Jump to content

Cd spelaren ska ut, men vad skall in istället??

Nik

Recommended Posts

Har beslutat att avyttra min Advantage S1 och istället köra den digitala delen av musyklyssnandet via hårddisk.

Min anläggning består idag av:

Readynas Duo

Squeezebox duet (med spotify premium)

PUC2

Advantage S2

Bladelius Balder

Martin Logan Summit, samt en Project 9.1(men den berörs ju inte av denna utmaningen)

Använder idag en standard laptop med Jriver mediacentral 15 när det är datorlyssnar dags men i ärlighetens nams så går squeezeboxen 95% av tiden.

Anledningen är framförallt att laptopen väsnas alldeles för mycket..... samt att det är vansinnigt bekvämt med qsueezeboxen samt ipeng på min ipod tuch.

I framtiden kommer det förmodligen en tv in mellan högtalarna och i det läget vore det ju smidigt om aven den kunde "prata" med resten av utrustningen via hdmi alt blue ray

Nu till frågan????

Finns det någon därute med erfarenhet av Tysta datorer (laptop, mac mini, htc mm mm) som funkar för ändamålet... Jag tycker att media center är bra med möjlighet till bla uppsampling (något som tyvärr squeezeboxen saknar), vill även ha möjlighet att köra digital rumskorrigering typ http://www.izotope.com/products/audio/ozone/ och jag misstänker att det utesluter Mac och Itunes????

Alla erfarenheter, tips och ideer är välkomna

//Nik

Så här gjorde jag:

En Asus Eeeebox mini, som är en liten tyst desktop dator ser dessutom riktigt trevlig ut.

Läsed dessutom DVD.

Eftersom det interna diskutrymmet inte är speciellt stort, tror det är 160 MB så ligger alla

mina skivor på en extern hård disk.

Till detta behövdes en skärm, vilket jag ångrar jag gav 2 200:- för en 22 tums skärm, idag

hade jag köpt en TV för en tusing till.

En extern usb dac, nya numret av HiFi musik har testat usb dac'ar själv kör jag med en

Musicstreamer II+, Kablar hade jag så det blev vad som fanns hemma.

CD skivorna rippar jag med EAC till wav. struntar i komprimerade format, funkar fint att tagga

ändå i J Rivers mediacenter så mjukvaran är precis som den du valt J Rivers mediacenter 15.

Kostnaderna jag haft ligger på 4 500:- för datorn, Ca 4 000:- för dac'en, extern disk 1 000:-

och då skärmen för 2 200:-

Vad fick jag då för mina pengar? Ett helt nytt sätt att lyssna på mina plattor, eftersom jag

via J River går förbi Windows egna ljudmixer så lirar jag bitperfect, jag har inte tappat något

gentemot min HK cd spelare, jag har verkligen testat. Numera ser jag mina skivor på en skärm

kan söka efter artister, låtar, genrer osv. visst tar rippningen lite tid, speciellt som jag skannar

min egna omslag, men det är ganska kul att hålla på med.

Jag har lyssnat på skivor jag glömt jag ägde, låtar som inte jag hört på årtal osv.

Min CD spelare finns kvar, skivorna finns kvar, men det är på datorn jag lyssnar.

Lycka till

Conny T

Numer tycker jag inte det är så mycket att orda om. Nya MacBook Air kommer få

flashlagring och blir därmed helt fläktlös. De minsta modellerna går inte ens på

10000 kronor. Det är vad jag skulle skaffa, som styrenhet alltså. Lagring får ske

på annan plats.

Edited by shifts

Angående tysthet och Mac mini så har jag min placerad inom 1m från mitt högra öra och den är knäpptyst.

Stör inte ens om jag stoppar i en DVD och kollar på film.

Kan tilläggas att jag är överkänslig för störande sus, vibrationer och allt annat än fågelkvitter utanför fönstret...

som du ser så har du flera options, men se till att du kan lira med Windows Wasapi, eller Asio. Skippa all inblandning av både interna o externa ljudkort, se till att du använder datorn endast för att hantera transporten av musikfilen direkt till din Dac. Mac apparater från Apple har jag ingen koll på för mig är det Windows som gäller. Även datorer från Windows går att få knäpptysta... :icon_smile_cool:

Vet inte hur stor disk Mac minin har med flashlagring är ännu så länge väldigt dyrt så du lär få

köra med vanlig HHD om du har ett större antal plattor, om du nu inta kör i MP3 format.

Edited by Conny T

Angående tysthet och Mac mini så har jag min placerad inom 1m från mitt högra öra och den är knäpptyst.

En Mac mini är säkert tystare men min Laptop är så pass tyst att jag inte hör när den är placerad c:a 2m från min sittplats och jag upplever inte att någon störts av den när jag har använt den för att spela upp musik genom PUC2 vid mina besök hos HiFi-vänner ;)

Jag använder annars Mac hemma men för att få ett bra ljud från hårddisk till en billig peng har jag valt att göra på samma sätt som min guru i Schweiz :blush

Man kan använda Mac mini/ iTunes med Sonicstudio Amarra (Junior 16/44, Mini för 24/96, 2.0 för 24/192) och då får man också bra ljud från en Mac men tyvärr kostar det en del...

PS. Min Laptop är en 3år gammal Lenovo Thinkpad R61 7735 med Intel Centrino Duo processor på 2,0GHz som jag billigt kunde köpa för 1000kr när leasingkontraktet gick ut ;)

Hej Tackar för många nya intressanta spår... Mac känns lockande men samtidigt lite skrämmande pga ofriheten att välja program.. kostnaderna i samanhanget kan vär sel som försumbara i båda fallen då de ju defakto landar i samma paritet som en billig kabel eller några apparatfötter :D ..

Hur som helst just nu lutar det åt laptop/ssd disk/Jriver...men det är ju aldrig försent att ge upp och börja om :-)

Någon som har erfarenhet av mac mini med windows???

Den frågan kan jag inte svara på, men däremot är SSD diskar väldigt dyra och med några hundra

skivor kommer du snabbt upp i lagringsvolym själv har jag just nu ca 350 plattor rippade i Wav. format som drar ca 240 GB. Motsvarande utrymme på SSD disk kostar 4 500:- på Netonnet.

Min tanke är att minst 2000 plattor ska in på min HDD. Detta skulle i nuläget hamna på 20 000:-

för att få in min samling....okey dessa diskar blir billigare men det kommer att dröja ett bra tag.

När jag började forska i hur jag skulle lägga upp det hela så tittade jag på olika möjligheter och lösningar, första tanken var faktiskt en Sqeezebox touch, men den skippades till förmån för mer

audiofila lösningar. Kriterierna förutom ljudupplevelsen var att det dessutom på ett snyggt sätt

skulle kunna integreras i hifibänken, och vara "framtidssäkert".

När det gäller själva hårddisk historien, så är det två stycken du behöver, en som du lyssnar "på"

och en som backup. Det jag kom fram till via datorbutiker var att en disk med rotationshastigheten

5 500 rpm, är fullt tillräcklig då det är USB snittet som sätter gränserna. Här föll valet först på Lacie

med 7 200 rpm en snygg historia i pianolack (läs blank plast).

Den har numera blivit backup pga högt ljud och i hifihyllan finns numera en Western Digital som inte låter alls, dels för att den är väldigt tyst

och för den är gömd bakom en dörr där också min dac finns tillsammans med andra prylar som hör till hifin. Det enda som röjer är en liten destop och en skärm på väggen.

Precis som du själv påpekar så är Mac/Apple en helt egen värld, ofta med helt egna lösningar

att köra Windows via Mac känns som att gå över ån för att hämta vatten.

Ljudmässigt så finns det idag väldigt tysta Windows maskiner och med rätt setup så funkar det klockrent.

Men okey, av någon anledning är jag Apple motståndare av den anledning att friheten begränsas,

eller så inbillar jag mig att det är så..........

Gillar dock Beatles skivbolag Apple som ljudbärare och äpplemos till revben... ;)

Conny T: Apple kör sedan ett antal år tillbaka med intel processorer vilket gör att det går perfekt att köra windows även på en mac, dock måste man köpa/ha en windowslicens. Dvs. en mac är numer en vanlig PC fast som genomgått grundlig testning och utveckling innan den släpps på marknaden --> kvalité. Sen är designen förfinad in i minsta detalj och optimerad för hårdvaran som sitter under skalet vilket gör att datorn håller sig sval utan att ha en högt susande fläkt (fläkten finns där men är relativt tyst).

Nic: En mac mini stående i racket med SSD disk kopplat med firewire till en DAC (ex Weiss DAC202), lagring på NAS i ett annat rum som du skriver samt en iPad att köra antingen en app som styr din mediespelare på macen med direkt eller en VNC app som visar det som mac minins skärm skulle visat egentligen. Det tror jag hade blivit grymt!

En sådan här Western digital 1,5 TB har jag. Tycker den är snygg o diskret, funkar klockrent och är väldigt tyst. Numera ligger 2 TB på runt tusen kronor.

http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=762

Angående Minimac, tja alla blir vi saliga på olika prylar, tror säkert det funkar och utseende

är väl en smaksak, Apple är ju lite som Bang & Olufsen djäkligt fräck design men till djäkligt höga priser, 7 000:- för en mini är i dagens datorvärld väl en ganska hög summa, eller? Åtminstone för det jobb den ska göra i det här fallet.

Idag har flera laptops SSD vilket gör dom extremt tysta, det finns dessutom helt fläktlösa laptops = tyst som i graven.

Min egen Asus är väldigt tyst en ytterligare fördel med Asus Eeebox är att den går att fästa

bakom en skärm för att försvinna helt, och fjärr ingår. Vet inte riktigt vad du menar med testad

och kvalitet. Skulle det innebära att Windows baserade produkter har sämre kvalitet? Inget jag märkt själv, sanningen är kanske att Apple har varit ensamma om sina prylar och kunnat ta bra

betalt för dessa mens övriga tillverkare slagits om utrymmet och priserna på deras produkter

pressas nedåt hela tiden. Väljer man bort de billigaste produkterna så finns massor av kvalitet och prestanda att tillgå. Men som sagt, alla blir saliga på sina favoriter, det viktigaste är att det lirar bra och att man känner sig nöjd med sina inköp.

Edited by Conny T

Hej Eliot,

jag har precis skaffat en Mac mini, inte hunnit studera allt ännu men tänkte använda den som ett mediacenter som den är tänkt för. Fråga: vad gör Sonicstudio Amarra som inte en Mac mini och iTunes gör??

/Kenneth

En Mac mini är säkert tystare men min Laptop är så pass tyst att jag inte hör när den är placerad c:a 2m från min sittplats och jag upplever inte att någon störts av den när jag har använt den för att spela upp musik genom PUC2 vid mina besök hos HiFi-vänner ;)

Jag använder annars Mac hemma men för att få ett bra ljud från hårddisk till en billig peng har jag valt att göra på samma sätt som min guru i Schweiz :blush

Man kan använda Mac mini/ iTunes med Sonicstudio Amarra (Junior 16/44, Mini för 24/96, 2.0 för 24/192) och då får man också bra ljud från en Mac men tyvärr kostar det en del...

PS. Min Laptop är en 3år gammal Lenovo Thinkpad R61 7735 med Intel Centrino Duo processor på 2,0GHz som jag billigt kunde köpa för 1000kr när leasingkontraktet gick ut ;)

Hej Eliot,

jag har precis skaffat en Mac mini, inte hunnit studera allt ännu men tänkte använda den som ett mediacenter som den är tänkt för. Fråga: vad gör Sonicstudio Amarra som inte en Mac mini och iTunes gör??

/Kenneth

Det kostar inget att både prova Amarra eller Pure Music och bägge använder iTunes som databas.

Angående rippning av musik så får inte den här tråden missas! XLD för Mac...?

Hej Eliot,

/Kenneth

Vad jag förstått så låter iTunes inte bra, inte ens på Mac :black:

Jag har själv upptäckt, och många med mig, att musik från PC låter olika beroende på vilket program man spelar upp med och samma sak gäller för mac och om jag inte missminner mig så rekommenderade min handlare och vän i Schweiz VLC till Mac. Enligt honom så låter det t.o.m bättre om man lägger filen på skrivbordet och spelar därifrån (utan att starta iTunes) men då kan du inte uppsampla och har inget bra gränssnitt. Amarra är programvara som anses vara mycket bra och användes av Peter McGrath från Wilson under mässhelgen i Göteborg (Elite Plaza Hotel).

Orsaken till skillnad är väl att olika program kan kringgå och/eller ersätta olika systemprogram som gör att ljudkvalitén blir lidande.

Eftersom du kanske skall använda programvaran för att demonstrera på mässor så skulle jag inte sky den extra kostnaden utan satsa på Amarra...

- En annan sak: det står inte att du är Kenneth Englund, Kenneth Englund Audio, och enligt reglerna på Euphonia skall eventuella affärsintressen deklareras i din signatur. Jag var i ditt fall tvungen att titta på dina tidigare inlägg för att se att du verkligen var Kenneth Englund ;)

Har en MacMini också.

Det iTunes inte kan direkt är att spela flac vilket är lite av en standard då det finns till alla plattformar. Poängen med flac är att det är förlustfritt och man får skriva taggar direkt till filen. Man kan t.ex. lagra ett omslag i varje låt ihop med alla info.

Vad iTunes kan är att spela wav och Apple Lossless och då bygger iTunes upp en separat databas för informationen då man inte får skriva i en wav fil.

Ammara använder iTunes databas för musiken och spelar flac som en plugin. Ammara gör också så att man kan spela filer med högre upplösning.

Hur Ammara låter jämfört med Jriver har jag inte testat ännu. Har en Windows 7 ultimate licens liggande som jag tänkte testa med. Gillar att MacMinin har HDMI så man kan ha den som frontend för videoavspelning också. Har lånat upp en Apogee Rosetta så jag kommer testa hur det låter över Firewire jämfört med HDMI på högupplösta filer. Räknar med att det blir en syssla runt årsskiftet.

mvh/Harryup

Vad jag förstått så låter iTunes inte bra, inte ens på Mac :black:

Jag har själv upptäckt, och många med mig, att musik från PC låter olika beroende på vilket program man spelar upp med och samma sak gäller för mac och om jag inte missminner mig så rekommenderade min handlare och vän i Schweiz VLC till Mac. Enligt honom så låter det t.o.m bättre om man lägger filen på skrivbordet och spelar därifrån (utan att starta iTunes) men då kan du inte uppsampla och har inget bra gränssnitt. Amarra är programvara som anses vara mycket bra och användes av Peter McGrath från Wilson under mässhelgen i Göteborg (Elite Plaza Hotel).

Orsaken till skillnad är väl att olika program kan kringgå och/eller ersätta olika systemprogram som gör att ljudkvalitén blir lidande.

Eftersom du kanske skall använda programvaran för att demonstrera på mässor så skulle jag inte sky den extra kostnaden utan satsa på Amarra...

- En annan sak: det står inte att du är Kenneth Englund, Kenneth Englund Audio, och enligt reglerna på Euphonia skall eventuella affärsintressen deklareras i din signatur. Jag var i ditt fall tvungen att titta på dina tidigare inlägg för att se att du verkligen var Kenneth Englund ;)

Alltså... hör man skillnad på att spela upp musik från iTunes respektive att spela upp från skrivbordet (alltså med quicklook?) så ska man nog lyssna en gång till. Både iTunes och QuickLook använder QuickTime-motorn för att spela upp ljudet, och det iTunes tillför är alltså själva biblioteksfunktionen samt Music Store osv.

Mac OS X har den fina fördelen att den inte samplar om ljudet vilket t.ex. windows-mixern gör (det är detta som gör att man kan få bättre ljud i windows genom att använda t.ex. fooBar och speciella drivrutiner som går förbi mixern så ljudet blir bitkorrekt ut.)

OM det nu mot förmodan faktiskt är så att han hör en skillnad mellan iTunes och QuickLook så beror det nog på att någon equalizer eller upsampling eller annat otyg ligger igång i iTunes.

Tack för förklaringen till Amarra Eliot. Jag hoppas jag är förlåten om jag kör i gråzonen, jag är även privatperson :) Mina frågor har inget med min verksamhet att göra, egentligen. Jag laddar upp musik runt min iMac och Mini mac och jag kör hemma dels tänkte jag få till det så att jag kan använda något lämpligt i husbilen. Jag håller också på att försöka utvärdera om jag skall köra med ett par aktiva mini-monitorer, eller ett par passiva till en liten rör-förstärkare jag har. Om jag har några inlägg som är av kommersiell natur lovar jag tala om vem jag är.....

Kenneth

En sådan här Western digital 1,5 TB har jag. Tycker den är snygg o diskret, funkar klockrent och är väldigt tyst. Numera ligger 2 TB på runt tusen kronor.

http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=762

Angående Minimac, tja alla blir vi saliga på olika prylar, tror säkert det funkar och utseende

är väl en smaksak, Apple är ju lite som Bang & Olufsen djäkligt fräck design men till djäkligt höga priser, 7 000:- för en mini är i dagens datorvärld väl en ganska hög summa, eller? Åtminstone för det jobb den ska göra i det här fallet.

Idag har flera laptops SSD vilket gör dom extremt tysta, det finns dessutom helt fläktlösa laptops = tyst som i graven.

Min egen Asus är väldigt tyst en ytterligare fördel med Asus Eeebox är att den går att fästa

bakom en skärm för att försvinna helt, och fjärr ingår. Vet inte riktigt vad du menar med testad

och kvalitet. Skulle det innebära att Windows baserade produkter har sämre kvalitet? Inget jag märkt själv, sanningen är kanske att Apple har varit ensamma om sina prylar och kunnat ta bra

betalt för dessa mens övriga tillverkare slagits om utrymmet och priserna på deras produkter

pressas nedåt hela tiden. Väljer man bort de billigaste produkterna så finns massor av kvalitet och prestanda att tillgå. Men som sagt, alla blir saliga på sina favoriter, det viktigaste är att det lirar bra och att man känner sig nöjd med sina inköp.

Mac vs. PC hör inte hemma här så jag vill bara ge en förklaring på mitt inlägg:

Det jag ville få fram är att om man vill åt byggkvalitén hos apple men vill ligga kvar med windows som OS så går det alldeles utmärkt (win7 är riktigt trevligt för övrigt). Dyrare än många PC-lösningar, men man brukar få vad man betalar för. Trådskaparen nämner att summan det handlar om för en dator är som en billigare kabel med hans mått mätt...

Japp, klart man snöar in på sina märken men kvalité kostar och kommer alltid att göra.

Eftersom frågeställaren frågar om erfarenheter från både windows och mac-mini så blir frågan med automatik ett ställningstagande mellan Mac och Windows. Dessutom ställs frågan om "tysta"

datorer och då kommer jag som Windows användare med mina synpunkter precis som Mac anhängarna gör med sina. Vad har jag missat om detta inte gäller två olika vägar att gå när

man sätter upp en datorbaserad lyssning? Jag vill mena med mina synpunkter att valet är viktigt

då man ska leva med dessa prylar under ganska lång tid.

Ju mer valet faller på datorbaserad lyssning ju mer kommer diskussioner om dessa frågor att dyka upp, så klart dom hör hemma här datorn är numera en integrerad hifi pryl i många hem.

Edited by Conny T