eliot Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 En lördagsfika strax söder om Stockholm Jag fick en fråga om jag hade lust att komma över på en fika på lördagen ...och vi var ett helt gäng som sammanstrålade denna vintriga lördag för att lyssna på musik och utbyta idéer om hifi och annat smått och gott. Följ med.... Quote
Bebop Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 Årets julklapp läste jag, men med problem. Efterfrågan större än tillgången ... Soffan verkar bekant ... Det här reportaget kommer rätt i tid, verkar det som, åtminstone att döma av introbilden. Quote
calle_jr Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 Jag fick en fråga om jag hade lust att komma över på en fika på lördagen http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...00/DSC_0249.jpg Jag tror det är den första iPadden vi ser här på Euphonia Quote
eliot Posted November 28, 2010 Author Posted November 28, 2010 Här ser vi Kent_n och Ulf Jag måste bara kommentera denna bilden för som Calle skrev Med så höga iso att det kommer bli rena spion-Euphonia nu framöver Det var mycket mörkare i verkligheten och jag förstår inte att bilden blev som den blev. Den är fotograferad med ISO 3200, 1/15s - F/2.0.... Quote
eliot Posted November 28, 2010 Author Posted November 28, 2010 Jag tror att ni förstår att det var Harryup som bjöd på fika - Det var som vanligt mycket gott och jag tror jag drack 4 koppar kaffe Vi som hörsammat inbjudan var från vänster Calm, Torkel, Ulf, Kent_n och undertecknad bakom kameran Quote
Kent_n Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 I min värld fanns det Iso 200,400 och värstingen 800..Men detta över 3000, kanske dags att uppdatera kamerakunskaperna. Det var ganska mörkt i lokalen för foto, enligt mig klart läge för blixt..Icke. Eliot fotade på och resultatet blev lysande.. Här ser vi Kent_n och Ulf Jag måste bara kommentera denna bilden för som Calle skrev Det var mycket mörkare i verkligheten och jag förstår inte att bilden blev som den blev. Den är fotograferad med ISO 3200, 1/15s - F/2.0.... Quote
Timbre™ Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 I min värld fanns det Iso 200,400 och värstingen 800..Men detta över 3000, kanske dags att uppdatera kamerakunskaperna. Det var ganska mörkt i lokalen för foto, enligt mig klart läge för blixt..Icke. Eliot fotade på och resultatet blev lysande.. Detta måste innebära ett ständigt pysslande med vitbalansinställningarna eller finns det något slags autoläge där kameran väger samman ljusparametrarna... Med andra ord - krävde D7000 mycket uppmärksamhet... Quote
plundin™ Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 Ett gott initiativ! Fram för mer dokumentära lördagsfikan! /ptr Quote
eliot Posted November 28, 2010 Author Posted November 28, 2010 Detta måste innebära ett ständigt pysslande med vitbalansinställningarna eller finns det något slags autoläge där kameran väger samman ljusparametrarna... Med andra ord - krävde D7000 mycket uppmärksamhet... Detta är fotograferat i AUTO-läge - jag har inte gjort något med vitbalansen efteråt på någon av bilderna Det är en smått otrolig kamera - Alla bilder är tagna med ISO 3200! Om bilderna är rätt exponerade med ISO 3200 så är kornet inte störande men om jag råkat underexponera lite - eller vill framhäva mörka partier - i den medföljande programvaran ViewNX 2 så blir bilderna snabbt korniga Quote
eliot Posted November 28, 2010 Author Posted November 28, 2010 Jag tror det är den första iPadden vi ser här på Euphonia Nej faktiskt inte :Shame On You: - struts använder en iPad för att styra sin Squeezebox Här är det Verity Audio Parsifal Det var mycket smakfullt och det fanns en iPad till hands för att styra en Squeezebox Touch ....och den är ännu inte släppt i Sverige Quote
calm Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 Jag tror att ni förstår det var Harryup som bjöd på fika - Det var som vanligt mycket gott och jag tror jag drack 4 koppar kaffe Vi som hörsammat inbjudan var från vänster Calm, Torkel, Ulf, Kent_n och undertecknad bakom kameran Som synes en njutning för alla sinnen! Inte minst trakteringen både för gomen och örat! Harryup har ett mycket speciellt system utifrån exklusivt "handplockade" produkter som i ett totalt sammanhang har en enligt min mening homogenitet som imponerar. Harmoni är nog ordet, därav den avslappnade lyssningsställningen Calm Quote
eliot Posted November 28, 2010 Author Posted November 28, 2010 Vår värd Harryup satt vid ena ändan av bordet Anläggningen har tidigare beskrivits i detalj i tråden Slow down Stockholm, Visit @ harryup's och här tänker jag bara ta upp det viktigaste Ovanför 1 kHz så används TAD 2002 - som är en 1" kompressiondriver med alnico magnet - i ett par japanska trähorn som skall vara exakta kopior på TAD's egna som inte längre säljs. Verkningsgraden ligger på ungefär 114dB/m/W så det är "ganska" viktigt att det inte brusar eller finns andra störningar. Till dessa använder han Audion Silver Night med 2A3. Som mellanregister används TAD 1102 med slutsteget Ayre V1-xe och under dessa befinner sig Paradigm Servo-15 subbasar med inbyggda slutsteg. Källa var antingen en CD-spelare, Teac Tascam DV-RA100, förbunden med en balanserad digitalkabel AES/EBU till en Benchmark DAC-1 eller en NAS över en Squeezebox 3 optiskt ansluten till DAC1. För tillfället används en Denon 4308 som försteg och från försteget går det till aktivt filter från BSS som delar upp till subbas, mellanregister 80Hz till 1 kHz till Ayre V1-xe och mellan/diskant över 1 kHz till Audion 2A3. Styrning av Squeezebox skedde med iPad och programvaran ipeng. Quote
calm Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 Jag måste tillstå att trots mina ganska rudimentära datorkunskaper så kunde jag tillgodogjöra mig den eminenta digitala tekniken som Harryup byggt upp. Garageserver med massor av nedladdade cd plattor i komprimerat format som hämtas och får så att säga "blomma fullt ut" i sytemet. Diverse displayer med musiktitlar och albumbilder i iPad:en verkar vara framtidens melodi. Samplingfunktion så att du kan spela igenom hela diskoteket i slumpvis ordning. Framförallt tycker jag att katalogiseringen i sig är en verklig vinst. Själv har jag tappat kontrollen på vad jag har. Calm Quote
Timbre™ Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...00/DSC_0225.jpg Som synes en njutning för alla sinnen! Inte minst trakteringen både för gomen och örat! I den soffan har jag lyssnat på Pink Floyd-hundar som skäller ute i trädgården. Det var en närmast surrealistisk hifiupplevelse... Quote
eliot Posted November 28, 2010 Author Posted November 28, 2010 Det är i slutet av november och rejält med snö utanför ...och det mörknar snabbt och nu börjar vi intressera oss för iPad'en Jo, det är nog årets julklapp Quote
Harryup Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 Blev väldigt lättsam och trevlig fika med detta gäng, och jag tackar för besöket. En liten men viktig teknikalitet skivorna är inte nedladdade vilket skulle tyda på att dom skulle komma ifrån internet utan dom är "tålmodigt" rippade av mina ungar. Så skivorna finns vilket är alldeles lagligt. Ja Timbre hos en allergiker får inte hundarna komma in. Första gången jag spelade skivan var det helt mörkt ute och jag var övertygad om att jag hade hundar utanför. Dogs ifrån Animal ger en stor ljudbild långt utanför högtalarna. Har hänt en del med grunkorna sen du var här. Det som är kvar är nog bara filtren som inte går att leva utan och basarna som möjligen kommer att utsättas för en duell. Senaste året har gått åt till att små justera filtren för att få en ännu bättre timing mellan elementen. Efter att ha gott igenom dom flesta JBL drivers så känns elementvalet klart. Har ju faktiskt redan caddade ritningar på lådor till TAD'arna med men eftersom jag fick tag på trähornen och dom har böjd front så skulle det ju vara trevligt om det blev någon lämplig övergång där. Vill man få så bra transientåtergivning och fasåtergivning så måste elementen spela i takt över ett så stort område som möjligt vid delningarna där dom överlappar varandra och där kan man justera oändligt mycket i filtren både när det gäller tidskompensering och faskompensering. Stereobilden påverkas också högst påtagligt. Är ju inte alls klar men det känns som att det går bättre och bättre. Sidosystem som egentligen skulle byggts i år med 2 st TAD per sida gick utan problem att fördröja ytterligare. Men i vår då så borde jag ta mig samman. I vart fall bestämma ett uppskattat byggstartsdatum då. mvh/harryup Quote
Bebop Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 Säg den glädje som varar ... Min bättre hälft och tillika husets medicinare har varit på info. Där fick dom lära sig lite om ny teknologi och hur den inverkar på oss medicinsk eller kanske rättare sagt fysiologiskt. Bl a varnades för att har iPad i knäet för länge. Man har redan kunnat påvisa hudförändringar vid allt för långa "knäpass". Tydligen skall det ha tagits fram en speciell knähållare. Men en mdf-skiva eller kraftigare bok, typ atlas duger säkert också. Kul att se lite reportage från Stockholm igen. Hoppas det blir fler. Underlag lär knappast saknas. Quote
Harryup Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 Bl a varnades för att har iPad i knäet för länge. Man har redan kunnat påvisa hudförändringar vid allt för långa "knäpass". Jomen dom måste ju laddas också så då blir det ju ett avbrott. Laddningen håller bara 17-20 timmar vid normal användning. Annars så är ju portabler en ännu större risk där både brännskador och minskad fertilitet här uppmäts vid långvarig användning. Bara det att den är riktigt trevlig att använda så alla behöver nog en var nog en slutledning som jag tror alla var ense om efter att ha klämt på den. Ett tips är att amerikanska iPad är inte låsta till någon teleoperatör om man köper en 3G version. mvh/Harryup Quote
Bebop Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 Jomen dom måste ju laddas också så då blir det ju ett avbrott. Det gäller säkert också som rapporten bygge på. Jag har f ö ett knäskydd till min portabla PC också. Jag kommer också att skaffa en, frågan är bara vilken och när dom är tillgängliga. Jag har ett test i ´Tyska Audio (eller om det var Stereoplay) och det är flera på gång. Vad menar du med att dom är fria. Man behöver väl ingen teleoperatör för att köra wifi från PC'n eller har jag helt missförstått det hela? Det funkar ju med íPod Touch som inte är någon telefon. Jag har förstått iPad ungefär samma sak som iPod modell större.? Quote
Harryup Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 Ja, fast dom större modellerna har inbyggt 3G moden så man behöver en micro-sim ifrån något bolag för att kunna använda dom. Min har 3G modem och har funkat perfekt som enda dator på resor då min vanliga bärbara har fått vara kvar hemma. Om man redan har t.ex. Telenor med full surf på telefonen så kostar ett extra kort 29kr/mån för obegränsad surf. Så skall iPaden stanna hemma så behöver man ju inget modem. Men laddar man ner tidningen i den och är i sommarstugan eller på resa så är det ganska trevligt att kunna surfa. Men den är i princip en stor telefon fast man kan i original inte föra samtal med den. mvh/Harryup Quote
Kent_n Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 Undertecknad vill tacka Harry up för en trevlig Lördag med gott kaffe ( 4 koppar tror jag) med kaffebröd till, kanon. Första ggn jag fick bekanta mig med musik på dator, otroligt bekvämt, styr allting med i phoden, eller vad det nu heter, får fram album-låtar och vad man vill, lät förvånandsvärt bra. Högtalarna var av Harry Up,s egen konstruktion, lät kanonbra och i mina öron luftigt som attan, mkt behagligt att lyssna på. Stort tack.. Quote
calm Posted November 29, 2010 Posted November 29, 2010 (edited) Blev väldigt lättsam och trevlig fika med detta gäng, och jag tackar för besöket. En liten men viktig teknikalitet skivorna är inte nedladdade vilket skulle tyda på att dom skulle komma ifrån internet utan dom är "tålmodigt" rippade av mina ungar. Så skivorna finns vilket är alldeles lagligt. mvh/harryup Ett hjärtligt tack till Harryup för trevligt initiativ och mycket gott kaffe, glögg och tilltugg! Vad var det jag sa! Mina datakunskaper sträcker sig inte långt Rippa var ordet Nedladdning kan vad jag förstå vara laglig också. Eller har det något annat namn? Calm ändrad pga tillägg. Edited November 29, 2010 by calm Quote
Kent_n Posted November 29, 2010 Posted November 29, 2010 dags att snacka med ungarna, tycker säkertdom första 500 är kul..sen lätt övertalning.. Quote
K-man Posted November 29, 2010 Posted November 29, 2010 Trevlig fikastund, det är uppenbart! Rippning....det är ett jobb det! Skönt man snart är igenom....nu hoppas man bara att backuperna funkar så man inte hamnar i att rippa allt igen... \\K-man Quote
Harryup Posted November 29, 2010 Posted November 29, 2010 Ja det finns absolut många olika former av laglig nedladdning. Oftast i någon komprimerad form men det börjar bli vanligare med lossless börjar bli vanligare. En annan del som jag inte hunnit titta på är för eget bruk är filer med högre upplösning typ 24/96 eller 24/192. Jag ser Squeezeboxarna som oförskämt bra i förhållande till priset vilket gör att man kommer igång. Men det finns ju spelare ifrån en hel del leverantörer som klarar 24/96 och en del klarar även 24/192. För att spela rippade CD så behövs ju bara 16/44 i upplösning, vill man uppsampla i DAC'n så är ju det en senare fråga. Min personliga filosofi är att använder man flac format på filerna är man framtidssäker, man kan alltid byta till något annat om man senare behöver. Och sen att lagringen sker på en lös server eller en NAS så att man inte blir begränsad i storlek, så att man slipper fläktar och hårddiskar i lyssningsrummet. Men den största poängen är att man kan få tag på någon datorkunnig som kan uppgradera och laga servern vid behov. Man går inte gärna till hifibutiken med sin trasiga dator utan det räcker väl att man tar sin trasiga nätverksspelare till butiken. En annan stor fördel med en central lagring är ju att man kan med flera spelare i familjen ha tillgång till skivsamlingen i alla rum. Har själv köpt en ny Macmini och den går ju att köra som både mac och windows-pc, det lite roliga med den är att den har ju både firewire,usb och HDMI utgångar som klarar högupplösta filer. Men hitills så har jag bara använt den till SVTPlay osv. /Harryup Quote
Harryup Posted November 29, 2010 Posted November 29, 2010 dags att snacka med ungarna, tycker säkertdom första 500 är kul..sen lätt övertalning.. Man kan ju insinuera att fliten står i direkt proportion mot julklapparnas antal. /Harryup Quote
Harryup Posted November 29, 2010 Posted November 29, 2010 Ja livet är fort kort för att man skall dricka dåligt kaffe. Mvh/Harryup Quote
Bebop Posted November 29, 2010 Posted November 29, 2010 Ja det finns absolut många olika former av laglig nedladdning. Oftast i någon komprimerad form men det börjar bli vanligare med lossless börjar bli vanligare. FLAC eller WAVE diskuteras lite fram och tillbaka. Ett argument för WAVE skulle vara att filen är oförvanskad är därmed framtidssäker medan FLAC kan riskeras bli åldersstigen om komprimeringsstandarden för FLAC uppdateras/ändras. Själv är jag inte så orolig för det. Ljudmässigt är det absolut ingen skillnad och skulle det trots allt vara så, så är det något fel i kedjan som jag ser det. En av de viktigaste anledningarna att arbeta med FLAC anser jag är att man får Taggarna med sig om man byter eller flyttar filer. Jag fick ett par demofilar av en av de celebra gästerna i din soffa, men det krävde nästan 1 timmes arbete innan jag fick i ordning dom. Låt 1-3 kom som ett album. Låt 4 som ett andra och resterande låtar som ett album. Årtal och musikklassificering fanns heller inte med. Sådan problem har jag aldrig haft i FLAC-formatet. Quote
oLjud Posted November 29, 2010 Posted November 29, 2010 Lite OFF TOPIC: iPad börjar säljas i Sverige i morgon! Trevligt reportage, ser fram emot fler bilder! Quote
Recommended Posts