lindvall Posted October 29, 2021 Author Posted October 29, 2021 Jag har fått låna ett litet fick-mikroskop med 50X förstoring. calle_jr 1 Quote
lindvall Posted October 29, 2021 Author Posted October 29, 2021 Efter lite kämpande lyckades jag få en hyfsad bild av nålen med telefonen genom mikroskopet. Visst verkar den ha några timmar kvar, eller kan man inte avgöra det på detta vis? Vad säger experterna? Daniel, calle_jr and AlfaGTV 3 Quote
Daniel Posted October 29, 2021 Posted October 29, 2021 Helt omöjligt att säga! 😀 Ditt öra är ett mycket bättre mikroskop. Låter den bra? Spårar den bra? Hur är de höga frekvenserna? lindvall, calle_jr, Josaa and 1 other 4 Quote
AlfaGTV Posted October 29, 2021 Posted October 29, 2021 Håller med Daniel här, det går inte att säga.... Man kan ibland se på diamantens symmetri att den är sliten. Jag tycker själv att man ock så kan se att en sliten diamant får en "vassare" spets, dvs den skrapar botten på vinylspåret. Men utan referenser att jämföra med är det väldigt svårt att avgöra. Daniel, calle_jr and lindvall 3 Quote
AlfaGTV Posted October 29, 2021 Posted October 29, 2021 2 hours ago, lindvall said: AirPort express är betydligt bättre än lösningen med att ta ut den optiska signalen från Apple TV till en liten ful-DAC. Det är dessutom betydligt högre utsignal från Expressen. Om detta håller jag med! (Kommer väl kanske inte som en överraskning ) Sen är det väl inte "end game" men det fungerar väl, och låter riktigt skapligt. lindvall 1 Quote
lindvall Posted January 31, 2022 Author Posted January 31, 2022 Nu låter Airport Expressen ännu bättre, för nu kör jag med toslink! AlfaGTV and calle_jr 2 Quote
new order Posted January 31, 2022 Posted January 31, 2022 Jag började att fundera över hur nålar överhuvudtaget borde blir slitna? Vinyl kontra den kända världens hårdaste material borde väl alltid sluta med att det sistnämnda tar hem segern? 🤔Jag vet, vatten kan nöta ner en sten, med det är stora tidsrymder vi snackar om då! Hur kan en nål ens slitas? Borde det inte vara vinylen som nöts ut först? lindvall 1 Quote
Bebop Posted January 31, 2022 Posted January 31, 2022 1 hour ago, new order said: Borde det inte vara vinylen som nöts ut först? Det är inga riktiga diamanter. Antingen syntetiska diamanter eller lab-diamanter. De är i och för sig starka de också. Ett LP-spår utsätter pickupen för otroliga krafter. Så följande text som publicerats av HiFi-klubben. Nålen i en pickup rör sig i spåret med otroliga hastigheter. Den kan utsättas för g-krafter (tyngdacceleration) på upp emot 100g och röra sig med en hastighet på över 100 kilometer i timmen. Som jämförelse kan jaktplanet F-16 prestera omkring 9g och en topptränad pilot riskerar att svimma vid 7g. Fräsverktygen i trä- och laminatgolvstillverkning använder och diamantverktyg och de byts flera gånger i veckan, framför allt för laminatgolv. Där är det raka linjer men istället i hög hastighet. new order and lindvall 2 Quote
lindvall Posted January 31, 2022 Author Posted January 31, 2022 Hur är det nu igen med SPDIF / koaxialkablar? Jag skulle behöva en lämplig från CD-spelaren, är det någon som har något budgettips som levererar över förväntan? (RCA-kontakt) Quote
Lasse Posted January 31, 2022 Posted January 31, 2022 Den här har jag hört gott om, inte kommit till skott själv än dock. https://www.ebay.co.uk/itm/171636349397?var=470614851016 AlfaGTV and lindvall 2 Quote
calle_jr Posted February 1, 2022 Posted February 1, 2022 On 2022-01-31 at 18:10, Bebop said: Ett LP-spår utsätter pickupen för otroliga krafter. Så följande text som publicerats av HiFi-klubben. Nålen i en pickup rör sig i spåret med otroliga hastigheter. Den kan utsättas för g-krafter (tyngdacceleration) på upp emot 100g och röra sig med en hastighet på över 100 kilometer i timmen. Som jämförelse kan jaktplanet F-16 prestera omkring 9g och en topptränad pilot riskerar att svimma vid 7g. Undrar var Hifiklubben har fått detta ifrån? Vi studerade detta i Vinylartikeln, och för det första kan inte inspelad hastighet vara större än spårhastigheten (<50cm/s) eftersom skärverktyget då skulle skära sönder det som nyss graverats med bakänden av verktyget. Det kallas för kissing circle. Och för det andra är däremot max acceleration för nålen 26km/s2, dvs 2700g. Max inspelningshastighet begränsas av acceleration i diskanten och man sätter alltid accelerationsbegränsare i skärverktyget för att undvika sibilanter i röster och liknande distorsion. lindvall 1 Quote
P-pan Posted February 1, 2022 Posted February 1, 2022 On 2022-01-31 at 18:22, lindvall said: Hur är det nu igen med SPDIF / koaxialkablar? Jag skulle behöva en lämplig från CD-spelaren, är det någon som har något budgettips som levererar över förväntan? (RCA-kontakt) Om du inte är främmande för att sno ihop en själv så skulle jag rekommendera att gör något av en sådan här kabel... http://planetwavesci.com/product/pre-wire/ http://planetwavesci.com/product/rca-connectors/ Var man eventuellt hittar en snutt, för att slippa köpa flera hundra meter, vet jag dock inte. Oavsett så har jag en liknande och den kostade nog inte mer än ett par hundralappar att sno ihop. Har faktiskt svårt att skilja denna från min mera ordinarie Wireworld Gold Starlight 6 - Coaxial Digital Cable - som ny kostade närmare 6000:- enligt riktprislistan då det begav sig. Minns tyvärr inte var materialet till min kabel införskaffades. Edit: Sökte på hemsidan jag länkade till och det ser ut som att Canseda i Varberg kan vara någon sorts importör/återförsäljare. lindvall 1 Quote
Bebop Posted February 1, 2022 Posted February 1, 2022 @lindvall Jag köpte både SPDIF Toslink och Coax hos Kjell & Co av fen nyfikenhet. Jag ville testa hur väl SPDIF fungerade. Det gick alldeles utmärkt. Det slutade med att jag köpte en "dyrkabel" men det låter inte så annorlunda om det ens är någon skillnad. Med signalkablar är det lite annorlunda. lindvall 1 Quote
lindvall Posted February 2, 2022 Author Posted February 2, 2022 9 hours ago, Bebop said: @lindvall Jag köpte både SPDIF Toslink och Coax hos Kjell & Co av fen nyfikenhet. Jag ville testa hur väl SPDIF fungerade. Det gick alldeles utmärkt. Det slutade med att jag köpte en "dyrkabel" men det låter inte så annorlunda om det ens är någon skillnad. Med signalkablar är det lite annorlunda. Det låter betryggande! Jag gillar Clicktronic sen gammalt. Quote
lindvall Posted February 2, 2022 Author Posted February 2, 2022 Nu ser det ut på det här viset hos lindvall! Josaa, P-pan, Terminator and 5 others 8 Quote
lindvall Posted February 2, 2022 Author Posted February 2, 2022 Den vackra Leben är utbytt mot en skokartong. calle_jr, triomio and JWE 1 2 Quote
lindvall Posted February 2, 2022 Author Posted February 2, 2022 Jag kom att tänka på att jag har ju en kabel som fungerar, fast nu är Clicktronic redan på väg till mig. Men jag plockade fram en Dark Serpentine, som Naqref, (frid över hans minne ❤️) har gjort och den är baserad på en kabel som heter CT100 och den är i grunden på 75 ohm. Frågan är, kan RCA-kontakterna ställa till ohm-värdet? Quote
LPL Posted February 2, 2022 Posted February 2, 2022 52 minutes ago, lindvall said: Frågan är, kan RCA-kontakterna ställa till ohm-värdet? Svårt att säga då RCA-kontakter inte följer någon direkt standard, men bara att koppla in och lyssna. Låter det bra med den kabeln är det bara att spela på Alternativet är att be att någon mäta upp impedansen om du vill veta. Skillnad på BNC 75Ω och 50Ω calle_jr, lindvall and Lasse 3 Quote
lindvall Posted February 3, 2022 Author Posted February 3, 2022 14 hours ago, LPL said: Svårt att säga då RCA-kontakter inte följer någon direkt standard, men bara att koppla in och lyssna. Låter det bra med den kabeln är det bara att spela på Alternativet är att be att någon mäta upp impedansen om du vill veta. Skillnad på BNC 75Ω och 50Ω Det låter bra med Dark Serpentine! Som sagt är RCA, vi får se om Clicktronic bjuder på ännu bättre ljud eller inte... Quote
lindvall Posted February 3, 2022 Author Posted February 3, 2022 Efter att ha levt med rör i över 20 år så är det lite konstigt att det inte är så längre. Min första rörförstärkare var en Spark 734, en robust sak från Kina med EL34. När den gick iväg var det något mindre robusta Audion ett tag, innan det blev Leben under en lång tid, som efter initiala problem har fungerat fint under lång tid. Men efter en existentiell kris så insåg jag att det inte går att lämna efter sig rörförstärkare till en måttligt intresserad efterlevande värld. Tanken på att gå över till klass D gav mig ett framtidslugn och en miljöbonus med tanke på elkonsumtion. No fuss, inget bråk. Hoppas jag... Jag är inte helt ovan vid klass D, en Super T-amp har varit inkopplad då och då i stora anläggningen, men den gör sig fint på kontoret nu. Nåväl, jag tog min Leben under armen, plus en del annat, och begav mig iväg till skandinaviens största butik för begagnad hifi, Rehifi! Olyssnat tog jag med mig en Bel Canto C5i hem, efter att ha läst om den lite här och där på nätet. En lite äldre pjäs, från 2011 har jag för mig, men den fick ganska goda recensioner på sin tid. Men det var bäst att inte provlyssna tänkte jag, för tänk om jag skulle ångra mig! Hemma och uppkopplad kändes det som att jag inte kommer att ångra mig! Det kommer ljud ur den när det ska, och är tyst när det ska. Väldigt tyst mot vad jag är van vid. Axlarna sjunker ner. Ett lugn infinner sig. Låter den bättre än Leben? Nja, det här är mer av hifiimponatoreffekt, Leben flödade naturligt på ett annat sätt. Är det ett ljud jag uppskattar? Definitivt! Jag är en person som söker trygghet och harmoni, lite som en jedi, fast utan superkrafter: Quote “Adventure. Excitement. A Jedi craves not these things…” (Yoda) “Är rören fräscha? Om jag byter rör, låter det bättre då? Oj, sprakade det till nu? Hör jag verkligen hela potentialen fast jag inte kör med Mullard?" Och så vidare… Ett litet aber var dock att fjärrkontrollen inte fungerade. Volymkontrollen och mute funkade, men inte kanalväljaren. Nämnde det för Calle på Rehifi som upplyste mig om möjligheten att trycka in “Pre-knappen” på fjärren och försöka igen. Problemet löst! :-) Så nu är det en tid för förenkling i hifilivet. Jag orkar inte bråka med rör längre. Jag vet inte hur långt livet blir, och slipper gärna det orosmomentet i den tid som är kvar, hur lång den nu blir. Förhoppningsvis lång. Och jag håller med om en kommentar någon skrev om en annan Bel Cantopjäs, att den bästa funktionen är frånvaron av en stand-by-knapp. Med rörförstärkarna var alltid funderingen: “Är det värt att sätta igång stärkaren, jag vet inte hur lång tid jag har för lyssning just nu”. Nu är musiken ständigt tillgänglig när jag är i rummet. Och det låter jättebra med SAPparna! Hur länge nu de får stanna återstår att se… triomio, AlfaGTV and parsifal 3 Quote
Lasse Posted February 3, 2022 Posted February 3, 2022 Utan att ha gått en meter i dina skor kan jag känna igen mig och relatera rejält till dina tankar och funderingar. Hjärnspöken oavsett om de är på riktigt eller inte är inte att leka med. Tack för att ni delar med er 🙏 lindvall and byZan 1 1 Quote
AlfaGTV Posted February 3, 2022 Posted February 3, 2022 6 hours ago, lindvall said: Med rörförstärkarna var alltid funderingen: “Är det värt att sätta igång stärkaren, jag vet inte hur lång tid jag har för lyssning just nu”. Nu är musiken ständigt tillgänglig när jag är i rummet. Jag delar dina filosofiska funderingar fullt ut... Jag gillar rör, iaf deras ljud. De flesta av deras övriga egenskaper står jag gärna över. Och! Tillgängligheten är viktig även för mig! lindvall 1 Quote
Bebop Posted February 3, 2022 Posted February 3, 2022 6 hours ago, lindvall said: miljöbonus med tanke på elkonsumtion. För mig handlar det om hur el produceras. Mitt Eon-avtal heter ”förnybar el”. Det är väl så långt jag kan gå. Orsaken till att elen riskera att inte räcka till får man söka på annat håll än hos musiknjutarna, tycker jag. Mina slutsteg drar 300 watt per styck och kanske 2x350 watt vid normal lyssning (?). Det är ca 85 öre i timmen och gissningsvis ca 1,200 - 1,500 per år (spelas inte så mycket maj - september). Det är det värt. lindvall 1 Quote
lindvall Posted February 3, 2022 Author Posted February 3, 2022 2 hours ago, Bebop said: För mig handlar det om hur el produceras. Mitt Eon-avtal heter ”förnybar el”. Det är väl så långt jag kan gå. Orsaken till att elen riskera att inte räcka till får man söka på annat håll än hos musiknjutarna, tycker jag. Mina slutsteg drar 300 watt per styck och kanske 2x350 watt vid normal lyssning (?). Det är ca 85 öre i timmen och gissningsvis ca 1,200 - 1,500 per år (spelas inte så mycket maj - september). Det är det värt. Ja, huvudanledningen till bytet är inte att spara ström, utan skapa frid. C5i drar 13 watt i viloläge. Då kan den stå på kontinuerligt. Det är det värt. 🌿 Quote
lindvall Posted February 4, 2022 Author Posted February 4, 2022 Inte helt spännande, men ändå! calle_jr 1 Quote
lindvall Posted March 18, 2022 Author Posted March 18, 2022 Ja, vi får se om det blir någon hifi-hund av den här lille gynnaren. Kilgore, AlfaGTV, K-man and 6 others 9 Quote
AlfaGTV Posted March 18, 2022 Posted March 18, 2022 Sköning! Ser ut som att han är mest intresserad av att äta gräs än så länge! lindvall 1 Quote
Recommended Posts