Timbre™ Posted September 17, 2004 Share Posted September 17, 2004 En kvällsintervju med Burmesters representant vid Arkenpremiären. Företagshistoria, produktionsrutiner, ekonomi och service. Var Burmester står idag och vad som förväntas av morgondagen. Hur många CD-skivor står det egentligen hemma i lyssningsrummet i Berlin... Udo Besser bjöd på sig själv och vi får reda på det mesta... Udo und Lautsprecher 961 MK2... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 17, 2004 Author Share Posted September 17, 2004 Kromglans och Jetdiskant - Lautsprecher 961 Mk 2 ingår i Burmesters Basic Line. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted September 17, 2004 Share Posted September 17, 2004 ...ännu en härlig intervju i antågande! \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 17, 2004 Author Share Posted September 17, 2004 Fast nu är det allvar... :cool: En trevägs basreflexkonstruktion med ett 130 mm pappersmembran att supplera Jetdiskanten i kromglansen. Känslighet 89 dB och den nominella impedansen är 4 ohm. Bandbredden sträcker sig mellan 35-25kHz (-3dB). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 17, 2004 Author Share Posted September 17, 2004 Sidmonterade 210 mm baselement och dubbla högtalarterminaler öppnar upp för biamping. En trevlig liten anläggning till morgonkaffet och signalkällor finns det att välja på för den märkestrogne... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted September 17, 2004 Share Posted September 17, 2004 Fick du nått svar på om banddiskanterna fortfarande sourcas från Philips (Det var så på den gamla toppmodellen B97, Jag har nummret av The Absoulte Sound som nöjesläsning på VC, där HP testade just B-97).. Helt OT, när jag var påväg ut från Arken i Lördags, stod det en Volvokombi (om jag minns rätt) där två herrar av okänt ursprung höll på att lasta ur ett par Philips högtalare av den aktiva typen, där just denna banddiskant används -- Jag minns denna högtalare från en test i Hifi&Musik från slutet av åttiotalet eller början av nittio.. Kommer dessvärre inte ihåg modellbeteckningen, bara att den var trevägs och aktiv... Och att omdömmena var svepande med lutade lite possitivt.. Burmester verkar ju annars vara designade för folk som redan har en buttler som putsar silvret -- och matchar gör det ju också då.. /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 17, 2004 Author Share Posted September 17, 2004 Den integrerade förstärkarbesten har ett rejält volymreglage för den morgontrötte som inte hunnit stjälpa i sig morgonkaffet... Det finns 2x140 W att hantera i 8 ohm och matchvikten är 40 kg. Vollverstärker 032... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 17, 2004 Author Share Posted September 17, 2004 Det tycks vara så att de "isodynamiska banddiskanterna" endast sitter i de tre största modellerna... Detta är en specialvariant (Airmotion Transformer) som förekommer i de tre mindre modellerna. Vet ej om Philips är inblandat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 17, 2004 Author Share Posted September 17, 2004 Fem ingångar RCA/XLR, men phonoingång saknas. Den vinylsugne investerar säkert i ett separat RIAA-steg. På Burmesters eget Audio-Rack V3 fanns det gott om plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted September 17, 2004 Share Posted September 17, 2004 Fick du nått svar på om banddiskanterna fortfarande sourcas från Philips /ptr Jeg fikk inte hört mycket hos Burmester, men bedömt ut ifrån Tibres fantastiske bilder er dete INTE en banddiskant, men en Air Motion Transformer. Detta fannt jeg på Burmester hemsida: "Hochtöner J.E.T.-Hochtöner nach dem Air-Motion-Transformer-Prinzip von Oskar Heil, gefertigt als Spezialversion von Elac nach unseren Vorgaben gefaltete Folienmembran mit Aluminium-Leiterbahnen, dadurch geschwindigkeitstransformation um den Faktor 5 (Luftmoleküle bewegen sich fünffach schneller als die Membran) Seltene Erden-Magnete mit sehr hoher Energiedichte" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 17, 2004 Author Share Posted September 17, 2004 Man ser snabbt att Burmester kan erbjuda en totallösning med Burmesterprodukter hela vägen från vägguttaget till högtalarmembranen. Bland bilägare, båtägare, kameraägare och hifiägare kan man ibland träffa på en utpräglad märkestrogenhet. Ett komplett sortiment typ Burmester inbjuder ju till detta. Hur står det till med märkestrogenheten i Tyskland... Några av våra mest kompletta Burmesterägare är folk som för tjugo år sedan kom över en begagnad Burmesterprodukt, kontaktade oss och önskade en servicemanual eller ett produktblad. Vi delar gärna med oss av informationsmaterialet i hyllorna och skickade naturligtvis över manualen utan kostnad. Idag har dessa människor lämnat studentlivet, skaffat sig fasta inkomster och hållit fast vid Burmester. Det har blivit en hel del kompletta system... Våra kund- och återförsäljarkontakter bygger på långsiktighet och här menar jag långsiktighet. Inte några år utan kanske ett helt hifiliv som perspektiv. Vi tror på långa och väl förankrade relationer. Från vaggan till graven med Burmester skulle man kunna säga... I morgon botaniserar vi vidare i Burmesterprogrammet och ställer nyfikna frågor till Udo Besser. Missa inte fortsättningen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marbrink Posted September 17, 2004 Share Posted September 17, 2004 JET diskant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neodynium Posted September 18, 2004 Share Posted September 18, 2004 Burmester gjorde verkligen ett bra intryck på mig. Både visuellt och ljudligt! Skall bli intressant att höra ett Burmester system i ett vanligt fixat rum! Här kommer en sneak peak för imorgon!! Kolla in reflektionerna.. =) /Neo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bernt Posted September 18, 2004 Share Posted September 18, 2004 Tar mig friheten att rätta en uppgift här. Vollverstärker 032 ger enligt spec 2 x 171W i 4 ohm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted September 18, 2004 Share Posted September 18, 2004 ..INTE en banddiskant, men en Air Motion Transformer... Ursäkta men jag var kanske otydlig, mina tankar var framförallt på B-99 högtalaren.. Kollade lite på http://www.burmester.de/ och hittade följande spec på B-99, dock ingen info om det fortafarnde är Philipsbandet som används Tweeter Ribbon tweeter modified to Burmester specifications. Diaphragm foil made of highly heat-resistant Kapton, therefore, extreme load stability. Diaphragm foils are pair-matched and fixed in place by special drill holes. Silver connector wires soldered directly to the diaphragm foil. Magnetic coil consists of aluminum conductor rails on the diaphragm foil, this results in even movement of the whole diaphragm area. Best motion-to-mass ratio. Aluminum front panel of 20 mm thickness The app. 28 cm² diaphragm area is about ten times the size of conventional dome tweeters. This results in a very low crossover frequency of 1800 Hz and allows a d'Appolito configuration which guarantees very stable and transparent sonic images No compression effects as with dome tweeters Neodym magnets with very high energy density (app. 20 times higher than comparable ferrite magnets) allow magnets of smaller size and, thus, a more streamlined design. Hela specen finns här : B-99 spec JET diskanten verkar bara gälla för högtalare nos : 995 mkII, 961 mkII och Compact 022.. Kollar man specen för B50 och B80 så verkar dom ha ett annat band än B-99 -- det står att dom har ett band av "Kaladex" inte Kapton som B-99.. /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merkurius Posted September 18, 2004 Share Posted September 18, 2004 Några av våra mest kompletta Burmesterägare är folk som för tjugo år sedan kom över en begagnad Burmesterprodukt, kontaktade oss och önskade en servicemanual eller ett produktblad. Vi delar gärna med oss av informationsmaterialet i hyllorna och skickade naturligtvis över manualen utan kostnad. Idag har dessa människor lämnat studentlivet, skaffat sig fasta inkomster och hållit fast vid Burmester. Det har blivit en hel del kompletta system... Våra kund- och återförsäljarkontakter bygger på långsiktighet och här menar jag långsiktighet. Inte några år utan kanske ett helt hifiliv som perspektiv. Vi tror på långa och väl förankrade relationer. Exakt min filosofi. Jag som själv är student köper mycket begangnat. När jag väl kommer ut på arbetsmarknaden och börjar tjäna lite pengar så är det inte omöjligt att jag istället köper nya grejor från butik. Då kommer jag främst att göra mina inköp från de butiker som behandlat mig väl genom åren, även om jag aldrig köpt något från dem tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted September 18, 2004 Share Posted September 18, 2004 Fantastiska bilder: Burmester gjorde verkligen ett bra intryck på mig. Både visuellt och ljudligt! Skall bli intressant att höra ett Burmester system i ett vanligt fixat rum! Här kommer en sneak peak för imorgon!! Kolla in reflektionerna.. =) /Neo - Vi har fått en till mästerfotograf Skulle inte förvåna mig om Burmester vill ha bilderna till sina reklambroschyrer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 18, 2004 Author Share Posted September 18, 2004 "Tar mig friheten att rätta en uppgift här. Vollverstärker 032 ger enligt spec 2 x 171W i 4 ohm." Enligt pressmaterialet lämnar den 2x240 W i 4 ohm vilket känns mer naturligt... Det står 171W på hemsidan så vi får väl kontakta Udo Besser... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 18, 2004 Author Share Posted September 18, 2004 Neodynium går från klarhet till klarhet. Vi måste nog binda upp honom med ett kontrakt... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 18, 2004 Author Share Posted September 18, 2004 Kliver man omkring i Burmestersortimentet hamnar man förr eller senare (förmodligen förr... ) i instegsserien Rondo Line. Vollverstärker 991 och CD-Player 992 uppställt på ett Audio-Rack V 3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 18, 2004 Author Share Posted September 18, 2004 Vollverstärker 991 levererar (enligt analoga uppgifter... ) 2x120 W i 4 ohm. Vikten är 14 kg och det finns totalt 5 (balanserade/obalanserade) ingångar. CD-Player 992 innehåller en multibitsomvandlare men det finns digitala utgångar, bl.a. i form av 110 ohm AES/EBU för den som vill koppla upp sig balanserat på en separat konverter. Fjärren inger förtroende... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 18, 2004 Author Share Posted September 18, 2004 En matchande högtalare för den mindre installationen (vilket bör avgöras av rummet - inte av plånboken) är Lautsprecher 022. Jet Airmotion Transformer diskant, känslighet 89 dB, en nominell impedans på 4 ohm samt dubblerade ingångsterminaler som även här ger möjlighet till bi-amping. Stativen är naturligtvis av husets egen tillverkning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neodynium Posted September 18, 2004 Share Posted September 18, 2004 Kul att ni gillade förra bilden.. tackar! När vi ändå tittar på stativaren... så kan jag ge en annorlunda vinkel på den.. Genom en dyrare konstruktion.. /Neo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted September 18, 2004 Share Posted September 18, 2004 Nästan för närgångna bilder Neo - Sladd&CO får ju skämmas när du visar hur dåligt dom gått fram med damvippan! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 18, 2004 Author Share Posted September 18, 2004 Multibitsdacar, CD-spelare, DVD-spelare och tuners - har då inte Burmester någon SACD-spelare... Nej, vi har valt en avvaktande hållning i SACD-frågan. Hur många inspelningar finns utgivna på CD och hur många finns att tillgå på SACD... Vet du hur många olika Compact Discs som finns utgivna hittills... För ett tag sedan passerades siffran 890000 () och CD har kommit för att stanna. Då alla våra satsningar är långsiktiga, har vi satsat vår energi på att driva CD-tekniken till sin spets och vi är helt säkra på att våra användare kan få stora musikaliska upplevelser utan SACD. Hur är det med den egna skivsamlingen, har det smugit sig in någon multilayer Super Audio CD på hyllan... Inte vad jag känner till hittills, men med 9000 CD-skivor finns det ju alltid en möjlighet. Hundra CD-skivor kan vara en prydnad, tusen ett förvaringsproblem. Hur hanterar man en samling på niotusen... För egen del har jag lovat mig själv högst 30 sekunder för att plocka fram en skiva, vilken som helst. Klarar man det bland 9000 CD-fodral... Ja faktiskt, förmodligen snabbare än så. Det gäller att ha ett genomtänkt system... Burmester kan ju även förse användarna med egen mjukvara av hög kvalitet. Dessa Vorführungs-CDs har ofta en något lägre utsignal än originalen och ljudkvalitén går inte av för hackor. Jo, dom låter bra i våra system. Förmodligen även på andra håll. Här ser vi Audio-Rack V 3 och 3/4 av Rondo Line i helbild. Frånvarande denna gång är FM-Tuner 993. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bernt Posted September 18, 2004 Share Posted September 18, 2004 Oj, då har vi tre uppgifter om uteffekt på 032. Men det spelar ju mindre roll - det är ljudet som räknas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neodynium Posted September 18, 2004 Share Posted September 18, 2004 Många cdskivor hade han.. =) Han verkar vara en rolig man med många ideer! Sacd tycker jag dock att de skall hoppa på.. hehe /Neo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 19, 2004 Author Share Posted September 19, 2004 Från insteget Rondo Line klättrar vi rakt uppför stegen och på översta pinnen väntar en representant för Burmester Reference Line... :cool: Lautsprecher B 99 i sällskap av diverse Burmesterelektronik som vi skall kika närmare () på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 19, 2004 Author Share Posted September 19, 2004 Recommended A+ Component i Stereophile och med diverse utmärkelser har B 99 bidragit till att öka tyngden på pokalhyllan hemma i Berlin. Nu är vi på toppen av de isodynamiska banddiskanternas berg och dessa bandelement finns även i modellerna Lautsprecher B 80 und Lautsprecher B50. Mellanregisterkonfigurationen består av magnesiummembran och de dubbla 250 mm basarna kan givetvis drivas med separata slutsteg. Det här kan byggas på till att bli hur tungt som helst... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 19, 2004 Author Share Posted September 19, 2004 Tungt kan det också bli att klättra upp på bergets topp, så det är kanske dags för lite andhämtning... Referenselektronik både högt och lågt, men hur började egentligen Burmestersagan... Historien sträcker sig mer än två decennier tillbaka i tiden. Dieter Burmester var och är en flitig musikutövare och därifrån är steget kort till att bli flitig hifientusiast. För Dieter var det Quad som gällde i början på det glada sjuttiotalet och ett accelererande intresse frestade med egna experiment. Under en intensiv tid av lyssning och utveckling växte ett självkonstruerat försteg fram. Dieter Burmester var nöjd med sin konstruktion (vem är inte det... ) och hade fått blodad tand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts