Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej alla... Hur mycket är ett rykte värt egentligen på denna marknad?

Jag menar hur mycket kan man lita på det?

Har hört rykten i dagarna att "vi" ska få ett företag som bygger och tillverkar högtalare i samarbete med en tillverkare i USA. Högtalarna kommer att erbjudas i precis vilken finish man vill, om det så är målat, fanerat eller både målat och fanerat. Även om man vill ha 2- eller 3-delat faner går det att få.

Om jag förstod ryktet rätt handlar det om en hel del från de välkända Humble homemade Hifi - Tony är en riktigt etablerad kille när det gäller högtalare.

Vad sägs om en stativhögtalare med dubbla passiva element på baksidan?

http://www.humblehomemadehifi.com/Nebular.html

Nerd

Posted
Att posta samma sak på olika forum gör det inte till ett rykte, utan spam.

?? Vi har nog olika uppfattning vad som är spam!? :dead:

Posted

Verkar som om detta passar bättre på "nyhetsforum". Rykte eller inte - första inlägget ser ut som reklam för en produkt.

Spam blir det väl inte förrän många utan något som helst intresse av produkten i fråga får personlig post om produkten? Att posta på ett eller flera forum är helt ok i min värld.

Däremot är det olika tröskel för olika personer - för en del är all oönskad reklam lika med spam. Det måste man förstås respektera tycker jag. Spammare tar naturligtvis ingen hänsyn till en sådan önskan.

Posted
Verkar som om detta passar bättre på "nyhetsforum". Rykte eller inte - första inlägget ser ut som reklam för en produkt.

Jag reagerade på samma sätt. Tråden är flyttad till Nyhetsforum.

Posted
Verkar som om detta passar bättre på "nyhetsforum". Rykte eller inte - första inlägget ser ut som reklam för en produkt.

Jag kan bara hålla med om det varit så, men har ju gjort iaf en 45 inlägg så första inlägg är det inte :)

Tack för det Bebop

Posted
Jag kan bara hålla med om det varit så, men har ju gjort iaf en 45 inlägg så första inlägg är det inte :)

Tack för det Bebop

Hej Nerd,

jag tror det syftades på det första inlägget i denna tråd.... :)

För övrigt ser talarna intressanta !

\\K-man

Posted
Hej Nerd,

jag tror det syftades på det första inlägget i denna tråd.... :)

För övrigt ser talarna intressanta !

\\K-man

OK, då är jag med :)

Har även läst om Statement högtalarna han har på sidan, påminner en del om Marten

avancerat filter? ;)

Humble statement

Posted
Ja snacka om kopia på bild ser dom lika dana ut.

Får man verkligen efterapa hur som helst :Shame On You:

Så länge det är DIY kan väl ingen säga ngt? :)

Posted

Om de är rena plagiat, så är det förkastligt att sälja och sannolikt ett brott mot upphovsrätten!

Att kopiera yrkesmässigt av kommersiella skäl tycker jag är ett hån mot upphovsmännen. :(

Upphovsmännen har lagt tid, möda och pengar för att förverkliga sina modeller och skall därmed få betalt för detta arbete. Inte någon som bara åker snålskjuts på andras arbete och idéer. :dead:

Calm

Posted
Upphovsmännen har lagt tid, möda och pengar för att förverkliga sina modeller och skall därmed få betalt för detta arbete. Inte någon som bara åker snålskjuts på andras arbete och idéer. :dead:

Bäste herr Calm,

Det var en udda inställning :o ... har du inte hört talas om turboinnovationer, dvs innovationer som baseras på kopiering av andras alster? Det är ju jättebra eftersom det sätter mig, min egoism, i fokus. Det blir billigare för mig - varför skall jag bry mig om andra. De får väl skylla sig själv att de uppfann och konsturerade något, eller komponerade, arrangerade eller spelade in något. Hade dom bara låtit bli, så hade ju ingen stöld varit möjlig ...:closedeyes:

Annat förhåller det sig när tjuvarna, förlåt jag menar kopiatörerna kommer in i min egen konsumentsfär och roffar åt sig båtmotorer, hifi, laptops och liknande. :Shame On You: Då är det allvar. Då krävs åtgärder från samhället sida. Men en företagare eller en konstnär är väl inte så mycket att bry sig om ... dom får skylla sig själva.

För säkerhets skull meddelar jag också att jag delar din åsikt till fullo, men frågan är också lite vad som är skyddat i en högtalare och om tillverkaren meddelat patent och/eller mönsterskydd. Komponenterna är ju standard och en låda är förmodligen svår att skydda. Många av delningsfilterna är ju också "commodity" när det gäller den tekniska lösningen. Handlar oftast mest om vilka delningsfrekvenser man skall lägga sig på, nivåer, komponentval och liknande.

Men sen är det ju syftet som du är inne på. Att yrkesmässigt inrikta sig på att kopiera eller underlätta för andra luktar illa. Annorlunda är det om jag som privatperson för mitt eget syfte och bruk bygger en kopia.

Posted
Bäste herr Calm,

Det var en udda inställning :o ... har du inte hört talas om turboinnovationer, dvs innovationer som baseras på kopiering av andras alster? Det är ju jättebra eftersom det sätter mig, min egoism, i fokus. Det blir billigare för mig - varför skall jag bry mig om andra. De får väl skylla sig själv att de uppfann och konsturerade något, eller komponerade, arrangerade eller spelade in något. Hade dom bara låtit bli, så hade ju ingen stöld varit möjlig ...:closedeyes:

Annat förhåller det sig när tjuvarna, förlåt jag menar kopiatörerna kommer in i min egen konsumentsfär och roffar åt sig båtmotorer, hifi, laptops och liknande. :Shame On You: Då är det allvar. Då krävs åtgärder från samhället sida. Men en företagare eller en konstnär är väl inte så mycket att bry sig om ... dom får skylla sig själva.

För säkerhets skull meddelar jag också att jag delar din åsikt till fullo, men frågan är också lite vad som är skyddat i en högtalare och om tillverkaren meddelat patent och/eller mönsterskydd. Komponenterna är ju standard och en låda är förmodligen svår att skydda. Många av delningsfilterna är ju också "commodity" när det gäller den tekniska lösningen. Handlar oftast mest om vilka delningsfrekvenser man skall lägga sig på, nivåer, komponentval och liknande.

Men sen är det ju syftet som du är inne på. Att yrkesmässigt inrikta sig på att kopiera eller underlätta för andra luktar illa. Annorlunda är det om jag som privatperson för mitt eget syfte och bruk bygger en kopia.

Håller helt med att det är annorlunda om någon helt privat och för eget bruk gör vad han/hon upplever som en exakt kopia. Tyvärr lyckas det relativt sällan.

Tar vi högtalare är det just sammansättning, stagen, de olika kabinetten, basportarna och vad det nu kan vara som konstituerar det speciella ljud som åstadkoms. Ibland är det bara själva lacken som kan ha en betydelse i sammanhanget. Vanligen faller privatkopieringen på kostnaden eftersom om man skall vara exakt så måste man måtta utifrån ett orginal och kanske plocka isär för att uppfatta alla finesser i konstruktionen.

Tänk så mycket möda som spillts på att efterapa Stradivari-violinerna. Men har någon lyckats? Knappast och jag tror inte att det är bara åldern som har betydelse för slutresultatet.

Smakar Pepsi likadant som CocaCola? ;)

Calm

Posted

Efterapningar är aldrig kul, har man dock kommit överens är det en annan sak tycker jag.

Man kan ju hoppas att de inte väljer just denna talare att sälja då, med tanke på kopiera och efterapningar

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...