Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag har en beg. CD31 hemma på prov men något jag uppmärksammat är att den för en del oväsen. Till en början var maskinen riktigt kall och lät som bara den, lät den stå på utan skiva i några timmar varpå det värsta helt klart försvann. Det som återstår såhär en dag efter är dels ett tickande men även i början ett fysiskt lätt knackande som man kan känna om man håller på lådan (har försvunnit märkte jag nu!). Funderade om jag nojjade i onödan och gjorde ett snabbtest mot en Rotel RDV-1050E vilken lät ungefär hälften så mkt samt var helt fri från knackande.

Kan den ha tagit skada under transport, att varit buren på högkant? Finns det något att göra eller är det så CD31 är? Det ska vara en A-stock med bra släde samt att den i övrigt spelar som den ska utöver "missljuden" (inget man lägger märke till om man har musik på, bara om man sitter invid den och analyserar det hela).

Är väl mest rädd över om detta kan förkorta spelaren liv, hur ser servicen ut på Primare? Någon som vet vad dom tar för en kontroll/felsökning då den är ca 2,5år gammal?

Edited by infectious
Posted

Hej,

Vet inget om CD'n men servicen är perfekt.

Min fjärr C32 sluta fungera. Jag maila in och fick till svar att skicka den till Växsjö.

Jag skicka in den med posten sön eller måndag och tror jag fick den åter på fredagen.

Pinsamt enkelt fel, klegg på batteri kontakterna. De gjorde rent och bytte batteri.

Snabbt gick det.

bb

Posted

Tyvärr är kostnaderna för en bra cd-transport höga. Jag tror många tillverkare tar det billigaste alternativet och bygger ett snyggt skal runt en masstillverkad släde. För dig och mig handlar det om att hitta ett tyst exemplar av spelare eller slanta upp pengar för kvalitetsmekanik.

Posted
Tyvärr är kostnaderna för en bra cd-transport höga. Jag tror många tillverkare tar det billigaste alternativet och bygger ett snyggt skal runt en masstillverkad släde. För dig och mig handlar det om att hitta ett tyst exemplar av spelare eller slanta upp pengar för kvalitetsmekanik.

Om 10år när vi nostaliskt minns CD formatet så kommer nog Philips CD-PRO2 räknas som den stabilaste driven.

Själv köpte jag en Denon DVD i tron att det var stabil mekanik, klarar många format och kan få vara medlet för att spela mina kära silverdiskar en lång tid framöver.... Den klarar på sin höjd en av tre SACD-skivor. Den gnisslar som en galning när den börjar komma in en bit på skivan. :diss:

Nån regnig dag så ska jag införskaffa en transport med CDPro2:an i och hoppas att den lever lika länge som jag. :)

Posted

Är slutsatsen att det är normalt att den låter såhär? I stort sätt så är det kanske ingen big deal, och skickar man den till Primare vet jag inte vad dom skulle göra, "nollställa" lägen osv så man vet att allt sitter rätt eller finns det kanske inget sånt att justera i en CD31? Svårt att svara på...

Posted

Svårt att säga vad normalt oljud egentligen är. Min Marantz hade tickande ljud för sig och lät förfärligt så jag lät den bli reparerad på garantin. Den kom sedan tillbaka och är nu tystare - men den låter fortfarande. Det borde gå att göra en tyst transport med enkla medel - men jag tror inte att de flesta kunderna därute värdesätter en tyst transport, tyvärr.

Posted

Min erfarenhet är att Primare's service fungerar väldigt bra. Min CD31 väsnades en aning så fort cd'n började rotera. Jag skickade in spelaren och fick en ny cd-läsare monterad. Snabbt och inget krångel.

Posted

Har kommit på hur det ligger till, funderade lite och testade en sista grej vilket gav en mkt bättre bild av problemet...

Om man spelar spår 1 låter den illa, "brrrrrrrr...", spelar man spår 2 är nästan allt borta och hoppar man fram till spår 8 osv så är den tyst.

Måste ju var fråga om någon rätt enkel lägesjustering bara (som Primare bör göra)?

Posted
Har kommit på hur det ligger till, funderade lite och testade en sista grej vilket gav en mkt bättre bild av problemet...

Om man spelar spår 1 låter den illa, "brrrrrrrr...", spelar man spår 2 är nästan allt borta och hoppar man fram till spår 8 osv så är den tyst.

Det skulle ju kunna vara relaterat till varvtalet, eftersom skivan snurrar betydligt snabbar på spår 1 som är innerst på skivan.

Posted

Jo det är sant men det är för stor skillnad mellan spår 1 & 2 för att det bara skulle vara det tycker jag. Spelaren låter lika mkt när den inte spelar något spår, lasern står väl i ungefär samma läge då... Något är inte som det ska med denna CD31 helt enkelt och Primare lär få se över den, dock kommer dess ägare sköta den biten så får vi se vad det blir av det hela.