Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej alla hifivänner!

Jag har varit medlem på detta forum ett tag nu men är dålig på att skriva!

Men nu så bara måste jag för under min tid som jag jagat det rätta ljudet så har jag sällan fått en sådan AHA-upplevelse. :o

Kom just hem med en komponent som jag testat i ett flertal varianter men tills nu inte riktigt blivit nöjd med!

Men idag så skedde det som man så länge har väntat på Allt föll på plats!

Jag hade nästan börjat att tvivla på om mina övriga komponenter kunde återge musik med den kvalitet som jag önskade. :(

Eftersom jag till skillnad mot övriga kollegor på detta forum inte är någon virituos med att fixa bilder och sådant så kan jag inte ge annat än skrifliga ledtrådar till vad

det är för produkt som jag talar om.

jag kan till att börja med säja att det är en nyutkommen produkt på marknaden! ;)

Posted
Hej alla hifivänner!

Jag har varit medlem på detta forum ett tag nu men är dålig på att skriva!

Hej!

Teasern var det inte fel på!

Jag gissar på skivtvätt eller strömrenare.

Posted

Man skulle kunna tro att det är något av detta men NEJ!

Jag och min ljudreferns( min fru )har testat exemplar från bl'a G-Dis , Moon , Audio-space , så det borde ge en hint om vad det är! :app:

Posted
Lead Audio LA-100 kanske? :unsure:

Bra gissat!

Jag läste testet i hifi music och blev nyfiken på denna så när HIFI-punkten fick in första sändningen igår eftermiddag så åkte jag och frugan ner och hämtade en direkt.

Hittils så har jag endast provat dem kopplad till min Sqezeebox duet och med bluray spelaren som transport.

Redan efter första tonen så kunde man märka skillnaden.

som jag skrev i tidigare inlägg så har det testats några andra fabrikat av dacar under en tid men inget har liksom riktigt träffat rätt! men nu så kändes det som allt föll på plats och

det blev den harmoni i ljudet som vi har letat efter. Framförallt så är ljudet väldigt öppet och med massor av luft. Jag trodde inte att en produkt i denna prisklass skulle kunna matcha

dom dyrare som jag provat innan men som det känns nu så är denn lilla juvel en kombination av dom tidigare provade exemplaren.( framförallt Gdis och audiospace) :mm:

Posted (edited)

Låter trevligt, får man fråga vilka andra DACar du provlyssnat innan du bestämde dig för den här? Själv kör jag med Musicstreamer II+ och är ganska nöjd men nu verkar marknaden fyllas av produkter av hög klass till vettiga pengar. Jakten på bättre ljud tar aldrig slut så det kanske är dags att uppgradera.

Edited by Conny T
Posted

PUC2 istallerades för någon vecka sedan. Primare DVD30 & Thorens TD318 med Clearaudio Symphony får finnas kvar hemma hos mig men det blir aldrig sig likt igen med lyssnandet. När jag öppnar upp J River Mediacenter på morgonen och låter den börja spela i randomläge så är det en helt ny skivsamling jag har. Mycket positivt har nämnts om PUC2 och även ris har den fått av vissa, men jag upplever det bara positivt. Och det är gott nog!

Men visst blir det att lyssna på fler DAC'ar framöver. Alltid kul att höra vad som händer.

Posted

Jag började med att låna hem pro-jects usb-box och harmony design da9 ( en tidigare modell) och även en kina tillverkad da som jag inte kommer ihåg namnet på nu!

Dock så gav dessa inget lyft jämnfört med den inbyggda dacen i min förstärkare! Även om Harmony da9 lät bra!

Sedan så lånade vi hem Audio space Dac-1. En mycket välbyggd dac med både transistor och rörutgångar. Ljudet på denna var väldigt bra med mycket värme och närvaro

och denna har fram till nu varit nr1 på min lista men vi var inte redo göra affär när denna testades!

Nästa dac som vi provade blev G-dis Dac V v2 och denna dac har ett mycket neutralt och lättflytande ljud med bra kontroll speciellt när man kör den direkt på slutsteget med balanserad koppling.

Dock så tycker jag att Audio space har mera liv i ljudet fast inte lika distingt i basen som Dac V.

Till sist så läste jag tests på denna nya Dac från danska LEAD AUDIO och blev nyfiken på vad denna kunde åstadkomma.

Så när den kom in till HIFI- Punkten i Trollhättan så var det bara att hämta ett exemplar för test.

Jag var inte riktigt beredd på att denna i sammanhanget billiga produkt skulle ge så mycket välljud.

Kanske är det så att både Audio Space och G-Dis kan vara bättre på vissa punkter än denna men den har en balans och en luftighet i ljudet som jag föll för direkt.

Dessutom så är priset ca 25% av vad dom kostar och tar man dett med i beräkingen så har dom ingen chans!

När det kommer till Puk 2 och musicstreamer som har varit alternativ så har dom saknat möjligheten att kopplas till min Squeezebox som gjort att dom fallit bort.

Hoppas att ni kan hänga med annars så får ni fråga! :blush