Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har nyligen fördjupat mig i denna Lady, tyvärr har jag bara kommit över "cheapo" utgåvor som oftast är av typen essential och best of och hittills består samlingen av fem utgåvor varav en är dubbel. Många av låtarna kommer igen på skivorna men sammantaget blir det en hel del musik.

Förvånansvärt bra ljud på en del av dessa utgåvor.

Finns det någon Dinah Washington fantast här som vet hur man går vidare? Eftersom en del av hennes låtar i stereo låter hemskt ala stereo uppfattning sent 50 tidigt 60 tal, kan jag nog tänka mig henne i mono, åtminstone tror jag att hennes plattor gavs ut i både mono o stereo, men sen vet jag inte om dessa givits ut på CD i mono....

Posted

Hej!

Fin sångerska med en ganska hyfsat lång karriär, som dock slutade alldeles för tidigt.

Jag är ingen Dinah expert men de utgåvor som är eftertraktade är bla. utgåvorna 1-6 av Complete Dinah på Mercury. De är OOP tyvärr men går kanske att lyssna på i Spotify eller köpa i iTunes?? Mot slutet på Mercury blev släppen mer kommersiella men ändå lyssningsvärdiga.

Complete Roulette på Mosaicrecords 1959 och framåt skulle ju sitta bra i samlingen, men den är ganska ovanlig och OOP. Dinah hade kul på Roulette, det hörs ;-) Tills dess kan man ju lyssna på Dinah '62 (Roulette) med den härliga "Destination Moon" (som användes flitigt i TV-serien From the Earth to the Moon;-) och hennes "Best of Roulette." Dessa är stereo, men jag vet inte om det var dessa som "lät hemskt" i "Dinah" öron ?

Eftersom hon sjöng in från 40-talet så finns det äldre material som kommer ut i olika billiga royalty-free utgåvor. Generellt skall man ju vara lite misstänksam mot dessa.

/Shaft

Posted (edited)

Tackar för tipsen, med "hemsk" menar jag inspelningar där hon sjunger i en kanal medans orkestern lirar i den andra, visst är det ett tidsdokument, men knappast njutbart..men helt klart är hon en pärla, hon hamnar i min bok på samma plats som min favorit Lavern Baker. Flera av de plattor jag

har med henne är "lågpris" men ljudkvaliteten är ändå förvånansvärt bra, men jag håller med generellt är jag väldigt misstänksam mot "noname" bolag.

Edited by Conny T
Posted

Det brukar vara bra att titta vilka inspelningar som återutges på vinyl och tyska Speaker Corner ger ut dessa

euros36104.jpg EUROS60111.JPG

Klicka på bilderna för mer info

Posted

Tackar för tipset, gjorde en koll på What a difference a day made, har den på alla mina fem CD's

och stereobilden återges i tre olika varianter så jag misstänker att man "moderniserat" vid mixningen i en del fall.

Det är väldigt kul att gå igång på en ny artist forska och leta info och plattor....

Posted

Utöver de som Eliot visat lägger jag till "What A Difference A Day Made" som av skivbolaget klassas som Dessert Island Record (se övriga på omslagets baksida).

DinahWashington_0003.jpg

DinahWashington_0004.jpg

Jag är normalt ingen vän av småbolag som tar fram gamla inspelningar och säljs på stormarknader och liknande. Min dotter

gav mig dock följande 4CD box med Dinah Washingtons inspelningar från 1943-51 som faktiskt är riktigt bra. Ljudet är

naturligtvis inte till dagens standard men på det hela taget fullt njutbart och med garanterad mono. Musiken är fantastisk.

Det här är inga suspekta garderobsinspelningar. Det här är riktigt bra och ljudet känns rätt utifrån den tiden de är gjorda.

DinahWashington_0001.jpg

DinahWashington_0002.jpg

Posted
Jag är normalt ingen vän av småbolag som tar fram gamla inspelningar och säljs på stormarknader och liknande. Min dotter

gav mig dock följande 4CD box med Dinah Washingtons inspelningar från 1943-51 som faktiskt är riktigt bra. Ljudet är

naturligtvis inte till dagens standard men på det hela taget fullt njutbart och med garanterad mono. Musiken är fantastisk.

Det här är inga suspekta garderobsinspelningar. Det här är riktigt bra och ljudet känns rätt utifrån den tiden de är gjorda.

DinahWashington_0001.jpg

DinahWashington_0002.jpg

Bebop, är detta musikinspelningar fråm hennes tidiga Mercury-period?

/Shaft