Hasse Posted November 19, 2010 Posted November 19, 2010 (edited) Gilmour blev för hans solo i "Comfortably Numb", av Guitarist Magazine, utsedd till att ha det bästa sololjudet. Själv tycker jag Robert Fripp´s solo i Bowie´s "Scary Monsters" är helt okey . Vad har ni för favoriter? Edited November 19, 2010 by Hasse Quote
calle_jr Posted November 20, 2010 Posted November 20, 2010 Yes, instämmer om båda! Snowy White har gjort en respektfull variation med Roger Waters. Scary Monsters växte upp i tusental pga Bowie och Fripp - Marilyn Manson, Rob Zombie, Prodigy osv Jag kompletterar med Eddie Hazels gitarr i . Quote
calle_jr Posted November 20, 2010 Posted November 20, 2010 Vad har ni för favoriter? Tolkar det som att man får nämna mer än en (tänk den låten utan Slash...) Toni Iommi i Quote
Absolute Audio Posted November 20, 2010 Posted November 20, 2010 Steve Howe's solo i låten Awaken från skivan Going for the one Quote
PL300 Posted November 20, 2010 Posted November 20, 2010 Har alltid varit svag för Gary Moore och välkända "still got the blues" är ett bra exempel för hans stil, så där faller min röst apropå rubriken! Andra favoritgitarrister: Slash Richie Sambora Mark Knopfler Quote
Bo I Posted November 20, 2010 Posted November 20, 2010 Jag håller med om de flesta hittills och nämner ett par som jag gillar extra mycket (Slash är ju redan nämnd). Jimi Hendrix (Red House, Castle made of sand, etc.) Dave Murry (Iron Maiden) alltid sjön ton. Quote
lindome Posted November 20, 2010 Posted November 20, 2010 Respekt Calle jr Eddie Hazel var grym - RIP. Förutom Gilmour o Hazel vill jag tipsa om gitarristen i The Isley Brothers: Ernie Isley Lyssna o njut - köp plattan och njut ännu mer http://www.youtube.com/watch?v=pYHLVjzf1PY...feature=related Quote
Bebop Posted November 20, 2010 Posted November 20, 2010 Peter Green i t ex Supernatural från 1968 på John Mayals "A Hard Road" se Om inte den duger finns ju även Top of the World, Albatross med flera. Quote
earwinSE Posted November 20, 2010 Posted November 20, 2010 Steve Vai, han fixar till och med frissan under tiden Håller med er om många ni nämnt. Gillar även hur Jimmy Page spelade, tycker även om näste gitarrist i Fleetwood Lindsey Buckingham. I slutet på 70- talet som 8-10 åring älskade man ju Ace Frehley's solon. Quote
calle_jr Posted November 21, 2010 Posted November 21, 2010 tycker även om näste gitarrist i Fleetwood Lindsey Buckingham. Peter Green och Lindsey Buckingham är som natt och dag. Bägge tillhör toppskiktet, men Buckingham är mer experimentell; http://open.spotify.com/track/03ICYYArlTFFHR3oMdZB2U Quote
x2000 Posted November 21, 2010 Posted November 21, 2010 (edited) Eric Clapton - Crossroads från Wheels of Fire Egentligen det mesta med Clapton. Man får inte heller glömma: Duane Allman, bl. a. Live at Fillmore East. + BB King, Albert King och Freddie King ... och solot i Sympahty for the Devil med Stones (K Richards) Edited November 21, 2010 by x2000 Quote
Hasse Posted November 21, 2010 Author Posted November 21, 2010 Peter Green och Lindsey Buckingham är som natt och dag. Bägge tillhör toppskiktet, men Buckingham är mer experimentell; http://open.spotify.com/track/03ICYYArlTFFHR3oMdZB2U Inte många likheter mellan det tidiga och sena Fleetwood Mac heller. Quote
earwinSE Posted November 21, 2010 Posted November 21, 2010 (edited) Inte många likheter mellan det tidiga och sena Fleetwood Mac heller. Nej, ni har helt rätt, men det ena utesluter inte det andra Personligen föredrar jag den senare sättningen, och den är inte bara gitarrbaserad. eSE Edited November 21, 2010 by earwinSE Quote
Käera Posted November 21, 2010 Posted November 21, 2010 Det finns många bra här är några.. Stevie Ray Vaughan - Little Wing Quote
toobs Posted November 22, 2010 Posted November 22, 2010 Gillar Ben Harpers sound skarpt. Även Pettys gitarrist, som jag glömt namnet på har ett skönt sound - hörs särskilt väl på Live Anthology. Quote
Engelholm Audio Posted November 22, 2010 Posted November 22, 2010 (edited) Håller med om Ben Harper! Tillsammans med Blind Boys, live, finns ett par riktiga guldkorn! Ang Gilmour är jag förtjust i Comming back to Life! DVD'n är f.ö. riktigt bra så åk å köp! Edited November 22, 2010 by Engelholm Audio Quote
Björn-Ola Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 Om det är gitarrljud vi nu pratar om, så har jag alltid gillat Steve Hacketts överjordiskt vackra klang på "Selling England by the pound". Quote
new order Posted November 27, 2010 Posted November 27, 2010 Jag älskar verkligen solot i Donald Fagens Snowbound.Helt makalöst solo i en makalös låt och skiva. Nu verkar solot vara stympat i den musikvideon jag länkade till,men ni vet ju hur det låter. Quote
Guest BTS Posted November 27, 2010 Posted November 27, 2010 Just nu fascinerar Ulf Dageby på Barn av vår tid... Quote
Recommended Posts