Jump to content

lindvalls lya


lindvall

Recommended Posts

Min Leben följde med och kopplades in, så det får bli en avslutande bild från besöket. (Om nu inte någon är intresserad av ett par krets-scheman på ett par transistorgrammofonsteg som vår DIYare snickrat ihop). Tyvärr fick jag ingen bild på DIY-rörförstärkarna in action. De kopplades in i slutet av mitt besök, då jag plockat ner kameran. Det var det bästa ljudet för kvällen och i denna uppställningen lät det bättre än med Leben. Jag fick höra lite av den triodmagi som så många pratar om, men som jag inte riktigt fattat förut. Stort, luftigt, lätt, motståndslöst, dynamiskt är ord jag skulle använda för att beskriva det hela.

DSC_0083.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det är lite uppackning även i det lindvallska hemmet, om än inte så stora saker som hos andra! :-)

DSC_0003.JPG

Väl inslagen i bubbelplast:

DSC_0004.JPG

TaDaa!

DSC_0007.JPG

En HRT Music Streamer II+ 2011 edition med en manual marginellt större än ett visitkort.

DSC_0008.JPG

Denna prylen verkar ha potential. Är det måhända en PUC-killer? ;-) Jag har lyssnat lite kort ikväll, och är så långt nöjd med vad jag hör. Kopplade in den i MacBooken och lyssnade lite på både Spotify och iTunesrippade Apple Losslessfiler via Lebenförstärkaren och AKG K701-lurarna.

USB-sladden var en lite-bättre-än-gratis-variant på 1.8 meter.

Link to comment
Share on other sites

Härlig DIY-kompis du har bekantat dig med, Lindvall. Det finns många spännande entusiaster ute i stugorna som man inte ser och hör så mycket av. Jag har fått för mig

att DIY-are helst umgås med andra DIY-are, vilket är lite synd (om nu min fördom stämmer ...)

HRT-boxarna är mycket prisvärda och låter utmärkt bra. Lika bra som PUC2? Kanske ... men den tar inte 24/192. Å andra sidan tror jag att man inte behöver mer än 24/96 (jag har musik med båda formaten och jag kan inte påstå att det är några direkta skillnader och dom jag eventuellt hör kan lika gärna vara hänförbara till mixning/inspelning). Men om du bara skall ha den till Spotify så är det ju nästan overkill ... Men med laptop så har du ju plötsligt tillgång till det digitala finrummet :mm:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är en trevlig DIY-are jag träffat på!

När jag ändå hade Leben ute på vift passade jag på att ta några bilder på baksidan:

DSC_0007.JPG

Här ser vi impedansväljaren:

DSC_0006.JPG

Den är strategiskt placerad för att undvika nyttjandet av gafflar! ;-)

DSC_0008.JPG

Det funkar inte från något håll... Men även där det inte finns någon impedansväljare i vägen, så svalde kontakterna inte Bebops Siltechkablar... :-(

DSC_0010.JPG

Ännu en översiktsbild över anläggningen med den gamle trotjänaren Cayin CD 251 längst ner i racket. En CDspelare från 90talet med ett trevligt och lättlyssnat ljud.

DSC_0013.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det funkar inte från något håll... Men även där det inte finns någon impedansväljare i vägen, så svalde kontakterna inte Bebops Siltechkablar... :-(

Lugn, lugn ... det finns en lösning för det också. Man skruvar helt sonika bort gafflarna och ersätter dom med bananer. Jag skall kolla om jag har sådan hemma. Det är ju synd om du inte kan prova kablarna när dom ändå gjort sig besväret att ta sig till din boning.

Det bör ju också vara möjligt att vrida WBT-kontakten till ca kl 10 respektive kl 14 (finns förmodligen en spännmutter på insidan(?). Men det finns viss risk att spadarna hamnar för nära de andra två kontakterna.

Link to comment
Share on other sites

Det låter ju som en trevlig idé med bananer!

Det är faktiskt riktigt kul att lyssna med den lille Musicstreamern! Ifrån min iPod Touch kan jag styra låtval och volym på både iTunes och Spotify och även växla mellan de olika programmen. (Pausa Spotify med SpotifyRemoten, och öppna appen Remote till iTunes och köra vidare). Idag hade jag lite ensamtid hemma när jag väntade på att bilen skulle bli klar på servicen, så då kunde jag dra på lite för mig själv. Härligt!

Till min sorg så låter faktiskt Spotify inte lika högupplöst som de Apple losslessrippade skivorna. Men det är väl som det skall. Det visar ju att min anläggning klarar av att visa det. Till min glädje så låter Spotify inte illa, det är långt ifrån en vass mp3komprimering. Snarare låter det lite mer inbäddat från Spotify. Men hellre det än vasst!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag har skaffat mig lite ny mjukvara!

DSC_0129.JPG

Hos audiofilmacanvändarna är det mycket tal om olika spelare som går förbi iTunes i sin uppspelning. De mest kända är väl Amarra och Pure Music, som båda fått bra kritik för sin användarvänlighet och välljudförmåga. Sedan finns det några uppstickare, varav jag har provat en:

DSC_0130.JPG

Decibel köpte jag på Appstore för 245 kr. Den är inget under av skönhet, och har inga fancy bläddringsfunktioner, men den gör vad den ska. Jag upplever det som att den skapar ett större flyt i musiken och ger bättre klingande cymbaler och mer distinkt bas än när man kör från iTunes direkt in i Music Streamern. Pure Music hänger sig hela tiden för min del, så den har jag inte kunnat testa. Det finns ju annars möjlighet till 15 dagars prova-på vad gäller Pure Music, som vad jag förstår kostar uppemot tusenlappen.

Music Streamern gör sitt jobb väl.

DSC_0134.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag har möblerat om lite, och nu har hifin fått lite mer luft. Bilder kommer väl sinom tid förmodar jag, när jag har lite tid över till att fota i lugn och ro. Tillsvidare så har jag upptäckt att det nu går att skicka film direkt från iPhonen till Youtube!

Jag har ett fenomen som jag ville visa er, och tänkte jag att jag var tvungen att gå den långa vägen och filma, sen koppla in telefonen till Macen, och därefter gå in i iMovie, och sedan lägga upp filmen på Youtube. Men det slipper man tydligen! Det är bara att publicera direkt från telefonen om man har ett Youtube-konto!

Så, nu får ni klicka på länken och säga vad ni tycker jag ska göra åt fenomenet, och om det är ett problem, och framförallt var ni tror orsaken till fenomenet ligger! I förstärkaren eller i röret?

är filmen!

(Barnprogramsljudet i bakgrunden får ni på köpet!)

Link to comment
Share on other sites

Hmm...jag är då inget elektronikproffs....men funderar på om det inte är en kondning som är kass....den skall väl ta "startrusningen"? Skulle vara intressant att få korrekt svar på detta då jag själv har en pryl ståendes i garderoben som uppvisar samma fenomen!

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Så, nu får ni klicka på länken och säga vad ni tycker jag ska göra åt fenomenet, och om det är ett problem, och framförallt var ni tror orsaken till fenomenet ligger! I förstärkaren eller i röret?

Inget att oroa sej för! Vissa rör gör så andra inte. Finns info om detta på nätet om man vill fördjupa sej.

Link to comment
Share on other sites

Inget att oroa sej för! Vissa rör gör så andra inte. Finns info om detta på nätet om man vill fördjupa sej.

Tack för det lugnande svaret! Jag har nu provat att byta plats på rören, och fenomenet följer med röret. Har även slängt iväg en e-post till Roland på Tangotubes för att höra vad han har att säga, eftersom det var där jag köpte rören.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu också fått ett lugnande besked av Roland på Tangotubes:

Det är helt normalt

att glödtråden skiner upp vid påslag. Beror på att glödtråden

behandlades med någon kemikalie för att uppnå

arbetstemperatur snabbare. Jag tror att det

var Philips som var först med innovationen.

Allt i konkurrens med transistorn som inte behöver någon

uppvärmningstid.

Det var ju ett betryggande klargörande!

Link to comment
Share on other sites

Jag har plockat fram min Quad FM4, som jag tycker det skulle vara kul att koppla in. Men senast jag hade den framme var det något vajsing. Jag lyckades inte ställa in några kanaler, och mottagningen var dålig, så det var inte någon direkt glädje med det hela. Men igår så tog jag och öppnade den. Det visade sig, vilket jag befarat, att batteriet var lite dåligt. Batteriet är till för att hålla de förvalda stationerna i minnet.

DSC_0314.JPG

Det ser inte helt bra ut.

DSC_0316.JPG

DSC_0319.JPG

Jag hoppas att det läckande batteriet inte förstört något mer.

DSC_0320.JPG

Jag får väl försöka beställa ett nytt batteri, så ska jag låta min DIY-kompis byta ut det. Det verkar vara ett företag som heter Farnell som har batterierna. 168kr verkar det kosta om man beställer inom Sverige. Det finns en del billigare på E-bay, men jag har aldrig gett mig in i den världen. Fast Amazon.co.uk verkar ha, för runt 75 kr, men det är frågan om det blir billigare med frakt. Dessutom hittar jag bara med 150mAh, men det kanske inte gör något? (Som ni ser på bilderna så står det 100mAh på det som sitter i.)

Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Jag har plockat fram min Quad FM4, som jag tycker det skulle vara kul att koppla in. Men senast jag hade den framme var det något vajsing. Jag lyckades inte ställa in några kanaler, och mottagningen var dålig, så det var inte någon direkt glädje med det hela. Men igår så tog jag och öppnade den. Det visade sig, vilket jag befarat, att batteriet var lite dåligt. Batteriet är till för att hålla de förvalda stationerna i minnet.

Jag får väl försöka beställa ett nytt batteri, så ska jag låta min DIY-kompis byta ut det. Det verkar vara ett företag som heter Farnell som har batterierna. 168kr verkar det kosta om man beställer inom Sverige. Det finns en del billigare på E-bay, men jag har aldrig gett mig in i den världen. Fast Amazon.co.uk verkar ha, för runt 75 kr, men det är frågan om det blir billigare med frakt. Dessutom hittar jag bara med 150mAh, men det kanske inte gör något? (Som ni ser på bilderna så står det 100mAh på det som sitter i.)

Vad tror ni?

eBay fungerar alldeles utmärkt. Kolla bara först upp säljarens omdömen. Att det är 150mAh istf 100mAh gör inget, det betyder bara att det batteriet har högre kapacitet än det som sitter i.

Edited by tomano58
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det var längesen jag skrev här nu. Jag har inte gjort något åt batteriet i Quadradion än så länge, däremot har vi dragit om elen därhemma, så att det blivit jordat och, faktiskt, så har jag fått mig en egen fas till anläggningen med 2,5-kvadratsledningar! Det var rätt kul, en ung elektriker som jag försiktigt framförde min önskan till förklarade att det inte gjorde någon speciell skillnad, men att han hade en kompis som var hifiintresserad som också hade pratat i liknande önskemål. Elkillen tyckte absolut att jag skulle ha en egen fas och 2,5-ledningar om jag önskade det. Så nu har jag det!

proppar.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Under en tid har hifiintresset legat lågt i det lindvallska hemmet. Småbarnsåren bjuder på andra aktiviteter som oftast inte tillåter de där lugna stunderna när man har möjlighet att sitta och lyssna på musik. Min musikkonsumtion de senaste åren har bestått i Spotify på telefonen med hörlurar medan man gör annat. Nu har tvillingarna hunnit bli åtta och jag märker att det kan finnas fler stunder till aktiv lyssning.

Nu var det dags att städa hifin, för ett annat tvillingpar som fick flytta hemifrån när barnen kom är på väg tillbaka!

DECAFAD4-1F8F-41D5-A43F-14F60B0A02FA.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu är de på plats, SAP Quartette, efter många års bortavaro. Under småbarnsåren gick det inte riktigt att ha lättvälta dyra högtalare, så jag funderade på om han jag köpte dem av (Henrik B, Välljud) kanske hade någon spekulant så jag kunde skaffa mig något mer barnvänligt. Det fanns ingen som ville ha dem, så jag fick tillbaka dem när jag bad om det. Nu är som sagt mina tvillingar 8 år, och tvillingtornen är tillbaka i det lindvallska hemmet!

DSC_0431_1.jpg

Sedan jag spelade med Lebenförstärkaren på dem sist så har Leben fått rätt ingångsrör och hela ordentliga slutrör och blivit fixad av min relativt nyfunne hifikompis Stig som har byggt massor av rörförstärkare i sitt liv. Han fixade också hörlursutgången som var felkopplad i Leben. Dessutom har han precis färdigställt ett SRPP RIAA (förklara det den som kan) så nu lyssnas det på vinyl här också för fulla muggar, både i lurarna, AKG K701 när barnen ser på TV, och via SAPparna de kvällar frugan lägger barnen. Så just nu ÄR hifi roligt igen! Måste bara försöka köpa loss det där RIAAt också. Bra mycket bättre än Grosshandlarns (må han vila i frid på gröna hifi-ängar) gamla Pro-jectsteg jag haft hitintills.

Link to comment
Share on other sites

Ni får stå ut med en halvtaskig bild på uppställningen. Långt ifrån ultimat, men alltid något! Högtalarna hade med säkerhet mått bra av att komma ut nån halvmeter till i rummet, men detta är dagslägets tillåtna uppställning. Det går att lyssna på musik och det är inte helt katastrofalt, trots kal putsad vägg bakom. Jag har också rätt fet bas nu, men den är ganska fet över hela registret, så det blir inte olidligt.

DSC_0439.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oj... det var länge sedan. Det är svårt att glömma ett par högtalare som heter Strumenti Acustici di Precisione. Tillverkas de fortfarande tro? Jag hittar lite tester men angivna länkar till tillverkaren ser ut att landa i cyperspace. :45:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...