Adagio Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Hej, har nu genomlidit en totalrenovering av 150m2 inkl kök, puh samt en flytt....igen. Har inte haft många stunder över till att koppla av framför stereon. Fick dock tillfälle att låna tre hela uppsättningar av oyaides kontakter, en uppsättning 037(silver/rohdium) en 046(guld/paladium) samt 079(guld/guld) av en bekant som hade lite överblivet DIY. Enl uppgifter skulle de tre kontaktuppsättningarna låta helt olika beroende endast på val av plättering, jag var lite skeptisk, men eftersom jag tidigare erfarit goda upplevelser med nordosts nätkablar så var jag öppen för allt. Föranledningen till mitt intresse var en lyckad omterminering av en RCA-valhalla som fick Furutechs värsting-kolfiber/rostfritt stål/rohdium-XLR. Detta lilla projekt kommer att publiseras med bilder o allt framöver i mån av tid. Att jag fick upp ögonen för nätkontakter berodde i sin tur på att jag provade NO Shiva till min Heed-motorstyrning till Kuzmariggen. Jag fick för mig att dela Shivan så man hade den både framför och mellan snurran och Heed orbitern och därför behövde fler kontakter. Är det någon skilnad på kontakterna då, det vill jag verkligen påstå. Jag provade först att byta två uppsättningar Vishnu som bestyckades med 046, resultatet var högst påtagligt, återgivningen blev genast klarare, mer utsträckt väldigt elegant (precis som det står im reklamen men det är svårt att hitta på egna ord på samma sak) Detta skulle jag lätt kunna leva med men jag mindes den impact som rodiumkontakterna hade på mina valhalla så jag var tvungen att låna en uppsättning med 037. Jag hade förväntat mig mer makrodynamik men den förblev densamma däremot ökade mikrodynamiken och ljudet fick en gnistrande karaktär lika förförisk som gnistrade snö eller glitter i granen. Kändes verkligen fräsht men lite tröttande. Bytte då till Wattgate 320i och fick mer "slam"och kropp. Bara en liten avstickare, NO shiva har wattgate320 och NO Vishnu har begåvats med 320i och enl mitt menande är skilnaden så stor att jag fördrar shiva med den bättre 320i framför Vishnu bestyckad med 320 så kontakter har stor betydelse. Efter denna insikt fick jag lov att prova 079, tyvärr hade han bara två ICE-kontakter liggande nåväl det fick bli 046-shuko på vishnu med 079 i apparatänden. Fösta tanken var YES, där satt den....men lite för torrt i toppen...men efter någon halvtimme.....soo sweeet. 079 passade perfekt till krellarna och magnepanerna. Jag vet inte om resultatet skulle bli för gosigt med 076-shukon men med 046 är ljudet det bästa jag haft någonsin. Perfekt balans mellan värme, kropp, luft och detaljer. Jag måste säga att mina favoriter är 079orna, dom är bara så underbara, helt plötsligt fick mina magnepan en dos av mina gamla Sonusfaber Guarneri Memento i sig. Livet kan vara underbart ibland. Quote
samuel noren Posted March 20, 2011 Posted March 20, 2011 Hej, har nu genomlidit en totalrenovering av 150m2 inkl kök, puh samt en flytt....igen. Har inte haft många stunder över till att koppla av framför stereon. Fick dock tillfälle att låna tre hela uppsättningar av oyaides kontakter, en uppsättning 037(silver/rohdium) en 046(guld/paladium) samt 079(guld/guld) av en bekant som hade lite överblivet DIY. Enl uppgifter skulle de tre kontaktuppsättningarna låta helt olika beroende endast på val av plättering, jag var lite skeptisk, men eftersom jag tidigare erfarit goda upplevelser med nordosts nätkablar så var jag öppen för allt. Föranledningen till mitt intresse var en lyckad omterminering av en RCA-valhalla som fick Furutechs värsting-kolfiber/rostfritt stål/rohdium-XLR. Detta lilla projekt kommer att publiseras med bilder o allt framöver i mån av tid. Att jag fick upp ögonen för nätkontakter berodde i sin tur på att jag provade NO Shiva till min Heed-motorstyrning till Kuzmariggen. Jag fick för mig att dela Shivan så man hade den både framför och mellan snurran och Heed orbitern och därför behövde fler kontakter. Är det någon skilnad på kontakterna då, det vill jag verkligen påstå. Jag provade först att byta två uppsättningar Vishnu som bestyckades med 046, resultatet var högst påtagligt, återgivningen blev genast klarare, mer utsträckt väldigt elegant (precis som det står im reklamen men det är svårt att hitta på egna ord på samma sak) Detta skulle jag lätt kunna leva med men jag mindes den impact som rodiumkontakterna hade på mina valhalla så jag var tvungen att låna en uppsättning med 037. Jag hade förväntat mig mer makrodynamik men den förblev densamma däremot ökade mikrodynamiken och ljudet fick en gnistrande karaktär lika förförisk som gnistrade snö eller glitter i granen. Kändes verkligen fräsht men lite tröttande. Bytte då till Wattgate 320i och fick mer "slam"och kropp. Bara en liten avstickare, NO shiva har wattgate320 och NO Vishnu har begåvats med 320i och enl mitt menande är skilnaden så stor att jag fördrar shiva med den bättre 320i framför Vishnu bestyckad med 320 så kontakter har stor betydelse. Efter denna insikt fick jag lov att prova 079, tyvärr hade han bara två ICE-kontakter liggande nåväl det fick bli 046-shuko på vishnu med 079 i apparatänden. Fösta tanken var YES, där satt den....men lite för torrt i toppen...men efter någon halvtimme.....soo sweeet. 079 passade perfekt till krellarna och magnepanerna. Jag vet inte om resultatet skulle bli för gosigt med 076-shukon men med 046 är ljudet det bästa jag haft någonsin. Perfekt balans mellan värme, kropp, luft och detaljer. Jag måste säga att mina favoriter är 079orna, dom är bara så underbara, helt plötsligt fick mina magnepan en dos av mina gamla Sonusfaber Guarneri Memento i sig. Livet kan vara underbart ibland Jag är med lite sugen på att prova lite olika nätkabelkontakter. jag har 079 på en av mina nordost brahma och det låter kanon men vill testa rodium o se om det blir någon skillnad Quote
Adagio Posted March 20, 2011 Author Posted March 20, 2011 Jag tycker det, det skulle vara kul o läsa dina erfarenheter sen. Quote
Bimota Posted March 21, 2011 Posted March 21, 2011 Jag tycker också det! Min personliga favorit är Furutechs tunga kolfiberklädda Schuko i Rhodium. Den är kanske inte lika "slam"-ig som de guldpläterade, men musiken bara rinner igenom hela systemet på ett väldigt naturligt sätt. För mig låter det mindre effektsökande, och mer verklighetsliknande. En vän till mig lyssnade på skillnaden på dessa, och kommenterade att de guldpläterade kontakterna lät som en ung trummis som verkligen försökte imponera, och tog i allt vad han orkade för att få så bra smäll som möjligt i rytmiken. Medan de rhodiumpläterade kontakterna mer lät som en äldre och mer erfaren trummis, som lät musiken komma i första rummet, och som bara ibland bestämde sig för att dra till lite extra, när ett crescendo i musiken krävde detta. En bra och passande beskrivning tycker jag! Även om vi importerar Nordost, så kan vi bara nicka i samförstånd över att kontakter HAR betydelse. Men vi råder ingen att byta kontakter på signal- eller högtalarkablarna på egen hand. Det bör göras av auktoriserad utbildad Nordostmänniska om man ska ha kvar kvaliteten på produkten. Quote
samuel noren Posted March 21, 2011 Posted March 21, 2011 Jag tycker också det! Min personliga favorit är Furutechs tunga kolfiberklädda Schuko i Rhodium. Den är kanske inte lika "slam"-ig som de guldpläterade, men musiken bara rinner igenom hela systemet på ett väldigt naturligt sätt. För mig låter det mindre effektsökande, och mer verklighetsliknande. En vän till mig lyssnade på skillnaden på dessa, och kommenterade att de guldpläterade kontakterna lät som en ung trummis som verkligen försökte imponera, och tog i allt vad han orkade för att få så bra smäll som möjligt i rytmiken. Medan de rhodiumpläterade kontakterna mer lät som en äldre och mer erfaren trummis, som lät musiken komma i första rummet, och som bara ibland bestämde sig för att dra till lite extra, när ett crescendo i musiken krävde detta. En bra och passande beskrivning tycker jag! Även om vi importerar Nordost, så kan vi bara nicka i samförstånd över att kontakter HAR betydelse. Men vi råder ingen att byta kontakter på signal- eller högtalarkablarna på egen hand. Det bör göras av auktoriserad utbildad Nordostmänniska om man ska ha kvar kvaliteten på produkten. Mitt råd äratt köpa 2 nordost valhalla nätkablar en med guldpläterat och den andra med rhodium så kan man liksom växla berodende på vilket humör man är på Quote
Recommended Posts