Jump to content

Recommended Posts

Posted

Äntligen las vantarna på en iPad.

Har haft en trevlig lyssnings kväll med denna som fjärr och kan hittills bara säga gott om denna produkt.

Otroligt mysigt att sitta med hela cd hyllan i knäät:)

Enda knusslet har varit att ibland tappar jag kontakten med biblioteket. Kan vara inställning.

Att hitta tillbaka kan ta några sekunder så kanske är man lite otålig, slipper ju ändå jogga till hyllan.

Har satt den i ett läder case, och känner ingen värme(om den ens blir varm) samt kan ställas upp på bordet

som en fin display framför sig.

Detta var iaf pricken över i:et för mig.

Ett stort tack till tomten.

Posted

Har en liknade (toshiba folio 100). Denna är med os, android, men för övrigt snarlik. Som remote är detta klockrent. Är man intresserad av appar så är ipad dock en klar vinnare. Androider har en motsvarighet i android market men toshiba är dessvärre utanför denna. Som remote betraktat är konceptet med pekplatta svårslaget. Använder man tex j river mediacenter behövs ingen extra utrustning eller mjukvara förutom trådlöst nät.

Posted

Är det en läsplatta eller en del av Apples kommersiella system? Jag bara undrar eftersom jag köpte en iPhone 4 och den är ju inte bara en telefon. Den har förvisso många fina egenskaper, framför allt design, men också litet märkliga brister som att det inte går att sätta den i tyst läge utan bara flygplansläge. Framför allt frapperades jag över att man tvingas in i iTunes för att få telefonen att fungera och skicka sitt kontokortsnummer till Steve. Det senare visade sig senare inte nödvändigt men för att komma underfund med att man inte behövde skicka sitt kontokort till Steve så måste man hitta en bakväg som var långt ifrån uppenbar.

Apple hade också en del egendomligheter för sig vid lanseringen som att hindra säljarna från att informera om priset förrän den stora lanseringsdagen och att bara acceptera ett års garanti (inte två). Telia hade lagt ut priser ett par dagar innan men Apple tvingade dem att ta bort sidan.

Posted
Som remote betraktat är konceptet med pekplatta svårslaget.

Så tänker jag också. Upphandlingen ligger i träda för min del tills jag rippat alla mina CD-plattor, vilket tar ytterligare någon månad. Jag har gjort drygt hälften men det återstår fortfarande drygt 1,500 plus boxar. PUC2 ligger också nerpackad tills jag är klar på rippningsstationen.

Jag har kollat runt lite och jag får rysningar av det jag ser i marknadsföringen. Återigen en produkt som kostar 1:- och man får "allt" men man måste förbinda sig till fleråriga abonnemangsavtal eller höga inträdesbiljetter. Samma sak med telefoner. Jag har letat efter en mobiltelefon som är det den säger sig vara, dvs en mobil telefon men sådana finns inte längre, fick jag besked på.

Digitaltekniken är så fantastisk att man måste ha "allt" - jag som konsument har inget val annat än gå med eller att avstå. Jag har gjort samma erfarenhet med digital-TV. Utöver SVT 1 och 2 ville jag skaffa mig musikkanalen som jag tror hette "Muzzik". Trots löftena från marknadsföringen så gick inte detta. Då måste man skaffa sig ett par andra paket innan med en massa skräpkanaler och dessutom betala för skiten. Så jag avstod. Nu finns inte "Muzzik" heller, vad jag har förstått.

Lite positivt var att Axess som har mycket klassisk musik, kunde tas in via det marksända nätet. I fjol flyttades den över till Boxer, så nu var jag tvungen att skaffa en boxer för 79:- i månaden (miniutbud). Det har funkat i ett år. Nu måste jag skaffa en ny box eftersom Axess har gått över till mpeg-4. Ville då säga upp abonnemanget, men se det gick inte. Jag måste vara med ytterligare ett år för att täcka kostnaden för den box jag redan har och som nu inte fungerar på den kanal jag köpte den för ...

Jag är på lite gnällhumör idag, som ni märker...

Just nu lutar det mesta åt att jag fortsätter med CD-spelare och vinyl. Det är en standard man kan lita på och som alltid fungerar utan en massa klåfingriga ingenjörer som ständigt vill visa sig på styva linan om vad tekniken kan.

Posted
Jag bara undrar eftersom jag köpte en iPhone 4 och den är ju inte bara en telefon. Den har förvisso många fina egenskaper, framför allt design, men också litet märkliga brister som att det inte går att sätta den i tyst läge utan bara flygplansläge.

Det är bara att använda skjutreglaget ovanför +knappen på vänster sida :Shame On You:

- Lättare än så går det väl inte :o

Posted
Jag har kollat runt lite och jag får rysningar av det jag ser i marknadsföringen. Återigen en produkt som kostar 1:- och man får "allt" men man måste förbinda sig till fleråriga abonnemangsavtal eller höga inträdesbiljetter. Samma sak med telefoner. Jag har letat efter en mobiltelefon som är det den säger sig vara, dvs en mobil telefon men sådana finns inte längre, fick jag besked på.

Vad du gör med telefonen är kopplat till abonnemanget och du kan köpa en telefon utan att inkludera fri surf och det är bara att stänga av datatrafik. På samma sätt kan du ju köpa en iPad utan 3g och då behöver du inte binda upp dig och du kan ändå surfa ut på internet genom att koppla upp dig till ditt trådlösa nätverk hemma. Priset på sufning har emellertid gått ner drastiskt och när jag för lite mer än 2 år sedan köpte min iPhone 3g så band jag upp mig för två år och den kostade ungefär lika mycket som nu dvs. 200kr i månaden under två år men fri surfning kostade 199kr i månaden och mitt telefonabonnemang 69kr/månad. I början på detta året blev surfning klart mycket billigare och jag betalade 69kr/månad.

- När jag nu gick över till iPhone 4 så kostar den 200kr under 2 år + 69 kr och det är då telefoni + fritt surfande. Det finns begränsningar på surfandet men för mig som surfar någon timme varje dag är det i princip obegränsat....

René är inte heller en fan av apple - även om han har en iPhone - så han funderade på att köpa en WeTab och den skulle släppts till sommaren men dröjde lite....

Posted

Jag säger som Calm, musiken är målet och tekniken (hifin) är medlet. Men när det gäller pekskärmar och telefoner med olika standarder, uppgraderingar, dåliga garantivillkor och månadskostnad etc, så vet i tusan. Känns skönt att inte behöva betala 199:-/månad för att nyttja CD-spelaren och ytterligare 99:-/månad för att spela vinylen.

Jag tror det klokaste är att bida sin tid och låta den s k marknaden fightas om hur framtiden skall te sig. Någon form av fjärrkontroll typ pekskärm lär jag nog få skaffa mig om jag skall använda PC som hårdvara, annars blir det för krångligt. Men nu börjar även PC-avspelning krypa upp i pris. PC + DAC + kablar + hårddiskar + programvaror + pekskärmar + månadsabonnemang ... Till detta skall läggas att standarden inte tycks vara klar heller.

Framtiden är inte självskriven och så enkel som det ibland kan låta.

Posted

Sitter med en Ipad 64GB wifi sedan i torsdags. Har inte kört med Remote-appen ännu, men använder redan den i min Iphone 3g. Suveränt sätt att styra musiken, även om man är något mer begränsad där än när man har datorn med Itunes framför sig. Saknar att inte kunna söka på mina taggar exempelvis.

Posted
Det är bara att använda skjutreglaget ovanför +knappen på vänster sida :Shame On You:

Tack för det, det är verkligen lätt! Konstigt nog har knappen aldrig hamnat i det läget av misstag eller yttre påverkan, vilket får ses som ett tecken på god konstruktion. Det var antagligen den starka kopplingen till iTunes, AppStore och framtvingat Apple medlemskap som fick mig att tappa fokus.

Posted
Framtiden är inte självskriven och så enkel som det ibland kan låta.

I reklamen vill ju säljaren få sina prylar eller tjänster sålda. Vi konsumenter kan välja vad vi tycker vi behöver. Det som hänt de senaste åren är att både säljare och köpare fått nya möjligheter att "kolla upp" vad andra tycker är bra produkter och bilda sig en egen uppfattning innan köp.

Man kan väl säga att en del av framtiden ligger i att utbyta erfarenheter på forum så att de goda produkterna, som kanske inte alltid är billigast, blir populära och säljer.

Egentligen är det ingen skillnad mot förr - bara att köparens "köp-sfär" blivit större - till och med så stor som hela världen vi känner där det finns internetuppkoppling.

Framtiden är nog långt ifrån självskriven - och det är inte alls säkert att iPod, iPad, Squeezeboxar mm kommer att vara storsäljare om 10 år. Om man kan vänta på nästa eller näst-nästa generation produkter - då är det bara att hålla i sina gamla rörsteg, vinylsamlingar eller kanske rullbandspelare. Så länge människans gener fortfarande är av "samlarnatur" kommer det att finnas kvar företag, entusiaster och konsumenter som håller liv i de gamla prylarna.

Posted

Jag tror också att det är klokt att ligga litet lågt eftersom det är sådan turbulens i utvecklingen. Den lösning jag använder nu är att ha filerna i FLAC på en enkel bärbar dator, själv organisera struktur och mappar på hårddisken, spela upp med J. River Mediacenter 15 med inställningar WASAPI (eventstyrd) och Play from memory. Detta ger mycket bra ljud utan att vara särskilt komplicerat eller dyrt. Som interface till DAC använder jag Halide Bridge, ljudet är mycket bra och betydligt bättre än interface som Trends. Man ska kunna koppla en remote till Mediacenter men det har jag inte orkat sätta mig in i närmare (det var nog iPod, iPhone, Android m.fl.).

Mediacenter spelar i stort sett alla okomprimerade format som FLAC, APE, WV, Windows, Apple.

Posted
Jag tror också att det är klokt att ligga litet lågt eftersom det är sådan turbulens i utvecklingen. Den lösning jag använder nu är att ha filerna i FLAC på en enkel bärbar dator, själv organisera struktur och mappar på hårddisken, spela upp med J. River Mediacenter 15 med inställningar WASAPI (eventstyrd) och Play from memory. Detta ger mycket bra ljud utan att vara särskilt komplicerat eller dyrt.

Jag kör också MC 15 med 24/176,4 upsampling på 16/44,1 filer men direct ut på högupplösta filer. Allt via USB 2.0 till en PUC2 som klarar ta emot max 32/192. Jag använder också FLAC med komprimeringsvärde 5 (eller vad termen heter).

Däremot kör jag över ASIO som jag fått för mig är det bästa alternativet, åtminstone skrivs det oftast så. Jag har dock inte provat WASAPI av den enkla anledningen att "alla" säger att man skall undvika Windows baserade program i samband med HiFi.

Har du provat via Asio?

Posted

Jag började först med en Ipod til J River MC. Köpte för några veckor sedan en pekplatta till min frus födelsedag och kan inte annat än rekomendera detta framför en Ipod. Dubbla priset förvisso men värt att spara den extra tiden som behövs. Att använda Ipoden som remote fungerar givetvis alldeles ypperligt men skillnaden med en större platta som man verkligen kan surfa på är ett rejält lyft. Denna är 10,1 tum på diagonalen.

Jag köpte min helt utan abonemang, använder den enbart i mitt WIFI. Skulle kanske hellre ha en Ipad pga av möjligheten till fler appar men som remote funkar den utmärkt. Likaså att surfa på. Nackdelen är att den inte tar flash ännu. Tycker också att Ipaden känns mer gedigen.

Inga extraprogram behövs till J River utan man talar om i programmet att man ska kunna använda webbläsare över det trådlösa nätet för att nå musikfilerna.

Så här ser min vy ut när jag startat mot J River MC:

Har skapat ett gäng olika listor för att kunna söka på olika sätt. Det hela är helt dynamiskt så när en platta läggs in i J River så inkluderas även denna i listorna.

DSC_0016-1-1.jpg

Så här ser det ut när man går in på den översta listan, Artister från A till Z. Man går sedan in på önskad bokstav och där listas aktuella artister:

DSC_0020-1.jpg

och så här om man väljer utifrån "Genre"

DSC_0023-1.jpg

När man sedan valt vad man vill lyssna på är det bara att stilla sitta kvar och surfa på favoritforat:

DSC_0018.jpg

//Richard

Posted
När man sedan valt vad man vill lyssna på är det bara att stilla sitta kvar och surfa på favoritforat:

DSC_0018.jpg

//Richard

Så surrealistiskt att se sin egen post på detta sättet. :blush

Posted
Jag kör också MC 15 med 24/176,4 upsampling på 16/44,1 filer men direct ut på högupplösta filer. Allt via USB 2.0 till en PUC2 som klarar ta emot max 32/192. Jag använder också FLAC med komprimeringsvärde 5 (eller vad termen heter).

Däremot kör jag över ASIO som jag fått för mig är det bästa alternativet, åtminstone skrivs det oftast så. Jag har dock inte provat WASAPI av den enkla anledningen att "alla" säger att man skall undvika Windows baserade program i samband med HiFi.

Har du provat via Asio?

Jag får inte Asio att fungera, felmeddelande att hårdvaran inte accepterar. Kanske går att fixa men jag har fått uppfattningen att man mest använder Asio tillsammans med hårdvaruspecifika drivrutiner som jag inte har. WASAPI är i alla fall väldigt enkel att använda tillsammans med USB-input eller det USB-interface som jag har nu. Halide är utmärkt, enkelt och smidigt, inte det billigaste men ingen extrem kostnad ($450). Den drivs visserligen från USB-bussen men strömmen renas först och den är galvaniskt isolerad från datorn.

WASAPI eventstyle som finns i version 15 verkar faktiskt låta litet bättre än vanlig WASAPI och heller inget småkrångel, tidigare fick jag ibland pausa och återstarta låten. WASAPI är visserligen Windows men finessen är att man startar en oberoende kanal som inte påverkas av Windows ljudsystem. I det avseendet skall WASAPI vara likvärdigt med ASIO. En del säger att de får bättre resultat med WASAPI än ASIO men jag har som synes inte provat själv.

En förbättring som är enkel att genomföra är att markera "Play files from memory instead of disk". Detta bör funka oberoende av vilken typ av output man har (WASAPI eller annat). Jag tycker att förbättringen är tydlig.

Richards försök med fjärrkontroll ser intressanta ut, tack för detta och väldigt instruktivt!

Posted

Har du provat via Asio?

Tänkte bara inflika en sak som Du sa Bebop ifrån tråden om PUC2 i somras; det gäller att passa sig att ha I-pad i knäet under en längre tid om man inte har något skydd mellan kropp och produkt då det i annat fall genom mycket användande kan innebära skador på kroppen.

Sedan vill jag fråga en sak till Bebop, Eliot och andra som använder en USB-kabel av "bättre sort" - i alla fall med en högre prislapp, och som är kopplad till just PUC2. Jag fick min PUC2 ifrån Patrik tidigare i veckan och kopplade upp den i helgen. Det är ett helt underbart lugn, människorna som spelar och sjunger kommer verkligen in här i rummet och inget av syntetiskt och konstlat. Har inte kunnat njuta fullt ut i mitt digitala rum och hellre suttit mig och spelat vinyl i mitt rum avsett för dylik signalkälla.

Nu hade jag ett par vänner som var på besök igår kväll och de blev verkligen positivt överraskade av att digitalt ljud nu kan börja konkurrera med vinylen. Men vi kom in på att jag så småningom vill komplettera med en USB-kabel ifrån Entreq. De säger då att en USB-kabel bara skall transportera 1'or och 0'or och antingen gör den det eller inte alls. Det blir med andra ord inte bättre eller sämre 1'or och 0'or som transporteras med olika USB-kablar. Annat är det med andra sorters kablar där det säkert kan vara skillnad. Men hur är det tycker Ni med USB-kabeln?

Posted
De säger då att en USB-kabel bara skall transportera 1'or och 0'or och antingen gör den det eller inte alls. Det blir med andra ord inte bättre eller sämre 1'or och 0'or som transporteras med olika USB-kablar. Annat är det med andra sorters kablar där det säkert kan vara skillnad. Men hur är det tycker Ni med USB-kabeln?

Kul att du gillar PUC2 Musicman.

Du har helt säkert rätt när det gäller 1:orna och 0:orna. Antingen finns dom med eller inte. Men USB kabeln gör mer än så. Den ger spänning till DAC'en och den förbinder jord och den har kontakter som är mer eller mindre "täta".

Skillnaderna mellan USB-kablar är nog snarare elektriskt betingade än digitalt. Samtidigt tycker inte jag att det blev jätteskillnad mellan Entreq-kabeln och den medföljande, men det blev något mjukare och med en bredare eller större ljudbild så jag valde att till slut köpa den.Jag behövde dessutom en längre kabel. Det räcker för övrigt med en anslutning till PC'n. Den ger tillräckligt med kraft till PUC:en.

Jag ser att du bor i Blekinge. Ett tips är att kontakta t ex Reptil Audio och be att prova lite olika varianter. Entreq har också öppet köp, så du har möjlighet att prova innan du slår till.

Posted

Hej,

Angående iPaden så blir den faktiskt inte varm knappt ens ljummen :app: Det är väl bidragande till att batteriet räcker såpas länge antar jag.....

Om det var av den anledningen man inte skall ha den i knät? Hur det är med andra surfplattor vet jag inte.

Shaft

Posted
Angående iPaden så blir den faktiskt inte varm knappt ens ljummen :app: Det är väl bidragande till att batteriet räcker såpas länge antar jag.....

Om det var av den anledningen man inte skall ha den i knät? Hur det är med andra surfplattor vet jag inte.

Det är ju bra om iPaden inte blir så varm. Observera dock med värme avses från ca 43 grader. Det var min fru som berättade att dom hade diskuterat detta under en diskussion bland kollegor på sjukhuset där hon jobbar. Hon har förtydligat med att problemen handlar så här långt laptop i knäet, men att det inom läkarkåren finns en viss oro för att nya "leksaker" typ iPad och dess motsvarigheter inte används som tillverkarna rekommenderar. Det räcker ju med att lägga typ en skärbräda emellan eller skaffa tillbehör som är framtagna just för ändamålet.

Se sammanfattning i Läkartidningen

Posted
Är det en läsplatta eller en del av Apples kommersiella system? Jag bara undrar eftersom jag köpte en iPhone 4 och den är ju inte bara en telefon. Den har förvisso många fina egenskaper, framför allt design, men också litet märkliga brister som att det inte går att sätta den i tyst läge utan bara flygplansläge. Framför allt frapperades jag över att man tvingas in i iTunes för att få telefonen att fungera och skicka sitt kontokortsnummer till Steve. Det senare visade sig senare inte nödvändigt men för att komma underfund med att man inte behövde skicka sitt kontokort till Steve så måste man hitta en bakväg som var långt ifrån uppenbar.

Apple hade också en del egendomligheter för sig vid lanseringen som att hindra säljarna från att informera om priset förrän den stora lanseringsdagen och att bara acceptera ett års garanti (inte två). Telia hade lagt ut priser ett par dagar innan men Apple tvingade dem att ta bort sidan.

Vet inte riktigt vad du menar..men för mig har äppelvärlden världen inneburet, lätthet och funktionalitet.

Iphone4 sätter du i tyst läge via knappen på vänster sida: )

Posted

Oj dumt av mig att inte kika på svaren:))

Posted
Det är ju bra om iPaden inte blir så varm. Observera dock med värme avses från ca 43 grader. Det var min fru som berättade att dom hade diskuterat detta under en diskussion bland kollegor på sjukhuset där hon jobbar. Hon har förtydligat med att problemen handlar så här långt laptop i knäet, men att det inom läkarkåren finns en viss oro för att nya "leksaker" typ iPad och dess motsvarigheter inte används som tillverkarna rekommenderar. Det räcker ju med att lägga typ en skärbräda emellan eller skaffa tillbehör som är framtagna just för ändamålet.

Se sammanfattning i Läkartidningen

Om jag känner innanför läder casen, på iPad ryggen, så är den tom sval, defenetivt svalare än min kropps värme.

Posted (edited)
Juha, kan du inte berätta om din setup?

/shaft

Om man börjar uppifrån:

iPad med App Remote

Itunes med Amarra.

Mac Pro (än så länge bara ssd för OS samt pogrammen, här kommer en förändring, ssd till hela musik bibblan.

Kopplad med nonamelame Usb kabel

till en

Dcs Debussy usb dac.

Krell Evo 402(tyvärr såld och hämtad för en timma sedan)

Vienna Acoustic The Music

Transparent cable rakt igenom.

Har provat runt och det blev så här till sist, kommer säkert ändra till någon form NAS, men har ingen brådska,

Mac är tillräckligt tyst. Har faktiskt aldrig varit nöjdare. Pekskärm är helt klart ett måste för fil spelning.

Usb kabel kommer också provas fram. Är otroligt nöjd med mina val.

Edited by juha
Posted

Here we go again:)

Glömde även nämna att det är super att hitta Goa recept medans man lyssnar, ta

med ipad till köket( som kokbok) laga mat, samtidigt som man man har full koll på sin anläggning och låtar:))

Posted
Dcs Debussy usb dac.

Oooh! Nu stjäl jag tråden lite och frågar nyfiket vad du jämförde den med inför köp, och vad det var med Debussy du föll för? Den är för dyr för mig, men det sa jag om mina högtalare också…

Posted
Oooh! Nu stjäl jag tråden lite och frågar nyfiket vad du jämförde den med inför köp, och vad det var med Debussy du föll för? Den är för dyr för mig, men det sa jag om mina högtalare också…

Ska jag vara ärlig så drog jag inte hem så mycket Dacar och jämförde :blush

Den största dusten tog min dåvarande trotjänare-Dcs Elgar+. Den var/är en

väldigt bra dac.

Mina val var mellan Weiss 202 och Debussy, men att få prova Weiss hemma blev aldrig av.

Debussyn framstog mer och mer det jag egentligen ville ha så efter en prövotid hemma så fanns

där ingen återvändo, var tvungen att inhandla den, bums!

Debussyn är inte perfekt ännu, tänker på att kunna köra via Usb ända upp till 24/192 går inte, men litar på att

en uppgradering längre fram löser detta. Ljudmässigt är den helt enkelt grymt bra, så bra att

jag slutat kika på vad för fil som körs, allt blir sjukt bra ändå.

Posted
Vilket program använder du när du rippar, Juha?

iTunes?

Finns ripfunktion i Amarra?

Rippar allt med EAC samt Dbpoweramp, kör Windows bootcamp på Mac.

Har provat rippa via iTunes och känner att den inte riktigt återspeglar orginalet.

iTunes rippade cds blir lite mellow, transienter blir aningens slöa, dynamik tappar den

också.