Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag har inte ambitioner att skaffa världens bästa hifi system. Varken mina öron, lyssningsrum eller kassa är anpassande för en sådan målsättning. Vad jag lyssnar på idag är SF Cremona M, SF Musica och Accuphase DP 500. För mig fungerar det rätt bra i de flesta situationer, och jag är rätt nöjd. Men det är klart det hade inte gjort något om det hade blivit bättre. Jag har identifierat min förstärkare som den svaga länken, jag har därför fösökt att leta efter något som bättre. Ska man hålla sig på den behagliga sidan av 100 000 kr blir det knepigt. Det är ingen konst att hitta något som låter bättre på flera parametrar, men då saknas det något på andra. Enligt mina öron lutar det åt något stort transistorsteg i Class A, eller t.o.m. två bryggkopplade stereosteg i Class A, för att uppnå ett rejält lyft. Förutom kostnaden, som lär bli gigantisk, så har jag problem med platsbehovet. Igentligen skulle jag vilja ha en liten integrerad förstärkare istället för tre stora lådor.

HiFi tidskrifter är fulla av omdömme av utrustning som säger "den bästa..... oavsätt pris", och eftersom lyssningsintryck är så subjektivt, ger det inte mycket vägledning. Trots detta har jag reagerat över en så helt entydig press angående DEVIALET D PREMIER. En integrerad förstärkare med inbyggd DAC, med en nyutvecklad teknik som man kallar ADH (Analog Digital Hybrid) Mer info här. Nu till vad denna tråd handlar om, finns det någon som lyssnat på den skapelse, jämfört med Class A, A/B och D? Enligt tillverkarens hemsida ska Audionord var importör, och den ska finnas hos AudioConcept. Priset i Frankrike är €10 000, vad kommer det bli i Sverige?

Ändrad p.g.a. fel i länk.

Edited by Sigge
Posted

Jag har hållit koll på Devialet i ett år nu (sen de fick uppmärksamhet på en mässa i Paris 2009), har lusläst patenthandlingarna för förstärkartekniken tillochmed! Håller med om att den är enormt intressant, och den har onekligen den ballaste fjärren i branchen. Min plan är att ställa den i ena ringhörnan mot min Pass INT-150 kombinerat med en Weiss DAC202 i den andra. Men då behöver jag baxa med mig Pass-klossen till Audio Concept och det har inte blivit av än.

Kör man någon analog källa (jag har ett drygt ton vinyl som jag vill fortsätta spela) så är den inte optimal då de analoga ingångarna åker igenom en inte helt fulländad AD/DA-omvandling. Lösningen där kan vara att rippa vinylen genom en annan A/D och sen spela digitalt. Man kan heller inte uppgradera DAC separat från förstärkeriet, men låter den bra nog skiter jag i sånt för jag håller inte på med detta för uppgraderandets skull utan för musiken.

Posted
Jag har hållit koll på Devialet i ett år nu (sen de fick uppmärksamhet på en mässa i Paris 2009), har lusläst patenthandlingarna för förstärkartekniken tillochmed! Håller med om att den är enormt intressant, och den har onekligen den ballaste fjärren i branchen. Min plan är att ställa den i ena ringhörnan mot min Pass INT-150 kombinerat med en Weiss DAC202 i den andra. Men då behöver jag baxa med mig Pass-klossen till Audio Concept och det har inte blivit av än.

Kör man någon analog källa (jag har ett drygt ton vinyl som jag vill fortsätta spela) så är den inte optimal då de analoga ingångarna åker igenom en inte helt fulländad AD/DA-omvandling. Lösningen där kan vara att rippa vinylen genom en annan A/D och sen spela digitalt. Man kan heller inte uppgradera DAC separat från förstärkeriet, men låter den bra nog skiter jag i sånt för jag håller inte på med detta för uppgraderandets skull utan för musiken.

Även om denna tråd går i glömska skulle jag gärna vilja veta hur det går. Vilka högtare kommer du att använda? Matchningen är ju rätt viktig.

Posted

Spännande patent - de beskriver verkligen hela sin designlösning. När jag läser avsnittet om "claims" får jag känslan av ett patent som enkelt kan kringgås genom att lägga till någon förfining med tillräckligt stor "verkshöjd" som man brukar säga.

Hur som helst är det en kul designlösning ... tänk vad mycket intressant man får reda på på forumet. :mm:

Posted

Det där med VÄRLDENS BÄSSSSTA kanske vi har kommit över vid det här laget.

-Vem är världens bästa fru?

-Vilken är världens bästa middag?

Hur som helst kan jag bara lite lågmält meddela att vi fick in våra hett efterlängtade Devialet IDAG.

Så nu går det an att börja tjata på favorithandlaren. Den finns redan att se och höra på på Kungsholmen i Stockholm.

Vi har fått in så vi ska klara jul- och mellandagsrushen, så om du inte får någon i julklapp mot förmodan, så är det bara att höra av sig.

God Jul!

Ludwig

Posted
Även om denna tråd går i glömska skulle jag gärna vilja veta hur det går. Vilka högtare kommer du att använda? Matchningen är ju rätt viktig.

Focal Diablo Utopia är det som gäller här hemma. Jag ska se till att få ur mig en liten berättelse när/om jag väl lyckas hitta tillfälle att genomföra den här jämförelsen.