Jump to content

BTS julpysslar

Guest BTS

Recommended Posts

Två tredjedelar av husets invånare tänker fördriva tiden med tillverkning av julgodis i köket. :mm:

Då passar det fint att ta fram lödpennan och pröva ett nyförvärv. :)

10ce9395.jpg

Själv har jag inte utvärderat XLR versionen, tillräckligt, då jag saknar balanserad elektronik. :black: Men historiskt sett så har jag och BTS haft liknande smak när det kommer till signalöverföring, med en förkärlek till så raka rör som möjligt mellan komponeterna. Så detta ska bli högst spännande!

Löda kablar är ett bra jul-alternativ till att baka pepparkakshus och göra marsipantomtar. Och med välvalda råvaror får de vara kvar i anläggingen långt efter tjugondagknut. :)

BTW: Hade det varit en riktig high-end marsipan så hade det stått 99.99999999% marsipan :icon_smile_cool: Inte 50% mandlar!

Mundorf Silvertråd med 1% guld, isolerad med Teflon, Ledararea 0,5mm2,

Neutrik XLR med guldkontakter, Bomullstrumpa och krympslang. Detta är Kit 5 från In The Air.

a1b43412.jpg

Glädjande nog görs det en del framsteg i tillverkningen: Trådarna är äntligen avisolerade. :app:

Under de närmsta dagarna, om allt går väl, :Praying: kan påsarna med kontakter öppnas. :)

Guest Musicus
I min samlade testerfarenhet, så är det riktigt svårt att plocka skillnader mellan balanserat kablage.

Det er mye min erfaring også, så dette skal bli spennede å fölge :) ....

mvh

Där gör den väl ingen nytta - eller är det något voodoo som jag missat :icon_smile_clown:

Helt utan den svarta magins hjälp är kabeln uppkopplad och de första intrycken har sjunkit in . :)

Helt utan den svarta magins hjälp är kabeln uppkopplad och de första intrycken har sjunkit in . :)

Det finns en väletablerad uppfattning bland hifiveteraner i Göteborg :) om att kopparledare passar bäst till Accuphase. Använder själv silverkablage och det skall bli intressant att se vad du kommer fram till.

Det finns en väletablerad uppfattning bland hifiveteraner i Göteborg :) om att kopparledare passar bäst till Accuphase. Använder själv silverkablage och det skall bli intressant att se vad du kommer fram till.

Har själv försökt se något system i vilken typ av kabel som passar var, men aktar mej för fastna i något regelverk. Regler kan ju underlätta men även begränsa ens musiknjutning.

Gillar tanken med "kits" för kabelbyggen, och det ser ju ut att vara fin kvalisort.

Kul! :) Fler kit är planerade. En grov uppdelning kan göras i Silver / Koppar med underindelningar som solidcore / finkardelig och även olika dialektum och pläteringar. Tanken är att det ska finnas en ledare för varje kabelteori någon är sugen på att prova.

Inledande generella lyssningsintryck:

Mundorf Silver/Guld XLR fyrledare och kabeln kopplas mellan DAC och försteg.

Referens i den positionen är Belden Mediatwist.

Blindtest är inte aktuellt i casa BTS utan här spelas endast musik jag känner väl och

det blir inte några snabba skiften med kablar.

Lyssningsposition och högtalarplacering ändras inte i första taget.

Vad som här är viktigt att tänka på är följande: Intrycken är mina, i mitt system och i mitt rum.

I en annan anläggning kan resultatet upplevas annorlunda. Att prova själv är enda sättet.

Så fort kabeln var inkopplad lyssnades på varierad musik.

En något rörig, plattare och sluten ljudbild levererades än vad jag är van vid. Nu används Densen DeMagic, och

efter 4 timmar lyssnas det på musik igen, nu är rörigheten borta och det fokuseras mer på en helhet.

Diskanten är inte så utsträckt som jag är van vid, basen är mulligare och röståtergivningen upplevs som fetare

och en aning onyancerad.

Nu ska kabeln sitta ett tag och musik ska spelas och om tiden inte är på Mundorfs sida så ska den fjärde ledaren

kopplas bort för att se vad som sker. Till slut ska kabeln prövas mellan för och slutsteg.

Fortsättning med musikexempel följer. :)

På Johann Knechtl Horn Konsert i D dur med Academy of St Martin in the Fields och Iona Brown är Mundorfkabeln

riktigt klädsam, stråkklangen blir fylligare med fokus på helhet snarare än detaljer, men ljudbilden blir mindre

punktformig med ett grundare djupledsperspektiv, Barry Tuckwell står närmare baffellinjen och

den inbördes uppställningen i orkestern blir mindre överskådlig.

Kan förövrigt varmt rekommendera The Art Of Barry Tuckwell

51pMor6rOcL._SS500_.jpg

På Johann Knechtl Horn Konsert i D dur med Academy of St Martin in the Fields och Iona Brown är Mundorfkabeln

riktigt klädsam, stråkklangen blir fylligare med fokus på helhet snarare än detaljer, men ljudbilden blir mindre

punktformig med ett grundare djupledsperspektiv, Barry Tuckwell står närmare baffellinjen och

den inbördes uppställningen i orkestern blir mindre överskådlig.

Kan förövrigt varmt rekommendera The Art Of Barry Tuckwell

http://ecx.images-amazon.com/images/I/51pM...OcL._SS500_.jpg

Nu kunde jag inte hålla mig längre, :blush Mundorfkabeln kopplas upp mellan för och slutsteg och ovanstående

stycke spelas en gång till. Nu sitter det i mina öron betydligt bättre, Tuckwell backar, fraseringar, notblad som vänds och knirkande stolar hörs åter, nu spelar orkestern åter i ett rum med akustik. Med glöd. :mm:

Nu musik jag kan utantill med ena armen bakbunden och med Mundorfkabeln mellan för och slutsteg.

Här blir röståtergivning något speciellt läckert och med en släthet i de övre registren jag inte haft förut är det här spännande. Musiken flyter och det svänger, musiken är lite närmare än med Belden men det här fungerar fint.

Den djupare basen upplevs dock som en aning avrullad/bullig och saknar lite klipp och nyans.

Jag har spelat Rock'n Roll Lullaby från en suverän platta. :mm:

71JuyGDTbrL.jpg

Nu spelar jag en version av Rule Britannia med Sarah Walker som mezzosopran. Hon sjunger stycket med

makalös dramatik. :mm: Här står hennes röst fram lite mer i ljudbilden, hon är fortfarande 10 meter från baffellinjen,

men med tydligare artikulation och större glöd vilket gör att det är enklare att höra vad hon sjunger.

Återgivningen här blir närapå euforisk med Mundorfkabeln. :mm::mm: Med Belden försvinner hon ytterligare 20 meter

bakåt i lokalen och rösten upplevs som torr och liten i jämförelse.

b13381b0c8a0dc8ab9c6a110.L._SL500_AA300_.jpg

Silverkablar (både signal och högtalarkablar) och Mcintosh har enl. mina tester hemma alltid varit en match in heaven!

/FZA

Jag har tidigare med full Accuphaserigg provat silverkablar från Wireworld och AudioQuest utan att få till det.

Nu kan det vara annorlunda, time will tell... :)

För och nackdelar med Mundorf Silver/Guld mellan för och slutsteg:

Fördelar: Sträng, blås och röståtergivning får en frodigare och mer lödig klang och är helt att föredra när det gäller klassisk musik, här är Mundorf helt enkelt bättre. :mm:

Nackdelar: Ett grundare djupledsperspektiv som inte är så ambient som jag är van vid, basen är lite lös i hullet

vilket gör att återgivningen blir mindre tight och en diskant som inte är så nyancerad och utsträckt.

Vid tillbakakoppling av Belden Mediatwist blev det helt klart att Mundorf stannar i systemet ett tag till då

fördelarna med en lödigare klang blev alltför uppenbara i nuläget. Mundorfkabeln ska få andra kontakter,

Furutech Rodium, som här upplevs som stramare och mer exakt. Nya positioner ska prövas ut för att se

vad som kan komma fram.

Over and out. :)

Den mer traditionsenliga tillverkningen har framskridit enligt planerna helt utan inblandning

och på fatet kan skådas knäck, ischoklad, mintkarameller och high-end ;) mandelmassa med nougat i. :mm:

Som överkurs har 10m Mundorf silver/guldtråd landat och en fyrfläta :icon_smile_cool: är under tillverkning som ska korskopplas

på Furutech Rodium XLR. :)

EDIT: Den tidigare Mundorfkabeln var ingen fyrfläta, dock med 4 trådar.

f324d35f.jpg

Edited by BTS