Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej!

Jag är ganska ny på hifi men några veckor sedan bestämde jag mig åt att byta ut mina gamla datorhögtalare till något bättre. Jag har haft de billigaste ljudkorten under större delen av mitt liv och trots att jag gillar musik väldigt mycket har det bara inte kommit till min insikt att pröva på att lyssna på mera high-fideeeelt ljud.

Jag hade bestämt mig för att köpa en stereoförstärkare och ett par golvhögtalare, och efter ett råd av en kompis gällde det tydligen att lyssna sig till vad man tyckte om bäst.

Så jag brände ut en CD med mina favorit FLAC låtar och begav mig ut på stan, den första butiken jag råkade komma till vara hifiart i stockholm. Där möttes jag av en väldigt trevlig butiksägare som visade mig runt till det innersta lyssningsrummet.

Nu hade jag ju aldrig lyssnat på musik i bra kvalité så jag visste inte riktigt vad man kunde förvänta sig, jag var iallafall intresserad av larsen 4 högtalarna för att dom såg coola ut :) Och i rummet fanns ett par larsen 6 kopplade till en rega brio 3.

Jag lyssnade och tyckte att det lät riktigt bra, sedan frågade jag om han hade något ett snäpp högre upp man kunde prova för att höra skillnaden och han kopplade in en Roksan kandy k2 IA. Fan va bra det lät! Medan vi switchade fram och tillbaka mellan de två förstärkarna lät roksan förstärkaren mycket bättre på ett obeskrivligt sätt, det var som om musiken i min CD befriades av den förstärkaren medan rega brio'n i jämförelse fångade ljudet i en liten bur.

Hursomhelst var jag riktigt nöjd och kommer komma åter för att eventuellt köpa

två Larsen 6

roksan Kandy K2

Sedan tänkte jag även skaffa mig en DAC för att kunna lyssna direkt från min laptop, jag funderar på antingen

mrt music streamer II, music streamer II+ eller kanske Beresford TC-7510 eller en dacmagic. Tyvärr kan jag bara testa music streamern'a i den butiken och utan att lyssna är det ju ganska kasst att försöka jämföra produkter förstår jag.

Det finns en sak som jag verkligen har funderat på och inte riktigt kommit fram till något bra. Mitt vardagsrum ser ut som nedan:

pabciaada.jpg

Som ni kan se har jag en projektor som står på en bokhylla och har en sladd till laptopen som är på soffbordet eller i bokhyllan. Jag har ingen TV eller stereo, så just nu är den bortre kortväggen tom. Om vi antar att jag har högtalarna framme så har jag fyra val:

alt 1:

förstärkare fram på en stereobänk

dator fram på bänken

3m högtalarkabel åt båda hållen

15m videokabel(optisk?) för 1080p till projektorn som sitter bak i bokhyllan

USB koppling mellan dator och DAC

alt 2:

förstarkare fram på en bänk

dator bak i bokhyllan/soffan

3m högtalarkabel till förstärkaren

3m video dvi-hdmi till datorn (denna har jag redan)

trådlöst ljud - chord chorette gem (6000kr)

[jag tror inte jag kan ha en squeezebox då jag även vill använda högtalarna till att titta på film med, och som jag förstår är en squeezebox bara för att spela upp strömmar]

alt3:

förstärkare fram

dator bak

3m högtalarkabel

3m video dvi-hdmi

Ljudet via USB->koaxial fiber (15m fiber kabel ~500kr) -> DAC-> förstärkare

alt4:

Detta är den estetiskt snyggaste lösningen då jag slipper ha en ful stereobänk ståendes lite ensam mitt i väggen.

förstärkare bak

dator bak

9+12m=21m högtalarkablar från förstärkare över en dörr, ner igen och runt hörnet till bokhyllan.

3m video dvi-hdmi för video till projektorn

ljudet via DAC m. kort usb kabel

Problemet är att ljudkablar kan vara ganska dyra, det går på 100-200kr /m för att matcha resten av utrustningen (ung. vad hifi säljaren sa?) och det blir ju 2100-4200kr bara där, då är *nästan* den trådlösa streamern bättre.

Så det mest hållbara verkar vara att skaffa en bra dac som dacmagic som har koaxial fiber in och sedan skaffa en adapter då jag kör med macbook pro till den, då slipper man USB också.

Edited by nisse2
Posted

Tja,

Jag skulle nog gå på alt 1 (skaffa snyggt skåp att ha grejorna i). Såvitt jag vet är det lättare att få bra bild via en 15m projektorkabel än att få till långa USB-kablar el dýl, eller högtalarkablar. Alternativet med Chordette kan nog kanske iofs bli lika bra men är nog dyrare totalt sett. Styra datorljudet är visst inte så svårt via mobilapp (även om jag är inbiten lowtech-människa och inte ens använder medföljande fjärr till CD:n).

Posted

Hej,

Jag håller med toops, men skulle vilja lägga till lite.

Om du väljer alternativ med långa högtalarkablar, så hade jag lagt lika långa kablar till båda högtalarnna, och se till att det blir en rejäl area på dessa.

Jag har inte lyssnat på Larsen´s högtare, men jag hade ett par Carlsson på 70-talet, och de låter lite speciellt jämfört med andra högtarkonstruktioner. Jag tycker du bör jämföra, det kan mycket väl bli så att du fastnar för Larsen, men det kan vara värt besväret.

En annan synpunkt som du bör tänka när du väljer att låta högtarna spela den korta vägen i ditt rum, kan du få problem med basen. Läs gärna denna tråd http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=8459.

Mitt råd är att låna hem minst två par och testa innan du bestämmer dig. Ha inte för brått för då går det lätt snett.

Lycka till!

Posted

Det är bättre med långa signalkablar än med långa högtalarkablar. Titta om det kan vara något för dig att ha en förförstärkare på din bänk och sen dra långa signalkablar till en monoeffektförstärkare bakom varje högtalare i stället. Jag hade lätt gått den vägen för att det är så pass långa avstånd mellan bänken och högtalarna.

Posted

Fördelen med Larsen är ju att de är gjorda för att placeras mot vägg precis som du har ritat. Jag kan inte se något annat vettigt alternativ, så du är nog rätt ute.

Unvik dock att den ena högtalaren hamnar för nära ett hörn, då du riskerar extra basförstärkning på just den högtalaren. Högtalarna kommer inte att låta lika.

Posted
Det är bättre med långa signalkablar än med långa högtalarkablar. Titta om det kan vara något för dig att ha en förförstärkare på din bänk och sen dra långa signalkablar till en monoeffektförstärkare bakom varje högtalare i stället. Jag hade lätt gått den vägen för att det är så pass långa avstånd mellan bänken och högtalarna.

Hade gått på Perkas linje då en av de största skillnader jag har upplevt via hifipysslande dök upp när mina Monster M1 högtalarkablar kortades ner från 5 m till 2 m. Kapade en gång till :) och nästa steg ner till 1 m var inte lika tydligt.

Posted

Hej, tack för alla svar!

Jag tror att det lutar åt val #1 just nu. Då behöver jag "endast" punga ut runt ~1000kr för en HDMI / DVI-D kabel som jag kan dra till projektorn. Då prio #1 är att bibehålla ljudkvalité och spara pengar så går trådlösa lösningar bort, och att minska på högtalarkablarnas längd blir då den största besparingen både i pengar och (eventuell?) ljudkvalité känns det som.

Ett annat alternativ är ju att testa genom att låna hem 2x 15m billig högtalarkabel och testa mot att ha 1m lite dyrare högtalarkabel.

Posted

om du ska köra trådlöst ljud till film så får du nog extra delay. blir lite jobbigt då du inte får samma delay på bilden. så har det varit på de lösningar jag sett. gör ju inget på musik men film blir det jobbigt. dock kan du ju ändra detta i filmuppspelningen men det blir lite extra meck

Posted

Du är nog på rätt linje med #1, men 15m är lite långt.

Både s/pdif och hdmi funkar bäst med max 10m längd, och usb med max 5m.

Om det finns tilt-shift på projektorn kanske det klarar sig med 10m.

ps: fräck illustration :app: