Jump to content

MM vs MC picup

Minge

Recommended Posts

Har idag en Linn LP12 spelare med en Linn Adikt picup snart dags att byta denna undrar då om en bra MM picup kan mäta sig med en MC picup i samma prisklass?

Micke

Generellt säger jag "Nej". En MM-pickup har sämre upplösning, har sämre dynamik och finess i sitt ljud. Sedan finns det naturligtvis olika grader i "helvetet". Ortofons nya 2M lär komma väldigt nära MC-pickuperna om man kan döma efter det som skrivits. Framför allt dera Black och Bronz. Clearaudio har också någon som lär vara bra. Grado Gold 1 Prestige är också en hygglig MM-pickup men då har du förmodligen hamnat under Linn Adikt.

Eftersom du nämner "samma prisklass" kand det bli lite svårare. Det finns inte så många MC-pickuper som kostar 3-5,000 kronor och när jag säger MC-pickuper så tänker jag mig mer från, säg 6-7,000 och uppåt. Där hittar du t ex Benz Ace och Benz Glider som jag hävdar slår de flesta MM-pickuper med viss osäkerhet mot just Orotofons 2M Black som kan vara undantaget som bekräftar regeln. I det prisområdet finns också Ortofons Rondo Blue som också är en fin pickup. För någon tusenlapp till kan du också få en Lyra Dorian.

Sedan finns det MC-pickuper med hög utspänning som du kan köra i ett vanligt MM-steg. Exempel på sådana är Dynavector 10X5 som är en fin pickup med hög rockfaktor och Sumiko Blue Point Special Evo III är en annan.

Tänk bara på att du behöver också någón form av step up transformator eller MC-förstärkare om den du har bara klarar MM-pickuper.

Du kan läsa mer om olika pickuper på Needledoctors hemsida här. När du tittar på priserna och jämför med Sverige skall du veta att priser i USA är alltid utan moms och införselavgift på drygt 5-6 % som du får lägga till om du importerar själv. Allt är heller inte billigare än i Sverige och en butikskontakt är alltid att föredra när man köper pickuper, tycker jag.

Jag har inget bra svar eftersom jag bara har gammal erfarenhet om MM, och MC var en ny värld som öppnades.

Men ett alternativ är alltid högnivå-MC om det är phono-steget som är begränsande.

Vad har du för phonosteg och vad är det för prisklass som är aktuell :?:

Passar på att flytta tråden till hifi-avdelningen där den passar bättre :)

Har erfarenheter av just Benz Ace och Benz Wood, båda MC med ca 5kkr för Ace och 10kkr för Wood eller nåt sånt.

Jag tyckte att Ace var spelglad och dynamisk, dvs hade en förmåga att låta starkare partier i musiken låta starkt och svagare partier låta svagt. Däremot tyckte jag den blev lite jobbig i längden - lite imponatorpickup typ.

Wood var därför en trivsam bekantskap med en mer neutral och fin återgivning, kanske lite fet i ljudet så att säga, men en väldigt trevlig pickup.

Tyvärr måste jag säga att mitt öra uppfattade viss distortion från dessa i mellanregistret - kanske var det fel på någon inställning på spelaren eller nåt galet med pickuperna. Ett byte till Lyra avhjälpte det problemet och där hände det saker - betydligt renare återgivning. Så jag rekommenderar Lyra särskilt varmt. Där har jag bara lyssnat på Skala och Argo - som kostar en slant men kostar det ska det smaka också.

Som I.T.A säger så vore det bra att veta vad du har för arm på din LP12a! För det styr valet av pickup!

Rent generellt håller jag med om att svaret är nej, men det hänger ganska mycket på vad du har för budget och en del på vad du spelar för musik!

Jag har själv en modifierad Ittok LVII på min tolva, den funkar med dom flesta pickuper. För tillfället kör jag en Nagaoka MP-50 som är en lite mer "high-end" MM puppa, kanske inte lika högupplöst som en motsvarande MC, men den rockar!

/p

Om du har en äldre tonarm kan det vara på plats att Googla lite och kolla om den är optimerad för MM eller MC. Det är en sak som kan göra att den ena tekniken har en rejäl fördel mot den andra.

Har en Linn Ekos-1 arm på min LP12 vet inte hur den står sig heller mot nyare armar?

micke

Jag själv går i väntans tider på en ortofon 2m black till min continou jr med cantus arm,lejonklou riaa steg,furutech ag-12.

Har nu en goldring 1042 som rockar på tycker jag,hos mig spelas det mest rock och lite lugnare musik (mest på bra utgåvor)

Så det skall bli spännande och se om ortofonen passar.