Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mycket intressant tråd!

Att få en ledning in i "the Golden Era- jazz" är inte så dumt. :mm:

Har förstått att om man vill kalla sig riktig audiofil så måste man gilla vinyl och denna typ av musik. ;)

Har länge efterlyst en motsvarighet på vårt forum, eftersom jag vet att det finns så mycken kunskap i ämnet. :app:

Mitt intresseområde fn. är den nyare jazzen, men jag har också en del av de album som jag såg i tråden.

Vem känner sig manad att ta upp tråden på vårt forum? Finns säkert många med intresset och kunskapen.

Calm

Posted
Mycket intressant tråd!

Att få en ledning in i "the Golden Era- jazz" är inte så dumt. :mm:

Har förstått att om man vill kalla sig riktig audiofil så måste man gilla vinyl och denna typ av musik. ;)

Har länge efterlyst en motsvarighet på vårt forum, eftersom jag vet att det finns så mycken kunskap i ämnet. :app:

Mitt intresseområde fn. är den nyare jazzen, men jag har också en del av de album som jag såg i tråden.

Vem känner sig manad att ta upp tråden på vårt forum? Finns säkert många med intresset och kunskapen.

Calm

Er noen litt nyere i tråd nr.2 Nyere jazz

Posted

Hej!

Ja det är ju bra musik i den klassiska jazzens stil som rekommenderas. Ofta riktigt bra startvax för vidare intresse;-)

Skall man köpa Hank Mobleys Soul Station så rekommendera jag varmt MusicMatters 45rpm Utgåva på LP som låter kanon! Det finns även en audiofil CD som också är mkt bra.

/Shaft

Posted

Och den där Milestones med Miles Davis skall man försöka få tag på en senare CD-mastring eftersom det hittades en äkta stereo-kopia av inspelningen. Tjusigt!

Det är en verkligt bra skiva!!!

/Shaft

Posted

Calm

Som jag ser det är Bebop predestinerad att göra det, med den eminenta kunskap som han besitter :mm:

Posted
Som jag ser det är Bebop predestinerad att göra det, med den eminenta kunskap som han besitter :mm:

Jag började faktiskt några sådana trådar i Montreal men av någon anledning rann det ut i sanden. Jag minns faktiskt inte varför, kanske för mycket OT som bröt sönder upplägget och med en del plattor som inte riktigt hörde hemma i det sammanhang min tråd var tänkt för? Kanske bättre att köra det som en artikel med en separat kommentartråd. Hittade följade avsnitt ...

Jazz i skivhyllan

Jazz i skivhyllan del 2

Jazz i skivhyllan del 3

Just nu har jag börjat igen med min fusiontråd som legat i dvala ett tag.

Posted
Jag började faktiskt några sådana trådar i Montreal men av någon anledning rann det ut i sanden. Jag minns faktiskt inte varför, kanske för mycket OT som bröt sönder upplägget och med en del plattor som inte riktigt hörde hemma i det sammanhang min tråd var tänkt för? Kanske bättre att köra det som en artikel med en separat kommentartråd. Hittade följade avsnitt ...

Jazz i skivhyllan

Jazz i skivhyllan del 2

Jazz i skivhyllan del 3

Just nu har jag börjat igen med min fusiontråd som legat i dvala ett tag.

Sånt här gillar jag! :mm:

Fick en idè som jag skickar vidare till Timbre. Är det möjligt att skapa "trådmappar" under t.ex Euphonia Musikforum. Skulle tänka mig underrubriker t.ex JAZZ; Modern, Golden Age etc......

På så sätt skulle det vara lättare att hitta gamla "bortglömda" trådar som innehåller material som fortfarande är aktuella för studier även om tråden i sig har avstannat.

Jag vet att sökfunktionen finns men inte alltid lätt att hitta om man inte vet vad man skall leta efter.

Calm