Timbre™ Posted November 20, 2010 Posted November 20, 2010 En vit lördagsmorgon och Göteborg vaknar upp i snöovädrens ljussnåla sken. Det är stillsamt på stan och hittills har endast de mest ärgade vågat sig ut. Häng med på en intensiv novemberlyssning... Quote
Bebop Posted November 20, 2010 Posted November 20, 2010 En vit lördagsmorgon och Göteborg vaknar upp i snöovädrens ljussnåla sken. Jag var där under fredagen men flydde innan snön drabbade Götet. Men jag fick den som resesällskap istället, från Kungälv till Hässleholm. Sedan blev det som vanligt. Plus 3, regn och snålblåst... Quote
Timbre™ Posted November 20, 2010 Author Posted November 20, 2010 Grabben ser ut att frysa men alla har ju inte förmånen att kunna smyga in i värmen och lyssna på hifi som varit påslagen i ett dygn. Årstiden är ju annars klass A-förstärkeriets säsong men denna novemberlördag kommer att handla om signalförstärkning i klass D. Quote
Timbre™ Posted November 20, 2010 Author Posted November 20, 2010 Jag var där under fredagen men flydde innan snön drabbade Götet. Då har du redan listat ut att vi följer Wilson-spåret tills det blir alldeles vitt... Quote
new order Posted November 20, 2010 Posted November 20, 2010 Hmm,intressant!Men är det verkligen Sophior på bilden?De ser inte ut att vara allt-i-ett av bilden att dömma... Quote
Timbre™ Posted November 20, 2010 Author Posted November 20, 2010 Musik är ett bra sätt att drömma sig bort när snöslasket slår till som värst. Här kan man dansa salsa y merengue när Göteborgsnatten faller på... Trots allt känns det väldigt långt till El Puente de Juanchito. Quote
Bebop Posted November 20, 2010 Posted November 20, 2010 Wow, vilken härlig bild. Några såpbubblor såg jag dock inte till. Däremot gick jag igång på denna platta som det visade sig att jag redan har. Jag tycker ofta att Al Jarreau har för mycket tricks för sig, men den här plattar var bättre än jag upplevde den då den köptes in. Lyssningen ledde också till en beställning. Här spelades en underskön Mozart aria med Cecila Bartoli på en alldeles ny platta. Ligger på Amazons wish list ... Quote
Timbre™ Posted November 20, 2010 Author Posted November 20, 2010 Hmm,intressant!Men är det verkligen Sophior på bilden?De ser inte ut att vara allt-i-ett av bilden att dömma... Vi har en lång väg att vandra och Sophia III är målet. Bilden var på en vital del av Maxx II. Quote
new order Posted November 20, 2010 Posted November 20, 2010 Vi har en lång väg att vandra och Sophia III är målet. Bilden var på en vital del av Maxx II. http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/mapp2/sophia014.JPG Skönt.Då var jag inte helt ute och cyklade.Så ni har fått er lite snö nere i Götet.Skoj!? Quote
Guest Musicus Posted November 20, 2010 Posted November 20, 2010 Dette skal bli spennende, misset denne demoén pga jobb, dessverre... mvh Quote
Timbre™ Posted November 20, 2010 Author Posted November 20, 2010 Wow, vilken härlig bild. Några såpbubblor såg jag dock inte till. Tack, den finns i sju exponeringsalternativ och även idag spelades det trevlig musik som var ny för min del. Bl.a. en kille som kallar sig KEM och har koppling till Motown. Ytterligare ett axplock ur Wilson-floran. Quote
new order Posted November 20, 2010 Posted November 20, 2010 Tack, den finns i sju exponeringsalternativ och även idag spelades det trevlig musik som var ny för min del. Bl.a. en kille som kallar sig KEM och har koppling till Motown. Ytterligare ett axplock ur Wilson-floran. http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/mapp2/sophia033.JPG Sasha?Snygga bilder!Såg dom när jag var in på hifi-stället,tror jag. Quote
K-man Posted November 20, 2010 Posted November 20, 2010 Helt rätt väder för att gå in i värmen och avnjuta god musik!!!! ...efterrätt.... \\K-man Quote
Bebop Posted November 20, 2010 Posted November 20, 2010 Helt rätt väder för att gå in i värmen och avnjuta god musik!!!! Hifi är en vintersport Quote
K-man Posted November 20, 2010 Posted November 20, 2010 Hifi är en vintersport Ja...klart så! \\K-man Quote
Sigge Posted November 20, 2010 Posted November 20, 2010 Helt rätt väder för att gå in i värmen och avnjuta god musik!!!! ...efterrätt.... \\K-man I dag har jag klippt gräset, och lyssnat till bra musik Quote
calle_jr Posted November 21, 2010 Posted November 21, 2010 Då har du redan listat ut att vi följer Wilson-spåret tills det blir alldeles vitt... http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/mapp2/sophia025.JPG Kan det skimrande vara nå't Svanå ställt dit Quote
Timbre™ Posted November 21, 2010 Author Posted November 21, 2010 Kan det skimrande vara nå't Svanå ställt dit Det är ett reklaminslag från Spectral Audio och här kommer motivet i repris med lite mer korrekta förinställningar... Quote
Timbre™ Posted November 21, 2010 Author Posted November 21, 2010 Helt rätt väder för att gå in i värmen och avnjuta god musik!!!! ...efterrätt.... \\K-man Här fanns det även ett varmare ljus och dagens första uppmärksamhet riktades mot en apparat som lätt skulle få plats i min gamla jobbportfölj... Alternativ ljusinställning. Quote
plundin™ Posted November 21, 2010 Posted November 21, 2010 (edited) Al Jarreau har för mycket tricks för sig, men den här plattar var bättre än jag upplevde den då den köptes in. Lyssningen ledde också till en beställning. Här spelades en underskön Mozart aria med Cecila Bartoli på en alldeles ny platta. Ligger på Amazons wish list ... Hade nöjet att lyssna på denna uppsättning en timme tillsammans med Bebop i fredags. Tyvärr så blev jag lite galen på ljudtekniker och producent av Al Jarreauskivan, hur tusan kan man lägga highhatten till vänster för en trummis som är tydligt högerhänt! Det känns bara så fel! Är dom så fula att dom måste sitta med ryggen till eller? Signorina Bartolli å andra sidan gör en alltid glad med sitt trallande! Jag får säga att Wilson går från klarhet till klarhet, det lät riktigt bra! Det var väll kanske bara i den lägsta basen det kändes en aning onyanserat, men det är något jag upplevt hos de flesta andra uppsättningar med klass d-förstärkare innan, så där kan man kanske inte lägga något entydigt omdöme. Annars är Esotericmaskinen väldigt smutt, den möter de flesta av mina behov! Det enda som egentligen saknas är möjligheten att ansluta andra slutsteg (vad jag kan se), men det kanske kommer en RZ-2? Som vanligt ett gemytligt arrangemang hos radiohandlare Bengtsson! /ptr Edited November 21, 2010 by plundin Quote
Timbre™ Posted November 21, 2010 Author Posted November 21, 2010 Tänker inte sticka under stol med att det först infann sig lite av en okulär antiklimax vid ankomsten till Sophiarummet. Vidlyftig och massiv elektronik kan dra till sig uppmärksamhet men så gör även slim electronics och mer nedbantat än så här blir det knappast. Detta var den enda apparat som stod uppkopplad mellan Sophia III:orna och det kan ses som en påminnelse om att tiden har sin gång. Samtidigt kan det upplevas som en regression, en nostalgisk tröst som för tankarna tillbaka till stereoreceivrarnas storhetstid... ESOTERIC Integrated Music System RZ-1 har det mesta som flertalet musikentusiaster använder sig av i det dagliga livet. Förutom obligatoriska linjeingångar RCA finns här ett inbyggt RIAA-steg, digital SPDIF samt USB med allt vad det kan föra med sig... Inbyggd CD/SACD-spelare plus en integrerad förstärkare som får sin energi via switchad nätdel. Effektsteget kan lämna 2 X 80 W klass D i 6 ohm. Quote
A/Wing. Posted November 21, 2010 Posted November 21, 2010 Ja jag tittade in på Lördagen och demot var i föll gång när jag kom dit något glest på folk men det var skönt att komma in i stugvärmen Sätter mig ner i lyssnings-fåtöljen och börjar lyssna och tittar på det jag lyssnar på och undrar för mig själv vad resten av elektroniken står Det ser lite glest ut där framme. En liten diskret apparat en nätkabel ett par högtalarkablar plus burkarna det var allt. Det här måste vara något för trångbodda eller någon som har en icke förstående fru Men som Plundin säger så lät det riktigt bra kanske inte det rätta klippet i botten. Quote
Bebop Posted November 21, 2010 Posted November 21, 2010 Med all respekt för Esoterics RZ-1 men jag misstänker också att det fanns mer att plocka fram ur högtalarna. Men jag förstår dilemmat för en demokille. Jag är inte så säker att någon som köper ett par högtalare för 220,000 "nöjer" sig med en integrerad pjäs som detta. Men det var ju klart och tydligt vad mycket man kan få ut av en rimligt prissatt integrerad lösning. Jag tyckte också att det lät bra. Basen i detta rum brukar ha en del bekymmer (2.10 till tak) men det kan man ju inte belasta Wilson och Esoteric för. Däremot saknade jag en del värme i övre mellanregistret/nedre diskanten som för mig hade lite för mycket energi. Möjligen hade det något med kombinationen att göra men det är bara min gissning. Jag upplevde inte samma sak under mässan i höstas. Quote
Timbre™ Posted November 21, 2010 Author Posted November 21, 2010 Sätter mig ner i lyssnings-fåtöljen och börjar lyssna och tittar på det jag lyssnar på och undrar för mig själv vad resten av elektroniken står Det ser lite glest ut där framme. Det var denna vy som mötte A/Wing. och uppkopplingen är knappast något omfattande projekt. En flexibel lösning för användning av RZ-1 i mer än ett system... Med sina 87 dB känslighet låter sig Sophia III kontrolleras av detta Integrated Music System och i början upplevde jag en detaljrik men påstridig återgivning från första raden till vänster. När välbekant musik spelades upp kunde jag till slut inta favoritpositionen i bakre raden och flera parametrar föll på plats. Det säger en del om vår hobby samtidigt som Sophia III övertygade igen. Hanterbar storlek och ett fint ljud även på låg volym, vilket är viktigt för min del. Vi har alla vår egna lyssningsvanor... Quote
Timbre™ Posted November 21, 2010 Author Posted November 21, 2010 Vi diskuterade förstärkeri och det finns uppenbarligen en mängd tänkbara alternativ till dessa högtalare. Wilson Audio uppger 25 W minimum och det öppnar ju upp för både normaldimensionerat klass A-förstärkeri och många rörkonstruktioner. Impedansen kretsar runt 4 ohm. Quote
new order Posted November 21, 2010 Posted November 21, 2010 Dom är jäkla fina dom där Sophiorna! Har som sagt inte varit Wilson fan tidigare men efter Göteborgsbesöket så ändrades det radikalt. Sophia III i vitt skulle lätt platsa hemmavid. Quote
Vox Posted November 21, 2010 Posted November 21, 2010 Tyvärr så blev jag lite galen på ljudtekniker och producent av Al Jarreauskivan, hur tusan kan man lägga highhatten till vänster för en trummis som är tydligt högerhänt! Det känns bara så fel! Är dom så fula att dom måste sitta med ryggen till eller? /ptr En högerhänt trummis har väl highhatten till vänster, eller? I allafall har jag haft det de gångar jag suttit bakom trummorna och jag är högerhänt. Quote
Vox Posted November 21, 2010 Posted November 21, 2010 Om jag inte missminner mig så har en svensk högtalartillverkare i Karlskoga levererat element till Wilson. Quote
plundin™ Posted November 21, 2010 Posted November 21, 2010 En högerhänt trummis har väl highhatten till vänster, eller? I allafall har jag haft det de gångar jag suttit bakom trummorna och jag är högerhänt. Sorry, jag tänkte inte ur batteristen perspektiv utan ur publikens! dvs. ljudet från high-hatten kommer tydligt till vänster i ljudbilden! /ptr Quote
A/Wing. Posted November 21, 2010 Posted November 21, 2010 Däremot saknade jag en del värme i övre mellanregistret/nedre diskanten som för mig hade lite för mycket energi. Möjligen hade det något med kombinationen att göra men det är bara min gissning. Jag upplevde inte samma sak under mässan i höstas. Exakt samma känsla fick jag var lite osäker först men sen när jag kom hem och lyssnade på samma låtar så besannades mitt intryck. Quote
Recommended Posts