new order Posted November 11, 2010 Posted November 11, 2010 Min första skiva var en singel med ABBA,Arrival.Måste ha varit i 7 eller 8 årsåldern,tror jag. Quote
Sigge Posted November 11, 2010 Author Posted November 11, 2010 Hollies var framgångsrika på Tio i topp och Very Last Day bet sig fast bland tonårsminnena. Andra Tio i topp-favoriter var Keep On Running med Spencer Davis Group och It's My Life med The Animals. "Tio i top" var ett av två program som Sveriges Radio spelade modern musik i på 60-talet. Det andra var "Kvällstoppen", det var på tisdag kvällar och presenterade de 20 mest sålda singlar i Sverige. "Tio i top" som utspelades på lördagseftermiddagar var någon typ av röstning, där programledaren åkte runt i Sverige, där då röstningen gjordes. Pecka Langer och Kersin Adams Ray kommer jag ihåg som programledare. Det här var en riktig nostalgitrip. Quote
Bebop Posted November 11, 2010 Posted November 11, 2010 "Tio i top" var ett av två program som Sveriges Radio spelade modern musik i på 60-talet. Det andra var "Kvällstoppen", det var på tisdag kvällar och presenterade de 20 mest sålda singlar i Sverige. "Tio i top" som utspelades på lördagseftermiddagar var någon typ av röstning, där programledaren åkte runt i Sverige, där då röstningen gjordes. Pecka Langer och Kersin Adams Ray kommer jag ihåg som programledare. Det här var en riktig nostalgitrip. För att inte talar om Carl-Eiwar Carlsson. Knattret som hördes under röstningen var en kulspruta av leksaksmodell som programledaren avfyrade under omröstningen. En hel del om Tio-i-Topp (Sommartoppen under sommarmånaderna) finns här Quote
Timbre™ Posted November 11, 2010 Posted November 11, 2010 Det här var en riktig nostalgitrip. It's My Life leder in på ett samlingsalbum i japanutgåva. Animals' covers på House Of The Rising Sun och Tobacco Road är också ett par godbitar. Quote
Sigge Posted November 11, 2010 Author Posted November 11, 2010 (edited) It's My Life leder in på ett samlingsalbum i japanutgåva. Animals' covers på House Of The Rising Sun och Tobacco Road är också ett par godbitar. Det är igentligen bara "The house of the rising sun" som saknas. Föresten såg jag Eric Buron i Köpenhamn för några år sedan. Det verkar som han har blivit av med sina problem och gjorde en riiktig bra koncert. Lyssna gärna på "My secret life", den kommer snart på "1002 listan". Ohps, den var tydligen med. Edited November 11, 2010 by Sigge Quote
Sigge Posted November 11, 2010 Author Posted November 11, 2010 För att inte talar om Carl-Eiwar Carlsson. Knattret som hördes under röstningen var en kulspruta av leksaksmodell som programledaren avfyrade under omröstningen. En hel del om Tio-i-Topp (Sommartoppen under sommarmånaderna) finns här De här programmen dog ut, förmodligen samtidigt som någon bestämde sig för att det var fult att tävla i musik. I melodifestivalen beslöt man att Family Four (eller Familjen Får som min pappa kallade dem) skulle representera Sverige, så de spelade ett tiotal låtar och svenska folket röstade. Detta fick ett tragiskt slut, efter en bilolycka, men Mari Bergman lär fortfarande hålla på. Quote
torbjorn Posted November 11, 2010 Posted November 11, 2010 Första skivan som jag köpte var den här. Inköpt på Åhlens skanstull när jag gick i mellanstadiet. Gick runt och botaniserade bland skivorna ett bra tag men visste inte alls vilken skiva jag skulle köpa, bara att jag skulle köpa en. Till slut kom jag fram till det tämligen visa beslutet att gå på omslag. "Savoy Brown - Looking in" var det häftigaste omslaget som jag kunde hitta, så den fick det bli. Promenerade hem, lade plattan i skivspelaren, och hur besviken blev jag inte - Skivan var lika dålig som omslaget var häftigt! Har den inte kvar, tyvärr (blev förstörd i solen några år efter jag köpt den). Numera går jag sällan på omslaget /Torbjörn Quote
plundin™ Posted November 11, 2010 Posted November 11, 2010 Numera går jag sällan på omslaget Det är ju sådana omslag man önskar att man hade kvar idag för att sätta bakom glas och ram! /ptr Quote
K-man Posted November 11, 2010 Posted November 11, 2010 Min första skiva (LP) var....hmmm....det var nog denna... eller denna....men jag tror denna var nummer två... ....och båda står sig idag.... \\K-man Quote
calm Posted November 12, 2010 Posted November 12, 2010 "Tio i top" var ett av två program som Sveriges Radio spelade modern musik i på 60-talet. Det andra var "Kvällstoppen", det var på tisdag kvällar och presenterade de 20 mest sålda singlar i Sverige. "Tio i top" som utspelades på lördagseftermiddagar var någon typ av röstning, där programledaren åkte runt i Sverige, där då röstningen gjordes. Pecka Langer och Kersin Adams Ray kommer jag ihåg som programledare. Det här var en riktig nostalgitrip. Jag var med på plats vid ett antal omröstningar. Programmet sändes från Industrihusets hörsal på Storgatan i Stockholm. Kerstin, Carl-Eiwar och i bland Klas Burling. Pekka kommer jag faktiskt inte ihåg om han var med, men programmet gick ganska länge så det är mycket möjligt. Kvällstoppen var en spegling av veckans skivförsäljningar och här gjordes säkert en del "stödköp" i de affärer som var utvalda att delta i statistiken. Jobbade extra i en av dem på den tiden. Calm Quote
calle_jr Posted November 13, 2010 Posted November 13, 2010 Jag ger upp Jag hittar inte min första skiva, en singel med Get Back. Jag minns att det var den första, men jag minns inte hur jag fick tag på den. Även (som nämnts) och The Archies fanns med i denna modesta singelsamling. Efter ett tags letande hittade jag den första LP jag köpte själv; Quote
Hasse Posted November 13, 2010 Posted November 13, 2010 (edited) Min första LP var Simon & Garfunkel´s Bridge Over Troubled Water Första singeln inköptes samtidigt Dessa spelades på en Lenco 705 som var kopplad till en Philips rullbandspelare och en liten högtalare som åtminstone lät lite bättre än den inbyggda i rullbandaren Edited November 13, 2010 by Hasse Quote
Bo I Posted November 13, 2010 Posted November 13, 2010 Den första "skivan" jag köpte för egna pengar var Slade - the Amazing Kamikaze Syndrome. Jag köpte den på kassettband. Vad jag kommer ihåg var att jag egentligen bara gillade de två hitlåtarna på albumet, My Oh My och Run Run Away. Ungefär vid samma tid köpte jag även min första singel Ghostbusters med Ray Parker JR. Den har jag fortfarande kvar och spelar ibland på skoj. Quote
calle_jr Posted November 13, 2010 Posted November 13, 2010 Den första "skivan" jag köpte för egna pengar var Slade - the Amazing Kamikaze Syndrome. Jag köpte den på kassettband. Vad jag kommer ihåg var att jag egentligen bara gillade de två hitlåtarna på albumet, My Oh My och Run Run Away. Ungefär vid samma tid köpte jag även min första singel Ghostbusters med Ray Parker JR. Den har jag fortfarande kvar och spelar ibland på skoj. Allt Slade har gjort som fastnar är med dubbelord - Run Run Away, My Oh My, Far Far Away... Det skulle vara som avviker... Quote
calm Posted November 19, 2010 Posted November 19, 2010 Bör ha varit denna LP, men vill minnas att jag har ytterligare en som gavs ut av Decca och är en Tysklandsedition. Brun fotoframsida. Hittar den inte på nätet. I vart fall såg jag dem på en av deras första konserter i Sverige. Kungliga Tennishallen i Stockholm i början av 60-talet. Calm Här kommer den skiva jag saknade men hittade i min skivhylla. Den gick varm när det begav sig. Calm Quote
Recommended Posts