JohanNN Posted December 9, 2010 Posted December 9, 2010 (edited) Jazz rekommendationer Edited December 9, 2010 by JohanNN Quote
calm Posted December 10, 2010 Posted December 10, 2010 Jazz rekommendationer Mycket intressant tråd! Att få en ledning in i "the Golden Era- jazz" är inte så dumt. Har förstått att om man vill kalla sig riktig audiofil så måste man gilla vinyl och denna typ av musik. Har länge efterlyst en motsvarighet på vårt forum, eftersom jag vet att det finns så mycken kunskap i ämnet. Mitt intresseområde fn. är den nyare jazzen, men jag har också en del av de album som jag såg i tråden. Vem känner sig manad att ta upp tråden på vårt forum? Finns säkert många med intresset och kunskapen. Calm Quote
JohanNN Posted December 10, 2010 Author Posted December 10, 2010 Mycket intressant tråd! Att få en ledning in i "the Golden Era- jazz" är inte så dumt. Har förstått att om man vill kalla sig riktig audiofil så måste man gilla vinyl och denna typ av musik. Har länge efterlyst en motsvarighet på vårt forum, eftersom jag vet att det finns så mycken kunskap i ämnet. Mitt intresseområde fn. är den nyare jazzen, men jag har också en del av de album som jag såg i tråden. Vem känner sig manad att ta upp tråden på vårt forum? Finns säkert många med intresset och kunskapen. Calm Er noen litt nyere i tråd nr.2 Nyere jazz Quote
shaft Posted December 10, 2010 Posted December 10, 2010 Hej! Ja det är ju bra musik i den klassiska jazzens stil som rekommenderas. Ofta riktigt bra startvax för vidare intresse;-) Skall man köpa Hank Mobleys Soul Station så rekommendera jag varmt MusicMatters 45rpm Utgåva på LP som låter kanon! Det finns även en audiofil CD som också är mkt bra. /Shaft Quote
shaft Posted December 10, 2010 Posted December 10, 2010 Och den där Milestones med Miles Davis skall man försöka få tag på en senare CD-mastring eftersom det hittades en äkta stereo-kopia av inspelningen. Tjusigt! Det är en verkligt bra skiva!!! /Shaft Quote
calm Posted December 10, 2010 Posted December 10, 2010 Er noen litt nyere i tråd nr.2 Nyere jazz Kanske inte vad jag räknar till modern jazz. Se http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=4551 Calm Quote
eliot Posted December 10, 2010 Posted December 10, 2010 Har länge efterlyst en motsvarighet på vårt forum, eftersom jag vet att det finns så mycken kunskap i ämnet. Mitt intresseområde fn. är den nyare jazzen, men jag har också en del av de album som jag såg i tråden. Vem känner sig manad att ta upp tråden på vårt forum? Finns säkert många med intresset och kunskapen. Calm Som jag ser det är Bebop predestinerad att göra det, med den eminenta kunskap som han besitter Quote
JohanNN Posted December 10, 2010 Author Posted December 10, 2010 Kanske inte vad jag räknar till modern jazz. Se http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=4551 Calm Har du hørt Guttorm Guttormsen Quartet? Gttorm Guttormsen Quote
Bebop Posted December 10, 2010 Posted December 10, 2010 Som jag ser det är Bebop predestinerad att göra det, med den eminenta kunskap som han besitter Jag började faktiskt några sådana trådar i Montreal men av någon anledning rann det ut i sanden. Jag minns faktiskt inte varför, kanske för mycket OT som bröt sönder upplägget och med en del plattor som inte riktigt hörde hemma i det sammanhang min tråd var tänkt för? Kanske bättre att köra det som en artikel med en separat kommentartråd. Hittade följade avsnitt ... Jazz i skivhyllan Jazz i skivhyllan del 2 Jazz i skivhyllan del 3 Just nu har jag börjat igen med min fusiontråd som legat i dvala ett tag. Quote
calm Posted December 11, 2010 Posted December 11, 2010 Jag började faktiskt några sådana trådar i Montreal men av någon anledning rann det ut i sanden. Jag minns faktiskt inte varför, kanske för mycket OT som bröt sönder upplägget och med en del plattor som inte riktigt hörde hemma i det sammanhang min tråd var tänkt för? Kanske bättre att köra det som en artikel med en separat kommentartråd. Hittade följade avsnitt ... Jazz i skivhyllan Jazz i skivhyllan del 2 Jazz i skivhyllan del 3 Just nu har jag börjat igen med min fusiontråd som legat i dvala ett tag. Sånt här gillar jag! Fick en idè som jag skickar vidare till Timbre. Är det möjligt att skapa "trådmappar" under t.ex Euphonia Musikforum. Skulle tänka mig underrubriker t.ex JAZZ; Modern, Golden Age etc...... På så sätt skulle det vara lättare att hitta gamla "bortglömda" trådar som innehåller material som fortfarande är aktuella för studier även om tråden i sig har avstannat. Jag vet att sökfunktionen finns men inte alltid lätt att hitta om man inte vet vad man skall leta efter. Calm Quote
Timbre™ Posted December 11, 2010 Posted December 11, 2010 Man skulle kunna sätta ihop en indelad länklista typ Musiktrådar vi minns och spika upp den på samma plats. Det kräver god kunskap om musikgenrer samt gott om tid - men förslaget är bra! Quote
calle_jr Posted December 11, 2010 Posted December 11, 2010 Som konstgjord andning har jag lagt in de tre Bebop länkade till tills vidare. Fattar inte hur jag kunnat missa dem tidigare. Jag har ju t.o.m följt trådarna Quote
Timbre™ Posted December 11, 2010 Posted December 11, 2010 Som konstgjord andning har jag lagt in de tre Bebop länkade till tills vidare. Egentligen har vi redan en fin översikt även om musikstilarna är blandade. Man tar sig snabbt igenom utbudet. Quote
Recommended Posts