Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vissa personer kanske inte borde ha hifi som intresse. Jag är förmodligen en av dem. Men jag kan inte hålla tassarna borta, vare sig från forum eller i verkligheten.

Så idag kom det ett paket, som det brukar heta...

DSC_0002.JPG

Posted

Lappen skvallrar delvis om vad som finns i kartongen.

DSC_0004.JPG

Någon med större kompetens än jag, och med lite mer avancerad mätutrustning, har varit i farten och kollat upp det jag nu fått tillbaka.

Posted

Ni kan ju få något att klura på under natten. För en småbarnsförälder är det nu snart läggdags. Eller, jag ska inte skylla på barnen. Jag är nämligen både morgonsömnig och kvällstrött! :-)

Här är en bild på maskinen som rören suttit i:

DSC_0017.JPG

En välbekant vy av en relativt välbekant förstärkare. I alla fall om man hängt på 6moons och en del andra internationella hifiställen.

Någon som upptäcker något underligt med tanke på vilken information som tidigare kommit fram?

För övrigt väljer jag att kalla det för "sepiatonade" bilder. Inte gulstick. ;-)

Posted
Vissa personer kanske inte borde ha hifi som intresse. Jag är förmodligen en av dem.

Jag känner igen mig =). Speciellt förstärkare har varit en plågsam historia för mig. Jag kanske hittar hem till slut =). Jag trist relativt bra just nu med Quad 66'an. När den dör blir det något annat icke kinesiskt.

Posted
12AX7-12AT7.. :?:

Inte konstigt att din Leben inte lät som en Leben... Ska bli spännande att höra den med rätt rör! En av de mest övertygande spelningarna på Arken 2008 var just Leben tillsammans med Tannoy (tror jag). Det var ett fantastiskt musikaliskt flöde i den anläggningen. Så som hifi ska vara.

das Boot

Posted

Ja många trevliga lyssningsstunder har passerat revy med Leben som ledmotiv.

På Arken vill jag minnas att några hornliknande högtalare i trä var i farten tillsammans med Lebenförstärkeri. Men minnet är något suddigt efter den goda och något blöta utställarmiddagen tillsammans med bl.a. Euphoniafolk. :D;)

Lät riktigt bra! :mm::app:

Calm

Posted
Leben cs600 ser det ut som :mm:

Spelar just nu på RS100+CP660..

Trevligt! Jag har faktiskt aldrig hört någon annan Lebenförstärkare än den jag har, vad jag minns. Och förmodligen har jag aldrig hört den heller, förrän nu! För det fanns nämligen mer saker i paketet...

CS600 är det dock inte, utan lillebror CS300x.

Posted (edited)

Rören börjar ta över forumet verkar det som ... ;) Jag ska bidra med lite röriga bilder när motiven kommer hem från England - men det är inget okänt - bara en uppsättning Quad:ar till ... :mm:

Leben är en liten favorit hos mig också ...

Edited by conan
Posted
Rören börjar ta över forumet verkar det som ... ;) Jag ska bidra med lite röriga bilder när motiven kommer hem från England - men det är inget okänt - bara en uppsättning Quad:ar till ... :mm:

Leben är en liten favorit hos mig också ...

Och mannen som konstruerar gillar Quad! ;)

Posted

Tråkigt med Mullardrören, men det är sådant man kan råka ut för. Undrar bara var du fick dem ifrån? CS300X levererades ju med Mullard EL84. Detta har upphört eftersom det är svårt att få tag på kvartetter med konstant kvalitet.

Jag har en CS300 och den levererades med Sovtek EL84 och GE 5751. De Ei-rör du har får väl ändå betraktas som en uppgradering. De rör med grön text du har ser ut som de skulle kunna vara GE 5751. Leben får tydligen inte längre tag på dessa rör utan nu är det Sovtek 12AX7 som gäller för ingångsrören.

Posted

Det är väl lika bra att visa vad mer jag fått!

DSC_0010.JPG

DSC_0011.JPG

Detta är alltså en matchad quad med Tungsram-rör, även om de har olika labels.

Jag skickar två par Tungsram, ett par med Haltron logotyp, ett par med ett Haltron och ett

med Siemens logotyp.

Det första paret skiljer 1 ma i anodström, det andra paret har en differans på 2 ma så det är tight matchning.

Jag har alltså handlat av Roland på Tangotubes! Jag är mycket nöjd med service och bemötande, för jag kan berätta att jag skickat många e-mail med många frågor, och fått goda svar och råd. Jag har ju aldrig hållt på med tube rolling förut, så det enda jag har kunnat gå efter är ju vad folk säger på internet om vad som passar i Leben. Och Roland har varit tålmodig i sina svar när jag haft funderingar.

Här är alltså maskinen som rören ska in i:

DSC_0012.JPG

Posted
Tråkigt med Mullardrören, men det är sådant man kan råka ut för. Undrar bara var du fick dem ifrån? CS300X levererades ju med Mullard EL84. Detta har upphört eftersom det är svårt att få tag på kvartetter med konstant kvalitet.

Jag har en CS300 och den levererades med Sovtek EL84 och GE 5751. De Ei-rör du har får väl ändå betraktas som en uppgradering. De rör med grön text du har ser ut som de skulle kunna vara GE 5751. Leben får tydligen inte längre tag på dessa rör utan nu är det Sovtek 12AX7 som gäller för ingångsrören.

Ja, visst är det tråkigt med Mullardrören. För det första att det inte är "Mullard", utan EI-rör med Mullardlogga. Dessa rör får dock kallas för NOS-Mullard, då de förmodligen är från 80-talet när Mullard lejde ut tillverkningen av rören. De är så att säga "godkända" Mullardrör. Även om jag tycker det är lite fusk. Men jag e-postade även Yoshi Hontani och fick svaret:

Leben purchased 1000 pieces of Mullard EL84 which have been stocked

at an old warehouse in England.

There are several kind of Mullard EL84 mixed in 1000 pieces, such as

very old type, a little old type, etc(There is a possibility that

Mullard tubes made by EI are also included in 1000 pieces, but it is

very difficult to distinguish them from 1000 pieces).

De rör med grön text, skulle ju kunnat vara GE 5751 i den bästa av världar. Tyvärr är det inte det, utan som framgår av den handskrivna lappen, GE 12 AT7. Det är alltså inte ens 12 AX7. Som tur är har förstärkaren inte tagit skada, så långt jag förstår, jag pratade med en kompis som sa att det inte var något problem att jag kört med fel ingångsrör med tanke på förstärkaren.

Var jag fått tag på "Mullard"-rören? Ja, det undrar jag också... Så vitt jag begriper satt de i när jag köpte förstärkaren. Men helt säker kan man ju inte vara. Men med tanke på vad Mr Hontani säger, så är det väl troligt.

Posted

Mullard är ju ett getingbo - det finns båda falska ometiketteringar och äkta. De äkta handlar om att rörtillverkare köpte rör av varandra och själva stämplade med sitt varumärke. Det går på båda hållen så det finns rör tillverkade av Mullard i Blackburn med annat varumärke. Jag tvivlar dock på att ommärkta Ei är en äkta omettikettering som är gjord eller godkänd av Mullard. Mullard är sällsynta och dyrbara och utsatta för fusk - det är möjligt att sådana har kommit med i det parti som Leben köpte. Kanske det kan förklara att de har slutat med att leverera förstärkare med NOS-rör.

Du har tydligen fått Tungsram som är märkta Haltron. Det bådar gott, jag har Tungsram EL84 och det är ett mycket bra rör. Enligt min erfarenhet borde det bli en bra balans med Tungsram som har en del värme och Siemens ingångsrör som är mera neutrala -men har inte prövat just den kombinationen.

Posted
De rör med grön text, skulle ju kunnat vara GE 5751 i den bästa av världar.

Nja, jag tycker att dessa GE 5751 (som följde med förstärkaren) är väl färgade och det finns bättre rör utan att det behöver bli jättedyrt - t.ex Siemens 12AX7.

Posted

En Anders med en CS 300...Då är jag inte ensam Anders med en CS 300 på forumet :)

Jag kör med orginalrören och är nöjd, men det finns säkert rör som kunde piffa upp ljudet ytterligare om man kan hitta rätt i "röran" bland olika tillverkare.

Har ibland funderat och byta till en 300 XS, men vet inte om det skulle vara en förbättring värt pengarna......

Posted
En Anders med en CS 300...Då är jag inte ensam Anders med en CS 300 på forumet :)

Jag kör med orginalrören och är nöjd, men det finns säkert rör som kunde piffa upp ljudet ytterligare om man kan hitta rätt i "röran" bland olika tillverkare.

Har ibland funderat och byta till en 300 XS, men vet inte om det skulle vara en förbättring värt pengarna......

Läste en rad i en recenssion av Lebens Phonosteg - http://www.positive-feedback.com/Issue43/leben.htm

om att "Genalex Gold Lion N709 EL84 reissue tubes" skulle funka jättebra som ersättare till Mullard-rör i CS 300. Kan kanske vara något. Finns att köpa via Tube Amp Doctor.

För övrigt skall jag någon gång i mitt liv också äga en Leben-förstärkare! Jag vill, Jag vill, Jag vill! :mm::mm:

Posted

Ja, visst är Leben trevliga förstärkare! Kul att se att det är några till som kör med Leben.

Nu har jag inte hunnit lyssna så mycket, och lyssningen går främst över hörlurarna AKG K701, så jag förväntar mig att upptäcka mer och mer av vad förstärkaren har att ge. Den är kopplad till en LG Blu-rayspelare, så jag vet inte riktigt vad som ger vad i ljudet, då jag inte trixat så mycket och helt lärt känna systemet som det står. HÄR finns en tidigare tråd där det står vad jag spelar med just nu.

Nåväl, det initiala intrycken är: [insert random hifi-klysha]. Eller nåt! :-) Men framförallt har musiken nu ett helt annat driv i sig än tidigare. Jag har ju innan spelat med fel ingångsrör och kassa slutrör, så det vore väl lite underligt om det inte blivit bättre. Det är ett bra bottendrag i musiken nu, och går att spela starkare innan det faller samman. Mer detaljer, osv. Men, som sagt, nu rör det sig om kanske två timmars lyssning. ALR Jordans "Guitar" skiva har snurrat, och den låter ju bra på vilken anläggning som helst. Jag har inte riktigt vågat lägga på mina favoritskivor än, men det kommer. Jag vill gärna ha lite ro när jag ska göra det. Det ska bli spännande att se hur Jeff Buckleys "Grace" och Boards of Canadas "Geogaddi" hanteras.

Det jag är lite orolig över är att diskanten, eller övre mellanregistret, är lite väl krispigt. Jag upplever den inte som vass, men däremot är den lite betonad. Och betonad diskant är inte min påse, men vi får se hur det utvecklar sig.

Mysteriet med hur 12AT7 hamnade där de gjorde kvarstår dock...