Guest Nerd Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 (edited) Hej alla Har lite tankar kring högtalare jag ska bygga! Tråden kommer växa med olika komponenter, bland annat filterkomponenter, terminaler, internkablage etc. material 16 mm stavlimmad Björk. Tangband W4-655E (Dubbla i var låda) Tangband 28-847SE Rundad baffel, ytfinish oklart Stativare D'appolito Stagad Porten till reflexporten kommer vara i aluminium eller mässing, beror på lite hur tankarna flödar Så långt är det klart! Mer kommer inom kort. Edited November 9, 2010 by Nerd Quote
calm Posted November 10, 2010 Posted November 10, 2010 DIY-projekt gillar vi alla här på forumet! Spännande med hgt-bygge. Foton gillas speciellt Calm Quote
Guest Nerd Posted November 10, 2010 Posted November 10, 2010 Bilder kommer 4 mm bitumen kommer användas Kommer inom kort börja såga till alla bitar. En hel del stag ska användas Quote
Guest Nerd Posted November 11, 2010 Posted November 11, 2010 Funderar på om man ska ha alu port ala Xavian eller mässing port ala AAD 2000 serien. Sen funderar jag på om den ska ha rakt, kantigt, utlopp eller om den ska vara kraftigt rundad!? Quote
Guest Nerd Posted November 13, 2010 Posted November 13, 2010 Terminaler, inspiration är hämtad från AAD 2001 Basreflex, inspiration är hämtad från Xavian högtalare Självklart blir det inte exakt likadana men inspiration är hämtade från dessa Quote
lindvall Posted November 13, 2010 Posted November 13, 2010 Det ska bli spännande att se vad du åstadkommer och vilka lösningar du kommer att ha! Quote
Guest Nerd Posted November 13, 2010 Posted November 13, 2010 Det ska bli spännande att se vad du åstadkommer och vilka lösningar du kommer att ha! Med tanke på att jag jobbar som maskinoperatör har jag alla möjligheter Quote
Guest Nerd Posted November 13, 2010 Posted November 13, 2010 (edited) Porten kommer mynna nedåt Terminalerna kommer mynna bakåt, enbart singlewire, utan någon skylt - Genom lådan inget annat. Edited November 13, 2010 by Nerd Quote
Guest Nerd Posted November 13, 2010 Posted November 13, 2010 Eventuellt blir det även ett par såna här; Quote
Engelholm Audio Posted November 13, 2010 Posted November 13, 2010 Kul med DIY på Euphonia! Dom bas/mellanregister du valt kommer ge dig väldigt lite bas som heller inte kommer gå speciellt djupt. Enligt min erfarenhet är dessa element för grunda, når inte tillräckligt djupt, ens för en stativare. Fs på 70 hz är väldigt högt. En snabb koll på deras (usla) sida gör att jag rekommenderar den något större W5-704D, Quote
Guest Nerd Posted November 13, 2010 Posted November 13, 2010 Kul med DIY på Euphonia! Dom bas/mellanregister du valt kommer ge dig väldigt lite bas som heller inte kommer gå speciellt djupt. Enligt min erfarenhet är dessa element för grunda, når inte tillräckligt djupt, ens för en stativare. Fs på 70 hz är väldigt högt. En snabb koll på deras (usla) sida gör att jag rekommenderar den något större W5-704D, Hej Tack för din kommentar och ditt tips Dessa kommer räcka mer än väl för mig och min sambo, jag är inte ute efter någon discoåda direkt, för mig är det bara irriterande. Genom åren har jag kommit fram till att, för mig, det är bara irriterande med 8" bas eller större (detta gäller dock inte baslåda). 4-7" passar mig utmärkt. Tack för rådet dock Quote
Guest Nerd Posted November 14, 2010 Posted November 14, 2010 "guldringen" har gjort för att se hur det ser ut De jag kommer göra kommer dock inte vara denna färg, alu eller rostfritt blir det. Filtret är framprovat i en "testlåda" Eventuellt kommer följande länk läggas in; Quote
Guest Nerd Posted November 15, 2010 Posted November 15, 2010 Då var vi igång! Råmaterial för ventportarna. Den ena har "längdats" av till rätt längd, nu är det bara rätt innerdiameter och fas kvar Quote
Guest Nerd Posted November 19, 2010 Posted November 19, 2010 Dessa terminaler är väldigt lika de jag tänkt bygga, ska köpa de från Italien, till inköpspris/distributionspris Quote
Recommended Posts