Jump to content

Amarra 2.1

juha

Recommended Posts

Kom hem efter jobbet, och förutom ett paket från Patrick82, så fanns ett mail från Amarra. En ny version att ladda ner från hemsidan :)

Efter en snabb installering och efter bara just släppa iväg några vackra toner, så vart det just, ännu vackrare :):o

Vet egentligen inte varför det skulle just bli bättre, men det känns absolut som ett fint kliv framåt.

En nyhet är dessutom Cache uppspelning bla.

Äh vart kanske inte en världsnyhet detta, men känner att det är ju kul som helst med lite ny sprutt i systemet, utan att behöva

lägga mer slantar.

Det skulle vara roligt att veta varför det blir förbättringar.

Det borde ju bara handla om att hämta ettor och nollor från hårddisken och skicka vidare.

Ja, undrar egentligen vad som görs, trodde väl egentligen det handlade bara om snabbare handhavande och buggar. Men inte ett instrument, röst

låter samma, massor av mer detlaljer, kraft, soundstage mer precis, fick ganska rejält luftigare diskant, samtidigt renare.

:Thinking:

Jag kan inte hålla mig ifrån historien om "belysningen i fabriken" där de provade att höja belysningen som en effektivitetsåtgärd. Genast började alla jobba ännu effektivare. Det höll i sig ganska länge men sedan ville man förbättra ännu mer - men i experimentet sänkte man istället belysningen och fick som resultat att alla jobbade ännu bättre.

Det var omtanken snarare än det rent tekniska som hade betydelse i det fallet.

Jag tror samma sak gäller hifi också ...

Vid ett tillfälle då jag uppgraderade firmware i mina elektroniska delningsfilter så tog ljudkvalitén ett ganska stort hopp.

Egentligen så uppgraderade jag bara för att jag tyckte det det funkade lite si och så ibland att styra filtren över MIDI och jag hoppades på att det skulle bli bättre.

Allt blev bättre tycker jag, förmodligen lite överentusiastisk. Men dynamik, stereobild och allmän renhet blev klart påverkade av ny programvara.

Det som var lite förvånande var att det nämndes inte ett ord om det ifrån leverantören men å andra sidan så är det en studioleverantör och där brukar man nog inte använda hifi-uttryck särskilt ofta.

Men jag är inte förvånad efter detta att programvaruuppgraderingar kan påverka ljudet mer än man tror.

mvh/Harryup

Provade Amarran lite snabbt för ca 1 år sedan, vill minnas att ljudet blev mycket ljusare och klarare. men eftersom jag då hade endast ett par DIY högtalare som var under justering fick jag ingen bra bild hur väl det egentligen fungerade.

Kändes nästan som Amarran EQade ljudet lite... men som sagt, länge sedan jag provade. Ska göra ett nytt försök då mina högtalare blir klara.

PS, jag fick också mailet :)

Kom hem efter jobbet, och förutom ett paket från Patrick82, så fanns ett mail från Amarra. En ny version att ladda ner från hemsidan :)

Efter en snabb installering och efter bara just släppa iväg några vackra toner, så vart det just, ännu vackrare :):o

Uppgraderingen till Amarra 2.1 diskuteras på Computer Audiophile och flera säger att ljudet har blivit bättre med lägre brusnivå och mer realism ;)