Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Njuter av vinylens värld lite då och då under veckorna, skivor kan man köpa billigt idag. Innan köp alltid en okulär besiktning efter synliga skador, till synes felfria skivor köps!

Väl hemma så kan en sådan skiva ändå spraka och knastra-är detta statisk elekticitet? vad göra ? Läste om ngt som hette zerostat-fungerar detta?

Sen en fundering - rengöring av skivor - tips tas emot- det finns ingen budget att köpa "vinyltvättmaskin"

mvh Bertil

Posted

Om du vågar och om vattnet hemmavid är mjukt - då kan du köra med diskmedel, pensel och vatten i kranen.

Jag brukar spraya på diskmedel/vattenblandning från en blomspruta på en naturhårpensel. Sedan penslar jag skivan och ser till att den inte hinner torka till. Därefter spolar jag skivan under kranen och ser till att spola över hela ytan utom etiketten. Avslutningsvis torkar jag torrt med en luddfri bomullshandduk.

Visst kan man köpa destillerat vatten, specialtvättmedel och borstar - men jag orkar inte hålla på med specialgrejer. Det är ju trots allt vanlig plast det handlar om ...

Posted

Den största anledningen att använda en "vinyltvättmaskin" är att man suger bort tvätt-/ eller sköljvätskan i stället för att låta den självtorka. En trasa/handduk når nog knappast ner i de smala spåren, så även efter sådan avtorkning har man nog intorkat mikroskopiskt skräp i spåren....

Beroende på ovanstående effekt kan det ibland t o m vara bättre att låta bli att tvätta än att tvätta med vätska. Använd då i stället en riktigt bra borste - jag tror Calle_jr köpte sig en fin, bra rakborste (eller var det en sminkborste ?) för detta ändamål.

Mvh / Ulf S

Posted

Det funkade väl ok för mig med vatten och svag diskmedelslösning.

Men sen ett apr år har jag slutat med det och försöker i stället att lyssna efter musiken och inte efter knäppar och skrap. Lev med att vinyl helt enkelt är ett annat medium än CD och därför låter både musiken och ljudet helt annorlunda, varmare och "skrapigare".

Posted

Det stämmer att det blir en del skräp kvar efter bomullshandduken - men grejen är att låta diskmedlet, som kollapsar ytspänningen, landa i spåren och fånga upp partiklarna och sedan spolar man bort allt under kranen. Det som är intressant är att spolvattnets ytspänning gör att det inte samlas i spåren utan lägger sig "ovanpå" och då är det lätt att suga upp vattnet i handduken. Ev. ludd kan jag ibland se på skivan - men det är inte värre än att man kan använda skivborsten och fånga upp det.

Posted
Det stämmer att det blir en del skräp kvar efter bomullshandduken - men grejen är att låta diskmedlet, som kollapsar ytspänningen, landa i spåren och fånga upp partiklarna och sedan spolar man bort allt under kranen. Det som är intressant är att spolvattnets ytspänning gör att det inte samlas i spåren utan lägger sig "ovanpå" och då är det lätt att suga upp vattnet i handduken. Ev. ludd kan jag ibland se på skivan - men det är inte värre än att man kan använda skivborsten och fånga upp det.

OK, det låter ju logiskt, smart, billigt och enkelt ....

..kan ju vara värt att pröva - särskilt om man bara betalat 5:-/10:- på någon loppis för skivan eller så...

/ Ulf

Posted
OK, det låter ju logiskt, smart, billigt och enkelt ....

..kan ju vara värt att pröva - särskilt om man bara betalat 5:-/10:- på någon loppis för skivan eller så...

/ Ulf

Ja, det är inte värt att labba på dyra plattor - men när man fått in tekniken är det inga problem. Ibland tar sig vattnet in i/under etiketten men i 99% av fallen torkar den utan att lämna några spår efter sig.

Sedan är det oerhört viktigt att spola rent över hela vinylytan så att inget diskmedel är kvar. Jag brukar se till att spola radiellt inifrån och ut och samtidigt rotera skivan och undvika att få för mycket vatten på etiketten.

Posted

Hej

Tack för tipsen, tyvärr har jag inget mjukt vatten där jag bor men kan ju ändå testa på de som ser värst ut. Visst lever man med en del knaster och knäppar och accepterar detta. Ska prova det där med en typ rakborste med naturhår.

Är det ngn av er som har erfaenhet av zerostat för att ta bort statisk elektricitet?

önskar er alla en skön musikhelg

mvh Bertil

Posted

Ulfsan, Boombox och jag har en gemensam tvättstuga med en Okki Nokki. Det funkar bra eftersom vi bor nära varandra.

Jämfört med handtvätt är det bekvämt, mindre risk att skada skivorna och framför allt - det blir gjort :app:

Jag har inte haft problem med statisk elektricitet på ett tag, men hade det för ett par år sedan och Zerostat mildrade helt klart problemen.

Jag kan tyvärr inte säga vad det var som fick bort problemet hos mig, men prova laborera med jordning.

Fortfarande är skivorna emellanåt laddade när man tar dem ut innerpåsen, men det verkar dräneras bort när de kommer på tallriken.

Posted
Jag har inte haft problem med statisk elektricitet på ett tag, men hade det för ett par år sedan och Zerostat mildrade helt klart problemen.

Har exakt samma erfarenhet så min Zerostat blir liggande i byrålådan ;)

Statisk elektricitet förekommer mer på vintern när det är torr luft - fuktig luft leder elektricitet bättre :)

• 3 years later...
Posted

Hej

Gammal tråd. Ny frågeställning som berör ämnet :)

Ville inte bryta in med detta i granntråden gällandes "The Ultrasonic way". En mycket trevlig tråd.

Har kikat igenom olika råd vad gäller rengöring. Ofta så används ju någon form av lösningsmedel, och det gör mig en gnutta osäker

om det på något vis kan påverka att nålens prestationsförmåga avtar i förtid. Min osäkerhet grundar sig i vad Ortofon nämner

nedan när jag läser på om Cadenza Bronze. Vad vet och tror ni om detta? Sulfonsyra är väl också ett lösningsmedel, men är starkt

vattenlöslig, som jag förmodar att andra lösningsmedel för vinyltvätt också är...?

Styluscare

Ortofon do not recommend the use of solvents of any kind for cleaning of either record surface or stylus. If necessary, records maybe

washed in hand warm demineralised water with a dash of sulphonic soap. Clean record surface carefully from dust by using fine antistatic

brush or cloth before every use.

Posted
Har kikat igenom olika råd vad gäller rengöring. Ofta så används ju någon form av lösningsmedel, och det gör mig en gnutta osäker

om det på något vis kan påverka att nålens prestationsförmåga avtar i förtid.

För skivor behövs inga lösningsmedel. Destillerat vatten (som säljs på Apoteket) plus någon tensid som minskar ytspänningen så att vätskan når ner i alla skrymslen. Själv använder jag Tarketts Bioclean för trä-, laminat- och vinylgolv som kostar kanske en 10,000-del i jämförelse med de små 50ml-flaskor som det står "hifi" på. Det här är ingen raketforskning.

När det gäller rengöring av pickuper är det lite känsligare. Isopropanol fungerar bra (alkohol). Lyra och Clearaudio har något liknande men eftersom det står "hifi" på dessa så kostar de en slant. De varar dock länge. Diamanten tar ingen skada. Det finns de som hävdar att diamanten kan lossna men det är inget som jag hört någon varit med om. Det som jag tror är allvarligast är om man överdoserar och låter lösningsmedlet gå upp i gummipackningen mellan nålarmsröret och pick-uphuset. Risken är att gummit torkar och förlorar sin flexibilitet vilket definitivt kan påverka ljudet negativt. Dagens gummiblandningar är annorlunda än förr med mer silikoniblandning som bl a förhindrar/försenar uttorkning. Men jag menar att en god regel är att bara rengöra nåltippen.

Flammiga CD-skivor tvättar jag i rödsprit och sköljer med ljummet vatten och torkar med en mjuk trasa. Blir som nya.

Posted
För skivor behövs inga lösningsmedel. Destillerat vatten (som säljs på Apoteket) plus någon tensid som minskar ytspänningen så att vätskan når ner i alla skrymslen.

Tack Bebop :)

Förnärvarande rengör jag manuellt med LAST-All-Purpose Record Cleaner.

Någon vettig skivtvätt kan det tänkas bli framöver. För nål används Dust Buster.

Bild från LAST websida

LAST_All_Purpose_4afb520950283_zps753f8999.jpg

Bild från Vinylbutikens websida

art6309_zpsd0fa9df0.jpg

Posted
Ville inte bryta in med detta i granntråden gällandes "The Ultrasonic way". En mycket trevlig tråd.

:thumbsup:

Dr. Mabuse bryter in, jag tvättar plattor med en lösning av Isopropanol/destillerat vatten, numera i en 10/90 blandning med ett par-tre droppar Yes. :app:

Den Cadenza Bronze som en gång fanns i min ägo tvättades inte med någonting, endast borste för avsett ändamål.

Posted

Jag köpte en gammal LP på eBay som var klassad som NM.

Jag spelade den innan tvätt och det blev som tuggummi på nålen efter ett spår.

Jag använder Diamond-Top med mjuk pensel och i de lägena är den oslagbar.

Det krävdes två tvättar i Audiodesk innan LPn blev spelbar.

Posted

Har med tidigare vinylspelare haft stora problem med statiskt elektricitet, men har precis som Calle_jr märkt att när väl skivan ligger på skivtallriken på nya spelaren så leds denna bort. Sannolikt är det en kombination av materialet i själva skivtallriken, men också att själva centrumpinnen är jordad.

I övrigt har jag en del gamla skivborstar från tidigare vinyläventyr och där ingår även en gammal Parastatpistol. Tidigare skivtvätt var ganska simpel, diskmedel och vatten. Men en del rester blev kvar i spåret.

Numera en investering i Audiodesk eminenta tvätt gör att jag kan köpa ganska fritt gamla LP, så länge de inte är repade på tvärsen. Två tvättar före bruk av gamla vax brukar göra susen och även skillnad på nya plattor.

Calm

Posted
Jag köpte en gammal LP på eBay som var klassad som NM.

Jag spelade den innan tvätt och det blev som tuggummi på nålen efter ett spår.

Jag använder Diamond-Top med mjuk pensel och i de lägena är den oslagbar.

Det krävdes två tvättar i Audiodesk innan LPn blev spelbar.

Set har hänt mej oxå (fast från "tratten"), tror att säljaren svabbar av plattan med yes och vatten i vasken och då blir det massa yesrester kvar i spåren. Plattan ser ytligt ren ut, men är fortfarande lika skitig!

/ptr

Posted

Att tvätta skivan med lösningsmedel ska inte vara några problem för Ortofonen. Däremot sägs limmet som Ortofon använder för infästning av sina diamanter/nålar inte tåla lösningsmedel. Därför rengör man med fördel deras pickuper torrt. Jag använder själv den medföljande kolfibernålborsten (efter varje skivsida) samt en svensk version av Magic Eraser. På andra pickuper använder jag även t.ex. Clearaudio Elixir.

Mina skivor tvättar jag med 1/3 Isopropanol 2/3 destvatten samt en gnutta vätmedel. Kör skivorna i en Hanns skivtvätt.

MvH Carl

Posted
Har med tidigare vinylspelare haft stora problem med statiskt elektricitet, men har precis som Calle_jr märkt att när väl skivan ligger på skivtallriken på nya spelaren så leds denna bort. Sannolikt är det en kombination av materialet i själva skivtallriken, men också att själva centrumpinnen är jordad.

I övrigt har jag en del gamla skivborstar från tidigare vinyläventyr och där ingår även en gammal Parastatpistol. Tidigare skivtvätt var ganska simpel, diskmedel och vatten. Men en del rester blev kvar i spåret.

Numera en investering i Audiodesk eminenta tvätt gör att jag kan köpa ganska fritt gamla LP, så länge de inte är repade på tvärsen. Två tvättar före bruk av gamla vax brukar göra susen och även skillnad på nya plattor.

Calm

Det går inte att leda vidare statiskelektricitet via jordning som jag förstått det. Det ska bero på att skivan inte är ledande.

Själv använder jag en Zerostat när så behövs.

MvH Carl

Posted
Det går inte att leda vidare statiskelektricitet via jordning som jag förstått det. Det ska bero på att skivan inte är ledande.

Själv använder jag en Zerostat när så behövs.

MvH Carl

Funderar på vad de gamla ebonitstavarna i fysiken som gnuggades med kattskinn var gjorda av. De gav stora utslag på galvanometern i vart fall. Det innebär att de i vart fall ledde bort statisk elektricitet. Men materialet i sig var nog heller inte ledande. Vi får nog fråga vår fysiklärare Eliot om saken, han om någon vet nog både av jobbet och ett idogt skivsamlande. :)

I vart fall upplever jag ingen statisk elektricitet när jag lagt skivan på skivtallriken på nya spelaren.

Calm

Posted

:dry:

Det stämmer egentligen bara delvis.

Även om vinyl inte är ledande så kan den ju laddas i kontakt med innerpåse eller nån annan icke ledande yta.

Alla ledare kan sedan ladda ur skivans yta, centrumpinne med jordkabel eller tonarmskablar, varav den första är att föredra.

Zerostat kan vara effektivare, men i princip sker samma sak - urladdning med ledning respektive luftjoner som ändrar sitt elektroninnehåll genom att ta upp negativ/positiv laddning från skivan.

Posted

Statisk elektricitet ja... Jag blir galen på min Rega filtmatta ;)

Inför varje uppstart så kör jag alltid för säkerhets skulle ett varv med borste Static Off eller Super Exstatic.

Men vid sidbyte hänger filmattan ändå ibland kvar under skivan, och knastrar lite sådär småhärligt när jag tar bort den.

Vilket underlag är generellt att föredra?

Posted
Statisk elektricitet ja... Jag blir galen på min Rega filtmatta ;)

Inför varje uppstart så kör jag alltid för säkerhets skulle ett varv med borste Static Off eller Super Exstatic.

Men vid sidbyte hänger filmattan ändå ibland kvar under skivan, och knastrar lite sådär småhärligt när jag tar bort den.

Vilket underlag är generellt att föredra?

Oavsett underlag så är det själva borstningen som genererar statisk elektricitet hemma oss mig. Efter tvätt på OkkiNokki finns ingen uppenbar kvarstående statisk elektricitet för mig, så skivborst är ett nödvändigt ont på ngn dammig skiva som inte tvättats.

Vh Micke

Posted
Oavsett underlag så är det själva borstningen som genererar statisk elektricitet hemma oss mig. Efter tvätt på OkkiNokki finns ingen uppenbar kvarstående statisk elektricitet för mig, så skivborst är ett nödvändigt ont på ngn dammig skiva som inte tvättats.

Vh Micke

Använder en budgetvariant, Knosti, och tvättar med en blandning av 3 delar IPA, 7 delar renat vatten och några droppar Yes. Fungerar för mina behov alldeles utmärkt. Efter tvätt byter jag *alltid* till ny antistatisk innerpåse. Originalinner sparas i de fall den tillför något. Efter detta så har jag inga som helst problem med statisk elektricitet, inte ens efter borstning (Super Exstatic). Så en tvätt gör mer än bara rent ;)

Posted (edited)

Idag fick jag bytt min lägenhets ventilationssystem. Fanns som tur vad inte reservdelar att skaffa till den gamla. Nu en variant med både värmeåtervinning samt återfår fuktighet till inluften. Har en mätare för relativ fuktighet. Och vill minnas att om denna sjunker under 30 % så har man ökande problem med statisk elektricietet. Den kalla luften på vintern bär mycket lite vatten. Värms upp och den relativa fuktigheten sjunker.

Så att inte ha så torr luft hemma minskar problemen med statisk elektricitet.

Kombinationen torr luft och att gnida vissa material mot varandra gör att det blir statisk elektricitet. Och nu har jag löst mina problem förhoppningsvis. Och denna gång betalar bostadsrättsföreningen. Vilket i och för sig är ju mina pengar det med.

Edited by Kronkan
Posted
Efter tvätt på OkkiNokki finns ingen uppenbar kvarstående statisk elektricitet för mig

Vh Micke

Efter att ny vinylspelare kommit på plats så finner jag det helt naturligt att jag också köper kanske en OkkiNokki.

Kör du rengöring enbart via maskinen eller används ibland också annat alternativ som lite snabbrengöring?

Posted
Efter att ny vinylspelare kommit på plats så finner jag det helt naturligt att jag också köper kanske en OkkiNokki.

Kör du rengöring enbart via maskinen eller används ibland också annat alternativ som lite snabbrengöring?

Njeee, det sträcker sig isf till en runda med min gamla kolfiberborste för att ta bort löst damm.

(Detta brukar generera ett mindre mått av statisk elektricitet)

Annars åker Okki'n fram och just nu kör jag på Bebops tips med Tarkett BioClean som fungerar väl.

VH Micke

Posted

Hej!

Kör själv rega med filtmatta så jag vet hur det är när skivan klibbar mot filtmattan. Det kan dessutom vara farligt för nålen då filtmattan kan släppa från centrumpinnen och slungas iväg mot tonarmen/pickupen.

Ett par "skott" med Zerostat funkar hur dock bra som helst!

vpi-record-zerostat-gun.jpg

Däremot har jag aldrig upplevt att "Static" har åstadkommit missljud i sig själv. Som när vissa skivsäljare anger att en skiva har "some static noise". Antingen är det smuts eller partiklar i skivspåren som ger missljud eller fysiska deformationer som t.ex repor eller pressningsproblem. Men en skiva har väl inte "static" som en egenskap??

• 4 weeks later...
Posted
....köper kanske en OkkiNokki.

Står nu en redo hemma i förrådet för en invigningstvätt. Är så lätt att bara ta en svart, så det blev en vit :)

Del av förrådet är tänkt ska bli min sköna lilla oas med tvätten och plattor samlat. Fick min fru att skratta gott åt att jag inte har

större pretentioner på vad en skön oas är. Är ju grov vuxenmobbning ju... :D

okkinokki_zps75f5e353.png