Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Tänker mig en passiv liten burk med RCA in/ut och en volympott? Finns detta på marknaden?

Känns som en perfekt grej att bygga själv, något tips på vart man hittar denna produkt eller en bra ritning för att bygga en egen?

Tillägger att den ska användas i stereo, dvs 2ch...

Mvh Olle

Edited by infectious
Posted

Jag köpte en 47k logaritmisk ALPS-pot på eBay (t ex 380240592393) och lödde dit några RCA-kablar direkt på den. Det blev kanske inte det snyggaste bygget - men det fungerar fint.

Du kopplar in källan på de yttre stiften och förstärkaren på stiftet i mitten och ett av de yttre. För att koppla rätt yttre stift, sätt poten i minimal volym. Då ska resistansen mellan stiftet i mitten och det yttre vara noll.

För att det ska fungera bra måste ingångsimpedansen på förstärkaren vara hög, typiskt 10ggr potens resistans medan källans utgångsimpedans 10ggr mindre än potens resistans.

Exempel:

Utgång källa: 0,1 kohm

Ingång amp: 10 kohm

Pot: 1 kohm

Posted

Ok, ja det låter inte så svårt. Grejen är väl att veta vilka värden det ska vara på grejerna, hur tar jag reda på det?

Posted

Kretsscheman brukar kunna ge tillräcklig information. Annars finns det elektriska metoder för att räkna ut impedanserna.

Sedan kan man ju alltid fråga tillverkarna ... de brukar svara entydigt om de bara har tid. Ibland kan det till och med stå i de tekniska specifikationerna för apparaterna.