Jump to content

Nån har köpt ny kamera idag

Harryup

Recommended Posts

Är lite nyfiken på intrycken av fotografiapparaten.

Känner nån sig träffad? :)

mvh/Harry

Visst :D

Döm själv - alla bilder hos AC utan manipulation och fotograferade med ISO 3200 och Aperturepriority med Nikkor 12-24mm

Första bilden

DSC_0010.jpg

Stödblixtarnas epok ser ut att gå mot sitt slut... :icon_smile_cool::)

...och stativens :icon_smile_clown:

Det är en behändig liten kamera :app:

2731029102.jpg

• CMOS-bildsensor i DX-format med 16,2 megapixel
  • Hög ISO-ljuskänslighet (100–6 400) – kan utökas manuellt till 25 600
  • Bildbearbetningsenhet med EXPEED 2
  • Sökare med cirka hundraprocentig täckning
  • Dubbelt SD-minneskortsfack
  • Autofokussystem med 39 punkter med nio sensorer av korstyp i mitten
  • 2 016-pixlars RGB-mätningssensor
  • 6 bps serietagning
  • D-Movie – filmklipp i full HD (1 920 × 1 080)
  • Högupplöst LCD-monitorn på 7,5 cm (3 tum) och 920 000 punkter
  • Vikt Cirka 690 g, endast kamerahuset, cirka 780 g med batteri och minneskort

- Jag bestämde definitivt att jag behövde en ny kamera på Sheratonmässan när Mayro lyfte sin kamera upp på rak arm och tog en bild på ISO 1600(?) som såg skarp ut medan jag kämpade att hålla stilla vid ISO 200-400 ;)

Därför har intresset för att fotografera på mässor minskat.....

Nej - D7000 släpptes igår i Sverige och jag kunde hämta min hos Kameradoktorn :app:

Grattis Eliot !

Har en i bekantskapskretsen som nyss hämtat en D7000, en riktigt go kamera !! :)

Jag är ju själv en Nikon kille, så den var inte svår att tycka om ! :icon_smile_cool:

//-- Tompa --

D7000 är som gjord efter min spec, bortsett från den långsamma blixtsynken och den har blivit en bubblare i konkurensen med D300s på sparmålslistan. Man undrar lite hur Nikon tänker. Den verkar nästan vara för bra för att vara sann. Vem kommer köpa 300an nu? Förmodligen kommer det en ersättare till 300s snart också?!

D7000 är som gjord efter min spec, bortsett från den långsamma blixtsynken ...

Blixtsynkhastighet X = 1/250 sek., synkroniserar med slutaren vid 1/320 s eller långsammare (blixtens effekt sjunker vid tider mellan 1/250 och 1/320 s)

...samma som 300s och 700...

Nikon 300s eller efterföljaren 400 var aldrig intressanta eftersom jag planerar att gå FX men denna kommer att fungera bra som andrakamera eftersom den är lätt och jag kan använda mitt Nikon AF-S DX 12-24/4G IF-ED :app:

Blixtsynkhastighet X = 1/250 sek., synkroniserar med slutaren vid 1/320 s eller långsammare (blixtens effekt sjunker vid tider mellan 1/250 och 1/320 s)

...samma som 300s och 700...

Ja, men D70s har 1/500 seks blixtsynk och jag har varit i situationer där jag toppat ut det. Alltså vill jag inte gå långsamare än nödvändigt.

Ja, men D70s har 1/500 seks blixtsynk och jag har varit i situationer där jag toppat ut det. Alltså vill jag inte gå långsamare än nödvändigt.

Då har du ju valt bort Nikon för ingen Nikon kamera har bättre än 1/250s (har kollat Nikon D3, D3x & D3s) - du kan ju försöka med Canon ;)

PS. Canon EOS 5D Mark II har 1/200s medan Canon EOS 1D Mark IV har 1/300s så du får leta vidare....

PPS. Enligt denna tråden skall du nog behålla din D70s om den egenskapen är viktig ;)

Då har du ju valt bort Nikon för ingen Nikon kamera har bättre än 1/250s (har kollat Nikon D3, D3x & D3s) - du kan ju försöka med Canon ;)

PS. Canon EOS 5D Mark II har 1/200s medan Canon EOS 1D Mark IV har 1/300s så du får leta vidare....

PPS. Enligt denna tråden skall du nog behålla din D70s om den egenskapen är viktig ;)

Canon försvann vid förra vägskälet ;)

300s uppfyllde mina krav, men jag är lite långsam i mina erövringar, så nu när jag ser D7000 's specar så tror jag att jag hittat min kandidat. Klart intressant att se lite bildmaterial.

Visst gjorde det det - men jag vill helst inte ändra mitt arbetsflöde:

Nikon Transfer

Jag öppnar RAW-filerna med ViewNX 2 (se test) och i ViewNX 2 kan jag ställa in vitbalans, exponering mm och sedan konvertera till JPEG eller TIFF för att sedan fortsätta bearbetningen i PhotoShop CS3

Denna bild sparade jag både som RAW och JPEG och detta är av bekvämlighetskäl JPEG-filen:

DSC_0043.jpg

Tillägg: Adobe Camera Raw 6.3 ("plug-in release candidate") känner igen D7000

Frågan är hur stor roll kameran spelar i att bilden är snygg.

Som jag ser det så är det fotografen som skapar bilden genom att välja bildvinkel, skärpedjup mm och jag tror uppriktigt sagt inte att de bilder som Timbre nämner i citatet skulle sett bättre ut med den nya kameran ;)

Däremot skulle bilden på Playback Design varit omöjlig att ta (utan stativ) då slutartiden skulle varit 0,1s. :app: