frittse Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 Har ett par Dali concept 1 till min Nad förstärkare på 2x50w i 8 Ohm. Vill ha ett par högtalare som kanske kan få ut ännu mer detaljer i ljudet, är helnöjd med dali´s och kan tänka mig ett par dali av annan modell men alla märken är intressanta. Stativhögtalare är kravet, och ej för skrymmande. Jag hade ett par monitor audio rs-1 på gång men de blev sålda innan jag bestämt mig Vilken prisklass är lagom att satsa på och vad kan jag förvänta mig utan att uppgradera min förstärkare? denna har jag: http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo...kare_grafit.htm kan nämna att jag har en aktiv sub också så basen i högtalarna är mindre viktig, detaljer! mellanregister o krispig diskant sökes. Quote
conan Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 Hej frittse - och välkommen till forat. Som i en annan tråd har detta diskuterats och jag rekommenderar att lyssna på de alternativ som finns med i den tråden, t ex Harbeth, Guru QM10 etc. Om inte annat kanske du fastnar för ljudet efter en stunds lyssning. Quote
ukiro Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 Jag tycker Focal är bra grejer. Gissar att Electra 1008 Be kanske är dyrare än du tänkt dig, men de har ju billigare modeller också. Det är oftast värt att lyssna på något strax utanför sitt prisspann för att bilda sig en uppfattning om vad de billigare lådorna saknar. Quote
Sigge Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Hur högtare låter är subjektivt och därför svårt att råda. Så här hade jag gjort om jag var i din situation. Eftersom du är van vid Daliljudet hade jag klättrat upp i deras sortiment, men förmodligen inte högre än Ikon, för då börjar din förstärkare att bli flaskhalsen, ljudmässigt. Det är viktigt att använda lika förstärkare som du har vid testen. Då kommer du förmodligen att märka ett rejält lyft. När du ändå befinner dig hos HiFiklubben kan du ju testa med en B&W i samma prisklass. Den låter helt olika, vad som är bäst avgör du själv. Sen kan du fortsätta till någon eller några andra butiker, ta med dig din NAD för att få så lika förhållande som möjligt. Också viktigt att ta med egen musik när du lyssnar. Snart vet du vad som är bäst för dig. Testa gärna i hemmiljö innan du slutligen bestämmer dig. Lycka till. Quote
Recommended Posts