Sigge Posted November 4, 2010 Posted November 4, 2010 Hej Jag har en DP 500 med inbyggd volymkontroll (digital) som jag funderar över att använda som försteg och driva ett slutsteg direk. Jag förstår inte tekniken speciellt bra. Utgången från CD ger 2,5 volt vid 50 ohm. Känsligheten på slutsteget jag funderar på (McIntoch MC 552) är 1,6 Volt, 10 kohm obalancerat och 3,2 Volt, 20 kohm balancerat. Min fråga är kommer det att fungera och ska jag kör balancerat eller obalancerat? Quote
Guest BTS Posted November 5, 2010 Posted November 5, 2010 Hej Jag har en DP 500 med inbyggd volymkontroll (digital) som jag funderar över att använda som försteg och driva ett slutsteg direk. Jag förstår inte tekniken speciellt bra. Utgången från CD ger 2,5 volt vid 50 ohm. Känsligheten på slutsteget jag funderar på (McIntoch MC 552) är 1,6 Volt, 10 kohm obalancerat och 3,2 Volt, 20 kohm balancerat. Min fråga är kommer det att fungera och ska jag kör balancerat eller obalancerat? Känner inte till MC552. Men MC-602 och MC-501 tillsammans med Accuphasespelare är bekant. Jag har prövat med DP-77, DP-78 och DP-800/DC801 och i min öron är svaret obetingat nej, resultatet blir tamt utan driv och nerv och det kan bli svårt att nå tillräcklig nivå. Men som alltid skadar det inte att pröva själv... Quote
Timbre™ Posted November 5, 2010 Posted November 5, 2010 Det kommer att fungera även om slutstegets ingångimpedans inte är den högsta man kan bläddra fram i ett produktblad. Mycket hänger på signalkablarnas längd, men jag hade i detta fall hållt mig till XLR då 20 ohm är dubbelt så mycket som 10. När jag köpte min DC-101 var det tänkt att förstegens tid var över och det var direktuppkoppling som gällde. Utgångsspecifikationerna är identiska med din DP-500 och slutstegens ingångsimpedans är 40 kohm XLR. Kabellängden var 5,5 m och jag tvingade mig själv i mer än tre månader då det inte fanns något att direkt anmärka på vad gäller återgivningen. Närmast kliniskt rent, alla detaljer fanns på plats men musiken kändes allt mer livlös ju längre fram jag kom i CD-samlingen. Dessutom dök det upp en svag knäpp (ungefär som en statisk urladdning) med jämn perioditet på 4 timmars mellanrum. In med ett försteg, på med Fourplay Moonjogger och efter den joggingrundan var allt precis som vanligt igen. Har heller aldrig hört någon knäpp sedan dess och detta blev en typisk sådan där hifistund som etsar sig fast i minnet. Lyssnarglädjen kom tillbaka. Quote
Sigge Posted November 5, 2010 Author Posted November 5, 2010 Tack! Där gick den stategin i det runda arkivet. Synd, för det verkade enkelt och bra. Jag har dock fått andra svar från annat håll, men eftersom jag har praktiskt svårt att ordna en test, är risken för stor att jag sitter med fel prylar. Quote
Sigge Posted November 9, 2010 Author Posted November 9, 2010 Jag passade på att fråga Accuphase, och idag fick jag svar. "We do not recommend a direct connection of a CD Player with a power amplifier. It tends to produce an impedance mismatching, and thus you lose the dynamics. It will be worse, when the digital volume control of a CD player is used to regulate the volume level. Therefore, we recommend to use a pre-amplifier of high quality to operate the DP-500 properly. Thus you can connect other music sources as well to the pre-amplifier to enjoy. For any further questions, please contact our local distributor." Quote
Timbre™ Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 Jag passade på att fråga Accuphase, och idag fick jag svar. "We do not recommend a direct connection of a CD Player with a power amplifier. It tends to produce an impedance mismatching, and thus you lose the dynamics. Exakt vad jag tyckte mig höra. Quote
Ekman Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 För vilket syfte har dom egentligen den digitala volymkontrollen isåfall? Quote
calm Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 För vilket syfte har dom egentligen den digitala volymkontrollen isåfall? Det borde finnas ett behov av att också anpassa utsignalen till efterföljande försteg. I min Weiss-dac finns denna funktion, liksom i försteget på min ASR har volymanpassning på varje ingång för att ingångarna skall matcha varandra i signalstyrka till efterföljande steg och sinsemellan. Calm Quote
Harryup Posted November 10, 2010 Posted November 10, 2010 Om volymen sitter i den digitala delen så kan man komma ihåg att man förlorar 1-bits upplösning för varje sänkning om 6dB. Har inte stött på någon apparat som man inte bör spela så högt som möjligt i den digitala delen. mvh/Harryup Quote
Timbre™ Posted November 10, 2010 Posted November 10, 2010 Om volymen sitter i den digitala delen så kan man komma ihåg att man förlorar 1-bits upplösning för varje sänkning om 6dB. Har inte stött på någon apparat som man inte bör spela så högt som möjligt i den digitala delen. Så förhåller det sig och det finns ju en tredje variant som jag aldrig har testat. Accuphase har några vintage-modeller av slutsteg med reglerbar ingångsnivå vänster/höger kanal. Full signalstyrka ut från DP-500 och sedan är det bara att hasa sig upp och ställa volymen direkt på slutsteget. P-260, P-300, P-500L, P-800, A-100 och M-1000 är några exempel på denna variant men jag har ingen aning om det ljudmässiga resultatet. Quote
Harryup Posted November 10, 2010 Posted November 10, 2010 Sen finns det ju passiva volymer i form av trafos och eller bara en pot som skulle kunna fungera utmärkt också men då blir det bara en signalkälla om man vill ha det enkelt. mvh/Harryup Quote
Recommended Posts