das Boot Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 Det blir spännande! Hoppas Posten sköter sitt jobb! :-) Ja det ska bli mycket spännande att höra dina intryck. Vår hifivän och ständiga rättesnöre dr.Horace testade just Siltech mot Supra Swörld, förlåt Sword för en tid sedan. Ska bli kul att läsa din intryck från lurarna också. Köpte själv ett par Koss porta-pro för ett tag sedan - inte världens bästa upplösning men ganska roliga. Quote
lindvall Posted March 13, 2011 Author Posted March 13, 2011 Kablarna från Bebop har anlänt, men de är inte inkopplade ännu. Det fanns en tid för längesen när man hade tid med hifiäventyr när som helst. :-) Porta Pro, dom minns jag Ranefjord hade för många år sen. Trevliga lurar, men inget man tar med sig i sängen. :-) Nåväl, jag har gjort ett par snabba lyssningstest med mina in-earlurar! Mitt första intryck när AKGerna hade kommit var: "Vad är det nu för skräp jag handlat?" Dom hade det där olidliga fnisslet i övre mellan/undre diskant, där cymbaler och sibilanter har sitt säte. Där Sennheiser varit mjuka och förlåtande var AKGerna dess raka motsats. Nu har AKGerna spelat till sig, och det är mer uthärligt. Det jag upptäckt är att det är viktigt att trycka in lurarna i öronen ordentligt, annars blir det riktigt jobbigt. Jag plockade som sagt fram Sennheiser också, som legat ett tag, och när jag lyssnar får jag hålla sladden så att det inte glappar. Nu tycker jag att Sennheiser är ganska inbäddade, och framförallt mjukar de till musiken så att inget sticker ut. Ganska behagligt, men när jag nu lyssnat med AKG och vant mig/de spelats in, har jag nog svårt att gå tillbaka till Sennheiser, trots att jag är ganska allergisk mot elak diskant. Men AKG separerar instrumenten och ljuden mycket bättre, de är "snabbare" och ger mer klipp i musiken, och basen är med kontrollerad och man hör bastonerna bättre. Sennheiser är dock lättare och bekvämare att plugga in i öronen. Men AKGs bas är sån där härlig "bil-bas" med bra tryck i. Med den lilla erfarenhet jag har av Sennheisers större modeller, och mina erfarenheter av AKG K701 tror jag mig kunna säga att de följer sin ljudfilosofi även i dessa billigare klasser. Egentligen skulle jag nog vilja ha båda världarna. I de dyrare lurarna kan AKG bli lite för rena och sterila och Sennheiser kan bli lite för tråkiga och mjuka. Brasklapp: Jag har inte hört Sennheiser 650 med alla tweaks (kabelbyten) man verkar behöva för att få till det, och inte heller har jag lyssnat på K701 i så många miljöer. Men har någon nåt tips för framtiden om det bästa av två världar tar jag gärna emot det. Även vad gäller billiga in-ear skulle jag gärna få tips om den heliga graalen som kan vara svaret på mina frågor. Jag vill ogärna gå över 500kr då hållbarheten inte verkar vara så god, eller kan man kanske få hållbara in-ear om man går upp i pris? Det är brukslurar för bärbart ljud, så de får vara med om en hel del när man är ute på vift. När jag lyssnat har jag utgått ifrån DENNA gemensamma spellista med hifiklyschor på Spotify. Lägg gärna till fler audiofilklassiker, sådana som tjatats ut på mässor, och som "alla" i denna underbara subkultur vi tillhör känner till. Alltså inte egna favoriter utan audiofilt allmängods. De som ligger där än så länge är följande: Keith don't go - Nils Lofgren Brothers in arms - Dire straits Come away with me - Norah Jones New Favorite - Alison Krauss My home is in the Delta - Muddy Waters (Denna är jag osäker på, men jag vet att Folksinger är en känd platta bland audiofiler, men vet inte vilken av låtarna man "ska" spela) Stimela - The Dowry song - Hugh Masekela It doesn't matter - Alison Krauss (än en gång) The Door - Keb Mo Sangen ved fyret ved Tornehamn - Kari Bremnes What a shame - Patricia Barber (vet inte vilken Barber man ska ha, kanske nån vet) Way down deep - Jennifer Warnes Speechless - Laurie Anderson (nån annan Laurie man borde ha istället?) Dreamsville - Stacey Kent (Är detta hennes populäraste bland oss hifinördar?) Lullabye to Erle - Silje Nergaard On the Dunes - Donald Fagen Som sagt, ni som har Spotify och är mässrävar, fyll gärna på listan med uttjatade audiofilklassiker! Tyvärr finns varken Pink Floyd eller Roger Waters på Spotify... ;-) Quote
bbking Posted March 14, 2011 Posted March 14, 2011 Du fick med en hel del soft brudar men får fylla på med Diana Krall och Melody Gardot. För Bio system körs alltid förr eller senare Blue man group ( som är så skön). bb Quote
das Boot Posted March 14, 2011 Posted March 14, 2011 Eagles "Hotel California" - fast den är nästan så uttjatad att den är förbjuden. Trentemöller är också en klassiker. Jag återkommer med vilken låt Quote
Guest Niklas F Posted March 14, 2011 Posted March 14, 2011 Trentemöller är också en klassiker. Jag återkommer med vilken låt Jag passar på att gissa, Flamingo? Quote
Hasse Posted March 14, 2011 Posted March 14, 2011 Till "audiofilt allmängods" tillhör definitivt "Thanks to You" med Boz Scaggs från "Dig". Quote
Ekman Posted March 14, 2011 Posted March 14, 2011 (edited) Till "audiofilt allmängods" tillhör definitivt "Thanks to You" med Boz Scaggs från "Dig". Sanslöst trött och tråkig musik Edited March 14, 2011 by Ekman Quote
lindvall Posted March 15, 2011 Author Posted March 15, 2011 Sanslöst trött och tråkig musik Men du har hört den på mässor, eller hur? ;-) Vad gäller Trentemöller så är han inte så välrepresenterad på Spotify. Inte Eagles heller. Det fanns en del Box Scaggs, men inte den föreslagna låten. Blue man Group, kan man tänka sig "Your attention" från The complex som den mest kända låten? Krall och Gardot, vilka låtar är det man brukar spela där? Quote
lindvall Posted March 15, 2011 Author Posted March 15, 2011 Jag är hemma och är lite krasslig, och tänkte koppla in Bebops högtalarkablar, men gafflarna funkar inte i min Leben. Det är väl dom där eländiga reglerna att man måste kapsla in kontakterna i plast som gör att gafflarna inte går in. :-( Här är Suprahärvan: Gafflarna som inte går in: Jag orkar inte sätta tillbaka Sworden, så det får bli fulkablar ett tag nu, från Tara Labs. Quote
Hasse Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 Sanslöst trött och tråkig musik Möjligt men här gällde det "mässklassiker"; Lägg gärna till fler audiofilklassiker, sådana som tjatats ut på mässor, och som "alla" i denna underbara subkultur vi tillhör känner till. Alltså inte egna favoriter utan audiofilt allmängods. Quote
Bebop Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 tänkte koppla in Bebops högtalarkablar, men gafflarna funkar inte i min Leben. Det är väl dom där eländiga reglerna att man måste kapsla in kontakterna i plast som gör att gafflarna inte går in. :-( Är du säker på det, Lindvall? Vad är det för kontakter du har bak förstärkaren? Om det är t ex WBT eller WBT-kopior så skall dom passa i plastspåret, men du måste skruva ut kontakten ordentligt innan. Jag skulle bli oerhört förvånad om de inte passar. Quote
lindvall Posted March 15, 2011 Author Posted March 15, 2011 Jag får väl ta och prova när jag har mer ork. Sen har Leben satt en Ω-väljare på ett väldigt dumt ställe, som gör att det blir trångt att få in gafflar i WBT-kontakterna. Quote
das Boot Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 Den trentemöller jag menade tidigare är: Moan (Trentemöller Remix). Det är nog framförallt Dynaudios danske demonstratör som spelat denna väldigt mycket. Det är kanske bara en "borderline"-klassiker. Quote
lindvall Posted March 15, 2011 Author Posted March 15, 2011 Trentemöller passar bra in. Den danske Dynaudiodemonstratören tog upp det som ett exempel på "vanlig" musik, som ett bevis på att Consequence kan spela all sorts musik. Jag tror faktiskt den kan spela all sorts musik då den imponerat på mässor, men man kan nog säga att Trentemöller inte går in under genren "normalt inspelad musik". Det är imponatormusik av rang. Och det hörs. Dumt att försöka påskina något annat. Eller så har jag svårt att förstå danska. Det finns en Moan-remix, som tyvärr inte är den som brukar spelas. Trentemöller fanns innan, men har blivit borttagen från Spotify, likt väldigt många av ECMs skivor. Tord Gustavsen trio finns till exempel inte längre, eller Anouar Brahem för att bara nämna ett par ECM-artister. Tack till er som besvärat er att lägga in lite mer i listan. Nu finns ju Toto också representerat! Härligt! Quote
RODA Posted April 1, 2011 Posted April 1, 2011 Fin tråd lindvall! Har lagt til din playlist på spotify (och en låt med Krall i den ) Et tips angående portabel headfi. Sennheiser PX-100, utrolig bekvemme gjennom mange timer og låter meget bra. Quote
lindvall Posted June 13, 2011 Author Posted June 13, 2011 Om det går som jag vill, kommer jag att ha ett litet hifiäventyr på torsdag, då jag ska hälsa på en bekant som fixade min Leben förut. Syftet är att lyssna på en gammal grammofon, kanske jag tar lite bilder också. Men nu vill jag dela med mig av ett lite kul tips till alla audiofiler där ute som likt mig nyttjar Spotify! Contradiction in terms? Spotify låter inte tillräckligt bra? Eller? Nåväl, musikälskare kan vi väl säga då.. Det kanske inte är allom bekant att man kan söka på skivbolag genom att i sökfältet skriva label:(namn på bolaget) utan mellanslag efter kolonet. Här får ni mitt tips: label:Reference Håll tillgodo! Det var verkligen en högoddsare att hitta Reference Recordings utgivningar på Spotify, och det var inte helt få album heller, även om klassikern Pomp & Pipes saknas... :-) Men Tutti! Orchestral Sampler finns! Nu får vi bara hoppas att vi får behålla RR på Spotify så det inte blir som med ECM, där många album försvunnit... Quote
lindvall Posted June 17, 2011 Author Posted June 17, 2011 Jag har varit och hälsat på en riktig DIYare... Quote
lindvall Posted June 17, 2011 Author Posted June 17, 2011 Min gamle Pioneer har fått pickupen justerad. Quote
lindvall Posted June 17, 2011 Author Posted June 17, 2011 En, för ovanlighetens skull för vår DIYare, transistorförstärkare på runt 10 watt. Annars brukar det mest bli rörbaserade grunkor. Många kondningar blir det... Quote
lindvall Posted June 17, 2011 Author Posted June 17, 2011 Kylning är viktigt, och i botten sitter det även en fläkt för att luften ska cirkulera. Lufthål är en nödvändighet... Vår byggare hör inte till de kabeltroendes skara... Quote
Guest Niklas F Posted June 18, 2011 Posted June 18, 2011 Kanske någon känner igen högtalarna? Heter dom inte något i stil med Dahlquist? Quote
lindvall Posted June 19, 2011 Author Posted June 19, 2011 Skam tillsägandes minns jag inte beteckningen på Dahlqvistarna, men kan det vara 8, tro? Ett alldeles färskt grammofonsteg har sett dagens ljus! Quote
lindvall Posted June 19, 2011 Author Posted June 19, 2011 En liten översikt över anläggningen. Dubbelskivspelaruppställningen är bara tillfällig! ;-) Och nu en kort avvikning: Jag fyller snart år och tycker ni att jag ska få en HRT Music Streamer II+ 2011 edition i födelsedagspresent? Priset är på 3500 och den tar bara usb. Det är ju lite begränsande. Å andra sidan så lyssnar jag faktiskt till största delen på Spotify, och har hört en tidigare version med Spotify i en hall på Malmömässan med Gallohögtalare, och det lät bra! (som ni kan höra , där jag filmat från Malmömässan 2009). Om ingen säger att jag är helt ute och cyklar, så blir det nog en Music Streamer. Det verkar enkelt, och verkar låta bra. De omdömen jag letat upp om den befintliga utgåvan säger att det låter bättre än de tidigare (så klart), med ett ljud som verkar vara i min smak. Det finns lite omdömen på Minhembios forum. Quote
lindvall Posted June 20, 2011 Author Posted June 20, 2011 Och kan någon rekommendera en "tillräckligt bra" USB-kabel i sammanhanget? Quote
lindvall Posted June 20, 2011 Author Posted June 20, 2011 Tillbaks till vår DIYare... Detta är en triodkopplad förstärkare på runt 6 watt. Transformatorerna är enligt uppgift rätt kända i rörförstärkarbyggarkretsar. Notera de små skorstenarna som leder bort värmen från innandömet... Quote
lindvall Posted June 22, 2011 Author Posted June 22, 2011 Det har även byggts ett försteg med RIAA som ser ut så här: Man får inte förledas att koppla in 230 volt rätt in i nätbrunnen, för förstärkeriet får nämligen ström från en extern nätdel (som jag inte har någon bild på). Quote
lindvall Posted June 22, 2011 Author Posted June 22, 2011 Lite äldre vintageprylar finns det också. Quote
Recommended Posts