Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

euphonia_cr1.jpg

Det bästa som går att köpa för pengar!

Vi på Ultimate kan bara hålla med skribenterna på den välrenomerade tidskriften The Absolute Sound. Om man vill äga den bästa stativhögtalaren som finns. Ja, då är det TAD CR1 som gäller.

I januari 2011-utgåvan av tidskriften The Absolute Sound som finns ute nu kan du läsa mer om denna kompromisslösa högtalare och den fina utmärkelsen den fått. Vi kan inte annat än att hålla med om detta och det är verkligen kul att få en bekräftelse på att det finns fler som tycker som vi. Naturligtvis är vi också oerhört stolta över att vi kan erbjuda denna exklusiva produkt i vårt noga utvalda sortiment.

Fram till och med den sista december kan du fortfarande se och uppleva den större högtalaren Tad Reference One i butiken tillsammans med referenselektroniken från TAD. Högtalaren kommer finnas kvar i butiken, men elektroniken kommer skickas vidare.

Hör av dig till oss om du vill ha en provlyssning som du sent, eller kanske mer troligt, aldrig kommer glömma. Vi är övertygade om att deras elektronik också kommer få liknande utmärkelser i framtiden.

E-post: info@ultimate.se

Tel: 0492 - 158 48

URL: www.ultimate.se

Edited by Ultimate Sound & Music
  • 2 weeks later...
Posted

Har ni inte varit där redan och lyssnat, så ska ni verkligen åka dit för en lyssning!

Dessa är inte direkt vanliga häromkring:)

Posted

Hej!

Är ny här på forumet. Vill bara instämma med båda inläggen ovan. Jag har haft förmånen att åka till Vimmerby ett flertal gånger

för att lyssna på TAD. Efter mycket vånda och typ en njure mindre ;) står det nu ett par CR1:or hemma (drivna av en Pioneer

SC-LX90 Susano receiver.)

Det är det bästa köpet jag gjort någonsin, punkt slut! Musiken presenteras med en lätthet, rapphet med järngrepp om basen och

luftighet och upplösning högre upp i frekvens. Jag vill egentligen helst inte beskriva ljudet eftersom beskrivningen faller platt när

man får höra detta välljud. Ihop med TADs egen elektronik låter det minst lika bra som live-musik. Det är magiskt att för första

gången höra en violinist lyfta stråken från strängen, eller att kunna höra att Murray Perahia borde klippt naglarna innan han

spelade in Bach's goldbergvariationer. De lyfter också fram inspelningsrummet och musikernas placering på ett förnämligt sätt.

Musikerna placerar villigt ut sig i rummet med solklara och ultrastabila positioner. En av Jörgens provlyssnare sa att han brukar

kunna höra musikernas position med slutna ögon, men att detta var första anläggningen det gick med öppna ögon.

Jag har lyssnat på många anläggningar i riktigt höga prislägen varav några låtit riktigt ordentligt bra, men TAD är den enda som

har kännts felfri rakt igenom med denna rent otroliga spelglädje. Det är också enda anläggningen jag hört som jag har längtat

efter att få höra igen. Det uppstod ett behov när all denna spelglädje och realism sköljde över en.

Jag kan bara hålla med Juha - åk till Vimmerby och lyssna medan de har all elektronik från TAD där. Hur ofta får man chansen att

lyssna i flera timmar på något av det allra bästa som någonsin gjorts med de egna favoritskivorna medan butiksägaren bjuder på

fika och entusiastiskt plockar fram egna favoritskivor - både inspelningar och framförande - om man skulle vilja det? Och allt utan

att ställa krav på att man ska köpa. Kollar man in TADs hemsida så finns det sex stycken auktoriserade återförsäljare i världen -

fem i USA och en i Vimmerby. Jag förstår knappt hur lyckligt lottade vi är att man relativt enkelt (beroende på var man bor) kan

åka och lyssna på detta.

Jag inser naturligtvis också att de kostar förskräckligt mycket pengar och att alla inte har råd med det. Har man däremot pengarna

som krävs är de ett fynd i sin prisklass. Det är tjänstefel att inte lyssna på TAD om man har privilegiet att kunna vara på jakt efter

något i denna prisklassen. Jag har inte hört något som är ens i närheten av en TAD-anläggning. Och att få uppleva dem en kortare

tid är relativt sett billigt (transport till Vimmerby samt förmodligen köper man en CD eller två när man ändå är i butiken.) Har man

ett brinnande musikintresse är det ett lätt beslut att ta!

Hoppas ni stod ut med detta positiva snack om TAD från en som postar sitt första inlägg i detta forum, men jag tycker det är så stor

skillnad mellan deras produkter och konkurrenternas. Jag har naturligtvis största respekt för folks egna åsikter. Har man lyssnat på

TAD och inte gillar dem har jag inga problem med det. Hifi är en subjektiv sport, men när man hittar något som får hela ens samling

musik att lyfta till helt nya höjder måste i alla fall jag dela med mig av denna lycka.

Avslutningsvis vill jag understryka att jag inte har någon koppling till Ultimate annat än som nöjd kund samt att jag numera räknar

Jörgen som en vän eftersom vi delar ett stort musikintresse och att han har tagit hem så bra produkter som kan skänka sådant

välljud och sådan glädje.

Posted

Tycker också att Jörgen i Vimmerby gjort ett gott val att ta hem TAD. De är på det stora hela några av de finaste återgivarna som konstruerats - väl värda ett besök i den småländska metropolen.

Posted
Tycker också att Jörgen i Vimmerby gjort ett gott val att ta hem TAD. De är på det stora hela några av de finaste återgivarna som konstruerats - väl värda ett besök i den småländska metropolen.

Priset om man frälses är 415.000:- (per par förhoppningsvis) exklusive stativ för TAD CR1 enligt Ultimates hemsida...

...

...

... hmm, men min bil är ju skrotad :mm: ...!

/ :o Ulf

Posted
Priset om man frälses är 415.000:- (per par förhoppningsvis) exklusive stativ för TAD CR1 enligt Ultimates hemsida...

Man kan ju alltid köpa billigare stativ hos HiFikit. :unsure: