Jump to content

Olika CD-pressningar


Hasse

Recommended Posts

Det där är en välställd fråga, I CD mediets barndom gick diskussionerna som jag minns det, att

artister från USA hade ju gjort sina inspelningar där och då fanns master tejperna i USA därav bättre ljud.

Många tidiga CDs var väl inte direkt kopierade från masterbanden utan snarare processade från degraderade band som fanns utspridda över hela världen.

Generellt tror jag inte att man kan säga att ett visst lands pressningar är bättre än andra. EMI

äger Beatles tejperna, monoboxen är pressad i Japan. Överlag gillar många Japan pressade CD's

japanerna verkar lägga ner lite mer tid än dom flesta på suveräna förpackningar och ljudmässigt

suveräna inspelningar.

Link to comment
Share on other sites

På vinylsidan är det ju klara skillnader mellan olika pressningar men hur är det med CD-skivor? Har väl köpt en del USA pressningar som sägs vara bättre men jag har aldrig gjort en seriös jämförelse, någon annan som gjort det?

Hur seriöst det är kan jag inte svara på :) men jag jämför gärna CD-utgåvor via hörlurarna när tillfälle ges. T.ex. Mobile Fidelity har en tendens att skapa en varmare, fylligare och lite mer tillbakalutad ljudkaraktär jämfört med CD-originalet.

Det gäller inte minst detta album där jag helt klart föredrar MoFi.

albert344.JPG

Tre skilda utgåvor av Gaucho och här är det inte lika självklart... :) PCM-lagret på SACD-hybriden låter identiskt med MoFi-utgåvan men jag tycker att originalet klarar sig alldeles utmärkt.

gaucho001.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jo en liten jämförelse har jag faktiskt gjort kom jag på när Timbre nämner MoFi. Patricia Barber´s "Café Blue" där jag föredrar FIM framför den något dovare MFSL-utgåvan.

Det kanske ligger en del i det här att amerikanska inspelningar låter bättre på USA-press beroende på att mastertejperna finns där men då faller det på Beatlesboxen :Thinking: ......om japanerna nu inte fått låna mastertejperna förståss :Idea:

Link to comment
Share on other sites

Jo en liten jämförelse har jag faktiskt gjort kom jag på när Timbre nämner MoFi. Patricia Barber´s "Café Blue" där jag föredrar FIM framför den något dovare MFSL-utgåvan.

Det kanske ligger en del i det här att amerikanska inspelningar låter bättre på USA-press beroende på att mastertejperna finns där men då faller det på Beatlesboxen :Thinking: ......om japanerna nu inte fått låna mastertejperna förståss :Idea:

Har också ett exempel som går motströms och det är den gamla mässfarsoten Stimela med Hugh Masekela. Både USA-utgåvan och SACD-hybriden låter utmärkt men jag tycker ändå att Burmesters CD-03 drar det längsta strået.

Den låter mest ostressad helt enkelt.

stimela04.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tror att det är lättare och att man har mer kunksap idag att göra digitala kopior, då är det ju inte svårt att skicka en sådan till presseriet i Japan exempelvis. På den tiden CD'n var ny fanns varken kunskap eller presserier i någon större utsträckning. Man tog helt enkelt vad man hade hemma.

Link to comment
Share on other sites

På den tiden CD'n var ny fanns varken kunskap eller presserier i någon större utsträckning. Man tog helt enkelt vad man hade hemma.

Trådämnet är klart intressant och för att friska upp minnet har jag lyssnat blint på två samlingsutgåvor från den tiden när återutgivningsivern kanske var som allra störst - d.v.s. åttiotalets senare del. Två helt olika samlingar som bägge innehåller Four Tops-klassikern Standing In The Shadows Of Love.

Motown Hits Of Gold är Made in Austria 1985 och jag vill minnas att det kom en våg av återutgivningar från Österrike vid denna tid. Här finns två Four Tops-hits; Standing In The Shadows Of Love samt Reach Out I'll Be There.

Ljudkvaliten är konstant... :)

motown001.JPG

Motown Memories är Made in the USA 1988 och inhandlades när USA-importer blev allt vanligare i svenska skivbutiker.

motown002.JPG

Från början hade jag detta spår på vinyl och avståndet till Austriautgåvan är så stort att man misstänka en ny masterkopia för varje omlastning på kontinentalfärden... :) Motown Memories är också ett nedköp men vid direkt jämförelse mellan de två digitalvarianterna är skillnaden stor. USA-utgåvan är acceptabel om det inte finns något alternativ men det är mer än jag kan säga om Motown Hits Of Gold. Tunt, skränigt och brusfyllt vilket är synd på så fin musik.

Link to comment
Share on other sites

Att olika utgåvor på CD låter olika beror på att man nästan alltid behandlar ljudet och gör en ny master när man släpper en ny utgåva.

Hur utgåvan låter är alltså ett medvetet val som ljudteknikern gör när han väljer hur vilka ingrepp han ska göra (brusreducering, kompression, etc.).

Pressningen i sig bör inte påverka ljudet (om inte CD-pressen är defekt).

Och när det gäller SACD-hybrid så finns ingen direkt relation mellan lagren. Ibland är enbart SACD-lagret remastrat medan CD lagret kommer från någon tidigare utgåva, eller så är båda remastrade men av olika personer och/eller med olika metoder. Det är därför man inte kan använda SACD-hybrider om man vill jämföra CD och SACD som format.

Link to comment
Share on other sites

Motown måste vara det bolag som återutgett sin katalog mest av alla, kanske tillsammans med Verve. Visst är det så nu för tiden att varje ny utgåva "meckas" till av just den ljudtekniker som håller i projektet, ta bara Elvis katalogen där skiftar ljudet för varje återutgivning och sällan finns

original ljudmixen från vinylens era kvar. Men då en gång i tiden så var det som Timbre beskriver oftast dåligt eller ännu sämre.

Min uppfattning om remastrad musik är att ljudet ska naturligtvis förbättras, men original känslan

då albumet släpptes måste finnas kvar, ingen målar ju om Mona Lisa till modern brud ala Lady Gaga.

Link to comment
Share on other sites

Att olika utgåvor på CD låter olika beror på att man nästan alltid behandlar ljudet och gör en ny master när man släpper en ny utgåva.

Hur utgåvan låter är alltså ett medvetet val som ljudteknikern gör när han väljer hur vilka ingrepp han ska göra (brusreducering, kompression, etc.).

Pressningen i sig bör inte påverka ljudet (om inte CD-pressen är defekt).

Och när det gäller SACD-hybrid så finns ingen direkt relation mellan lagren. Ibland är enbart SACD-lagret remastrat medan CD lagret kommer från någon tidigare utgåva, eller så är båda remastrade men av olika personer och/eller med olika metoder. Det är därför man inte kan använda SACD-hybrider om man vill jämföra CD och SACD som format.

Bra inlägg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...