CPL Posted November 24, 2010 Posted November 24, 2010 Hej! Har ni någon erfarenhet av Arcam P1000? Vad är ett lämpligt pris om man köper en begagnad? Är 10.000 för mycket? Hur är ljudet? Tror ni den passar mina JMLab Electra 920.1 Använder just nu en AV-förstärkare Sony TA-VA 777 ES. Blir det en kraftig förbättring tror ni? Man kan köpa en Pioneer AX10 för ungefär samma pengar. Hur är ljudet i en sådan jämfört med Arcam? Att den krossar min Sony tar jag för givet. Funkar rumskorrigeringen om man kör analog stereosignal in i stärkaren och vill ha 5.1? Jag behöver egentligen inte surround och använder inte anläggningen till film. Det jag vill är att få ut en analog stereosignal till fyra högtalare, varav två gärna får biampas, och att kunna koppla in min sub. Hoppas någon orkar med mina frågor och kan ge mig lite tips. Ge gärna andra förslag i samma eller billiagre prisklass, gärna begagnat. Säg inte att jag ska lyssna själv, det är inte så enkelt när man köper på nätet. Tack på förhand för hjälpen:) Patrik Quote
stargazer Posted November 24, 2010 Posted November 24, 2010 Det är alltid svårt att bedöma "rätt pris" på begagnade prylar. Svenska marknaden har du säkert kollat, hifimagasinet.com t.ex.. Inom EU, finns fler annonsmarknader man kan kika på. För Arcam, borde det finnas en hel del på eBay UK Kolla runt lite på andra ställen oxå, tyska Audiomarkt t.ex. Lycka till // cheers, stargazer Quote
Bebop Posted November 24, 2010 Posted November 24, 2010 Nätet är ofta användbart när man har frågor som detta. Sökte på Google med frasen "test arcam P1000" och fick upp bl a "16 omdömen om Arcam P1000". Se här. ... och det finns mer att läsa om du söker. Själv har jag ingen erfarenhet i närtid om Arcam. Quote
Harryup Posted November 24, 2010 Posted November 24, 2010 När det är AX10 så har man inte en utan funderar så kan jag berätta om dom går sönder lagas dom närmast i Belgien. Och jag har en bekant som inte fick sin lagad då dom inte klarade det och reservdelar som kort är ett minne blott. mvh/Harry Quote
conan Posted November 24, 2010 Posted November 24, 2010 Själv börjar jag fundera på vad som egentligen är viktigt att titta på hos en förstärkare. Inte är det siffrorna i alla fall ... även om bra siffror säger att apparaten *kan* vara bra. Är det sämre siffror så kan apparaten fortfarande vara bra men kanske med något lägre sannolikhet. Så hur gör man då? Tja, låna hem och lyssna är nog det bästa tipset. Ett annat sätt - om man har ork, tid och pengar - är att köpa, provlyssna, sälja vidare. Det behöver inte vara en förlustaffär om man ger sig in i begagnatmarknaden. I så fall är ett gott tips att kolla på eBay "completed listings" för att se vad en viss apparat brukar säljas för, förutsatt att den säljs alls förstås. Om du sedan vinner den för lägre pengar är ändå sannolikheten stor att du får igen pengarna vid en försäljning. Är det så att en gammal apparat fortfarande säljer för bra pengar, kanske mångdubbelt mot vad den ursprungligen såldes för - då är den sannolikt mycket bra - säkert många gånger bättre än en ny apparat för motsvarande pengar. En kommentar kring Arcam då ... för min del har aldrig Arcam imponerat - men då har jag å andra sidan inte lyssnat med särskilt många olika högtalare. Quote
Recommended Posts