K-man Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Rippa all sin musik tar tid...även om det går rimligt fort för en skiva så har man ju samlat på sig en och annan skiva...och även om man ligger i lä i antalet skivor jämfört med flera här på forumet så har jag ännu inte hunnit helt i mål. (hmm...började nog rippa för 2 år sedan.....) De mest frekventa är dock inlästa....men sedan har man ju svansen....och den är nästan ogenomtränglig känns det som. Dessutom kryddas den av en del udda skivor där allt får skrivas in för hand. Dessutom är ju inte alla skivor som man lyssnar så ofta på...men det känns fel att inte läsa in dem med...så man kan ställa undan ALLA skivor. Om jag inte rippar in ALLA skivor kommer ju flera falla i glömska då man inte längre stöter på dem vid genombläddringen. Hur har ni gjort? Hoppat över något? Sedan undrar jag om det finns någon/några som verkligen kommit ändå i mål? Harryup är väl tätt på? Vet flera som rippat med god fart i början...men sedan..... \\K-man Quote
A/Wing. Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Men K-man du har säkert flera dagar ledigt nu till Julen så vad är problemet Quote
oLjud Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Jag la in ca 150-160 album på datorn, alla som jag har tänkt lägga in. Hoppade över några "gratis bland skivor" men allt annat åkte in... Utöver det lade jag in nästan alla mina dvd-filmer på datorn, tog ca 4h per film och hade väl 30-40 st skall jag gissa. Allt detta gjorde jag utan "pauser" på ett par dagar/veckor. Enda nackdelen som följd var att min dvd-läsare på datorn brann, vägrar läsa av skivor längre... Quote
ukiro Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Vi har alla CD (ca 2000 st) fin-rippade i FLAC på en NAS. Allt nytt rippas innan det ställs in i hyllan, så vi har nått "platån". Bland vinylerna är nog bara 200-300 rippade, och då med ganska undermålig utrustning så egentligen behöver allt det göras om. Och då har vi kanske 4000 vinyl i det här hushållet… Quote
Mattias Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Känner igen mig i dina tankar K-man. När jag körde eac gav jag i princip upp. Men nu finns det hopp även om det kommer ta lång tid! Jag gissar på flera år. Grattis ukiro! Lite avis erkänner jag /Mattias Quote
Bebop Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Allt skall rippas. Jag började 17 augusti och har kommit ungefär halvvägs. Jag har rippat ca 1500 CD och har ca 2000 kvar. Jag räknar med att vara klar till våren. Tills dess har jag inte min DAC uppkopplad. Förs in med allt. Jag har gjort en liten rippningsstation vid lyssningsplatsen och varje kväll går det in några plattor. Det är bara att bestämma sig, K-man och sedan följa strategin. Quote
Harryup Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Absolut K-man, är nästan klar. (host, host) Nja, en massa är osorterat då mina ungar inte kan höra skillnad på alla genrers. Eller ens vissa enkla genrers. Men med en iPad så kommer motivationen att öka då den är skillnaden på möjlig och överlägsen hantering av servern. Köpte en tysk Audio igår och dom testar nya nätverksspelare. Linn van nog igen med sin nya Majik DS och Yamahas första för 13' fick bra betyg också. Intressen ökar för hårddiskar och vinyler. mvh/Harryup Quote
plundin™ Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Men halva nöjet med datorbaserade lösningar är väll just rippningen... Jag har kanske 1/3 del kvar, mest sånt som tillhör den sällanlyssnade biblioteksdelen av min CD-samling, den rippar jag efterhand som jag har användning för den specifika skivan. Med dBpoweramp sat till insane tar det ändå bara bara 10-12 minuter per CD, vilket jag tycker är ok terapi mörka vinternätter.. Annars tycker jag att det största problemet är att hitta tillräckligt stora hårddiskar som tål att köras kontinuerligt utan att rasa efter 13 månader... USB2 har jag mycket dålig erfarenhet av, har kraschat mint ett dussin diskar, eSata funkar bra, förhoppningen är att USB3 skall vara ett bra alternativ (på nästa laptop).. /ptr Quote
K-man Posted December 21, 2010 Author Posted December 21, 2010 Bebop, jag har bestämt mig...och allt skall in....frågan har bara varit "när?" :-) Lite avis är man allt på de som i stort är i mål...jag är duktig på att alltid läsa in allt nytt på en gång...men det finns en del "osorterat" kvar...men hoppas nå det innan nyår.... ...sedan får man köra några extra backuper på det..... \\K-man Quote
Vox Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Samtliga CD är rippade sedan mer än två år tillbaka. När ny musik införskaffas via CD rippas de direkt. Quote
Conny T Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Jag började i slutet av Maj i år, just nu är 363 album inlagda i JRivers mediacenter. Allt rippas till wav. filer dessutom lägger skriver jag till årtal och original label till varje låt direkt i filen som då kan se ut så här: Whole Lotta Love - Led Zeppelin - Atlantic 1969 På så vis har jag kommit "undan" med vanliga "taggar" och infon kan inte tappas bort eller raderas utan att hela låten försvinner. Jag skannar själv alla omslag både booklet och baksida för att få bästa möjliga kvalitet i Photoshop. Detta tar massor av tid, men är en trevlig avkoppling visst är det ett jagande efter info över nätet i de fall inget anges på skivan, men kul. Vid min rippningsstation har jag två dubbel samlingar med Neil Diamond, en enkel CD med Leonard Cohen och en 15 cd box med Bob Dylans original plattor, lite småfix sedan addas dessa till de tidigare nämnda 363 spåren. Har ca 1 600 plattor kvar.....blir klar om ett år ca, med jag lyssnar på det jag redan rippat och kör med två diskar där jag kopierar över senast klara plattor. Quote
Harryup Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Jag tycker att enklast sättet att lösa lagringen vore att Timbre köpte några diskar extra till servern så vi kunde ha ett centralt arkiv. mvh/Harryup Quote
Bebop Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Jag började i slutet av Maj i år, just nu är 363 album inlagda i JRivers mediacenter. Allt rippas till wav. filer dessutom lägger skriver jag till årtal och original label till varje låt direkt i filen som då kan se ut så här: Whole Lotta Love - Led Zeppelin - Atlantic 1969 Ambitiöst, Conny. Jag kan vara envis men inte så envis. Med Flac läggs alla data jag söker in direkt och dom hänger också med när jag flyttar musik. Ca 1 på 10 så får jag in och söka eller byta omslag eller lägga till årtal eller genre, framför allt på nordiska plattor. Boxar är ett kapitel för sig. Jag har bara lagt in en box än så länge och där har jag plockat ut låtarna och lagt in dom som orginalalbum. Alternativa tagningar är jag allergisk emot så dom sorterar jag bort. Tycker det är roligare att ha varje album för sig med låtarna i "rätt" ordning och originalomslaget snarare än en box med 6 CD-skivor. Jag kör först in hela boxen och sedan sorterar jag i Library tools efteråt. Det är ett fantastisk bra verktyg att sortera och stuva om bland biblioteken och alla taggar följer med utan några som helst bekymmer (med FLAC). Quote
Conny T Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Jo jag är väl av den envisa sorten, håller med dig Bebop boxar är ett kapitel för sig själv, har lagt in en av tre Stax boxar nio CD's med ca 30 spår på varje. Eftersom dessa boxar innehåller singlar som gavs ut så blir det inga original album av materialet, likaså bolags CD som exempelvis VeeJay osv. men in ska dom, många artister gjorde ju bara några få singlar och dessa ligger ofta på sådana samlingar. När det gäller Wav och taggar så kan Jriver tagga dessa i Wav./Aiff, åtminstone på ett sådant sätt att jag kan flytta mellan mina diskar utan att förlora omslag genre's osv. Men jag kan nog inte dra in dessa i en ipod eller liknande. Min ide med wav. är att det är så nära originalet jag kan komma vill jag så kan jag konvertera till vad jag vill i efterhand, så sista beslutet är inte taget i den frågan. Boxen jag nämnde tidigare med Dylan är original album utgivna som SACD hybrider, har ganska dålig koll på Dylan men tänkte sätta mig in i hans produktion utöver standard materialet. En vacker dag kan man ju "byta" diskar med kompisen och vips har man två tusen plattor till i samlingen....som man ska hinna lyssna på....Så mycket musik och så lite tid. Quote
juha Posted December 22, 2010 Posted December 22, 2010 Ca 2000 album på lite mindre än 2 månader. Kändes som jag satt dygnet runt ett tag Quote
hififrasse Posted December 22, 2010 Posted December 22, 2010 Hej Jag tycker det låter spännande att rippa och sen enkelt kunna välja sin musik utan att lägga en CD i spelaren. Men- jag funderar på risken att hårddisken kraschar och då får man börja om igen eller? Har ni alla extra backuper? Är ljudet bättre med denna teknik? Vilka hårddiskar är att föredra? Det är tänkt som ödmjuka frågor från en som är lite lockad att påbörja rippning lev med välljud Bertil Quote
ukiro Posted December 22, 2010 Posted December 22, 2010 Ur datasäkerhetssynpunkt bör man ha två steg av backup. Dels diskredundans, och dels en totalbackup som är på en annan fysisk plats, alltså utanför hemmet. Detta för att man ska klara sig vid t ex brand. Med diskredundans menas lagring som är uppbyggd så att all data skrivs till (minst) två fysiska diskar. Detta gör att en hårddisk kan krasha utan att du förlorar data. Dessa system är så pass listiga att om du sedan ersätter den trasiga disken återskapas informationen dit från de övriga, fortfarande fungerande diskarna. Detta kallas RAID, Redundant Array of Independent Disks. Jag förespråkar RAID5 eller RAID6 för den här sortens lagring, men har du ganska lite skivor och inga övriga lagringsbehov kan RAID1, ofta kallad spegling, räcka. Om man köper en enhet för nätverkslagring (NAS, Network Attached Storage), t ex en Netgear ReadyNAS NVX som jag har, så löser den allt det tekniska åt en. Man an dessutom använda deras egen vidareutveckling av RAID5, XRAID2. De har både mindre och större modeller beroende på hur många diskar man kan tänkas behöva. Andra stora tillverkare man bör kolla upp är t ex Qnap och Synology. Utöver diskredundansen bör man också ha en extra backup som man kan ta med ett visst intervall, t ex veckovis. Det här steget saknar jag i dagsläget, för det är lite svårt att få till en lösning som är smidig i praktiken. Molntjänster, alltså att lagra allting på nätet med hjälp av t ex Amazon AWS, är attraktivt och vore enormt smidigt men med de datamängder jag har är prisbilden fortfarande ohållbar (flera tusen kr i månaden). Att ha en extra disk (eller fler) som man manuellt synkar och sedan tar med sig för att förvara på jobbet eller liknande känns lite väl klumpigt. Du frågar vilka hårddiskar som är att föredra; Försök identifiera dina behov: lagringsmängd och om NAS:en/servern ska klara mer än bara lagra filer, t ex köra ett system som Squeezebox Server. Detta kommer avgöra vilken typ av NAS du behöver. Ju mer den ska klara och ju bättre prestanda på filöverföringar du vill ha, desto viktigare kommer det vara att den har en snabb processor i sig. När du vet vilken NAS som passar, kolla vilka diskar de har med i sin kompabilitetslista (här för Netgear, här för Qnap). Diskar gjorda för att köras dygnet runt i servrar är betydligt dyrare för samma lagringsmängd jämfört med konsumentdiskar, men för de pengarna får man också mycket större pålitlighet och ofta några år längre garanti. Vill man snåla kan man ändå ta konsumentdiskar, för med dataredundans klarar man ju att en disk rasar. Är ljudet bättre? Det beror på varje individuellt system. Om rippen är gjord rätt så har du en perfekt kopia av CD-skivan som datorn kan skicka till en D/A-omvandlare. En CD-spelare måste läsa skivan lika perfekt i realtid vid varje avspelning för att kunna mäta sig med detta. Problem kan uppstå vid D/A-omvandling beroende på hur digitaldata skickas dit, och de problemen kan mycket väl orsaka ett sämre slutresultat än en bra CD-spelare. Jag rekommenderar att man tittar på DAC:ar som antingen själva styr sitt dataflöde (asynkron USB eller Firewire, och den stundande explosionen av nätverksanslutna DAC:ar) och/eller har väldigt sofistikerade metoder för att undertrycka det jitter man kan drabbas av när ljuddata strömmas till DAC:en i realtid via t ex S/PDIF. Puh, nu ska jag hinna till jobbet också… Quote
Richard Posted December 22, 2010 Posted December 22, 2010 Inte heller jag är i mål. Har rippat drygt 1100 (med DBpoweramp). I första vändan hoppade jag över en del som jag från början inte tänkt att ta med. Då hade jag å andra sidan tänkt att ha kvar min cd-spelare. Nu när cd-spelaren är såld, till viss del för att finansiera senaste slutsteget, fann jag det för gott att ta med alla, nästan, skivor på disken. Har därför ett par hundra kvar. Kör med två enkla USB-diskar på 1 tb vardera. Den ena är endast backup som jag kör ca varannan vecka. På denna kör jag ett mycket enkelt gratis backupprogram (Backup easy). Denna backupdisken är endast inkopplad under själva backupen för att minimera risken att båda skulle gå sönder samtidigt. Har tänkt att se hur dessa håller innan jag ev köper dyrare och därmed mer driftsäkra. Ska framöver även ta ställning till redundans som ukiro redogör för i posten ovan. Jag har inget behov av helt tysta diskar eftersom både laptopen och diskarna är placerade i rummet bredvid med stängd dörr mellan. Quote
K-man Posted December 22, 2010 Author Posted December 22, 2010 Ca 2000 album på lite mindre än 2 månader. Kändes som jag satt dygnet runt ett tag Oj , det var bra marscherat det Juha! Jag rippade hårt när jag var föräldraledig 2dgr i veckan...men 2000skivor på 2månader lyckades jag inte med... :-O Någon dag kom jag upp i 50 skivor....men då var det inte mycket annat som störde.... Imponerande! \\K-man Quote
K-man Posted December 22, 2010 Author Posted December 22, 2010 Backup är ju helt klart viktigt!!! Inte vill man riskera att man skall behöva rippa allt en gång till!!!! Kör själv med helt separata diskar...en som speldisk, och en som ripp/backupdisk. Den sistnämnda står i ett skåp mesta av tiden. När jag är helt klart tänkte jag ta en extra kopia till.... \\K-man Quote
juha Posted December 22, 2010 Posted December 22, 2010 Oj , det var bra marscherat det Juha! Jag rippade hårt när jag var föräldraledig 2dgr i veckan...men 2000skivor på 2månader lyckades jag inte med... :-O Någon dag kom jag upp i 50 skivor....men då var det inte mycket annat som störde.... Imponerande! \\K-man Nästan på gränsen till idioti Till frukosten hade jag en färdig packe till rippas, ngra på eftermiddag, samt en packe till läggdags, under filmer, euphonia surfing osv. Jag är envis som en åsna..som min x-fru sa innan vi skildes Quote
ulfsan Posted December 22, 2010 Posted December 22, 2010 För den som inte har en jättesamling CD-skivor kan jag rekommendera Mac-lösningen, med t ex en Mac Mini och en TimeCapsule (kombinerad router och backupstation). Jag har 320GB i min MacMini och 1 TB i min TimeCapsule. Backupsystemet (mjukvarumässigt) kallas TimeMachine och körs hela tiden i bakgrunden utan att man behöver bekymra sig om hur det fungerar. Några hundra CD-skivor går väldigt bra att hantera i detta system. TimeCapsule som trådlös router skickar snällt de rippade låtarna till Squeezeboxen i vardagsrummet med väldigt bra kapacitet och utan att haka upp sig. Och allt finns lagrat dubbelt (minst) - dels på MacMini och dels på TimeCapsule, men en stor del av samlingen finns också (oförstört i Flac eller Apple lossless) på min iPhone och andra minnen.... CD-spelare såldes i förra veckan, så nu är det rippat mtrl som gäller framöver. Det gäller att komma ihåg hur man ska göra om man inte köper CD-skivor så ofta - t ex beroende på att man mest vill njuta av vinyl... I nödfall får jag väl koppla min Bluray-spelare till min DAC om jag vill lyssna av en nyköpt CD som ännu inte hunnit rippas. / Ulf Quote
K-man Posted December 22, 2010 Author Posted December 22, 2010 För den som inte har en jättesamling CD-skivor kan jag rekommendera Mac-lösningen, med t ex en Mac Mini och en TimeCapsule (kombinerad router och backupstation). Jag har 320GB i min MacMini och 1 TB i min TimeCapsule. Backupsystemet (mjukvarumässigt) kallas TimeMachine och körs hela tiden i bakgrunden utan att man behöver bekymra sig om hur det fungerar. Några hundra CD-skivor går väldigt bra att hantera i detta system. TimeCapsule som trådlös router skickar snällt de rippade låtarna till Squeezeboxen i vardagsrummet med väldigt bra kapacitet och utan att haka upp sig. Och allt finns lagrat dubbelt (minst) - dels på MacMini och dels på TimeCapsule, men en stor del av samlingen finns också (oförstört i Flac eller Apple lossless) på min iPhone och andra minnen.... CD-spelare såldes i förra veckan, så nu är det rippat mtrl som gäller framöver. Det gäller att komma ihåg hur man ska göra om man inte köper CD-skivor så ofta - t ex beroende på att man mest vill njuta av vinyl... I nödfall får jag väl koppla min Bluray-spelare till min DAC om jag vill lyssna av en nyköpt CD som ännu inte hunnit rippas. / Ulf Men med en sådan backuplösning är du väl bara skyddad mot hw-ras...inte mot filer som blir korrupta....de korrupta filerna blir ju backupade och sedan har du bara korrupta kvar....eller? \\K-man Quote
ulfsan Posted December 22, 2010 Posted December 22, 2010 Men med en sådan backuplösning är du väl bara skyddad mot hw-ras...inte mot filer som blir korrupta....de korrupta filerna blir ju backupade och sedan har du bara korrupta kvar....eller? \\K-man Nej, TimMachine är klyftigare än så - den läser inte över den gamla back-upen med en ny, utan sparar varje liten ändring i olika generationer. Den som inte sett i praktiken hur det funkar borde kolla upp det. Det är faktiskt häftigt att ge sig ut i den grafiska rymd som visas då man vill titta på sin back-up. Där kan man dra sig fram och tillbaka och vid en speciell tidpunkt/datum gå in och se hur en fil såg ut (och hämta hem den i det skicket om man vill). I och med att systemet bara loggar/backar upp ändringar, så får man olika generationer genom att det till ursprungslagringen (i back-upen) av filen hela tiden läggs till de ändringar som görs (utan att originalfilen förändras och t ex göres korrupt)... Hoppas jag lyckades förklara det hela. Annars kolla upp med någon som kan visa eller förklara bättre. / Ulf Quote
K-man Posted December 22, 2010 Author Posted December 22, 2010 Nej, TimMachine är klyftigare än så - den läser inte över den gamla back-upen med en ny, utan sparar varje liten ändring i olika generationer. Den som inte sett i praktiken hur det funkar borde kolla upp det. Det är faktiskt häftigt att ge sig ut i den grafiska rymd som visas då man vill titta på sin back-up. Där kan man dra sig fram och tillbaka och vid en speciell tidpunkt/datum gå in och se hur en fil såg ut (och hämta hem den i det skicket om man vill). I och med att systemet bara loggar/backar upp ändringar, så får man olika generationer genom att det till ursprungslagringen (i back-upen) av filen hela tiden läggs till de ändringar som görs (utan att originalfilen förändras och t ex göres korrupt)... Hoppas jag lyckades förklara det hela. Annars kolla upp med någon som kan visa eller förklara bättre. / Ulf Det förstod jag bra....ett sofistikerat BU prgm helt enkelt....då borde det klara även "korrupta fil" bekymret. GÖTT!!! \\K-man Quote
gcs Posted December 22, 2010 Posted December 22, 2010 Jasså din fru fick nog av rippningen. Du får väl rippa dig en ny kvinna som har mera av överseende. Quote
juha Posted December 22, 2010 Posted December 22, 2010 Jasså din fru fick nog av rippningen. Du får väl rippa dig en ny kvinna som har mera av överseende. Tror du menade till mig där Nej för guds skull så var inte något som hänt nu, ett gammalt liv, men samma egenskap har man kvar Min fru tar mig som jag är tack å lov..men samtidigt slipper hon massa cds i huset..vilket säkert hjälper till Quote
Bebop Posted December 22, 2010 Posted December 22, 2010 Min fru tar mig som jag är tack å lov..men samtidigt slipper hon massa cds i huset..vilket säkert hjälper till Samma här, men min fru drar en annan slutsats. "Du kan rippa så många CD du vill, men CD-skivorna och CD-spelaren rör du inte. Jag tänker inte spela CD från datorn. Det är betydligt enklare att spela en CD från en CD-spelare och jag kan köpa en ny och jag vet hur den fungerar. PC'n, hårddisken och DAC får du ta mig dig till Sankte Per när det är dags." Jag är beredd att hålla med henne... Quote
calle_jr Posted December 22, 2010 Posted December 22, 2010 Om man köper en enhet för nätverkslagring (NAS, Network Attached Storage), t ex en Netgear ReadyNAS NVX som jag har, så löser den allt det tekniska åt en. Tilltalande lösning! Kan man koppla på diskar efterhand om man börjar med 2x1TB exvis? Måste det vara exakt likadana diskar? Quote
ukiro Posted December 22, 2010 Posted December 22, 2010 Tilltalande lösning! Kan man koppla på diskar efterhand om man börjar med 2x1TB exvis? Måste det vara exakt likadana diskar? Det går i de flesta fall bra att börja med 2 diskar i RAID1 – det beror på kontrollern, alltså själva chassit i det här fallet. Man kan stega uppåt till RAID5, men sällan/aldrig nedåt till RAID1. Diskarna behöver vara i samma storlek för att man inte ska tappa mellanskillnaden vid RAID5, men med XRAID2 (Netgears egna variant) kan man blanda diskkapacitet om jag inte missminner mig. Drobo, en annan tillverkare, har också ett eget proprietärt system som tillåter blandning av diskkapaciteter. Det är dessutom klokt att inte blanda identiska diskar köpta samtidigt, för om det finns ett fabrikationsfel på en av dem är risken stor att alla ur samma serie är drabbade! Och rasar mer än en samtidigt är all data förlorad. Köper man av olika märken eller från olika tillverkningsdatum är man i teorin lite säkrare. Quote
Recommended Posts