Jump to content

Recommended Posts

Posted
2 hours ago, lindvall said:

Det är en väldig närvaro i stenkakor. Hifi? Nej! Berörande och svängigt? JA!

Kul att se. Precis en sådan skivspelare hade en av mina kusiner i sin radiogrammofon plus en familj tvärs över gatan som jag fick spela på när jag var ca 5-6 år på 50-talet. Jag minns t o m pickupskalet med den röda och gröna pricken. Jag tror det var för att växla nål/stift mellan 78:or och singlar/EP/LP. 

Posted
1 hour ago, Bebop said:

Jag minns t o m pickupskalet med den röda och gröna pricken. Jag tror det var för att växla nål/stift mellan 78:or och singlar/EP/LP. 

Det stämmer! 

Man vrider skalet beroende på om det är stenkakor eller inte man spelar. 

Posted

Min lille Super T-amp sprakar i volympotten. Även min lille Trends TA-10.1 har samma problem. 

Båda dessa verkar ha en 6pins linjär volymkontroll. B50K är tydligen modellbeteckningen. 

Frågan är var jag hittar lämplig pot? Har någon ett förslag var man kan handla dylika tingestar? 

IMG_7719.jpeg

IMG_7717.jpeg

IMG_7718.jpeg

Posted
1 hour ago, lindvall said:

Frågan är var jag hittar lämplig pot? Har någon ett förslag var man kan handla dylika tingestar? 

Jag brukar söka elektronik på Elfa, TME, RS-Components, Farnell, Mouser, DigiKey...

TME har ett brett sortiment och brukar vara rätt snabba, hittade denna som verkar vara samma 50K linjär 2-gang med splines, men ej i lager.

https://www.tme.eu/en/details/r12821go-b50k/carbon-single-turn-potentiometers/ctr/

Att hitta just denna tillgänglig skulle jag gissa kan bli svårt och att du landar i Kina.

På Mouser finns det kanske någon som kan passa?

https://www.mouser.se/c/passive-components/resistors/variable-resistors/potentiometers/?number%20of%20gangs=2%20Gang&orientation=Vertical&resistance=50%20kOhms&taper=Linear&srsltid=AfmBOopKbIePnoZi5h24HWVPMBqqwGYQmFHRKM9xQQouS9GKpvtN4c86

Jag skulle dock om möjligt försöka att klämma in en pott med plastbana om du vill slippa knaster, typ Bourns som jag har god erfarenhet av, men dom är klart större och det blir meckigt med ratten.

Posted
22 hours ago, LPL said:

Jag skulle dock om möjligt försöka att klämma in en pott med plastbana om du vill slippa knaster, typ Bourns som jag har god erfarenhet av, men dom är klart större och det blir meckigt med ratten.

Tack för tipsen. 

Jag tänker att det enda jag vill är att det ska funka med de sex benen på kretskortet, och sen gör det inte så mycket hur det blir sen. Bara själva vridpinnen för volymen är tillräckligt lång för att kunna användas. 

Eftersom jag inte är kunnig inom elektronik tänkte jag att min diy-kompis kunde löda fast potten.

Jag tänker att kanske DENNA kan fungera?

Posted
48 minutes ago, lindvall said:

Jag tänker att kanske DENNA kan fungera?

Elektriskt så bör den funka fint då det är en 2-gang, 50k linjär.

Om den passar rent mekaniskt är jag mer tveksam till då det är en helt annan typ av potentiometer. Dels om hålbilden (avståndet mellan pinnarna) är rätt, höjden på axeln från kortet och djupet från frontpanelen. Axeln verkar vara lite längre på den som sitter på kortet idag, är axeln för kort blir det sällan bra.

Enklast att montera blir det om måtten överensstämmer enligt exemplet nedan.

Kan du mäta upp dessa och hitta en pott med liknande mått så är det bara att löda dit den nya.

image.png.bf605f0f6ab64140c817809f50bdeacf.png

Posted

I mellantiden passade jag på att beställa ett par uppsättningar spikesunderlägg i kolfiber. Jag har tidigare tänkt på och drömt om ART q-dampers när de var populära och även BDRpuckarna. Nu slog jag till på några slarvigt svarvade puckar från Kina. Har inte provat än under högtalarna. 

IMG_7814.jpeg

IMG_7815.jpeg

Posted
9 hours ago, lindvall said:

I mellantiden passade jag på att beställa ett par uppsättningar spikesunderlägg i kolfiber. Jag har tidigare tänkt på och drömt om ART q-dampers när de var populära och även BDRpuckarna. Nu slog jag till på några slarvigt svarvade puckar från Kina. Har inte provat än under högtalarna. 

IMG_7814.jpeg

IMG_7815.jpeg

De ser exakt ut som de jag har, köpta för några år sedan. Jag tyckte de gjorde gott! Jag tror de hade sin plats under mina Pioneer S3-EX!

• 4 weeks later...
Posted

Kablarna har varit med länge, och de har funkat bra, men jag tror att jag inte kommer ha behov av så långa kablar. Det blir trassligt med 2x5 meter kabel bakom racket. 

Dessutom har Supra uppgraderat kontakterna sedan början av millenniet då de införskaffades. De har ett generöst erbjudande att laga och uppgradera till självkostnadspris. 

Kablarna kapades till 2x2 och 2x3 meter. De nya kontakterna känns rejälare och tajtare än original. 

Nu sitter de ordentligt i både stärkare och högtalare. 

IMG_7954.jpeg