Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej och tack för trevlig mässtämning!!!

Tänkte bara skriva några rader för att förtydliga vissa saker.

QRS Venus har tagit form under det senaste året. Sedan i Mars har form och design varit klar. Resten handlar om att driva konstruktörer, snickerier och underleverantörer till smått vansinne för att få den klar innan Arken-mässan.

Vi kan säga såhär: Vi hann skruva ihop den. men vi har inte hunnit "tuna" den en enda timme innan mässan. Klockan 11 på Arkenmässans första dag låg jag och Jonas och bytte det passiva elementet i botten eftersom basen var mer än lovligt slö. I övrigt är inget gjort efter ihoskruvning och isättnig av elementen dagarna före mässan. Vi har inte koll på hur den något ökade litervolymen bakom mellanregistret påverkar eller hur den ökade volymen bakom basarna påverkar, vi vet inte om den mäter i närheten av rakt, vi har inte lyssnat fram hur mycket dämpull som skall finnas bakom repsektive element och på en sisådär 20 olika saker till.

Läser reaktionerna på hur många tyckte den lät (lite mörk, inte "färdig", dålig baskontroll mm...) och inser att jag helt glömt informera om sakernas tillstånd. Ni har alltså helt rätt i era lyssninsomdömmen.

Efter att ha lyssnat på de ihopskruvade nummer 1 på Arken själv för första gången på Torsdag kväll så var jag mest glad att de inte lät skrasmligt, hårt eller påfrestande och därför lät jag demon gå av stapeln.

Efter att ha lyssnat både fredag och lördag kväll mer kritiskt så behöver

1 diskanten tas ned en smula i det allra översta registret (det glänser och vill höras mer än nödvändigt ovanför 12 - 14 KHz)

2. Volymen bakom mellanregistret minskas samt nivån höjas 1 eller 2 dB (röster är alltför mörka i klangen och det saknas en smula snärt)

3. Volymen bakom 8:an tas ned ganska mycket (låter inte så dynamiskt som prototypen)

4. Byte av passivt membran (det allt för lågt avstämda membranet byts till ett lättare för att undvika rummel-bummel...)

Vi har lyckligtvis kvar prototypen att jämföra med. Det är ju också den som fått 4 par att säljas till kund redan i kraft av ljudkvalitet.

När Venus är färdig lovar jag att hojta till, nu har ni i alla fall fått se design och hört en smula av vad den presterar.

Ursäkta att jag inte satte upp en skylt över hur de thela låg till men årets mässa ha varit mer ansträngande för hjärnkontoret än mässorna innan...

Med vänliga hälsningar

sladd

,

Posted

Jag känner igen det där som du beskriver från förra Arkenmässan med ofärdiga grejer, Sladd.

Det var den gången Mårten Designs Coltrane som sattes ihop natten innan dom skulle köras ut till Arken. Kolfiberlådorna var klara i sista stund och någon avstämning fanns inte tid till. Det tog ett halvår efter den mässan innan dom var helt klara.

Men det finns potential i Venus och dom ser snygga ut.

Jag får ta mig upp till Alingsås för en lyssning framöver.

Och för att titta lite närmare på Burmestergrejerna.

Och Bladelius nya block också när dom är klara.

Och Accuphaseprylarna också när dom kommer.

Det händer mycket intressant i Alingsås. :)

Posted

Lyssnade på Venus under lördagen och tyckte att det helt klart fanns potentialer. Det som jag var mest kritisk till efter ha lyssnat på Nils Lofgren var diskanten som kändes lite väl vass och kylig. Eftersom jag inte visste att högtalaren inte riktigt vara klara så blev jag lite besviken efter lyssningen. Nu så förstår jag ju att det är lite arbete kvar på högtalaren så man får väl ge den en chans till ;)

MVH