Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har precis köpt en Nordost Thor utan manual, och har därför en fråga som ni garanterat kan hjälpa mig med.

Jag bor i en lägenhet med jordade kontakter, och undrar, behöver man ansluta en ledare till den gröna jordanslutningen på baksidan av Thoren när man har jordad 220 V?

Samtliga apparater är ju jordade via sin 220V kontakt. Förbättras någonting ljudmässigt om man gör detta, och om så är fallet, hur/vad ansluter man denna kontakt anslutning till? 200V jorden i en väggkontakt? Elementen går bort tror jag mig ha fått besked om... ;-)

Tacksam för er hjälp med denna för många av er säkert enkla fråga..

Posted (edited)

Jordskruven är inte till för att jorda Thoren, utan för att ge en gemensam jord till de apparater som är kopplade till Thoren. Jag har t ex en gammal (men bra) receiver Yamaha DSP A-1, som inte har jordad elsladd, men väl en jordskruv. Alltså kan jag ansluta receivern med den ojordade originalsladden till Thor och sedan dra en extra jordsladd från receivern till Thor och därmed få gemensam jord (stjärnjord/referensjord eller vad man ska kalla det). Med denna lösning har jag lyckats få bort tidigare brum!

Så tror i alla fall jag det är tänkt. Men skruven kanske kan användas för att jorda själva Thoren med också....? Men till vad i så fall (utan elfara, alltså...)? Jag tror Thor ska anslutas till jordat uttag "som vanligt" utan att man använder den gröna jordskruven... Men Bimota kan nog gå in och svara! Han sålde Thoren till mig...

Mvh / Ulf

Edited by ulfsan
Posted

Jag har faktiskt använt jordskruven för att ansluta via en 6 mm2 kabel till ett element. Kan inte säga att det märktes någon skillnad, men alltid värt att pröva. Har hört att amerikanarna gärna kör med ett jordspett.

Annars är det väl som sagts att den är till för att skapa en gemensam stjärnjord och då bör det vara möjligt att ansluta alla apparater till jordskruven, även de som saknar naturlig jord.

Calm

Posted

Jag har frågat Bimota (Ludwig), han svarade på mina frågor snabbt och bra som vanligt men glömnde detta. sedan for han på semester och åkte skidor :-)

Tänkte ni visste så jag la ut det här..

Har läst en del olika saker på olika forum och sidor, en del påstår att man skall ansluta denna anslutning till ett element, andra till jorden i ett vanligt uttag, båda möjligheterna sägs vara bra och en del säger livsfarliga att göra?!

Andra påstår att ljudet blir bättre med anslutningen kopplad till ett element, en del säger att det inte påverkar, jag är med andra ord rätt villrådig, och med el inblandat vill jag inte chansa..

För och främst, kan det vara farligt att koppla anslutningen till ett (avskalat så den får kontakt) element?

Eller bör man koppla den till jorden i ett 220V uttag?

Någon som vet vad manualen säger?? Saknar denna..

Posted

Detta borde vara bättre beskrivet av Nordost.

Jag är inte så insatt i Thor, men gissar att den gröna jordskruven är för att kunna koppla ihop signal- och chassijord. Thor är stjärnjordad, och om man har brumproblem kan det vara värt att prova olika varianter att jorda apparaternas chassi till den gröna skruven, och även skivspelare/pickup.

Jag kan också tänka mig att jorda Thor till ett spett eller en radiator, speciellt om man inte har hifin ansluten på en egen grupp (eller saknar jord).

Posted (edited)
Kontakta Sladd eller någon annan på HifiConsult.

Dom hjälper dig garanterat.

(Sladd är verksam på detta fora).

Det är väl onödigt att kontakta hificonsult om produkter som dom inte ens säljer?

Och som dessutom tillhör deras kanske absolut största konkurrent?

Nordost då alltså, inte Audionord.

Edited by Ekman
Posted
Jordskruven är inte till för att jorda Thoren, utan för att ge en gemensam jord till de apparater som är kopplade till Thoren.

Det tror jag också. Jag plockade fram High Fidelity nr 8/2005 där Thor testas vid sidan om ett par andra burkar. Det står inte svart på vitt att den är till för att förbinda andra enheter, men de har lyft av locket så det är lätt att se hur jorden är kopplad.

Jorden utgår från en punkt i chassit från vilken det är dragen en Nordostkabel till närbrunnens jorduttag. Från denna har man parallellkopplat en jordkabel (också från Nordost liksom alla övriga kablar) på 4-5 cm som alltså går från nätbrunnen till jordskruven. Ytterligare en kabel går från närbrunnens jord till kretskortet dit samtliga jordkopplingar från uttagen är förbundna.

Att fästa jordkablar på elementen är för riskfyllt så jag hade nöjt mig med att förbinda samtliga apparater till Thors jord. Framför allt om man har brum någonstans i kedjan så kan det vara värt ett försök.

Posted
Det är väl onödigt att kontakta hificonsult om produkter som dom inte ens säljer?

Och som dessutom tillhör deras kanske absolut största konkurrent?

Nordost då alltså, inte Audionord.

Du har helt rätt Ekman, Jag läste slarvigt och tänkte på en annan Thor.

Posted
Jag har frågat Bimota (Ludwig), han svarade på mina frågor snabbt och bra som vanligt men glömde detta. sedan for han på semester och åkte skidor :-)

Tänkte ni visste så jag la ut det här..

Har läst en del olika saker på olika forum och sidor, en del påstår att man skall ansluta denna anslutning till ett element, andra till jorden i ett vanligt uttag, båda möjligheterna sägs vara bra och en del säger livsfarliga att göra?!

Andra påstår att ljudet blir bättre med anslutningen kopplad till ett element, en del säger att det inte påverkar, jag är med andra ord rätt villrådig, och med el inblandat vill jag inte chansa..

Först och främst, kan det vara farligt att koppla anslutningen till ett (avskalat så den får kontakt) element?

Eller bör man koppla den till jorden i ett 220V uttag?

Någon som vet vad manualen säger?? Saknar denna..

Ludwig här! Tillbaka efter skidäventyret. 15 minus och 20 sekundmeters snöstorm i tre dagar. Vilken hit.

Men Brasseriet var bra, och jag hann testa tre nya Kneissl skidmodeller. (Vadå - kan det vara skillnad på skidor...? Det är ju bara plank och bindning, liksom...) Så det var ändå värt besväret.

Jag har pratat med Nordost själva om den gröna skruven på Thors baksida. Den är först och främst tänkt att användas i sammanhang där man inte har tillgång till jord. Då kan man dra en separat jordtåt som går till t ex ett kopparspett som man bankar ner 1,5 meter ner i marken. Så har man finfin jordning av alla apparater som tillkopplas.

HAR man redan jordat, blir detta överkurs. Och att koppla tåten till jordpinnarna i vägguttaget gör ingen nytta. Det blir bara krångligt.

Använder man en jordad nätkabel till Thors nätbrunn så blir det ju jordat i alla fall.

I de nya nätlisterna har man också stjärn-jordat uttagen, såsom i Thor. Men man har försett alla uttag utom ett Master-uttag med ett litet motstånd, kopplat till jorden, för att inte få krypströmmar mellan de tillkopplade apparaternas jordar, och därigenom uppnå bättre isolation apparaterna sinsemellan. Tanken är att man kopplar sin högst prioriterade apparat till "fin-jacket". Och rakapparaten och brödrosten till de andra, då...

Jordning är ett ganska stort kapitel om man börjar titta på olika apparater. Jag ska inte föreläsa om detta. Bara nämna att en del slutsteg är konstruerade med minuspolen på högtalarutgångarna förbundna med chassijord, och en del med dessa separerade.

Och även nämna att på en del apparater finns en separat liten skruv för signal-jord. Tar man en tåt och förbinder nästa apparats signal-jord med den första osv. så kan man få en stabilare och mer störningsfri signalöverföring, vilket resulterar i en mer transparent och dynamisk återgivning. Läge för lite julpyssel för den som känner för det, alltså.

Ludwig

Posted
Ludwig här! Tillbaka efter skidäventyret. 15 minus och 20 sekundmeters snöstorm i tre dagar. Vilken hit.

Men Brasseriet var bra, och jag hann testa tre nya Kneissl skidmodeller. (Vadå - kan det vara skillnad på skidor...? Det är ju bara plank och bindning, liksom...) Så det var ändå värt besväret.

Jag har pratat med Nordost själva om den gröna skruven på Thors baksida. Den är först och främst tänkt att användas i sammanhang där man inte har tillgång till jord. Då kan man dra en separat jordtåt som går till t ex ett kopparspett som man bankar ner 1,5 meter ner i marken. Så har man finfin jordning av alla apparater som tillkopplas.

HAR man redan jordat, blir detta överkurs. Och att koppla tåten till jordpinnarna i vägguttaget gör ingen nytta. Det blir bara krångligt.

Använder man en jordad nätkabel till Thors nätbrunn så blir det ju jordat i alla fall.

I de nya nätlisterna har man också stjärn-jordat uttagen, såsom i Thor. Men man har försett alla uttag utom ett Master-uttag med ett litet motstånd, kopplat till jorden, för att inte få krypströmmar mellan de tillkopplade apparaternas jordar, och därigenom uppnå bättre isolation apparaterna sinsemellan. Tanken är att man kopplar sin högst prioriterade apparat till "fin-jacket". Och rakapparaten och brödrosten till de andra, då...

Jordning är ett ganska stort kapitel om man börjar titta på olika apparater. Jag ska inte föreläsa om detta. Bara nämna att en del slutsteg är konstruerade med minuspolen på högtalarutgångarna förbundna med chassijord, och en del med dessa separerade.

Och även nämna att på en del apparater finns en separat liten skruv för signal-jord. Tar man en tåt och förbinder nästa apparats signal-jord med den första osv. så kan man få en stabilare och mer störningsfri signalöverföring, vilket resulterar i en mer transparent och dynamisk återgivning. Läge för lite julpyssel för den som känner för det, alltså.

Ludwig

Ok Ludwig!

Tack för ett bra och uttömmande svar. Jag är nöjd och avslutar tråden!

PLINIUS

Posted
Ok Ludwig!

Tack för ett bra och uttömmande svar. Jag är nöjd och avslutar tråden!

PLINIUS

.....och jag plockar bort min "extra" jordförbindelse eftersom den varken har funktion eller betydelse för lyssningsintrycket, utan snarare en potentiell fara vid isolationsfel. :dead::D

Calm