Bebop Posted December 19, 2010 Posted December 19, 2010 Han kom olämpligt ... mitt i Världscupstafetten ... men som utlovat. Ett nysta kabel på golvet, en mick och en PC ... Quote
Richard Posted December 19, 2010 Posted December 19, 2010 Spännande. Gissar på en akustikmätning. Skulle inte Engelholm på turne?.... Quote
A/Wing. Posted December 19, 2010 Posted December 19, 2010 Är inne på samma tankebana . Har för mig att Bebop har pratat om att ta tag i akustiken någon gång. Quote
Bebop Posted December 19, 2010 Author Posted December 19, 2010 Ni är helt rätt på det, A/Wing och Richard Andersson. Jag har akustikmätning och eventuella åtgärder som ett vilande projekt, så när Engelholm annonserade sin turné växtes det till liv ... Pär riggade upp sin utrustning från lyssningspositionen... ... och förberedde för första mätningen. Quote
K-man Posted December 19, 2010 Posted December 19, 2010 Skall bli intressant att se vad denna mätning visar! :-) Intressant! \\K-man Quote
A/Wing. Posted December 19, 2010 Posted December 19, 2010 Det här ska bli intressant. Hoppas du också ska få till det Quote
Engelholm Audio Posted December 19, 2010 Posted December 19, 2010 Hemkommen och med mat i magen och nattad lill-tjej ser jag nu att tråden redan är igång! Härligt! Rätt många mil blev körda idag, har varit i Skåne, sen hos Bebop och även inom Karlshamn. Till den allvarligare tonen hör att jag passerade två trafikolyckor, som båda annonserades via radion. Utifrån vad jag kunde se så verkade det ändå ha gått bra för dom inblandade men tankeställaren är uppenbar; är det värt att chansa i trafiken? Knappast. Samtidigt kan vi tacka för mitträcket som håller bilarna på rätt sida. Men vi byter till dur nu! Hjärnan är således full av intryck, kul musik och trevliga möten med likasinnade. Nu väntar ett knådande av mätdata och därefter en dialog med Bebop. Quote
Bebop Posted December 19, 2010 Author Posted December 19, 2010 I stora drag gick mätningen ut på att mäta och definiera ett antal punkter i rummet som sedan skall vägas samman till en diskussion om åtgärder. Det kommer att bli en avvägning mellan akustik och hur långt jag är beredd att gå rent estetiskt. En steg framåt i rätt riktning kommer det hur som helst att bli. I mätningen ingick också att lyssna på mina CD-skivor men inte på det vanliga sättet. Tråden är igång men går redan in i julvila. Jag, och säkert Pär också, återkommer efter helgerna med en redovisning av resultat och vad som kan uppnås med Svanås produkter hemma hos mig. Sedan kommer en implementeringsfas ... Och Pär han mäter och mäter ... Quote
calle_jr Posted December 19, 2010 Posted December 19, 2010 I mätningen ingick också att lyssna på mina CD-skivor men inte på det vanliga sättet. http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...ik/0023mick.jpg Kan man påvisa cd-hyllornas inverkan sådär? Det är klart, om man gör samma mätning vid motstående vägg kanske man kan dra slutsatser. Intressant! Quote
Absolute Audio Posted December 19, 2010 Posted December 19, 2010 Jag och P-Pan satt och snackade nån gång om att såga ut någon slumpvis kontur i trä och lägga bakom cd-skivornas rygg. Så att CD-raderna antar en lite mer diffuserande form. Helst skulle man ju oxå vilja ha en viss varierande luftspalt emellan dom oxå. Sen blev vi nog bryskt avbrutna av någon bra låt och längre har nog ingen av oss kommit Quote
Guest BTS Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 Vad har du för dimensioner på ditt rum Bebop Quote
Engelholm Audio Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 Kan man påvisa cd-hyllornas inverkan sådär? Det är klart, om man gör samma mätning vid motstående vägg kanske man kan dra slutsatser. Intressant! Absolut, fast det var inte syftet med mätningen. Som nån (!) redan hade föreslagit är basabsorption över hyllorna mot taket en bra möjlighet...För att garantera ett bra resultat måste en mätning göras för att slå fast vilken baspeak som finns där. Jag gjorde en liknande mätning här hemma, som du är inne på, Calle. Dock inte på cd-hyllor utan på Golden Horn jämfört med platt hård yta. Kan maila dig dom. Quote
eliot Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 Skall bli mycket intressant att följa då jag ju känner anläggningen Quote
Timbre™ Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 I mätningen ingick också att lyssna på mina CD-skivor men inte på det vanliga sättet. http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...ik/0023mick.jpg En väl sammansatt komposition av CD, vinyl, hifitidningar och Stereohandböcker bör väl vara detekterbar via mätmikrofon och därmed hörbar... Quote
Kilgore Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 Kul och spännande reportage Din hemakustik är inte så hemskt dålig Bebop, men visst blev det ännu bättre när du fick bort lite baspucklar mha av din analoga elektroniska basjusterare som jag tyvärr glömt namnet på... Ska bli kul att se vad Pär kommer fram till. Quote
calm Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 Bebop! Intressant tråd! Akustikprojekt ligger mig extra varmt om hjärtat, eftersom jag brottats med detta i ett par års tid. Avvägningen mellan akustik och estetik ställer onekligen till problem ibland. När det gäller basproblem så märker man främst att när man kommer till en lösning så påverkar det inte bara basregionen utan också hela registret eftersom pucklarna ofta får en effekt att dölja andra områden i ljudbilden och skapa obalanser. Jag vet av egen erfarenhet att man kan skräddarsy lösningar som kanske blir bättre än Svanås standardutbud vad gäller basområdet. En V4 eller ännu värre en V6 är ju inte direkt diskreta till sin volym, men kan vad gäller disposition av volymen läggas på olika sätt. När vi pratar om de olika akustikregleringar som står till buds pratar vi helt olika åtgärder. Basreglering via luftfjäder i form av HH, absobtion med olika tubetraps och diffussion via olika paneler som bryter ner reflextioner i diskant och mellanregister. Mätningen ger vid handen var problemen är som störst och där man börjar. Sen finns ingen väg tillbaka! Calm Quote
Bebop Posted December 20, 2010 Author Posted December 20, 2010 Akustikprojekt ligger mig extra varmt om hjärtat, eftersom jag brottats med detta i ett par års tid. Avvägningen mellan akustik och estetik ställer onekligen till problem ibland. /.../ Jo, det känner jag till ... bl a dina inlägg i ämnet har inspirerat mig att få tummarna loss och se vad som kan/behöver göras. Jag inbillar mig att Pär kommer att föreslå en "5-stegsraket". Sen får vi se hur många steg jag är beredd att ta. Calle_Jr har kommit med en del inspel som också har bidragit, t ex att byta ut hela eller delar översta hyllraden till basfällor. Jag har också utrymmen bakom högtalaran och motstående sida av rummet. Jag och Pär pratade också om specialdesignade arrangemang, precis som du är inne på. Sedan har vi taket ... Jag sitter ödmjuk och ser framtiden an med tillförsikt... Sen finns ingen väg tillbaka! Min kära hustru var inte hemma när Pär mätte. Jag fick dock frågan om hur det hade gått och hur stora ingrepp jag behöver göra. Mitt svar blev: Jodå, det gick bra ... Quote
Bebop Posted December 20, 2010 Author Posted December 20, 2010 Din hemakustik är inte så hemskt dålig Bebop, men visst blev det ännu bättre när du fick bort lite baspucklar mha av din analoga elektroniska basjusterare som jag tyvärr glömt namnet på... Jo, Rives Parc har hjälpt till att få bort den värsta rumspeaken kring 49 Hz. Jag är också oerhört nöjd med ljudbild - bredd och djup. Totalt sett låter det bra men hela potentialen är inte utnyttjad. Det är framför allt i basen som jag inte är nöjd. Den finns där och den är djup, men det känns inte ren och välartikulerad. Min referens i närtid är Calle_Jr's bas som är i mästarklass (i vart fall innan renoveringen). Jag har också hört fantastisk basåtergivning hos HiFi-Stället både från Dynaudios, McIntosh', Sonus Fabers och Veritys högtalare. Jag har också en del fina upplevelser av mina Temptation från mässor. I Montreal hörde jag fantastisk bas från Wilson, Avalon, Dynaudio och Audio Physics. Högtalarna och elektroniken är inte problemet. Kapaciteten och potentialen finns där men nu är det dags att plockas fram den och då blir det svårt att koppla bort rummet i kedjan. Jag vill inte men jag inser att det är ett måste. Quote
Käera Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 Det är kul med bas så länge den som du beskriver är ren och välartikulerad,jag har själv gått ner till mindre högtalare mycket på grund av att jag inte orkar med dessa störande bas gångar,mitt rum förstärker upp mellan 30-110 hz om jag inte minns fel mkt betong,jag tycker för min egen del att det är befriande att lyssna i ett rum den basen är under kontroll ex.Svanå rummet hos Audio Concept om man sen tycker att man behöver gå så långt är ju upp till var o en men för mig är det viktigare att jag hör en bra bas gång än att jag känner den troligtvis beroende på min spastisitet. Sen bor jag i ett hyreshus där jag inte vill känna att jag stör grannar för mkt även om jag sällan spelar högt,jag värdesätter hellre en ren och välartikulerad ljudbild med mindre bas i dag än vad jag tidigare har gjort,men kan man få ordning på ljudbilden från botten o upp så är det ju givetvis något som tilltalar. Quote
Hasse Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 Det är kul med bas så länge den som du beskriver är ren och välartikulerad,jag har själv gått ner till mindre högtalare mycket på grund av att jag inte orkar med dessa störande bas gångar jag värdesätter hellre en ren och välartikulerad ljudbild med mindre bas i dag än vad jag tidigare har gjort,men kan man få ordning på ljudbilden från botten o upp så är det ju givetvis något som tilltalar. Håller helt med och valde av samma anledning dipoler som är lättare att få till i basen. Ska bli intressant att följa tråden och se vad som går att göra för att få till mer välartikulerad bas. Jag har förstått att det inte är så populärt med rena akustikprylar i det Bebopska lyssningsrummet vilket naturligtvis blir till en större utmaning för Pär Quote
Bebop Posted December 20, 2010 Author Posted December 20, 2010 Vad har du för dimensioner på ditt rum Bebop Jag har ett vinkelrum i en öppen planlösning. Lyssningspositionen är i vinkeldelens början som är 3,6 meter bred och 4,2 meter djup, men sedan har jag ytterligare 3,5 meter bakom mig men utan vägg åt ena hållet, men om vi tänker oss en sådan blir det 27,72 m2. Jag sitter drygt 2,8 meter från högtalarmembranen och avståndet mellan högtalarnas centrumlinje är 2,20. Avstånd från membran till väggen bakom är 1,40 och till sidovägg 0,5 mätt från koncentrum. Högtalarna är invinklade till en tänkt skärningspunkt 6 meter från elementen. (Dubbla avståndet mot lyssningspositionen. Ljudbilden är fantastiskt bra och känns väldigt optimal. Just nu spelar jag en Keith Jarrett Trio platta och jag saknar inget i ljudet. Ändå vet jag att det kan bli bättre i basen, framför allt renare och mer artikulerad, inte lägre. Quote
Billextreme Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Ett tips är att se till att inskaffa/tillverka en musikhylla som även fungerar 100% som akustik diffusor. Här skulle det vara cd och vinyl hyllor som har två eller tre syften (!!) Googla på "akustik diffusor" och man får snabbt en uppfattning om möjligheter. /B Quote
Bebop Posted December 21, 2010 Author Posted December 21, 2010 Ett tips är att se till att inskaffa/tillverka en musikhylla som även fungerar 100% som akustik diffusor. Här skulle det vara cd och vinyl hyllor som har två eller tre syften (!!) Först får uppgiften definieras och specifiseras. Sedan kommer lösningen. Att kombinera CD-hyllor med diffusor och även basfällor ligger som en möjlighet. Däremot lär vinylen få vara kvar på ovanvåningen, annars blir det endast plats för hifi via hörlurar, vilket inte tilltalar mig alls. Quote
calm Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Bebop! Min erfarenhet är att definitionen och mätningen är central i sammanhanget och det är därför så viktigt som du har gjort att ta dit en som är både van att mäta och analysera. Trots att jag själv har ett mätningskit från XTZ så räcker inte det för att dra riktiga slutsatser. Själv har jag haft förmånen att ha maestro him self nämligen Magic Matts hemma och utan hans hjälp är jag rädd att problemet hade förvärrats. De förslag som han lämnat är också värda sin vikt i guld och en del av hans förslag har heller inte varit förenade med några nya lådbyggen utan att utnyttja rummets egna fysik för att dämpa de värsta basbullarna. Jag tänker då på hans närmast geniala idé att utnyttja lägenhetens dörrar för att utjämna baspucklarna. Så slutsatsen är att göra grundanalysen omsorgsfull och därefter som du är innne på ett åtgärdspaket i olika steg. Väntar med spänning på fortsättningen.... Calm Quote
Bebop Posted December 21, 2010 Author Posted December 21, 2010 Själv har jag haft förmånen att ha maestro him self nämligen Magic Matts hemma och utan hans hjälp är jag rädd att problemet hade förvärrats. Jag har också full tilltro till Magic Matts och om jag har förstått det rätt så är det också Matts som har certifierat Pär Engelholm. På Svanås sida saxar jag följande: Diplom till Pär Engelholm PÄR ENGELHOLM (ENGELHOLM AUDIO) har på ett förtjänstfullt sätt uppfyllt alla de krav som gör honom kvalificerad till SMTAB:s diplom : ROOMTUNER LEVEL 1-2 Så Magic Matts ande svävar säkert runt detta projektet också ... och jag har full respekt, tilltro och support till Pärs kunskap i frågan. Dessutom är han ju Blekinge-pajk och dom är inte att leka med ... Quote
Timbre™ Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Dessutom är han ju Blekinge-pajk och dom är inte att leka med ... Det kan behövas efter kvällsnyheternas väderprognos... Quote
plundin™ Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 .. Dessutom är han ju Blekinge-pajk och dom är inte att leka med ... Men, men, till mej har han sagt att han hade en allvarlig uppväxt! ... fast det gör ju inte honom sämre att leka med!! /ptr Quote
Bebop Posted December 21, 2010 Author Posted December 21, 2010 Men, men, till mej har han sagt att han hade en allvarlig uppväxt! ... fast det gör ju inte honom sämre att leka med!! Jag är lurad ... Troligen kändes Öland för litet för Pär. Quote
calm Posted December 22, 2010 Posted December 22, 2010 Jag har också full tilltro till Magic Matts och om jag har förstått det rätt så är det också Matts som har certifierat Pär Engelholm. På Svanås sida saxar jag följande: Diplom till Pär Engelholm PÄR ENGELHOLM (ENGELHOLM AUDIO) har på ett förtjänstfullt sätt uppfyllt alla de krav som gör honom kvalificerad till SMTAB:s diplom : ROOMTUNER LEVEL 1-2 Så Magic Matts ande svävar säkert runt detta projektet också ... och jag har full respekt, tilltro och support till Pärs kunskap i frågan. Dessutom är han ju Blekinge-pajk och dom är inte att leka med ... Jag har stor respekt för Pärs kunskap och kompetens som han i alla sammanhang delar med sig av till oss övriga kunskapstörstande. En av de kommersiellt anknutna medlemmarna som faktiskt bidrar till att höja ribban på detta forum. Så i min värld var det inget omdöme "näst bäst", utan lika bra! Svanås metod för akustikbehandling är ett annorlunda och revolutionerande system för rumsuppbyggnad och anpassning som har fått genomslag på många håll världen över. Så Pärs kunskap bygger på detta. Mitt inlägg var nog mer att betrakta i det allmänna resonemanget om att tiden är hifi-uppbyggnadens största fiende. Den som går grundligt fram och inte hastar är vinnare i slutändan. Mer som en kommentar rörande att inte gå för snabbt på lösningen. Tilltron till Pärs förmåga att vara guide på den resan är grundmurad! Lycka till! Calm Quote
Engelholm Audio Posted December 28, 2010 Posted December 28, 2010 Hej och tack för värmande men också sporrande ord och uttalanden. Mitt bredband har tagit julledigt och detta skrivs via iphone. Detta är orsaken att inget händer,akustiskt, just nu. Kan dock skvallra om att en produktnyhet kommer presenteras för Bebop när väl bredbandet är igång igen. Quote
Recommended Posts