Vox Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 I eftermiddag kommer jag att hämta hem runt 900 begagnade vinylskivor för påseende. Genrer är jazz, rock, pop, klassikt m.m. Av dessa kommer jag, enligt överenskommelse med säljaren, att köpa minst 300 st för det höga priset av 5 SEK/st. Bara plastfodralen är värda 2 SEK/st. Jag har tidigare snabbt tittat igenom skivorna och vet att det finns en hel del godbitar. Quote
eliot Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 I eftermiddag kommer jag att hämta hem runt 900 begagnade vinylskivor för påseende. Genrer är jazz, rock, pop, klassikt m.m. Berätta gärna om dina fynd och det finns expertis här på forumet när det gäller utgåvor/pressningar - men för 5kr/st kan du inte göra fel Quote
Absolute Audio Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 I eftermiddag kommer jag att hämta hem runt 900 begagnade vinylskivor för påseende. Genrer är jazz, rock, pop, klassikt m.m. Av dessa kommer jag, enligt överenskommelse med säljaren, att köpa minst 300 st för det höga priset av 5 SEK/st. Bara plastfodralen är värda 2 SEK/st. Jag har tidigare snabbt tittat igenom skivorna och vet att det finns en hel del godbitar. Ojoj va kul!! Skattjakt på hög nivå. Som Eliot skrev, berätta gärna lite om fynden du gjort. Quote
Timbre™ Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 I eftermiddag kommer jag att hämta hem runt 900 begagnade vinylskivor för påseende. Genrer är jazz, rock, pop, klassikt m.m. Av dessa kommer jag, enligt överenskommelse med säljaren, att köpa minst 300 st för det höga priset av 5 SEK/st. Bara plastfodralen är värda 2 SEK/st. Jag har tidigare snabbt tittat igenom skivorna och vet att det finns en hel del godbitar. Skulle du råka bläddra fram Wilson Pickett's I Want You och Right Track på EMI Records kan du göra en väldigt bra affär... Quote
eliot Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 Skulle du råka bläddra fram Wilson Pickett's I Want You och Right Track på EMI Records kan du göra en väldigt bra affär... I Want You finns i mängder på eBay och är inte dyr Quote
calm Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 Intressant! Ibland reflekterar man över att det förmodligen går iväg en massor av lp-skivor till soptippen, kanske innehållande riktiga rariteter. Men å andra sidan höjs ju marknadsvärdet på de skivor som blir kvar för varje gång någon annan slänger sina. I min tidigare tråd Stockholms Musikmecka fann jag en del intressanrta andrahandsmarknader för vinyl. Bl.a Vinylpalatset på St Eriksgatan i Sthlm http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...=5330&st=15 Mht det växande intresset för vinyl så borde affärerna runt S:t Eriksplan gå bättre än på flera år. Calm Quote
Absolute Audio Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 Intressant! Ibland reflekterar man över att det förmodligen går iväg en massor av lp-skivor till soptippen, kanske innehållande riktiga rariteter. Men å andra sidan höjs ju marknadsvärdet på de skivor som blir kvar för varje gång någon annan slänger sina. Stod och pratade en god stund med de trevliga herrarna på Vinylpågarna som sålde skivor på Arken. Dom berättade att det blev allt svårare att få tag i bra vinylsamlingar. Förut svarade alltid någon på deras annonser i tidningen om att köpa hela samlingar, men på senare tid har det blivit allt färre som säljer. Och dom som säljer vill ha betalt för sin skatt, och det får man ju ha respekt för. Kan vara ett tecken på att de stora vinylsamlingarna, som Vox hittat, börjar få nya ägare eller är förevigt borta på soptipparna. Var själv på väg att köpa en fin samling med ca:2000 vinyler, problemet var att de skivorna som verkligen var intressanta hade jag redan. Men jag kommer säker ångra mej bittert om några år. Men som det ser ut nu tycker jag det är roligare att fånga dom en och en Tycker även nypressarna börjar hålla riktigt bra kvalitet jämnfört med för ett par år sedan då det var vanligt att de såg värre ut än loppisfynd direkt ur kartong. Quote
Timbre™ Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 I Want You finns i mängder på eBay och är inte dyr Helt rätt men jag har aldrig handlat på e-Bay och tänkte söka i närmiljöer innan jag ger mig ut på distansmarknaden... Quote
Vox Posted November 9, 2010 Author Posted November 9, 2010 På grund av snöovädret blev det ingen hämtning av skivorna idag. Kommer att ske i slutet av veckan. Quote
conan Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 I eftermiddag kommer jag att hämta hem runt 900 begagnade vinylskivor för påseende. Genrer är jazz, rock, pop, klassikt m.m. Av dessa kommer jag, enligt överenskommelse med säljaren, att köpa minst 300 st för det höga priset av 5 SEK/st. Jag kan ta alla Tangerine Dream, tack! Quote
Vinylpågarna Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 Stod och pratade en god stund med de trevliga herrarna på Vinylpågarna som sålde skivor på Arken. Dom berättade att det blev allt svårare att få tag i bra vinylsamlingar. Förut svarade alltid någon på deras annonser i tidningen om att köpa hela samlingar, men på senare tid har det blivit allt färre som säljer. Och dom som säljer vill ha betalt för sin skatt, och det får man ju ha respekt för. Kan vara ett tecken på att de stora vinylsamlingarna, som Vox hittat, börjar få nya ägare eller är förevigt borta på soptipparna. Var själv på väg att köpa en fin samling med ca:2000 vinyler, problemet var att de skivorna som verkligen var intressanta hade jag redan. Men jag kommer säker ångra mej bittert om några år. Men som det ser ut nu tycker jag det är roligare att fånga dom en och en Tycker även nypressarna börjar hålla riktigt bra kvalitet jämnfört med för ett par år sedan då det var vanligt att de såg värre ut än loppisfynd direkt ur kartong. Kul med värmande ord! Om jag inte minns fel träffades vi på söndagen, var uppe och tittade på den exotiska ultraljudstvätten tillsammans, eller? Tipsa gärna din vän med 2000 vinyler om oss, som sagt det börjar bli ont om vinyl! www.vinylpagarna.se Quote
Recommended Posts