På min Simon Yorke ingår ingen skivmatta annat än den grafitplatta som sitter fast. Den är slät som en barnrumpa men hård som en

metallskiva. Jag har förstått att SY inte rekommenderar något annat skydd. Samtidigt rekommenderar tyska tidningen Stereo en tunn

filtmatta till Simon Yorke för att skydda skivan. :Thinking:

På medium 80-tal, hade jag en sådan tunn filtmatta, men då sas det att den för över damm till spåren p g a statisk uppladdning. :o

Vad har ni för erfarenheter av olika skivmattor och vad använder ni idag?

Såg också på Vinylbutiken att det finns en hel del att välja på ... och det finns fler än så ...

Skivmattor.jpg

Posted

Jag är lite skeptisk till skivmattor men om de gör att skivan blir mer kompatibel med skivtallriken kan den ju vara till nytta - men hur vet man det?

Jag tänker så här. Den viktiga mekaniska "loopen" från;

tonarmsbasen->

tonarmen->

pickupen->

nålspetsen->

vinylskivan->

tallriken/centrumhålet->

tallrikslagret->

basplattan->

tonarmsbasen (tillbaka till början)

.. är viktigt att få till rätt. Att då lägga en matta mellan vinylen och tallriken förändrar "loopen" på ett sätt som kan vara bra eller kan vara dåligt - det beror ju på om konstruktören tänkt färdigt eller inte tänkt alls kring detta.

Lite praktiskt tänker jag som så att knastrar det inte (av elektrostatiska skäl) eller merparten av mina skivor blir inte statiskt uppladdade när jag spelar - ja då behövs ingen matta. Sedan skulle det vara kul att prova några mattor bara för sakens skull - att ändra "loopen".

Posted

Kolmattan hade jag oxå på min första Artstonspelare, vad jag minns så dammade dom farligt mycket när dom torkade samman efter nått år, har för mej att jag bytte den mot en tunn korkmatta om jag köpte från Ginza.. Vidare måste jag säga att efter alla år som LP12-användare så tror jag inte på filtmattor trots den långa Linntraditionen med sådana, är det nått som bildar statisk elektricitet så är det filtmattor!

Länge anväde jag Ringmats Statmat, sedan deras Ringmat (med korkringar), sedan några år använder jag the Funk Firms Acromat, funkar bra jättebra på 12ans ringande aluminiumtallrik!

På andra metalltalrikar (från jobbet) har jag god erfarenhet av Fo.Q RS-912 (test på enjoy the music)..

FWIW, så har jag nått minne av att jag läst att SY avråder från att man skall lägga nått mellan hanns skivtallrikar och plattan, men det betyder ju inte att man inte skall testa! :santagrin:

/ptr

Posted

Jag har alltid använt skivmatta förrut till min P3 med glastallrik,mattan leverades med o jag har aldrig funderat så mkt över det,nu har jag en Avid där korkmattan är integrerad i skivtallriken så enl deras rekommendation ska det ju inte anv något ytterligare,jag gjorde en snabbtest nu med den gamla filtmattan utan att ställa om VTA vilket jag inte har lust med men detalj återgivningen i högra registrena blir lidande helt klart.

Posted

Detta är ju en plats i systemet som verkligen bör kunna påverka återgivningen utifrån mekaniskt funktionssätt.

Jag har provat några olika mattor, och på Stabi Ref med Skala är den tunna matta som medföljer tallriken den bästa hitills.

Den mattan suger tag i underlaget och har en skrovlig mikrostruktur så att inte heller LPn glider.

• 4 weeks later...
Posted

hade en sådan (har fortfarande någonstans) men bytte pill permostat eller vad de hette. Man spejade en vätska på skivorna och de blev väldigt mycket mindre statisk elektricitet.

Posted
hade en sådan (har fortfarande någonstans) men bytte pill permostat eller vad de hette. Man spejade en vätska på skivorna och de blev väldigt mycket mindre statisk elektricitet.

Kolskivan finns magasinerad och jag har ända sedan tidigt sjuttiotal kört med record brush och Zerostat.

Det har med åren utvecklats till en tvångsmässig ritual... :)

akg036.JPG

Posted (edited)
Jag har alltid använt skivmatta förrut till min P3 med glastallrik,mattan leverades med o jag har aldrig funderat så mkt över det,nu har jag en Avid där korkmattan är integrerad i skivtallriken så enl deras rekommendation ska det ju inte anv något ytterligare,jag gjorde en snabbtest nu med den gamla filtmattan utan att ställa om VTA vilket jag inte har lust med men detalj återgivningen i högra registrena blir lidande helt klart.

Det du hører kan være endringen i VTA du får med å legge på en ca 3mm tjock filtmatta. ;)

Kör med original filtmatta på min P5, men funderer på å bytte til Herbie's Way Exellent II mat eller lignende.

A tweaking we go :app:

R

026.jpg

Edited by RODA
Posted
Det du hører kan være endringen i VTA du får med å legge på en ca 3mm tjock filtmatta. ;)

Kör med original filtmatta på min P5, men funderer på å bytte til Herbie's Way Exellent II mat eller lignende.

A tweaking we go :app:

R

Så kan det va o det var därför jag skrev att jag ej vill ställa om VTA,men tror fortfarande att fabrikanten i mitt fall har haft en idé från början som inte blir till gagn av extra matta,2mm är min mätt med skjutmått.Till regas glastallrik är den säkert bra men vore intressant hur kork matta funkar där :?: