Sigge Posted November 27, 2010 Posted November 27, 2010 De gånger det har berört dig alldeles speciellt. Första gånen för mig var det i i mitten av 60-talet då jag hörde The Animals spela "The house of the rising sun". Det var som något som grep tag i mig och förde mig till en ny diminsion. Det har hänt ett antal gånger efteråt, men det återkommer jag till. Quote
eliot Posted November 27, 2010 Posted November 27, 2010 För mig skall det vara Frijid Pink när det gäller The House of the Rising Sun - men det kan vara kul att se The Animals på en video från 1964 Quote
Conny T Posted November 27, 2010 Posted November 27, 2010 Första gången jag hörde Hound Dog med Elvis, då fällde jag upp kragen på jeansjackan och har aldrig fällt ner den sedan dess. Från att ha hört låtar som Regniga Natt med Anna Lena Lövgren, lite Thore Skogman så var det något helt annat, vilt rått o mystiskt. Därefter blev det Elvis för hela slanten många år framöver. Visst lyssnades det på Beatles och annat med jag tyckte Elvis lirade i en egen division. När jag sedan blev äldre fanns det nog två vägar att gå, antingen åt Country hållet eller in in den svarta mystiska världen som kallades blues och soul. Det blev viktigt att höra var Elvis snott sina versioner ifrån det ena spåret ledde till andra och därefter kom soulen in i min värld. Så där finns mina musikaliska upplevelser, tyvärr är det inte så ofta numera som man tappar andan för en viss låt, men det händer då och då. Quote
eliot Posted November 27, 2010 Posted November 27, 2010 Den mest extrema upplevelse jag varit med om var när jag lyssnade på Våroffer av Stravinsky en av de första gångerna: jag var fullständigt plaskvåt och känslomässigt dränerad av den upplevelsen Quote
calm Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 En av de mera minnesvärda musikaliska upplevelserna var att återuppleva mina ungdoms rockhjältar Rolling Stones. Såg dem för första gången -65 eller -66 i Kungliga Tennishallen i Stockholm och sedan på Råsunda 1970. Sedan blev det ett långt uppehåll till 1995 Vi var ett gäng medelålders herrar med samma erfarenheter som bokade konserten på Stlms Stadion för att se ungdomens hjältar i Voodo Lounge touren. Den sjätte juni var en härlig dag med ljumma vindar på försommaren. Vi åt en god sillunch med allt som hör därtill och gick vägen från Kungsholmen till Stadion. Vi passerade några bägare på vägen och var i precis lagom form. Väl inne på Stadion så insåg vi att vi bokat platser alldeles för lång i från scenen och bestämde att vi skulle ut på ståplats i stället. Vi lyckades faktiskt att bana oss fram ända fram till scenkanten och när konserten sedan drog igång så var det bara ge sig hän. Maken till upplevelse att känna musiken ända in i kroppen har jag nog inte kännt på många, många år. Att se dessa fullblodsrocksmusiker live efter så många år och se att den övriga publiken knappast kunde var födda när Stones började sin karriär , var enastående. Musik kan verkligen förena över alla gränser. Stor musikalisk upplevelse som man kommer ihåg resten av livet. Sedan finns det stora ögonblick i andra sammanhang t.ex Jimi Hendrix på Grönan i en av hans sista konserter någonsin och massor av jazzkonserter man minns. Men det är en annan historia.... Calm Quote
Guest Musicus Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 (edited) Midnight Choir på Rockefeller i Oslo 14 Dec 2001, det ble en offisiell bootleg "6 songs live" fra den konserten, vedlagt samleskiva "Selected song" :mm: mvh Edited November 28, 2010 by Musicus Quote
Bebop Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 En av de mera minnesvärda musikaliska upplevelserna var att återuppleva mina ungdoms rockhjältar Rolling Stones. Såg dem för första gången -65 eller -66 i Kungliga Tennishallen i Stockholm Jag såg dom förmodligen under samma turné i Idrottens hus i Helsingborg. Förband var The Hounds och The Shakers. Men en ännu större upplevelse var Traffic i Landskron 1967 eller 1968. Som jag minns det så var både Hounds och Shakers bättre på Stoneskonserten. Shakers lät nästan mer Stones än Stones själva. Jag bläddrade i gamla album och hittade faktiskt ett par gamla bilder på Shakers när de spelade i Föreningslokalen i Olofström. Tror det var 1965 eller 1966. Sångaren hette Tommy Rander om jag minns rätt men vilka är dom övriga? Tages var också favoriter och dom gav flera minnesvärda konserter som har fastnat. Här i Olofström 1966. Basist och sångare var Göran Lagerberg (Tommy Blom hade lämnat då tror jag). Danne Larsson spelade komp (till vänster i bild) och Tommy Tausis bak trummorna hade ersatt Fredrik Skantze och Anders Töpel spelade sologitarr, som det hette. Jag har en hel hög minnesvärda konserter utöver dessa, även i senare tid. Några exempel: Jazz: Art Pepper Quartet i Kristianstad ca 1980 Fusion: Weather Report i Kristianstad 1975 (där Jaco Pastorius lanserades för första gången) Klassiskt: Mahlers 6:a i Wien 2002 Soul: Aretha Frankling i Montreal 2008 ... och då har jag inte nämnt Bob Dylan, Frank Zappa, Eric Clapton, Joey DeFrancesco, Return To Forever, Art Blakey, Horace Silver, Maynard Ferguson, Keith Jarrett, Paul Simon, Steely Dan ... svårt att rangordna, men ungdomens första konserter är nog de som satt sig hårdast och som gav mig mitt stora musikintresse som sedan också växte att omfatta även hifi. Quote
conan Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 Loreena McKennitt i München är min klart mest minnesvärda musikupplevelse - kanske mest för den otroliga tur jag hade med biljetterna. Det var utsålt men jag flög lite tidigare ner från Stockholm och på vinst och förlust åkte till Gasteig konserthus. Där stod en kvinna och viftade med två biljetter precis när jag kom in från taxin. Jag köpte en biljett direkt - och så kunde musiken börja. Jobbmötet dagen efter blev följdaktligen också riktigt bra. Det ena goda föder det andra. Quote
eliot Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 Det var en upplevelse att lyssna på uppförandet av The Wall i Westfalenhalle i Dortmund 1981 Bild lånad från internet Jag "vallfärdade" med några kompisar från Schweiz till Dortmund i en Volkvagn-buss som några övervintrade hippis. - Det var en upplevelse när Helikoptern flög under taket på den stora arenan som då var Europas största inomhusarena De spelade 13.2-20.2 1981 och tydligen finns det nu en bootleg från den sjätte konserten Quote
Timbre™ Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 Sedan finns det stora ögonblick i andra sammanhang t.ex Jimi Hendrix på Grönan i en av hans sista konserter någonsin och massor av jazzkonserter man minns. Men det är en annan historia.... Det blev ett magiskt moment när Jimi Hendrix framförde Hey Joe på Liseberg och ett annat var Earth Wind & Fire som förband till Santana på Scandinavium år 1973. När Maurice White lämnade över till huvudattraktionen kändes Scandinavium som ett stort svart hål där all energi precis hade flutit ner under scengolvet... Det kan inte ha varit lätt för Carlos Santana att bygga upp stämningen igen efter detta uttömmande framträdande men salseros tappar inte ansiktet och Santana körde en tillbakalutad, avspänd stil som kändes helt rätt i sammanhanget. Swedish Concert Posters Quote
toobs Posted November 29, 2010 Posted November 29, 2010 Carmina Burana framfört i Sundsvalls Stadshussalong med dubbla körer, dubbla flyglar och allt. Helt fantastiskt! Det var i december 1999 några veckor innan min dotter föddes. Hon var alltså också med i mammas mage och stampade takten hela tiden! Quote
Hasse Posted November 29, 2010 Posted November 29, 2010 ... svårt att rangordna, men ungdomens första konserter är nog de som satt sig hårdast och som gav mig mitt stora musikintresse som sedan också växte att omfatta även hifi. Samma här, det är konserterna jag varit på som 20-25-åring som satt störst avtryck. Den mest minnesvärda är nog trots allt Peter Gabriel på den första WOMAD-festivalen 82 i Bath där även band som Simple Minds, Echo and the Bunnymen, Shankar/Stewart Copeland, Jon Hassel, Robert Fripp och en drös andra deltog. Har även starka minnen från Talking Heads på Wembley Arena 82 och Tom Waits konserter på Draken och Konserthuset någon gång runt 85...... samt en del andra konserter för sissådär 25-30 år sedan. Quote
Mattias Posted November 29, 2010 Posted November 29, 2010 Under början av tonåren är det en händelse som jag inte glömmer. Mina föräldrar drog med mig motvilligt på Himlaspelet. Som tonåring ansåg inte jag det som speciellt "hippt" och jag minns hur motsträvig och sur jag var.... att bli ditsläpad bokstavligen..... *morr* Men så hände det. Plötsligt stod hon där och sjöng så vackert att jag höll på att svimma! Detta var jag förberedd på! Det var Anna Lotta Larssons stämma som jag kom i kontakt med för första gången live. Fantastiskt! Kan väl nämna att jag mjuknade lite /Mattias Quote
earwinSE Posted November 29, 2010 Posted November 29, 2010 Michael Jackson 2/6 1988, hade lyssnat på han i många år, stod längst fram och på något sätt fick man nypa sig i armen, är det här på riktigt. Det var det och det var en grym konsert. Var på Prince i Scandinavium, killen intog flygeln och spelade "Nothing Compares 2 U" så bra så man har inte hämtat sig än. eSE Quote
Recommended Posts