Jump to content

1001 album att lyssna på innan du dör?


Sigge

Recommended Posts

  • Replies 309
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ahhh! Genesis med Gabriel i spetsen :mm:

Lamb lies down är en av mina absoluta favoritskivor!

Låten Battle of epping forest på Selling England by the pound är en riktigt killer test av högtalarplacering. Virveltrumman i början ska röra sej i en "S" form närmre och närmre, stanna i mitten och sen marchera ut åt sidan innan låten drar igång. Helt underbar musik!

Link to comment
Share on other sites

#84

Detta album måste ju bara in på 84:e plats

2009_05_12_jeffbuckley.jpg

Kanske var det Cohen som fick dig att tänka på "Grace", hade den själv på gång. Här kommer en annan, ännu starkare knuten till Cohen.

#85 Jennifer Barnes - Famous Blue Raincoat

DSC_0363.jpg

Edited by Sigge
Link to comment
Share on other sites

"Ja leonard Cohen är trevligt.Efter denna tråden lär man ha utökat sin skivsamling en hel del :mm:"

För mig går allt ut på att hitta bra musik och få det att låta bra. Detta forum hjälper lite på vägen att hitta rätt prylar, men det stora jobbet måste man göra själv. Att hitta bra musik är inte så enkelt, där har denna tråd varit en stor hjälp. Tre nya inköp har det blivit, det bli säkert fler. Men det får bli en ny tråd.

Det började med en rumänsk bok, och det verkar bli en ny svensk. Tack Timbre för idén.

Link to comment
Share on other sites

#89 Gram Parsons - Grievous Angel

51SVKnSN3bL._SS500_.jpg

#90 Gram Parsons - GP

51DqDBvBh-L._SS500_.jpg

Gram Parsons & Emmylou Harris duetter är fortfarande oöverträffade

inom countryrock/country/rock enligt mina öron.

#91 Lucinda Williams - Car Wheels On A Gravel Road

51VQjGGdsDL._SS500_.jpg

#92 Lucinda Williams - Essence

51bpm94A9aL._SS500_.jpg

#93 Van Morrison - No Guru, No Method, No Teacher

51e6wwoYgvL._SS500_.jpg

/Torbjörn

Edited by torbjorn
Link to comment
Share on other sites

Ja leonard Cohen är trevligt.Efter denna tråden lär man ha utökat sin skivsamling en hel del :mm:

"86 Elmore James - One Way Out

"87 Muddy Waters - Folksinger

34h6ydi.jpg

"Muddy Waters - Folksinger" finns redan (post 23), men det är lätt hänt. Då tar jag:

#87 Nils Lofgren - Acoustic Live

DSC_0366.jpg

Edited by Sigge
Link to comment
Share on other sites

nr 94:

The Pretty Things, S.F Sorrow

Som jag just nu precis hört för första gången. En av de bästa plattor jag någonsin hört. Föregångare och inspiration till, och mycket bättre än "Tommy". Tänk Beatles meets King Crimson :mm: Kan av vissa uppfattas som lite väl spretig i stilen, men jag älskar den.

En omistlig skiva! Måste lyssnas på av alla som ännu inte hört den.

Link to comment
Share on other sites

nr 94:

The Pretty Things, S.F Sorrow

Som jag just nu precis hört för första gången. En av de bästa plattor jag någonsin hört. Föregångare och inspiration till, och mycket bättre än "Tommy". Tänk Beatles meets King Crimson :mm: Kan av vissa uppfattas som lite väl spretig i stilen, men jag älskar den.

En omistlig skiva! Måste lyssnas på av alla som ännu inte hört den.

En av de första koncept eller temaskivorna, om jag minns rätt var bl a Beatles före med Sgt Pepper, men som du säger en kanonplatta, även de tidigare lp:na som är ruffigare är kanon.

Link to comment
Share on other sites

Det kunde blivit tio men jag nöjer mig tills vidare med fem... :)

#97 Number Ten - J.J. Cale

cale002.JPG

Här finns egentligen bara ett spår som fullständigt griper tag men det kan vara mer värt än tolv hyfsade inspelningar.

Artificial Paradise går inte av för hackor och den är som gjord för repeat... :mm::)

cale001.JPG

Link to comment
Share on other sites

nr 94:

The Pretty Things, S.F Sorrow

Som jag just nu precis hört för första gången. En av de bästa plattor jag någonsin hört. Föregångare och inspiration till, och mycket bättre än "Tommy". Tänk Beatles meets King Crimson :mm: Kan av vissa uppfattas som lite väl spretig i stilen, men jag älskar den.

En omistlig skiva! Måste lyssnas på av alla som ännu inte hört den.

Kommer ihåg Pretty Things från 60-talet. De hade en hit i Sverige med "Don´t bring me down". Jag var stor fan och såg dem på "Logen" i Malmö -67 eller -68. Mitt minne är lite svagt från den tiden, eftersom jag var med. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ahhh Yes fick äran att hamna på plats #100. Vem hamnar på #200? Eller #1000? Spännande! :mm:

Det är några år Fragile legat 1:a på MoFi's försäljningslista.... Helt rätt! Hoppas dom släpper Close to the Edge snart?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...