trumpeten Posted December 12, 2010 Posted December 12, 2010 Sålde igår mina högtalare. Linn Nina - stora härliga golvare men nu är jag på jakt efter ngt mindre. Övrig utrustning är Linn Classik med Cambridge DacMagic/AirPort/MacBookPro och Rega Planar 3 med Linn Adikt PU och Lejonklou Kinki RIAA. Ninka lät kanon på hög volym. På låg volym blev det inte lika bra, Det lät lite tillbakahållet på låg volym, som om de inte började spela förens vid en viss volym. Vilket är problematiskt som småbarnsfar - behöver nästan alltid spela ganska lågt. Antagligen hade jag behövt gå aktivt med Linns slutsteg för att få till det. Dessutom, om än snygg högtalare, så var Ninka dessutom fysiskt STOR - vilket även av inredningsskäl kändes som overkill, därför funderar jag nu på ett par mindre högtalare. Det här känns viktigt: Spelglada och musikaliska - de ska vara roliga lyssna till, bra drag och timing. Funka med all sorts musik - trasigt inspelad punk likväl som klassiskt. Låta bra på låg volym utan att tappa ngt. Estetiskt snygga, placeringvänliga och gärna små. (Om möjligt undviker jag gärna stativ och ställer dem direkt på vårt stabila sideboard). De högtalare jag funderar på är, och även lyssnat till (tyvärr inte med min elektronik) är: B&W CM1: otroligt välbyggda och snygga, speciellt i vitlack. Verkar vara en högtalare som trots sin storlek har höga ambitioner, känns som den kan hänga med även om jag senare byter upp elektronik. Även Linn och B&W tycker en del är en bra. Quad stativare 11L och 12L: också dessa riktigt fina högtalare, har hört 12L med Linn och det var en fin kombo Usher S-520: en joker, den gång jag hörde den lät den riktigt roligt om än spretigt, plus i kanten för roliga lackfinisher Andra förslag? Idéer? Skulle också vilja lyssna till Rega RS1, samt Rogers, Harbeth om det finns ngn vettig modell i min prisklass. Aktiva högtalare? Ex. Quads aktiva, ngn som har erfarenhet? PS. Inget problem med demo el. beggat. Quote
New Order Posted December 12, 2010 Posted December 12, 2010 Hej Musikaliska stativare med drag var det. SF Cremona Auditor tycker jag bör vara med på alternativlistan.Vill du ha spelglädje så får du det här.Kanske i överkant prismässigt? SF Liuto stativarna är lite billigare,har aldrig hört dessa dock. En stativare som har ett sjujäkla drag och dessutom inte är allt för blodigt dyr är Von Schweikert VR-1.Jag vet inte om de fortfarande tillverkas men begagnat bör dom gå att få tag på. Kanske någon av Totems små golvare eller stativare?Totem Hawk är små behändiga golvare som kan vara intressanta.Model One är otroligt bra,men kanske för trögdrivna for din Classik? Quote
Ranefjord Posted December 12, 2010 Posted December 12, 2010 PMC GB1i skulle jag lyssnat på. Det är en liten golvare. Quote
PL300 Posted December 12, 2010 Posted December 12, 2010 Min erfarenhet är om dom ska spela bra på låg volym så ska dom vara lättdrivna och framför allt: det är förstärkaren som ska kunna spela lågt vilket för klena förstärkare inte brukar vara så bra på! Själv är jag förtjust i Monitor Audio och dom har ett knippe mindre modeller som kanske kunde passa annars har System Audio också några intressanta modeller!, i mina öron passar båda märkena på din beskrivning! lycka till! Quote
Guest Musicus Posted December 12, 2010 Posted December 12, 2010 Min erfarenhet är om dom ska spela bra på låg volym så ska dom vara lättdrivna och framför allt: det är förstärkaren som ska kunna spela lågt vilket för klena förstärkare inte brukar vara så bra på! Tenkte formulere meg omtrent slik jeg og, ett godt tips!... mvh Quote
Muffin Posted December 12, 2010 Posted December 12, 2010 (edited) Hej! Har varit i samma situation med downsizing på högtalarsidan! För ett tag sen såldes golvare till förmån för stativare, efter flytt till radhus där gillestugan är på 15m2 och endast 2,20 i takhöjd! Under några månader i sakta tempo hade jag nöjet att lyssna på åtta olika stativare i fem butiker. Utan någon rangordning var det: -SF Cremona Auditor M -Amphion Helium 510 -Quad 11L2 -Dynaudio X12 -Elac 310 CE -KEF XQ10 -XTZ 99.26 -Proac Tablette Reference 8 Signature Trevliga stativare på olika sätt. Fastnade för den sista i raden, en liten musikalisk goding för det mindre lyssningsrummet, som kan vara värd att lyssna på! Ingen infrabas, men ändå går basen förvånandsvärt långt ner . //Anders Edited December 13, 2010 by Muffin Quote
trumpeten Posted December 13, 2010 Author Posted December 13, 2010 Tack för alla tipsen och synpunkterna! Har även fått en köperbjudande på PM - tack för det också! Tenkte formulere meg omtrent slik jeg og, ett godt tips!... mvh Just därför tror jag att Ninka skulle krävt lite mer, gärna aktivt, men tre Linn slutsteg är dyrt, känns därför som ngt mindre, single-wire, kan vara lösningen. På sikt är ett bättre slutsteg/förstärkare inte uteslutet heller. Under några månader i sakta tempo hade jag nöjet att lyssna på åtta olika stativare i fem butiker. Utan någon rangordning var det: -SF Cremona Auditor M -Amphion Helium 510 -Quad 11L2 -Dynaudio X12 -Elac 310 CE -KEF XQ10 -XTZ 99.26 -Proac Tablette Reference 8 Signature Trevliga stativare på olika sätt. Fastnade för den sista i raden, en liten musikalisk goding för det mindre lyssningsrummet, som kan vara värd att lyssna på! Ingen infrabas, men ändå går basen förvånandsvärt långt ner . //Anders Spännande! Varför blev det just ProAc? Hur lät Quad 11L2 och Amphion 510? Quote
calm Posted December 13, 2010 Posted December 13, 2010 Reference 3A har jag hört i olika sammanhang och blivit imponerad av dess tyngdlösa och luftiga ljud. Med deras höga känslighet föreställer jag mig att de klingar väl ut även vid måttliga ljudnivåer, även om jag bara hört dem spela mer i normala nivåer. Finns säkert någon SF modell som skulle kunna göra samma jobb. Dock inte Mementon som jag har till låns just nu. Det är en fantastisk högtalare. Faktiskt en av de bättre stativare som finns på marknaden idag. Men tyvärr kräver den som alla toppmodeller i SF-familjen ordentlig kraft för att fullt ut blomma. Den fyller med lätthet ett stort rum med en balanserad ljudbild där inget egentligen saknas. Möjligen några få hertz i botten för en hängiven orgelälskare. Men det gäller samtliga stativare. Calm Quote
Käera Posted December 13, 2010 Posted December 13, 2010 Reference 3A har jag hört i olika sammanhang och blivit imponerad av dess tyngdlösa och luftiga ljud. Med deras höga känslighet föreställer jag mig att de klingar väl ut även vid måttliga ljudnivåer, även om jag bara hört dem spela mer i normala nivåer. Det stämmer bra tyvärr så är det ju lite svårt att lyssna till dom i olika butiker,är själv nöjd med mina spelar sällan på höga volymer. WLM är även dom lättdrivna. Quote
trumpeten Posted December 13, 2010 Author Posted December 13, 2010 Det stämmer bra tyvärr så är det ju lite svårt att lyssna till dom i olika butiker,är själv nöjd med mina spelar sällan på höga volymer. WLM är även dom lättdrivna. WLM har jag hört en gång, med rör, och de lät fantastiskt. Skira, ljudet bara flöt fram. Tyvärr lite dyra... Quote
Sigge Posted December 13, 2010 Posted December 13, 2010 Hej Trumpeten, Jag har skickat två meddelande till dig under förmiddagen, men de finns inte lagrad under "sent items", så jag är osäker de har gått fram. Om de inte kommit fram, var vänlig skicka meddelande till mig med din e-mailadress, så svarar jag på det istället. Quote
Muffin Posted December 13, 2010 Posted December 13, 2010 Spännande! Varför blev det just ProAc? Hur lät Quad 11L2 och Amphion 510? Svårt att jämföra exakt med olika förutsättningar, rum och anläggningar förstås, men i mina subjektiva öron med samtida elförstärkt jazz i CD:en, var intrycken så här, lite kortfattat och generaliserande: -SF Cremona Auditor M (sofistikerad, dämpad, mjuk framtoning, lite som bomull i öronen) -Amphion Helium 510 (bra helhet, bra integration mellan elementen, inget som sticker ut, fräsch design) -Quad 11L2 (musikalisk, skimrande, fin ljudbild) -Dynaudio X12 (bra helhet, bra integration mellan elementen, inget som sticker ut) -Elac 310 CE (nådde inte upp till förväntningarna, lite grå, saknade bl a dynamik och mikrodetaljer) -KEF XQ10 (skärpa och dynamik, men den skarpa diskanten blev lite tröttande i längden) -XTZ 99.26 (blev förbryllad av banddiskanten, överdrivet har den karaktär av en "flärp" som man satte på cykeln som barn) -Proac Tablette Reference 8 Signature (samma kvaliteer som Quad 11L2, med tillägg av ytterligare ett kryddmått spelglädje) Två engelska gentlemän, Proac och Quad, kämpade med varandra på upploppet! Proac´s vackra hantverk och lite mer öppen spelglädje avgjorde för mig ! Ha så kul i ditt spanande av nya högtalare! //Anders Quote
Ranefjord Posted December 14, 2010 Posted December 14, 2010 Reference 3A har jag ägt två gånger. Förmodligen är det inte sista gången heller. R3A spelar fantastiskt med rätt förutsättningar. Rätt förutsättningar innebär bl.a. placering ganska långt ut i rummet, samt single end kopplad rörförstärkare. R3A kräver klass-A förstärkare för att släppa och bli musikaliska. WLM Diva har jag ägt. Diva är en högtalare för dem som vill spela starkt. Den kan vara lite rå i diskanten. Quad 11 och 12L har jag lyssnat mycket på. Det är bra högtalare, men det är ingen större hemlighet att Quad har haft kvalitetsproblem sedan de blev kinesiska. Kanske gäller det inte högtalarna. Jag vet inte. Quote
Miles Posted December 14, 2010 Posted December 14, 2010 Neat Momentum 3i Jeg har sammenlignet Neat 3 i direkte i mot B&W 805 Neat 3i spilte mye mere rent i øvre bass og i mellontone.Neat 3i hadde også en mye bedre dynamikk en 805 Quote
Käera Posted December 14, 2010 Posted December 14, 2010 Reference 3A har jag ägt två gånger. Förmodligen är det inte sista gången heller. R3A spelar fantastiskt med rätt förutsättningar. Rätt förutsättningar innebär bl.a. placering ganska långt ut i rummet, samt single end kopplad rörförstärkare. R3A kräver klass-A förstärkare för att släppa och bli musikaliska. WLM Diva har jag ägt. Diva är en högtalare för dem som vill spela starkt. Den kan vara lite rå i diskanten. Håller med om det ang Ref 3A men WLM La Scala tycker jag är mer lättlyssnade vid lägre volym samt har en mjukare diskant Quote
Adagio Posted December 14, 2010 Posted December 14, 2010 Bra förslag allihopa men enl mina erfarenheter kräver små stativare volym för att spela ut och ge en känsla av realism. Jag hade SF guarneri memento som jag älskar, men valde en helt annan väg pga att jag inte ville störa grannarna. Jag tänkte så här: Hur får jag mesta möjliga storslagenhet och detaljer på låg volym, dvs helst lättdrivet, så förstärkaren kan jobba med alla detaljer på lågmvolym. Två möjliga vägar-horn eller paneler. Jag valde paneler i form av magnepan och är mycket nöjd med dom. Quote
Klingan Posted December 15, 2010 Posted December 15, 2010 Två modeller som spelar ut vid låg volym, vilket jag inte trodde pga att de kräver lite kräm är Harbeth 7ES och Totem Hawk. Den ena är en modell större stativare och den andre en liten golvare. Quote
Ranefjord Posted December 15, 2010 Posted December 15, 2010 Harbeth låter kanonbra. Det är ett ganska säkert köp =). Har hört Harbeth med många olika stärkare och de imponerar nästan alltid. Quote
trumpeten Posted December 15, 2010 Author Posted December 15, 2010 (edited) Tack för alla tipsen! Verkar nu som affär är på gång med ett par Quad 11L, faktiskt ohört begagnat. Men har goda erfarenheter av Quad 12L och efter vad jag läst om 11L så tror jag den kan passa mig bättre. Några spännande märken som nämnts ex. Neat skulle vara roligt att lyssna på, vet att Naim gärna kör på deras modeller vid demos. Horn nämndes också, ngn som vet en mindre hornhögtalare? De jag känner till, ex. Tannoy, är stora pjäser. Edited December 15, 2010 by trumpeten Quote
Volger Posted December 15, 2010 Posted December 15, 2010 Min erfarenhet av Quad 11L är att dom kräver rejält med kraft för att spela bra, när jag skulle köpa mina stativare var jag på Rc Ljud och bild hemma i umeå för att testa lite olika högtalare, jag radade upp 5 eller 6 olika märken som jämfördes med rotel förstärkeri samt cd (nån instegs modell). Jag minns att Bose, Monitor Audio samt Quad 11L var med, men det var som sagt fler märken. I första lyssningen gillade jag Monitor Audio bäst, jag minns även att Quad'arna hamnade bland dom om lät sämst. Eftersom jag på den tiden hade Denon Poa-6600 monoblock hemma så frågade jag om det var ok om jag tog med dom för att testa högtalarna en gång till, det var ok och dagen efter gjordes provlyssning nr 2 i referns rummet på affären. Nu var rollerna ombytta, Monitor Audio svarade inte alls bra på mer effekt, ljudet blev vasst och man hörde tydligt att dom inte alls var sugna på mer effekt. Quad'arna däremot tyckte om att plågas, jag hade kvar dom i flera år och jag är fortfarande sjukt imponerad av hur dom presterade, dom kändes slöa och trötta med Rotel elektroniken. Jag körde under åren jag hade dom med Denon stegen, Nakamichi Pa7mkII samt Hitatchi Hma-8300. Alla stegen lämnar över 200watt och är väldigt strömstarka. Jag kunde spela ruskigt högt med Quad 11L (För att stativare) , dom skötte sig fint ända fram till gränsen att dom inte klarade högre volym, alltså ingen dist eller missljud fram till att det blev för mycket och då pratar vi om ljudvolymer som lätt får en vräkt om man bor i lägenhet. (sjukt vad dom tålde mycket) Jag minns att Quad 12L var med i jämförelsen men jag föredrog 11L. Jag skulle beskriva Quad 11L som ruskigt tungdrivna, snudd på en konstruktionsmiss med tanke på priset, dom funkade dåligt med elektronik i samma priskategori. Jag har även haft Quad 11L2 och dom är inte i närheten lika bra, dom påminde mer om monitor audio, lättdrivna och blev inte bättre med mer effekt. (lät inte speciellt bra oavsett förstärkare) Hoppas det är till någon hjälp ps, jag saknar dom fortfarande ibland, dom spelade fylligt och aldrig någonsin vasst, bra detaljer och scenbild. Quote
Guest Musicus Posted December 15, 2010 Posted December 15, 2010 (edited) Tack för alla tipsen! Horn nämndes också, ngn som vet en mindre hornhögtalare? De jag känner till, ex. Tannoy, är stora pjäser. En modell jeg helt sterkt subjektiv vil kunne anbefale test av er AsparaAcoustics HL2, små horn med stor lyd, som eier av ett nytt par siden noen uker er jeg helt tagen av hva disse små, for de er små, klarer prestere, med ca 91-92db følsomhet og relativt stabile 8 Ohm er de meget lett å drive, selv bruker jeg 15W int (rør) til å drive disse til mer enn tilfredstillende nivåer for meg. Holder du til i Gbg området er du velkommen innom for å høre litt. Her ser du noen bilder: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...5342&st=540 Her ser du specs: http://www.asparaacoustics.co.uk/hl2_spec.php mvh Edited December 15, 2010 by Musicus Quote
stargazer Posted December 15, 2010 Posted December 15, 2010 Hej! Jag försöker ta tillvara det du skriver som viktigast: ...Spelglada och musikaliska - de ska vara roliga lyssna till, bra drag och timing. Funka med all sorts musik - trasigt inspelad punk likväl som klassiskt. Låta bra på låg volym utan att tappa ngt. Estetiskt snygga, placeringvänliga och gärna små. (Om möjligt undviker jag gärna stativ och ställer dem direkt på vårt stabila sideboard). Måste du behålla din Classik? Min erfarenhet (12 år som Linn-ägare innan jag lämnade skottelägret) är att Linn trivs bäst med... Linn (otippat, eller hur). Jag ägde ett tag aktiva Tukan, i mitt tycke en av Linns mest lyckade högtalare genom alla tider. Oerhört spelglad och musikalisk. Men som sagt, då är det aktivt som gäller. Aktiva Katan gillade jag också, men då krävdes det rejält med förstärkeri för att det skulle "lossna" (i mina öron iaf). Förutsättningslöst för mindre högtalare så är jag stor fan av Totem, i princip alla modeller jag hört låter kanon i mina öron. Totem Hawk och Totem Sttaf är mycket trevliga, små och nätta golvare som är möbleringsvänliga. Oklart om de funkar med Linn Classik dock, måste provlyssnas ordentligt först. Min favoritstativare Model one är fantastisk men är duktigt krävande på både elektronik, stativ, kablage och placering - tror tyvärr inte att Classik räcker till där. Quad 12L2 har jag ägt, bra burk helt klart och snygg också. Till Linn, ingen aning men den föreföll vara rätt lättmatchad. I min smak föredrar jag dock Totem alla dagar i veckan. Lånade vid ett tillfälle hem ett par XTZ 99.26 och blev rejält överraskad. Riktigt mycket för pengarna. Snyggt bygge, låter bra också. Har en polare som kör XTZ och Linn och han är supernöjd. Provlyssning rekommenderas. Ja, förresten - provlyssning är inte bara en rekommendation, utan närmast ett obligatoriskt krav. Ovan nämnda tips får du ta för vad det är - en annan människas intryck - som inte nödvändigtvis behöver stämma med dina... Lycka till! Cheers / stargazer Quote
Educk Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 martin logan tycker jag låter bra på låg volym. sedan ser de inte så stora ut i och med att man kan se igenom panelen. de med aktiv bas kan man ju dämpa basen på med om man vill. annars kanske Zu kan vara något. de har stativare också å ska vara lättdrivna. Quote
trumpeten Posted December 16, 2010 Author Posted December 16, 2010 Hej! Jag försöker ta tillvara det du skriver som viktigast: Måste du behålla din Classik? Min erfarenhet (12 år som Linn-ägare innan jag lämnade skottelägret) är att Linn trivs bäst med... Linn (otippat, eller hur). Jag ägde ett tag aktiva Tukan, i mitt tycke en av Linns mest lyckade högtalare genom alla tider. Oerhört spelglad och musikalisk. Men som sagt, då är det aktivt som gäller. Aktiva Katan gillade jag också, men då krävdes det rejält med förstärkeri för att det skulle "lossna" (i mina öron iaf). Förutsättningslöst för mindre högtalare så är jag stor fan av Totem, i princip alla modeller jag hört låter kanon i mina öron. Totem Hawk och Totem Sttaf är mycket trevliga, små och nätta golvare som är möbleringsvänliga. Oklart om de funkar med Linn Classik dock, måste provlyssnas ordentligt först. Min favoritstativare Model one är fantastisk men är duktigt krävande på både elektronik, stativ, kablage och placering - tror tyvärr inte att Classik räcker till där. Quad 12L2 har jag ägt, bra burk helt klart och snygg också. Till Linn, ingen aning men den föreföll vara rätt lättmatchad. I min smak föredrar jag dock Totem alla dagar i veckan. Lånade vid ett tillfälle hem ett par XTZ 99.26 och blev rejält överraskad. Riktigt mycket för pengarna. Snyggt bygge, låter bra också. Har en polare som kör XTZ och Linn och han är supernöjd. Provlyssning rekommenderas. Ja, förresten - provlyssning är inte bara en rekommendation, utan närmast ett obligatoriskt krav. Ovan nämnda tips får du ta för vad det är - en annan människas intryck - som inte nödvändigtvis behöver stämma med dina... Lycka till! Cheers / stargazer Är man med Linn är man oftast bara med Linn! Classiken är inte för evig. Jag tycker den är bra. Jag har också hört Classik med Quad 12L och det är också en bra kombo! Därför har jag slagit till på ett par Quad 11L. Visst man bör absolut provlyssna först, men jag chansar ändå, de är beggade och i värsta fall får jag väl sälja dem igen. Men jag tror att det kan bli bra, en del som skriver att 11L kan vara strået vassare än 12L. Kollat måtten, platsmässigt och estetiskt tror jag de kommer funka bra direkt på sideboard. Ska fundera över stativ också, ev. införskaffa det. Quote
Engelholm Audio Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 Undrar vilka egenskaper som gör att en högtalare spelar bäst vid lägre ljudnivåer. Jag har såklart mina egna åsikter - men vad säger ni andra? Quote
shifts Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 (edited) Undrar vilka egenskaper som gör att en högtalare spelar bäst vid lägre ljudnivåer. Jag har såklart mina egna åsikter - men vad säger ni andra? Någon form av baslyft tror jag helt klart, är något som många (jag också) upplever som en bra egenskap när man spelar på lägre volymer. Inom vilket frekvensspektra vet jag icke. Edited December 16, 2010 by shifts Quote
Engelholm Audio Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 Någon form av baslyft tror jag helt klart, är något som många (jag också) upplever som en bra egenskap när man spelar på lägre volymer. Inom vilket frekvensspektra vet jag icke. Precis och jag tror samma gäller diskanten. Vi är tillbaka på loudness-konceptet, tror jag. I övrigt är ju låg ljudnivå något som gör att lågnivå-information* missas eftersom det ligger under hörbarhetsgränsen. *) lågnivå som i väldigt svagt ljud Quote
Almen Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 Ett eventuellt baslyft är nog bättre att göra som en loudnessfunktion i förstärkarkedjan än i högtalaren, annars har man ju kvar baslyftet när man vill spela på normala nivåer. Kan lägga till en rekommendation att provlyssna om du har möjlighet: Ino Audio piP Quote
trumpeten Posted December 16, 2010 Author Posted December 16, 2010 Precis och jag tror samma gäller diskanten. Vi är tillbaka på loudness-konceptet, tror jag. I övrigt är ju låg ljudnivå något som gör att lågnivå-information* missas eftersom det ligger under hörbarhetsgränsen. *) lågnivå som i väldigt svagt ljud Kan en lösning vara att placera om högtalarna vid låg volym ex. närmare bakvägg? För att få mer basreflex - mer bas? Quote
conan Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 Nu är väl inte ett par Quad ESL-57 särskilt små egentligen och inte direkt lättplacerade heller, men det tål att nämnas att de fungerar fint på låg volym. Faktum är att jag brukar irritera mig på att CD-spelaren morrar lite tyst när jag spelar som tystast på natten. Annars har jag en känsla av att ett par Guru QM10 skulle kunna passa - små högtalare som ger ett förvånansvärt bra ljud. Quote
Recommended Posts