Jump to content

Recommended Posts

Posted

För mig var det 1964, om jag minns rätt, 13 år gammal. Född och uppvuxen i Malmö, på sommaren cyklade jag ut till bönderna runt omkring och plockade potatis på sommaren. Lönen var 2 kr per timma. För surt förvärvade pengar köpte jag The Beatles - A hard days night. 30 kr kostade den :diss: . Min pappa trodde inte jag var riktigt klok. Jag var i skitnöjd :app: och avnjöt det på en skivspelare med inbyggd förstärkare och två högtalare, en var sida av skivspelaren, märket har jag glömt. Skivan finns inte mer, så kan någon bifoga ett foto.

Posted (edited)

Tyvärr har den försvunnit någonstans på vägen men jag handlade The Supremes Sing Motown i samband med första sommarjobbet på Götaverken mot slutet av sextiotalet. Kompisarna tyckte att jag var knäpp... :)

Har den numera på CD så därför fick jag till en bild.

supremes001.JPG

Edited by Timbre™
bildtillägg
Posted (edited)

Första skivan inhandlades på skivbaren S;t Eriksplan Stockholm 1962 :)

dotbikini.jpg

som spelades på den här :) :

skiv16.jpg

/muffin

Edited by Muffin
Posted

Första skivan är ett samlingsalbum som jag vann när jag köpte en lott på Kvantum i Kungälv någon gång på 80-talet.

De två första spåren förföljer mig ännu... Another Brick In The Wall & Brakfast In America...

IMG_0541-1.jpg

Posted

Året var 1965 eller -66. Jag gick på Lekis i Jönköping och köpte en singel med Hep Stars.

På A-sidan var det "I natt jag drömde" och på b-sidan "Jag vet". Om nu inte mitt minne sviker mig.

Skivan finns kvar.

Posted

Arvingarna - Coola Killar, spelade låten Looky Looky högt och ofta när jag var yngre. Lyssnar inte på dem längre, men namnet på gruppen är iaf bra..

Posted
Tyvärr har den försvunnit någonstans på vägen men jag handlade The Supremes Sing Motown i samband med första sommarjobbet på Götaverken mot slutet av sextiotalet. Kompisarna tyckte att jag var knäpp... :)

Har den numera på CD så därför fick jag till en bild.

supremes001.JPG

Det var ju tiden före Diana Ross, filmen var rätt bra.

Posted
Arvingarna - Coola Killar, spelade låten Looky Looky högt och ofta när jag var yngre. Lyssnar inte på dem längre, men namnet på gruppen är iaf bra...

Det får mig att tänka på Vikingarna... :) Fick tillfälle att lyssna på en av de tunga sjuttiotalsanläggningarna i Göteborgsområdet när det begav sig och skivsamlingen bestod av några testskivor från Opus3 samt ett exemplar av Vikingarnas Kramgoa Låtar.

Posted
Det var ju tiden före Diana Ross, filmen var rätt bra.

Var egentligen ute efter You Can't Hurry Love på albumet The Supremes A' Go-Go men Waidele hade inte den skivan i lager och jag kunde inte hålla mig... :)

Posted

Är lite osäker, men den första jag kommer ihåg var nog :

893762.jpg

Den försa klassiska plattan jag skaffade var :

K5233_01.jpg

Kostade typ 14.90 på Domus i Visby..

Den första rock/pop-plattan jag köpte var en singel :

T Rex - Get it on (Bang a gong), den hade bara ett vitt pappersomslag så en bild på idolen får duga istället!

marc_bolan_106798705.jpg

Jag har kvar bägge tre! Ingen av dom i särskilt välskött skick... :blush

/ptr

Posted

12MUTE56-300.jpg

Erasure - It doesn't have to be

1987

Nån sajt skrev att den här plattan (CD-single) är sällsynt numera ... tja, vem vet, kanske CD också blir samlarobjekt på sikt ... ;)

Posted
Man önskar man kunde stoltsera med något kulturellt...men...

Baltimora_Tarzan_Boy_S.jpg

...på 7" singel.

:mm::o

Ojojoj ... det påminner mig om Trance Dance (som jag motvilligt erkänner att jag äger en platta med).

Posted

Önskade mig - och fick i födelsedagspresent, tror jag, på 9-årsdagen (1973): Mungo jerry, In the summertime., singel. Har den kvar och gillar fortfarande om än jag inte ids krångla med remmen på skivspelaren för att kunna lyssna...

Posted

Kom inte ihåg hur gammal jag var, men antagligen var det när man gick i 3 eller 4a och jag fick min första egna stereo (därefter var man fast i hifi-träsket dessutom!). För att kunna spela något på stereon fick jag även med 3 skivor. Kommer ihåg två av dem:

AC/DC - Highway to Hell

Sober - First step (svensk punkrock grupp, omöjligt att hitta åt någon information på internet)

Den tredje kan ha varit en dubbel "absolute music" eller något liknande, kommer inte riktigt ihåg. Tror Prodigy - Firestarter var med iaf.

strax efter köpte jag själv:

Vermin - Millenium

Cemetary - An Evil Shade of Grey

Min äldsta brorsa hade en väldigt stor samling redan så jag hade inte så stort behov att köpa så mycket skivor själv... så tur var! :D

Posted (edited)

Första albumet för egna pengar 1975, på kassettband. Tror jag... :39:

51+vQTczQvL._SL500_AA300_.jpg

Edited by BTS
Posted

Bör ha varit denna LP, men vill minnas att jag har ytterligare en som gavs ut av Decca och är en Tysklandsedition. Brun fotoframsida.

Hittar den inte på nätet.

Front_cover_LK4605.jpg

I vart fall såg jag dem på en av deras första konserter i Sverige. Kungliga Tennishallen i Stockholm i början av 60-talet.

Calm

Posted

Kom nu på att första LP:n jag köpte var Sweet Fanny Adams - fortfarande en av mina absoluta favoriter bland 70-talsmusiken (tyvärr borta efter ett inbrott under uppsalatiden) och kanske rent av en kandidat till 1001 album-listan.......

P.S. jag vet inte hur man lägger upp bilder :blush så ni får klara er utan...

Posted

Min första vinyl , som spelades på pappas stereo eftersom jag var runt 4 och inte hade en egen, var otroligt nog också tarzan boy med Baltimore. Senare så fick jag en bandspelare och kassetter med europ och roxette skaffades tidigt. Vid 10 års ålder fick jag en Philips stereo med cdspelare samt en skiva med Gary Moore som inte snurrade speciellt mänga varv innan jag köpte Pontus och amerikanarna - Christoffer Columbus som hick varm i flera år.

Posted

Min första skiva var Hits out of hell med Meatloaf och inhandlades på Eks radio i Kristianstad (sålde de skivor eller är det jag som minns fel?) tillsammans med min första CD-spelare 1993.

album-hits-out-of-hell.jpg

Andra skivan var för övrigt Alla får påsar med Magnus Uggla som köptes av min syster som tröttnat.

51GGLEMnjaL._SS500_.jpg

Posted

Första skivan var en singel med Michael Jackson, Black or White och året borde varit slutet -91 eller början av -92 när jag var nere i Kalmar och hälsade på min fd klasskompis Per. Jag var tolv år gammal. Skivan finns kvar men är hos mina föräldrar och jag lyssnar fortfarande väldigt gärna på The King of Pop. :app:

Posted

Jag minns mina två först album som båda inköptes 1964 på postorder från Bildjournalen.

Kinks.jpg

Hollies.jpg

Vet inte hur bekanta dessa grupper är bland samtliga forumsdeltagare men båda var mycket stora på 60-talet i

skiktet under Beatles och Rolling Stones som på många sätt spelade i en egen division då men inte alla. Kinks

var nydanade med helt nya och spännande gitarrsound medan Hollies var melodiösa och stämmsjungande popband.

Stående i mitten är Graham Nash som senare bildade supergrupp med Stephen Stills och David Crosby.

Posted (edited)
Jag minns mina två först album som båda inköptes 1964 på postorder från Bildjournalen.

Kinks.jpg

Hollies.jpg

Vet inte hur bekanta dessa grupper är bland samtliga forumsdeltagare men båda var mycket stora på 60-talet i

skiktet under Beatles och Rolling Stones som på många sätt spelade i en egen division då men inte alla. Kinks

var nydanade med helt nya och spännande gitarrsound medan Hollies var melodiösa och stämmsjungande popband.

Stående i mitten är Graham Nash som senare bildade supergrupp med Stephen Stills och David Crosby.

Både Kinks och Hollies turnerade flitigt i Sverige på 60-talet. Hollies var ju kända för sina fina stämmor, där Graham Nash sjöng den högre. Steven Stills spelade tillsammans med Niel Young i Buffalow Springfield, men Niel hade ju som känt är andra passioner än musik, så han blev en aning opolitlig. Därför blev Graham erbjuden att bli medlem i "Super Gruppen", för just hans förmåga att sjunga de höga stämmorna.

Kinks hade flera hits under 60-talet, ofta rätt giftiga texter med politiskt underton. Ledaren, Ray Davis som senare har gjort en solokariär, och är idag lite av en engelsk ikon från musiken från 60-talet. Han gjorde ett album för några år sedan "Other peoples life", som är värt att lyssna på, faktiskt riktigt bra.

Edited by Sigge