Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej,

Jag hade tänkt köpa en Roksan Kandy K2 som jag tycker låter väldigt bra för 10,000kr till ett par Larsen 6. Denna förstärkare hade jag tänkt ha kopplad till en laptop med en USB DAC, kanske MRT music streamer II eller II+. Mitt syfte är främst att spela upp stereo från datorn via FLAC'en, jag äger inga CD's eller LP's.

Sedan läste jag artikeln om begagnad hifi på http://www.begagnadhifi.se/forsteg-eller-p...och-vad-ar-det/ och det verkar som om priset sjunker snabbare än ljudkvalitén på vissa komponenter. Och att köpa ett slutsteg+försteg var bättre, men då har man ju mindre pengar / enhet att spendera.

Jag bara spekulerar men är det möjligt att få en slutsteg/förstegs combo att låta bättre? Finns det någon Integrerad förstärkare eller försteg/slutstegs combo på http://rehifi.jetshop.se/ där dom trots allt har garanti mot att man får en trasig pryl som för 10,000kr kan klå en roksan kandy k2 som trots allt låter bra och får skön kritik på http://whathifi.com/Review/Roksan-Kandy-K2-amp/

Kanske Electrocompaniet ec-4.6 + Kenwood L-08m ?

eller Vincent SA-91 + Audiolab 8000P

eller skulle en integrerad förstärkare såsom Musical Fidelity A300 eller Lavardin IS vara bättre?

Edited by nisse2
Posted

Begagnad utrustning ska vara bättre än ny. Det beror på att man får betala "riskpremie" för att få en ny produkt som inte är sliten och har full fabriksgaranti. En ny apparat är ju garanterat fri från repor också. Så visst ska du kunna få bättre ljud till samma peng den vägen.

Det finns massvis av välljud för de slantarna som du tänker, speciellt om du kan tänka dig begagnat. Skippa rena vintagegrejorna de passar bäst för den som har intresse för just den typen av apparater (jag till exempel). Gå på ganska nya som någon som fastnat i uppgraderingsfebern släpper. Just den sjukan gör att jag hade gått vägen med separata för- och effektförstärkare. Du hamnar ju där förr eller senare själv också, jag lovar. Annars hade du inte varit här inne.

Rotel är ett exempel på kvalitetstillverkare. Produkter från dem hade jag inte varit rädd att köpa som begagnade. Ken Ishiwatabyggda Marantz har jag själv haft och varit kanonnöjd med. Riktigt bra byggkvalitet.

Posted (edited)
Begagnad utrustning ska vara bättre än ny. Det beror på att man får betala "riskpremie" för att få en ny produkt som inte är sliten och har full fabriksgaranti. En ny apparat är ju garanterat fri från repor också. Så visst ska du kunna få bättre ljud till samma peng den vägen.

Det finns massvis av välljud för de slantarna som du tänker, speciellt om du kan tänka dig begagnat. Skippa rena vintagegrejorna de passar bäst för den som har intresse för just den typen av apparater (jag till exempel). Gå på ganska nya som någon som fastnat i uppgraderingsfebern släpper. Just den sjukan gör att jag hade gått vägen med separata för- och effektförstärkare. Du hamnar ju där förr eller senare själv också, jag lovar. Annars hade du inte varit här inne.

Rotel är ett exempel på kvalitetstillverkare. Produkter från dem hade jag inte varit rädd att köpa som begagnade. Ken Ishiwatabyggda Marantz har jag själv haft och varit kanonnöjd med. Riktigt bra byggkvalitet.

Okay, det är bara svårt att veta vad som är vintage, vad som passar för många av produkterna som är till salu har knappt någon information om sig på internet alls!

Så vilka av förslagen jag skrev skulle du föredra?

Edited by nisse2
Posted

Prisfallet på begagnadprodukter varierar naturligtvis beroende på ursprungskvalitet och marknadsförutsättningar. En massprodukt faller säkert mycket mera än en produkt som är begränsad i "upplaga". Tittar du på våra medlemsannonser får du en fingervisning hur mycket prisreduktionen är efter en viss tid. Jag skulle kolla produkten noga om du inte köper via handlare med garanti eller du har möjlighet att låna hem för test.

Å andra sidan kan du hitta rena rama fynd på produkter som av någon anledning inte passat in i en köpares system.

Lycka till!

Calm

Posted

Om du skall köra försteg/slutsteg blir ju matchningen dem emellan en faktor till att ta hänsyn till, särskillt om du skall köra med långa interconnects.

Annars är ju McCormac ett spännande märke som fanns på Rehifi som kombo. Osäker på hur gammal den är och hur den skulle reagera på långa sladdar.

Annars finns ju en väldigt läcker begad rörstärkare för 9´hos Akkelis om du vill vara lite vild och vacker ;)

Posted

jag har bara köpt begagnat och demo produkter. det är lite skrämmande att hifi tappar så mycket i pris från att det är nytt å det sedan läggs ut på annons. även om det inte är så stora serier (alltså inte som hembiorecivers). det brukar ungefär handla om minst 30% om det är senaste modell. som mina högtalare Martin Logan Vista kostar nya i norge 39 000NOK men går för 19-20 000NOK begagnat. det är väldigt fint för oss som köper begagnat men lite tråkigt för de som köper nytt. lite dyrare hifi missköts sällan vad jag sett så köper man relativt nya produkter så ser jag inget problem med begagnat.

men köper man i butik får man oftast låna hem å testa. detta går dock oftast inte om du köper begagnat. men då kan du sälja det igen utan att behöva tappa något.

Posted

Annars är ju den begade BelCanto 300iU på Esoterisk Hifi definitivt värd att kolla på. begärt pris 12000 (ca24000 ny). Den ser ut att vara modellen med en rätt respektabel USB-Dac inbyggd. Har fått extremt fina recensioner....

Posted

Inte för gamla prylar dock. Om sedan man sätter gränsen vid 5, 10 eller vad, kan diskuteras. Framför allt om vi talar rörförstärkare där rörens livstid brukar anges till 2-4,000 timmar. Där bör du säkerställa att rören inte är för gamla. En rörförstärkare alstrar också en hel del värme vilket "sliter" mer på övriga komponenter. Gäller f ö även klass A-förstärkare.

Det som framför allt åldras i en förstärkare är kondensatorer som till slut torkar ut. Normalt sett skall de utan vidare hålla 10 år och mer beroende på hur mycket dom används. Men jag sätter en gräns vid 5 år. Äldre prylar är jag inte intresserad av.

På CD-spelare så handlar det om släden, motorer och laser. Dom har inte evigt liv heller.

Jag handlar antingen nytt eller demoex vilket är min huvudprincip. Min skivspelare köpte jag dock begagnad. Den var 8 år gammal, men där hade jag bra koll på vem som haft den, ungefär hur mycket den har spelat. Och med fräsch olja i lagren och ny rem blev den som ny.

Posted

Fördelen med att skaffa ett erkännt och inarbetat märke kan ju vara att reservdelar samt service finns och existerar.Då gör det inget att de är lite äldre.Esoterisk Hifi har en Krell 300i till salu för 8500kr.

Även om den är några år på nacken så tror jag det har mindre betydelse för driftsäkerheten.Visst kan den gå sönder men sånt händer även nya prylar.

Posted
Här finns en trevlig tråd om gammal utrustning och allt eftersom diskussionen fortskrider expanderar Kenwood-representationen... :) Kenwood hade även många läckra försteg.

Kenwood L-08C var ett försteg som jag dräglade över när det släpptes :mm:

Se TVK (The Vinage Knob)....

Posted (edited)

Det är roligt att läsa på om alla dessa mindre och mer gamla modeller.

Kan jag då dra slutsatsen att Electrocompaniet ec-4.6 + Kenwood L-08m , krell 300i, McCormac TLC-1+DNA 0.5 & BelCanto 300iU *alla* låter bättre än en sprillans ny Roksan Kandy K2?

Isåfall verkar det ju verkligen som om de nya produkterna är övervärderade, eller så är de begagnade produkterna undervärderade!

En annan sak är ju åldern som Bebop sade, att kondensatorer torkar ut mellan 5-10 år och en krell 300i är från 1996 vilket är 14 år sedan!

Edited by nisse2
Posted

Jag skulle nog rekommendera att du lyssnade runt på högtalare först om du inte helt låst dig vid Larsen, där har du störst ljudskillnad och det kan påverka valet av elektronik ganska mycket!

Jag fick uppfattning att du befann dig Stockholmsområdet i förra tråden och där har du ett gäng kompetenta butiker säg vad du har för rum och idéer om uppställning så kan du nog få en hel del tips sen kanske du fastnar för Larsen ändå!

Så mitt tips är att lägg mycket tid på högtalarna först och priserna på begagnat kan vara bra så det går och fynda om man vet lite vad man är ute efter och sen hade jag nog siktat på integrerat i första hand om du har en begränsad budget, lycka till!

Posted
En annan sak är ju åldern som Bebop sade, att kondensatorer torkar ut mellan 5-10 år och en krell 300i är från 1996 vilket är 14 år sedan!

5-10 år är lite snålt. Jag skrev:

Normalt sett skall de utan vidare hålla 10 år och mer beroende på hur mycket dom används
En del spelar någon timme per vecka, andra låter sina förstärkare stå på dygnet runt så det kan se väldigt olika ut.

En Krell 300 hade jag inte bangat för att köpa men jag hade varit lite mer försiktig med en Kenwood L-08M. Den har ju trots allt ca 30 år gammal. Om jag skulle gå på en sådan, så hade jag räknat med att renovera den och byta gamla komponenter. Kenwood jämte Accuphase (Kensonic), Sansui, Onkyo, Luxman och några till tillhörde det absoluta toppskiktet av förstärkare på 70- och 80-talet. Av dessa finns endast Accuphase kvar idag även om Luxman försöker kravla sig tillbaka.

Posted
Isåfall verkar det ju verkligen som om de nya produkterna är övervärderade, eller så är de begagnade produkterna undervärderade!

vet inte om man kan säga det på det sättet. har väl mer i hur liten marknaden är för dessa saker. saker kan ligga ute länge innan det hittar köpare. sänks dessutom priset undan förundan så blir det det priset sedan som styr för övriga typ. sedan finns det folk som lägger ut sina saker till fynd pris för de vet att det tar lång tid att bli av med det annars.

Posted

Kanske det allra bästa är att skaffa högtalare begagnat och en lite lättare begagnad förstärkare?Jag kan förstå din fascination för Roksan.De gör riktigt bra förstärkare.Men du kanske skulle skaffa Candys storebror Caspian begagnad istället?Det är en riktigt kompetent förstärkare som låter grymt bra.Har sett såna för kring 5 papp på hifimagasinet.Ett riktigt välljudsklipp för de pengarna.Sen kan du lägga krutet på riktigt kompetenta högtalare.När det gäller högtalare är det svårare attt rekommendera något.Det är väldigt mycket en smaksak.

Posted

Håller helt med tipset att kolla på fler högtalare, gärna av olika principer. Skilnaden i återgivning är VÄLDIGT stor. Själv talar jag mig ju gärna varm för Magnepan.....

Ett litet besök på Esoterisk Hifi i Uppsala kanske. Prova BelCanto med MG12, Spendor resp Triangle, vilketr verkar vara det som finns inne i prisläge under 15´

Annars har jag gillat ljudet från Aurum Cantus som man kan höra hos HiFi-börsen.....

Och naturligtvis: Prova att lyssna på vad rörförstärkare kan göra innan du bestämmer dig! :app:

alltid lättare att ge råd än att följa dem..... ;)

Lycka till

Posted

Jag är ju beg älskare. Köper mycket hellre en begagnad produkt med något eller några år på nacken som kanske kostat 20.000 - 25.000 kronor o betalar 10.000 kronor för den. Än att jag köper en ny produkt för 10.000 kronor.

Posted
Jag är ju beg älskare. Köper mycket hellre en begagnad produkt med något eller några år på nacken som kanske kostat 20.000 - 25.000 kronor o betalar 10.000 kronor för den. Än att jag köper en ny produkt för 10.000 kronor.

Då undrar jag en sak, hur gjorde du när du köpte din första förstärkare? Köpte du den från en butik där du kunde låna hem både begagnade och nya förstärkare?

Problemet är att om jag lånar hem och lyssnar på en ny förstärkare A, och sedan tittar på nätet på en förstärkare B som enligt vissa skall vara bättre är att man inte egentligen kan veta det utan att köpa den begagnade prylen. Visst man kan ju chansa, men man vet aldrig med säkerhet.

Vi kan veta att de som recenserar en äldre pryl, säg en kombination av

Densen DM20 + DM30 säger att det låter väldigt bra, vilket det

säkert gör.

Men recensenterna av nyare modeller säger att de har lyckats

bygga in dyrare och bättre komponenter för ett lägre pris,

kanske menar de att de kan få in delar som förut satt på en

20,000krs pjäs i en 10,000krs pjäs? Kanske inte.

Då det saknas ett mätvärde för hur "bra" en förstärkare är kan man

bara utan att lyssna titta på recensioner som jämför några modeller, och

där testpersonerna väljer ut den bästa. Och att hitta sådant där

gamla och nya modeller jämförs är svårt.

Därför undrar jag: Finns det någon som hemma hos sig har lyssnat på

A: roksan kandy k2

B: <insert begagnad förstärkare>

och tyckte sig höra att variant B var bättre.

Posted

Hej Nisse,

Till frågan i tråden. Ja, det är god ekonomi att köpa begagnat. Men tänk på!

Det är klart att det finns bättre och sämre förstärkare, men igentligen är det fråga om matchning, i första hand med högtalare men också med resten av systemet.

Jag vet inte hur mycket krut du har lagt ner på att hitta högtalare, din förra tråd gav intrycket att det var ett ganska snabbt beslut. För mig tog det ett år att bestämma mig, då hade jag lyssnat på många högtare i många timmar och med olika typ av musik. Jag repeterar vad jag sa i din förra tråd, och vad new order och toobs säger i denna. Lägg mer krut på högtarna. Ett par begagnade högtare för samma pengar som ett par nya Larsen kan bli riktigt bra.

Lycka till

Posted

Problemet är att ytterst har man bara sig själv att vända sig till - eftersom alla de du kan fråga förmodligen har lite olika uppfattningar om vad som låter bra resp dåligt.

T ex kan den ena tycka att förstärkare X låter för ljust och analytiskt medan Y låter mer "riktigt" och "levande" - och den andre tycka att det "levande" låter mörkt, suddigt och oprecist medan det analytiska är himmelriket. Och resultatet beror i rätt hög grad på vilken högtalare de matchats med.

Själv har jag hört Roksan spela väldigt fint tillsammans med Totem. Men det är ju vad jag tycker - som inte gillade ljudet i Carlsson-högtalarna och rent allmänt avskyr Canton.

Om du så här långt gillar Larsen bör du kanske prova att matcha dem mot fler olika förstärkare (gärna även rör - förståss - vilket t ex Stargazer kör med till Larsen 6) och sedan, som jag tjatat om ovan, pröva andra högtalare. Läge för någta spännande butiksförsök. Var inte rädd för att beskriva ditt ljudideal för att få hjälp av handlaren med matchning (ledsen om jag blir övertydlig)

Lita sedan mer på dina egna öron än vad andra säger. Annars riskerar du att fastna i någon annans ljudideal.

Posted
Hej Nisse,

Till frågan i tråden. Ja, det är god ekonomi att köpa begagnat. Men tänk på!

Det är klart att det finns bättre och sämre förstärkare, men igentligen är det fråga om matchning, i första hand med högtalare men också med resten av systemet.

Jag vet inte hur mycket krut du har lagt ner på att hitta högtalare, din förra tråd gav intrycket att det var ett ganska snabbt beslut. För mig tog det ett år att bestämma mig, då hade jag lyssnat på många högtare i många timmar och med olika typ av musik. Jag repeterar vad jag sa i din förra tråd, och vad new order och toobs säger i denna. Lägg mer krut på högtarna. Ett par begagnade högtare för samma pengar som ett par nya Larsen kan bli riktigt bra.

Lycka till

Ett år? damn jag some siktade på att göra ett köp innan 2011, men det är nog smart att ta tid på sig. Får jag fråga hur du rent praktiskt lyckades med att provlyssna under ett år? Jag menar, visst jag kan gå till en butik men jag kanske vill lyssna på en kombination av högtalare + förstärkare som finns till bra pris på begagnatmarknaden, och den kanske butiken inte har inne.

T.ex. att testa en totem model one + roksan kan ju endast göras om man lånar hem produkter från två olika butiker, sedan skall denna kombination jämföras.

Men om det är okay att låna hem högtalare + förstärkare från flera butiker så kan jag absolut tänka mig att man tillslut kommer fram till den vinnande kombinationen :)

Posted
Ett år? damn jag some siktade på att göra ett köp innan 2011, men det är nog smart att ta tid på sig. Får jag fråga hur du rent praktiskt lyckades med att provlyssna under ett år? Jag menar, visst jag kan gå till en butik men jag kanske vill lyssna på en kombination av högtalare + förstärkare som finns till bra pris på begagnatmarknaden, och den kanske butiken inte har inne.

T.ex. att testa en totem model one + roksan kan ju endast göras om man lånar hem produkter från två olika butiker, sedan skall denna kombination jämföras.

Men om det är okay att låna hem högtalare + förstärkare från flera butiker så kan jag absolut tänka mig att man tillslut kommer fram till den vinnande kombinationen :)

Min situation var lite enklare än din. Jag hade ett fungerande system som jag bestämde mig att byta ut. Jag bestämde mig för att börja med högtalarna eftersom jag anser att själva ljudkaraktären bestäms av dessa. Resten är finjustering. Då bestämde jag mig för en budget, och lyssnade på "allt" som fanns i den prisklassen, det gjorde jag i butiker och på mässor, jag gick på en del demos också. Det gav mig en rätt bra känsla vad som fanns och hur det lät. Detta tog den längsta tiden. Därefter bestämde jag mig för att lyssna extra noga på fyra olika högtare. Då hade jag egen musik som och testade med olika förstärkare. Jag hade också lite tur, för tre av de fyra fanns hos en butik. Det gick rätt många lyssningstimmar innan jag fattade ett beslut. Sedan dess har jag bytt min förstärkare, men det är en mellanlösning. Jag vet vad jag vill ha men det är så fruktansvärt dyrt, så det får vänta ett tag.

Jag förstår att du bor i Stockholm, där finns ju rätt många butiker, och det är inte speciellt långt till Uppsala. Så den första delen av processen kan kanske göras snabbare än vad jag klarade av.

På skissen du visade i din förra tråd, fanns det inga mått utsatta, men om man utgår ifrån att det är ett normalt svenskt vardagsrum (6 x 4 m). Detta begränsar ditt val till förmodligen en liten golvhögtare eller en på stativ.

Det kan tyckas omständigt, men både jag och många andra här har gjort dyra felköp för man har haft för brått. Att bygga upp ett bra musiksystem är både roligt, svårt och lärorikt, välkommen i klubben.

Posted
Min situation var lite enklare än din. Jag hade ett fungerande system som jag bestämde mig att byta ut. Jag bestämde mig för att börja med högtalarna eftersom jag anser att själva ljudkaraktären bestäms av dessa. Resten är finjustering. Då bestämde jag mig för en budget, och lyssnade på "allt" som fanns i den prisklassen, det gjorde jag i butiker och på mässor, jag gick på en del demos också. Det gav mig en rätt bra känsla vad som fanns och hur det lät. Detta tog den längsta tiden. Därefter bestämde jag mig för att lyssna extra noga på fyra olika högtare. Då hade jag egen musik som och testade med olika förstärkare. Jag hade också lite tur, för tre av de fyra fanns hos en butik. Det gick rätt många lyssningstimmar innan jag fattade ett beslut. Sedan dess har jag bytt min förstärkare, men det är en mellanlösning. Jag vet vad jag vill ha men det är så fruktansvärt dyrt, så det får vänta ett tag.

Jag förstår att du bor i Stockholm, där finns ju rätt många butiker, och det är inte speciellt långt till Uppsala. Så den första delen av processen kan kanske göras snabbare än vad jag klarade av.

På skissen du visade i din förra tråd, fanns det inga mått utsatta, men om man utgår ifrån att det är ett normalt svenskt vardagsrum (6 x 4 m). Detta begränsar ditt val till förmodligen en liten golvhögtare eller en på stativ.

Det kan tyckas omständigt, men både jag och många andra här har gjort dyra felköp för man har haft för brått. Att bygga upp ett bra musiksystem är både roligt, svårt och lärorikt, välkommen i klubben.

Jag tänkte köpa direkt, men sen tänkte "visst kan jag skriva en tråd, även om det tar 10min kan det spara mig massa pengar" och så rätt jag hade! Era tips har hjälpt mig väldigt mycket, från att inte vetat ett skvatt om hifi har jag iallafall ett hum om ämnet :)

Mitt vardagsrum är ganska litet 3,5m x 4,5m så jag nöjer mig med pyttehögtalare :)

Posted
Ett år? damn jag some siktade på att göra ett köp innan 2011, men det är nog smart att ta tid på sig.

Repeterar ordspråket som Timbre stiftade.Och det stämmer till 100%.Stress är HiFins värsta fiende.Ta det lugnt.Åk runt och lyssna.Se vad du föredrar.Sen när du har

koll på vilka högtalare du gillar börjar jakten.Denna process kan vara riktigt skoj dessutom! :)

/n.o

Posted

Poängen är att högtalarna kommer göra större skillnad i ditt rum och i dina öron än vilken förstärkare som är bäst eller vad du får mast för pengarna, förstärkaren kommer inte låta likadant på alla på alla högtalare!

Min erfarenhet är att första intrycket inte alltid är det man trivs med, jag var nästan beredd och lägga 28k efter första lyssningen under en högtalarejakt, en andra längre lyssning kände jag mig mer och mer obekväm med dom och rundan slutade med ett par för 13 som jag kände direkt var mina!, fast jag hade dom hemma först för provlyssning ändå.

Med åren och erfarenheterna är det lättare och veta vad man gillar (dyrt :D ) men det går säkert springa på rätt högtalare direkt och va nöjd sedan men jag antar att vi är några stycken som känt motsatsen, sen brukar tyvärr inte den första anläggningen bli den sista men det är ju ett lyxproblem! :icon_smile_cool:

Posted (edited)

svaret på om begagnat låter bättre än nytt för 10k, helt klart JA.

För ca 6000kr får du tag på Denon POA-6600 monoblock i bra skick, då har du kvar 4000kr att skaffa ett försteg för. och det finns många att välja mellan.

Det var ett exempel, om du vill ha integrerat så är Sansui Au-717, 919 väldigt bra val trots sin ålder. dom börjar vara runt 25-30 år men det är få saker som låter lika bra idag, jag gissar att ett bra exemplar kostar 3000-4000kr, då kan det vara genomgånget med.

Själv kör jag bara med gamla saker och jag känner en trygghet i det, vet man vad man ska kika efter så blir man sällan besviken, det som var riktigt bra då är fortfarande riktigt bra, den som hävdar att det hänt mycket inom hifi dom senaste 30 åren borde tänka efter en gång till :)

värt att veta är att många märken hade en absolut peak runt 1977-1981. Märkena tävlade i vem som kunde bygga det snabbaste och ultimataste förstärkeriet och några gjorde riktigt bra ifrån sig.

Sen bör man givetvis provspela sakerna för kondingar kan som Bebop skriver börja läka/torka ut.

Min erfarenhet är att det oftast inte är några problem sålänge man håller sig till rätt märken/apparater.

Själv kör jag den här uppsättningen och den spelar bra även med moderna mått:

Försteg - Denon Pra 6000 (Denons top of the line från tidigt 80 tal)

Dac - Denon Da-s1 , 17 år gammal dac som trots åren och folks fördommar spelar riktigt bra. (Denons top of the line serie ca -93)

Förstärkare/Slutsteg - Sansui Au-x1 Sansui's flaggskepp från sent 70 tal, tveksamt att det finns någon integrerad som slår den för under 100000 idag.

Cd driver - Krell MD-2 17 år gammal och fungerar felfritt.

Utöver dessa har jag Kenwood Försteg samt monoblock, ett Sony Ta-e86b Försteg och alla dessa presterar bra trots ålder.

listan över vintage utrustning jag har haft är lång och min erfarenhet säger att det går att få tag på riktiga juveler.

Jag säger inte att det är fel att köpa nytt, men har man begränsad budget så får man så mycket mer om man köper begagnat.

Om det låter intressant så kan jag ordna med kontakt i närheten av Stockholm som har Sansui i väldigt bra skick.

:)

Edited by Volger
Posted

Tvingar på dig ett butikstips till för att få lite spridning:

Veteran HiFi har två rör förstärkare och en rörhybrid i prisläge upp till 10´och två par småhögtalare: Pip och Audio Space (de sista en remake av klassisk BBC-monitor)

Kolla in dessa för att få lite perspektiv - och för att få en rejäl vinylupplevelse! kanske blir en svarv också ;)